قانون اساسی والاتر از موافقنامه سیاسی است
برخی وانمود می کنند که گویا ارزش حقوقی موافقنامه حکومت وحدت ملی چیزی بالاتر از قانون اساسی است یا اینکه با وجود آن نیازی به قانون اساسی نیست اما عدم تطبیق برخی احکام و موافقنامه سیاسی نباید از جایگاه والای قانون اساسی بکاهد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ کد خبر: 144541 منبع: پرینت

مراسم تجلیل از هفته قانون اساسی امروز سه شنبه 19 جدی 96 با حضور سرور دانش معاون دوم ریاست جمهور، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان، فرید حمیدی دادستان کل کشور، وزیر دفاع، وزیر امور زنان، رییس کمیسیون حقوق بشر و شماری از آگاهان سیاسی و حقوقی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در مراسم تجلیل از هفته قانون اساسی گفت: تصویب قانون اساسی نقطه عطف و آغاز تحول بزرگ سیاسی و حقوقی در تاربخ هر کشور است و امروز از این رویداد ملی در کشور ما 14 سال سپری شده است.

دانش بیان کرد: نظام سازی که در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی مطرح می شود از قانون اساسی آغاز می شود.

معاون دوم رییس جمهور، با بیان اینکه از میان 10 قانون اساسی کشور، قانون اساسی 1382 یک استثنا و بهترین قانون اساسی برای کشور است اظهار کرد: تعدد قوانین اساسی نشان دهنده این است که از نگاه تداوم و ثبات سیاسی و حقوقی دچار مشکلات بوده ایم و هر نظام و حکومتی یک قانون اساسی جدید برای کشور ساخته است.
وی، تحریف قانون اساسی را یک ادعا خوانده و بیان کرد: از روزیکه قانون اساسی توسط رییس جمهور پیشین به توشیح رسید، ادعای تحریف قانون اساسی مطرح شد و این ادعا تا هنوز گاه و بیگاه مطرح می شود که عاری از حقیقت است و ناشی از ناآگاهی مدعیان است و ممکن که انگیزه های سیاسی نیز پشت این قضیه باشد.

دانش با بیان اینکه شخصا در تمام مراحل تصویب قانون اساسی حضور داشته ام و با قاطعیت می گویم که چنین ادعایی حقیقت ندارد افزوده است که تصحیح قانون اساسی بعد از مجلس بزرگان (لوی جرگه) به معنای تحریف قانون اساسی نیست.

گفتنی است که روز دوشنبه (18 جدی 96) یافته های یک گزارش تحقیقی، نقض شدن 94 ماده از مجموع 162 ماده قانون اساسی را برملا ساخت، دانش با اشاره به این گزارش گفت: ادعاها باید با دقت و حفظ احترام به جایگاه قانون اساسی مطرح شود؛ در ادعای نقض قانون اساسی، عدم تطبیق احکام قانون اساسی و موافقنامه حکومت وحدت ملی باید میان موضوعات تفکیک باشد که هر کدام به چه معنا است و رابطه آن با قانون اساسی چگونه است.

این مقام ارشد حکومتی تصریح کرد: ادعای نقض به این معنا است که دولت، اشخاصی یا حلقاتی برای حفظ قدرت و منافع سیاسی خود احکام را عمدا و قصدا نادیده بگیرند و یا اعمالی در مغایرت با قانون اساسی مرتکب شوند ؛ دراین رابطه در سال های اخیر پژوهش هایی صورت گرفته که نمونه خوب آن تحقیق انجمن حقوق دانان افغانستان و نهاد پژواک است.

وی افزود: نمونه این تحقیق در سال های قبل نیز از سوی نهادها و اشخاص نشر می شد که حساسیت مردم را در مورد تطبیق یا نقض احکام قانون اساسی نشان می دهد و شخصا از همه پژوهش ها تشکر می کنم.

دانش بیان کرد: گاهی در برخی از موارد نقض قانون اساسی بزرگنمایی و مبالغه صورت می گیرد، کسی ادعا کرده بودکه از مجموع مواد قانون اساسی فقط به ماده ای که کابل پایتخت کشور است عمل شده شده و هیچ ماده دیگری عمل نشده است که این بزرگنمایی است اما مواردی هم هست که قابل قبول و تایید است.

معاون دوم رییس جمهور درخصوص دلایل عدم تطبیق قانون در کشور گفت: گاهی عدم تطبیق قانون ناشی از ناتوانی ها، ناگریزی ها و محدودیت ها است.

وی درخصوص گفته هایی مبنی بر عدم تطیبق توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی گفت: موافقنامه سیاسی بین دو تیم انتخاباتی منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد اما گاهی بحث هایی صورت می گیرد که گویا ارزش حقوقی این موافقنامه چیزی بالاتر از قانون اساسی است یا اینکه با وجود موافقنامه نیازی به قانون اساسی نیست اما حقیقت این است که نقض قانون اساسی، عدم تطبیق برخی احکام و موافقنامه سیاسی نباید از جایگاه والای قانون اساسی بکاهد و این موارد به معنای لغو، تعلیق و یا بی اعتبار شدن قانون اساسی نباید تلقی شود.

این مقام، درخصوص درخواست ها برای تعدیل کاستی ها در قانون اساسی گفت: با اینکه هر روز نیاز تعدیل قانون اساسی از طرف اشخاص و گروه های مختلف سیاسی مطرح می شود اما چون در متن خود قانون مکانیزم پیچیده برای این مهم در نظر گرفته شده است تا هنوز نتوانسته ایم اقدام به تعدیل قانون اساسی کشور بکنیم که از طرفی این پیچیدگی به جا است.

دانش درخصوص عدم توزیع شناسنامه های برقی نیز بیان کرد: تذکره برقی نمونه یک برنامه کلان و ملی است که میلیون ها دالر برای آن صرف شده و همه منتظر توزیع آن هستند اما این برنامه به هر دلیلی توسط تعدادی از افراطیون و تندروان قومی به گروگان گرفته شده است؛ درحالی که همه نمادهای مربوط به هویت ملی ما بشمول دین، قومیت، زبان، نام کشور و سرود ملی همه در قانون اساسی کشور تنظیم شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفته قانون اساسی
دانش
نظرات بینندگان:

>>>   نام افغانستان نص قرآن شریف و وحی منزل نیست که درباره اش نتوانیم صحبت بکنیم!
ما به عنوان شهروند در باره ی هر موضوعی که متعلق به ما باشد میتوانیم بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد که بگوید این کشور را میشود که چند نامه کرد. میشود که نام اش را تغییر داد و یا میشود درباره اش بحث کرد.
بسیار کشور ها چند زبانه و چند نامه هستند مانند هالند وآلمان و غیره..... زمین و آسمان که به هم نمی خورد. از لحاظ قانون این حق ماست که در مورد این گونه مسایل بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد در مورد قانون مملکت خود در مورد ساختار نظام، در باره ی زبان و در باره ی نام کشور خود بحث و گفتگو بکند.
اگر نام افغانستان معضل ساز است و خیلی ها سوال دارند یا به هر حال نمی پذیرند بگذارید در یک رفراندم یا همه پرسی گذاشته شود، بگذارید بحث عمومی شود، بحث های اکادمیک صورت بگیرد، بحث مدرن بشود.
هر جا ما بتوانیم باب گفتگو را باز کنیم و جرات داشته باشیم گپ بزنیم، ما از یک غایله جلوگیری کرده ایم. تصادم ها و انقطاب های خونین زمانی بوجود میاید که شما فرصت گپ زدن ندارید و دهن تان را می بندید. فاشیزم یعنی این. فاشیزم یعنی اینکه سکوت کن گپ نزن. سخن هتلر همین بود. واگر گپ میزنی گپ من را بزن. وقتی کار به این جا برسد که تو گپ زده نتوانی جنگ میکنی.
-هرکدام ما به این مسایل فکر میکنیم. من گمان نمی کنم در این جمع کسی باشد که در مورد این مسایل اندیشه نکند. اما نمی گوییم. پنهان کاری میکنیم. برای منفعت های کوچک، برای چیزی های که هیچگاه هم برایش نمی رسیم...
گزیده ای از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در مراسم ایجاد شورای عالی همبستگی تاجیکان.

>>>   مشوره به ارگ و اجراییه
برای اینکه شوق تان خراب نشود والی پروان را برطرف نمایید.
حالا که زور تان به استاد عطا محمد نور نرسیده تا بر طرف‌اش نمایید. برای این که سیاست تان خراب نشود ما مردم پروان داوطلبانه حاضریم برای تان اجازه دهیم که والی پروان را بر کنار نمایید.
پ.ن: اما لطفا کدام لندن نشین دیگه ره بجایش معرفی نکنید
پ. ن۲: ما به شما می اندیشیم

>>>   به قانون پووووه سرور دانشِ.......... بگوييد كه توزيع شناسنامه هاي برقي را مردم نه بلكه ارگ به گروه گان گرفته و عليه قانون ثبت احوال نفوس كودتا انجام داده است. آقاي دانش اگر جرات مبارزه دارد، از ارگ آغاز كند. از يك قانون دان شنيدن اين همه جفنگ واقعن عجيب است.
هارون معترف

>>>   Bakhshee
او بیچاره از خود چیزی به گفتن ندارد هر چیز می‌گوید از ...........متفکر دیوانه می‌گوید خودش را بیچارکی قرختی کردن و گفته اند که موتر هایش را از نزدش میگریم

>>>   حیف نام دانش !

>>>   شرم آور است
چنین مزدور ها باید دور انداخته شوند

>>>   Shaheen
بیچاره سمبولیکی حرف میزنه کدام سلاحیت و مسولیت هم نداره و ما منحیث شهروند ای بوم مرز از جناب ایشان کدام توقع هم نداریم

>>>   اصلن سرور جاهل اس

>>>   دانش یک بلی گوی ارگ است و بس

>>>   ارگ از اين موجود .......... منحيث ابزار در جهت مقاصد خود استفاده می کند.

>>>   یکی از علایم مشهور نادان ها همیست
که همه را باطل وخوده دانا میکشند

>>>   خیانت ها را در وجود دانش جستجو نمایید .

>>>   محمد اسلم سلیم
کوتاه آمدن در برابر فاشیزم ذلت تاریخی درپی دارد!
فرستادن نماینده های مختلف نیرنگ است باید در برابر فاشیزم مقاومت کرد اگر دست به سلاح برد بایدبه مقاومت مسلحانه پرداخت .

>>>   Mahmodi
کسیکه خود را سر قومندان اعلی قوای مسلح میگوید پنج کلیو متر یک شهر را امنیت اش را گرفته نمی تواند چه رسد با مردم‌مقابل شوند

>>>   Khadimyar
سیفی هروی در تاریخنامه هرات افغانها را بزرگترین دشمن هراتی عا میدانه، چطور میشه یک هراتی افغان باشه!؟

>>>   Fardinn
او رفیق کارمل فرزند مردم بود در درون جامعه بود و از بطن جامعه سربلند کرده بود، با درد ها و نیاز های شهروندان و فریاد های برخواسته از نابرابری های اجتماعی آشنا بود و راه حل های ناهنجاری ها را خوب بلد بود. با درد و دریغ که دشمنان و اهریمنان زمان نگذاشتند که کار کند و در خدمت مردم قرار داشته باشد.
روح کامل ارجمند شاد باد

>>>   عبدالصمد لطیفی
عجب ..............استی وقتی تذکره توزیع شود باز تعدیل این مواد آن چه نیاز است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   Nateq
مردم به خاطرحرفهای پوچ تو روزپی سیاسی وچاپلوس ارگ که هویت خودرا با فشارغنی یهود الاصل فروختی نمیتواند ازملیت ونژاد قوم خود درگزرد

>>>   Akbari
اول قانون را درست کنید بعد آستین بالا کنید برای کار کردن، نه این اولا خرابکاری کنید بعد برای خرابکاری قانون بسیازید

>>>   Qasani
علم ایزدیار در پاسخ به سرور دانش:
حکومت قانون مصوب شورای ملی و توشیح شده رئیس جمهور در باره شناسنامه های برقی را گروگان گرفته و زمینه اختلافات را فراهم کرده است.

>>>   آدم هاي ماهم افغاني پول ماهم افغاني

>>>   Mir
فرصت های از دست رفته
در طول ده سال، دو دور، حکومت آقای کرزی فرصت های زیادی را از دست دادیم.
انتظار داشتیم تا با آمدن آقای غنی گذار واقعی از رهبری سنتی به یک رهبری بر اساس و معیار های جدید و شایسته سالاری صورت بگیرد. ولی اکنون در شرایط وخیم تر قرار داریم، و فرصت طلائی دیگری را در حال از دست دادن هستیم.
نه تنها که روی چالش های مهم کوتاه و میان مدت کار صورت نگرفت، بلکه کشور در پرتگاه نابودی قرار دارد.
امید ما به دهه تحول از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ مانند سراب بیش نیست.

>>>   ما فاقد يك دولت هستيم ساز و برگى كه امروز ما بنام دولت ميبينيم متسفانه يك پروژه بحران در منطقه است كه توسط چهار دانه أجير كه به دالر و ثروت ضرورت دارند تطبيق ميشود. افسوز براى ملت خود ميكشيم كه باز در دام استعمار افتاد نميدانيم چقدر قيمت را باز خواهيم پرداخت.

>>>   Farid
داد خواهی را نمی شناسند و فقط به " رجل سیاسی " فکر می کنند نه به سخن ها و چالش ها . هر نقد و اعتراض و نه را خلاف منافع ملیِ تعریف ناشده می پندارند و منتقد و معترض و آنکه را که نه گفته است تکفیر می کنند .
گَله یی بسیج شدن و به هرچه دگر و غیر خودی است تاختن ؛ ساختن نیست .
ویران کردن است .
و بیشتر خود ویران کردن است

>>>   عزیز اگر در دشت قره باغ هزاره یی گردن بریده می شود توسط فقیر ترین قشر اوغان این جنایت صورت می گیرد! در کندی پشت این قتل گاه تاریخی صد ها هزاره هیچ سرمایه داری دست نداشته است! در چلریز و وردک و دیگر نقاط این خرابات آباد نیز وضع بر همین منوال است! چناب آیا ما همین اکنون با افاغنه در یک صلح، و در میان شاخه های گل و نغمه بلبل به سر می بریم که شما ما را از قهر و غضب " اوغو " به هراس میافکنید؟! در صده های متواتر ما را کشته اند و قتل عام مان نموده اند. اگر تجزیه صورت نه گیرد این قتل عام مستدام خواهد بود!

>>>   شما که عاشق اوغو و هویت اوغانی تشریف دارید؛ در فردای تحزیه میتوانید بخش اوغان نشین را انتخاب تموده و به هویت اوغانی تان ادامه دهید! اما اجازه دهید تا ستم تاریخی در افغانستان به زیاله دان تاریخ سپرده گردد!

>>>   من باور مندم که تاجیک و هزاره بر بنیاد صد ها امر اساسی مشترک که در راستای ملت شدن مان مهم و حیاتی است باید با هم متحد شوند و اگر این امر ممکن گردد بدون شک افاغنه بر ما اسیبی نه میتوانند وارد بنمایند! برای پیروزی ایمان، اراده و شعور نیاز مند است! من تضمین میکنم در صورت داشتن این سه اصل ملت سربلند و با عزتی خواهیم داشت و در قتلگاه تاریخی بنام آوغان ستان در صده ها در خون خویش شته نخواخیم زد!!!

>>>   Mirahmad
اطمنان دارم هرگاه هزاره ها صادقانه و بدور از پا بوسی و دست بوسی استبداد و بدور از طمع کاسه لیسی باهم متحد شوند تنها همین امر برای بقا و عزت شان کافی است! ار میان چندیدن میلیون انسان هزاره یک ارتش چند صد هزار نفری عزت این مردم را تضمین خواهد نمود! اری! ایمان، اراده و شعور و تعهد نیاز است؛ همین و بس!!!

>>>   برعلیه وطن فروشان‎
ولی دعوت من به ارگ از دو هفته است جریان دارد .
از دوستان که در طول دوسال از بی سرنوشتی من خبر نداشتند حال به فکر من افتاده اند تشکر میکنم .
ما و مبارزین بر علیه وطنفروشان بخاطر حفظ عزت اقوام خویش و میهن خویش یکجا شده و مبارزه میکنیم .
ما خود فروخته و وطنفروش نیستیم .سنگ در جای خود سنگین است؟
اگر تصیم گرفتاری دارید من برای استانکزی خود را تسلیم نمیکنم چون استانکزی خود تسلیم شده پاکستان است .

>>>   نخستین جغرافیای رسمی عصر امان الله خان، چه تصویری از کشور، اقوام، شهر ها و شهروندان افغانستان ارائه می نماید؟
این کتاب جغرافیا (که متأسفانه پشت جلد و مقدمه‌ی آن از میان رفته است‌)در سال 1923 میلادی توسط محمد حسین تألیف گردیده و به عنوان نخستین مرجع معتبر و رسمی، ظاهراً بعد از استقلال افغانستان بافرمان امان الله خان چاپ گردیده است.
این اثر البته برغم عنوانش فقط جغرافیا نیست، بلکه از تقسیمات اداری گرفته تا مردم شناسی و از آمار جمعیت تا ذکر احوال تمام اقوام و اقتصاد و تجارت در آن بحث شده است.
دراین کتاب شاید برای اولین بار سعی گردیده تا تمام شهروندان افغانستان را به عنوان تبعه و ملت افغان تعریف نماید، اما درسرتاسر کتاب نامأنوس بودن این واژه و تناقض ساختاری را می توان دریافت، معلوم است که بعد از تألیف به مولف گفته شده است در پایان معرفی هر قوم جا و بیجا ذکر نماید که همه یی این اقوام از ملت واحد افغان حساب می شوند.
این کتاب نشان می دهد که چطور درطی نود سال گذشته، تهاجم سیستماتیک افغانیزم تمام اضلاع هویت ما را هدف قرار داده و بخصوص اسامی تمدنی و تاریخی را عمداً نابود کرده اند.
یک
جالب ترین نکته حدود اربعه افغانستان است که مطابق نوشته این اثر « مشرق هندوستان كه مابين آن و افغانستان يعنى در ميان درياى سنده و كوه سليمان قبائل افاغنه بود و باش دارند.
و همچنان در جنوب از علاقه افغان خود مختار ... ياد شده است.»
این امر می رساند که اولاً امان الله خان قبل از به وجود آمدن پاکستان همین مرز های فعلی را به رسمیت شناخته است و از طرفی دیگر به صراحت موطن اصلی افاغنه را که کوه سلیمان است اعلام می دارد. جالب‌تر این است که در معرفی غلجایی ها کاملاً آنها را ساکنان اصلی کوه سلیمان می داند که جدیداً به سایر نقاط آمده اند و زندگی می نمایند.
دو
در این جغرافیا رسمی شما نام سبزوار را مطالعه می کنید که به عنوان یک شهرستان درجه اول معرفی می شود، باسابقه فرهنگی و تاریخی.... اما امروز اگر در جغرافیا نگاه کنید، آنرا نمی یابید، زیرا با تمام تاریخ و تمدنش توسط فاشیسم قبیله در قبرستان شیندند دفن شده است.
این تهاجم اسفبار متأسفانه تا هم اکنون یعنی عصر حکومت وحدت ملی هم ادامه یافت و آخرین مهر خیانت با تقسیم سبزوار «شیندند» (به پنج نام مزخرف و ضد تمدنی ) بر جنازه اسفزار یا همان سبزوار زده شد.
سه
از مطالعه این کتاب بدرستی درمی یابید که در آن عصر ؛ شهر های قندهار، کنر ، جلال آباد و لغمان هویت غیر افغانی دارند، زیرا در این شهرها اقوام گوناگون بخصوص ؛ تاجیک،سيستانى ، كرمانى ، بيرجندى، قائنى ، مشهدى ، سلغرى ، كاشغرى ، جديدى ، ديگان، قزلباش،کرد،حبشی، قریشی كه همه ای آنها به عنوان فارسى دانان ياد شده است، زندگی می نموده اند.
چهار
در این کتاب به موطن اصلی افغان ها/ پشتونها یعنی نواحی کوه سلیمان به صورت واضح اشاره گردیده و آنها را به تکرار به نام افاغنه یا افغانان یاد می نماید.
همچنان در این جغرافیا از تمام طوایف افاغنه که به بیش از یک صد گروه قومی می رسند نام می برد که همگی تحت عنوان دو طایفه غلجایی ها و ابدالی تعریف شده اند.
پنج
در این ‌اثر اصطلاح افاغنه و افغانان در تعریف پشتون ها به کار رفته و هنوز واژه پشتون مصطلح نبوده است.
همچنان در این کتاب از اقوامی نامبرده می شود که امروز هویت آنها با تهاجم فاشیسم افغانی کاملاً فراموش شده است، مانند کرد، قریشی، حبشی، رومی، جدیدی، مشهدی، بیرجندی و غیره .
لطفاً کاپی صفحات را با دقت مطالعه نمایید مطالب مهم‌تری است .
ادامه دارد
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   درعلم وفضل استاد دانش تردیدی نیست، من جاهل وامثال من که تنها نام علم ودانش راشنیده ایم وازآن بوی نبرده ایم اصلا ارزش علم ودانش راندانسته واهل علم ودانش را مسخره وتوهین نیزمیکنیم، باتوهین من وشما به اقای دانش، نه تنها ازارزش ایشان کاسته نمیشود بلکه خودما به شخصیت خود اهانت کرده وشعور خودرا زیرسوال برده ایم، ناگفته نماند که بسیاری ازقضاوتهای ناروا ومغرضانه نسبت به آقای دانش ازروی حس حسادت است، به قول شاعر: حسودزآتش دل دائما بود رنجور٭ اکرزنسل عرب یاکه ازعجم باشد. سرور دانش سرور ملت افغانستان است. خداوند باعلم ودانش به (سرور دانش) سروری داده است، نعمتی راکه خداوند ازفضل خود به او داده ما چکاره هستیم که آرزوی زوال آن رابکنیم؟؟؟پس چشم حسودان وبدخواهان ومغرضان ودانش ستیزان کورباد.باکول باتجربه

>>>   Zarif
اسم کاملن جعلی است در زمان دوست محمدخان بخواست انگلیسها این کشور نامش افغانستان شد . در یوتوب برو بیبین افغان معنیش میدانی یک ..... وحشی انگلیس بنام afhhan n است از وقطی انگلیسها در این کشور دست پیدا کردن خواستن متعصفان اسم .... خود بگزارن همیشه رهبران قبیله ..... انگلیس استن فقط بهمین خاطر حالا بخاطر خوش خدمتی برای انگلیسها یکتعداد دیگر اقوام را بزور ....انگلیس بسازند .متعصفانه این یک واقعیت تاریخی است

>>>   Noor
گروگان اصلی خود اشرف غنی است. زیرا او میترسد اگر تذکره های الکترونیکی توزیع شود بدون شک چانس برنده شدن پشتون های مثل او در انتخابات ریاست جمهوری ۹۹فیصد پایین میآید.

>>>   Raheel
فاشیستهای غول می گویند:
«اگر افغان نیستی، از افغانستان برای!»

روز دیگر و در فرصت مناسب بازهم به همین بهانه که چون افغان نیستی باید افغانستان را ترک کنی به دنبال باشندگان غیرافغان (غیر پشتون) خواهند افتاد.

به این .... باید گفت که، ما مالک و بومی این سرزمینیم و افغان نیستیم. ما تاجیک و ازبک و هرازه و پشه یی و بلوچ و ... ایم و از همین سرزمینیم و گور پدران و اجداد ما در این آب و خاک است. نام قرا و قصبات و روستاها و کوهها و رودخانه ها شاهد حضور و پایش من در درازای سده های این سرزمین است. روشن است که کی در این سرزمین بومی است و کی آمده گی!‌

بلی، ما افغان نیستیم، اما مالمک سرزمین خود استیم!

آگر افغان بودن هویت همگان است،‌ چرا تنها پشتونهای شوونیست و فاشیست برای تعمیمش پافشاری دارند؟ روشن است که این هویت مال یک قوم است. از همگان نیست. فاشیستها می خواهند تا برای قتل عام و اخراج مردم از ملک و سرزمینهای شان و غصب و اشغال آن بهانه به دست بیاورند. ازینروست که بر افغان بودن همه نفوس کشور پافشاری دارند و فردا بگویند که تنها پشتون افغان است و دیگران باید این وطن را ترک کنند. اراده فاشیزم از این پافشاری روشن و هویداست.

پس، باید در برابر این برنامه جنایتکارانه غولان وحشی فاشیست تا پای جان ایستاد!

>>>   Salaam.
من در كشىور هاى اروپاى غربى مفهومى بنام ملت را نمى شناسم و كسى هم عاشق اين مفهوم نيست ، مردم همه خود را شهروند كشور مى خوانند و در اسناد رسمى اكثرن تنها سال و محل تولد و تعلقيت به كشور درج است .
در مجامع روشنفكرى اين كشور ها حتا افتخار كردن به ملتى و مليت خاصى زياد تر تفكر منفى تلقى مى گرددو از آن بوى تفوق طلبى مى آيد !

>>>   Salam
وقتى هزاره ، ازبيك و تاجيك مردى دعواى هويت اوغانى ( پشتونى ) كند حتمن چيزى گنده شده است .
شهيد مزارى خواست تا ريشه يى مزدورى را بكند و هويت قومش را حفظ كند..............................

>>>   Faqiri
اين .............. دانش تا هنوز نفهميده كه گروگانگيرى كار ارگ و شوراى امنيت است، اگر نه قانونيكه در مجلس نمايندگان تصويب و همين ريس جمهور منتصب توشيح كرده بايد سه سال پيش شروع به توزيع ميكرد. اين بى دانش و خليلى بدانند كه غنى و تيم وى اگر قدرت مطابق ميل خود در دست بگيرند براى هردو اينها ريسمان خريده اند و به جوالى گرى در كوچه مندوى سوق شان كرد، البته اگر زنده بمانند و جان به سلامت برند.

>>>   سرور بی دانش : " توزیع تذکره الکترونیک از جانب یک تعداد‌قومگرایان ،به گروگان گرفته شده است"
من میگویم کاش اسم این ....." سرور........" میبود.
من نمیدانم چرا هموطنان هزاره ما درمورد در سکوت مرگبار فرورفته اند؟
فکر میکنم مصروف همان گپ های کهنه وزنگزده چون "روشنایی ؟ ! " وگاهی هم فریاد افشار را سرمیدهند.... وبس..

>>>   Raheel
تاجیک تا اندازه زیادی با پشتونها (افغانها)‌ اشتراک خونی- تباری و مذهبی دارد. با اینهمه به خاطر دلایل معلوم بسیاری از اقشار اگاه تاجیک دیگر نمی خواهند هویت خود را ترک کنند و هویت افغان را به خود بگیرند.
من به سرور دانش که هزاره است حیرانم که اگر تاجیک اوغان (افغان) نشود، هزاره چگونه اوغان می شود؟‌ خون شیرین و چهل دختران هزاراه یی که از وحشت اوغان خود را از شخ کوه با پایان انداختند و جاوادنه شدند، بشرماند این هویت فروشان را!

>>>   دانش و امثالهم قسم خورده اند ؛ که مادام العمر برده و جوالی بمانند .
برده ها دارای کدام هویت مشخص نیستند

>>>   یا مردانگی و ایستاد شدن مزاری و یا هم پیش خدمتی و تملق سرور اوغانی.. این تناقض در باورها، مرا بیاد نوشته های انقلابیون چپی آمریکای جنوبی و جملاتی از قهرمان ملی می برد. (اگر صف مبارزه نا پاک و دچار تردید شد، شکست حتمی می شود). (هرزمانی که جای ریاضت، تقوا، ایمان، مبارزه را کرسی و پول و سرمایه و عیاشی گرفت، زوال نظام و حتا یک مردم و تمدن، نزدیک می شود).
#احمد_شاه_فرید

>>>   افرین بر دانش صاحب این فرزند صدیق وطن !من منحیث ّشتون اورا رهبر خود میدانم زیرا ملی است!
بگزارید ....بجفد اما کاروان به منزل خود در حرکت است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است