احترام به کثرت، راه رسیدن به وحدت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ کد خبر: 144493 منبع: پرینت

اعلامیه‌ی شورای مردمی سرزمین در پیوند به نحوه‌ ی توزیع شناسنامه‌ های الکترونیکی و تلاش‌ های برخی سران حکومت و سیاستگذاران کشور برای درج تحمیلی واژه‌ ای به عنوان هویت ملی درشناسنامه‌های جدید.

شورای مردمی سرزمین به عنوان یک نهاد مدنی – فرهنگی فعال در ولایت هرات که شمار زیادی از استادان دانشگاه، دانشجویان، فعالان مدنی، نمایندگان مردم، جوانان، فرهنگ دوستان، متنفذان قوم، فرماندهان جهادی و شخصیت‌ های مطرح ارزشمدار این حوزه‌ ی باستانی کشور را با خود دارد به نمایندگی از کتله‌ ی بزرگی از مردم هرات ضمن احترام به هویت قومی تمام ملیت‌ ها و اقوام در افغانستان اعلام می‌ دارد:

1- بر اساس منابع معتبر تاریخی چون تاریخ خورشیدجهان، حیات افغانی، تاج‌ التواریخ سراج‌ التواریخ و سایر منابع تاریخی؛ واژه‌ی «افغان» به قوم محترم «پشتون» گفته می‌ شود و این کلمه به لحاظ تاریخی و بار معنایی که دارد هویت ملی مردم افغانستان بوده نمی‌ تواند.

2- درج واژه‌ ی افغان در شناسنامه‌ های الکترونیکی و تحمیل آن به عنوان هویت ملی مردم افغانستان هرگز برای باشنده‌ های این ولایت قابل قبول نیست و چنین عملی مخالف مولفه‌ های اصلی دموکراسی و حقوق بشری به شمار می‌ رود.

3- شورای مردمی سرزمین با هشدار می‌ گوید که هرگاه سران حکومت وحدت ملی به خواست‌ های جدی و قانونی مردم هرات و حوزه غرب کشور مبنی بر عدم درج واژه‌ ی قومیت به عنوان هویت ملی مردم افغانستان توجه نکنند با اعتراض‌ های گسترده و پی‌ هم مدنی از سوی مردم این حوزه مواجه خواهند شد.

4- شورای مردمی سرزمین به نمایندگی از طیف بزرگی از مردم هرات و حوزه‌ ی غرب افغانستان تاکید می‌ کند که مردم این حوزه‌ ی تمدنی هرگز شناسنامه‌ های تحمیلی را که عامل نفاق میان مردم افغانستان باشد دریافت نکرده آن‌ را به عنوان سند رسمی هویتی نخواهند پذیرفت.

5- مردم علم دوست و فرهنگ پرور هرات​ و حوزه‌ ی غرب کشور انزجار و نفرت خویش را از سیاست‌ های تک قومی و هویت زدایی که سبب ایجاد خط فاصل میان اقوام و ملیت‌ های مردم افغانستان شود اعلام کرده به طراحان چنین برنامه‌ های نفاق افکن اجازه‌ ی عملی ساختن برنامه‌ های متضاد با منافع ملی را نخواهد داد.

6- باشنده‌ های ولایات حوزه‌ ی غرب که سال‌ ها است انتظار توزیع شناسنامه‌ های الکترونیکی را می‌ کشند تنها این سند (شناسنامه‌ های الکترونیکی) را به عنوان سند هویتی می‌ پذیرند نه سندی که ریشه در برنامه‌ های فریبنده‌ ی سیاسی داشته باشد.

و تمت باالخیر
شورای مردمی سرزمین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای مردمی
شناسنامه برقی
نظرات بینندگان:

>>>   افغان، اپگان، اوغان پتهان، پشتون، پختون، همه یکی است و نام قومی پشتونها است۰ خود پشتونها بخود پشتون یا پختون میخوانند در حالیکه اقوام دیگر چون عرب، فارس، ترک، هندی و غیره به آنها افغان، اپگان، اوغان، پتهان یاد میکردند۰
هموطن پشتون تواگر خودت را افغان یا اوغان میخوانی آن حق مسلم تو است و در آن هیچ مشکلی نیست۰
ولی تو هموطن غیر پشتون اگر پشتون نیستی ولی بازهم خودت را افغان یا اوغان مینامی پس بدان که یک ساده لوح خوشباور بیخبری بیش نیستی، ویا یک هویت فروخته بیغیرت بی همه چیزی هستی که نه از تاریخت خبر داری نه از هویت ات۰
افغان یا اوغان نام قومی است نه نام ملی۰
این نام اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغیر بخورد۰
قانون اساسی حرف قرآن نیست و همیشه قابل اصلاح میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است