سخنانی که باید زودتر گفته می شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ کد خبر: 144448 منبع: پرینت

عطا محمد نور به تازگی، خواهان یک نظام "شبه فدرالی" شده است. گرچند ایشان این سخنان را بعد از آن می گویند که جایگاه و قدرت شخصی شان را در خطر دیدند، اما توجه به اصول و نگاه کردن ریشه ی به مسایل، هر زمان و از سوی هرکس که انجام شود، مبارک است.

جمعیت و متحدینش، بیش از حد بر افراد، منافع و اهمیت افراد توجه می کنند. اگر به جای این همه توجه به افراد و منافع افراد، اندک توجهی هم به اصول می کردند، نه امروز مجبور بودند در مواردی در مقابل همان قانون اساسی قرار بگیرند که خود نقش مهمی در تهیه کردنش داشتند، و نه گام به گام مجبور به عقب نشینی می شدند. افراد می روند و می آیند اما اصول و منافع عمومی تا حدود زیادی ماندگار هستند.

حالا امیدواریم این سخن گفتن از اصول، کوتاه مدت و زودگذر نباشد و با تامین منافع این و یا آن فرد به فراموشی سپرده نشود. به این نکته هم باید اشاره کرد که نظام فدرالی در افغانستان به ضرر فارسی زبانان و مخصوصا به ضرر هزاره ها است، اما انتخابی شدن مقامات محلی به نفع همه است و می تواند ضمانت خوبی در مقابل سو استفاده از قدرت در کابل باشد. اینکه چرا نظام فدرالی به ضرر این دو است بماند برای یک فرصت دیگر.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرالی
عطا
نظرات بینندگان:

>>>   حالا شبه فدرالی میگوید سه مکاه بعد فدرالی کامل میگوید

>>>   اشرف غني نيروهاي امنيتي را دو پارچه مي كند!

رژيم كابل موسوم به (حكومت وحدتِ ملي) كه در نتيجه افتضاح انتخاباتي ميان عبدالله و غني ٣ سال پيش توسط امريكا شكل گرفت، رسوا ترين حكومتداري در تاريخِ كشور خواهد بود. اختناق، ترور، فرار مغزها، فساد، قوم گرايي، گرسنه گي، نا أمني و رويكرد فاشيستي از ويژه گي هاي اين سه سال بود. گروه هاي سياسي دخيل در انتخابات ١٣٩٣ به فرمول (حكومت وحدت ملي) كنار آمدند و به بديل جنگ داخلي تن دادند. قرار بود چهره هاي قدرتمند در هر دو طرف در آيينه حكومت وحدت ملي خودرا بيابند و اين دوره را تا دو سال بروند و پس از آن لويه جرگه برگزار گردد تا نظام از رياستي به صدارتي تغيير كند. اين كار صورت نگرفت و اشرف غني دچار توهم گرديد و خودرا به جاي رييس توافقي موقت، به عنوان رييس جمهور خودخوانده جا زد و از صلاحيت هاي يك رييس جمهور مشروع سوي استفاده كرد. غني دست به تصفيه قومي و سپس به تصفيه سياسي زد. او مجموع مخالفين سياسي اما شركاي خودرا از بدنه حكومتِ توافقي كنار زد. حتا معاون اول خودرا در يك دام ساخته گي به بيرون از كشور تبعيد كرد. در تازه ترين كنش، غني احمدزي عطا محمد نور، والي قدرتمند بلخ و يكي از حاميان درجه يك كمپ «اصلاحات و همگرايي» را بر بنياد يك طرح استعفاي جعلي از مقامش عزل اعلام كرد. اما اينجا جو سياسي تغيير كرد. عطا محمدنور با واكنش ضدِ حمله، ارگ را زمين گير كرد. محوري كه به زعم غني، در ارگ شكل بگيرد، برعكس در بلخ شكل گرفت. والي بلخ در برابر تصميم عقدمندانه ارگ ايستاد شد و به فرمان غني پُشت پا زد. واكنش صريح و قاطعانه نور بلخ باعث شد سر غني و عبدالله به سنگ لات بخورد. اشرف غني مي خواست جزيره قدرت در شمال را نابود كند، اما او دچار خطا گرديد. برعكس جزيره هاي قدرت را در ٤ سمتِ كشور عليه ارگ بسيج ساخت. جزيره هاي شرق و غرب و جنوب از جزيره بلخ اعلام حمايت كردند. در حال حاضر ارگ دست و پاچه و نهايت درمانده شده. قرار اطلاعات، ارگ گزينه نظامي را روي ميزش گذاشته است تا با ساز و برگ نظامي- دولتي، عطا محمد نور را از تخت بلخ زير بكشد؛ اما كدام نيروي نظامي؟ اينجا بُود كه حكومت كابل بازي را باخت. همين كه نيت سليقه يي اشرف غني به گوش بچه هاي پلنگي پوش مي رسد، ميل هاي تفنگ را بچه ها به جاي بلخ، ارگ را نشانه گرفته اند. اين خطرناك ترين آماده باش در ارتش و پوليس كشور است. فراتر ازين، توده ها نيز مسلح گرديدند و شعار «مقاومت» سر مي دهند و در حال آماده باش قرار دارند. حقيقت اين است كه بخش بزرگ نيروي امنيتي جانبِ نور را گرفتند. سياست ناشيانه و عقده مندانه غني عواقب بد دارد. ارتش و پولس عملن در دو جبهه قرار گرفته اند. طرفداران ارگ و طرفداران بلخ.
غني ارتش را دو پارچه مي كند.
هارون معترف

>>>   عطا .............غنی هیچ چیز از دست دادن نداری.اگر کشته هم شوی.این جنایت کاران را نابود.کن.ملت بیچاره را در گروگان گرفته اند.این وکیل های پارلمان عطا گلبدین سیاف اسماعیل همه این ها دزد رهزن استند.از نام جهاد مقاومت استفاده می کنند.اولادهای شان به پول گزاف در پوهنتون های خاجی درس می خوانند. الف در جگر شان نیست.این عطا مثل اژدها بالای گنج بلخ خواب است.............از والی گری بکش.همه دوسیه های شان را در محاکمه بین‌المللی روان کن.مردم و بچه های جوان مردم را از شر این ها نجات بده.در راه راست روان استی.نترس.تاریخ را بنام خود ثبت کن...........................ما سمت تاجک های لغمان استیم.این ........گلبدین نصف مردم را بنام جمیعت و حزب کشتند.هیچ کس یک روس را نکشد.غیر چور چپاول دزدی دیگه چی اوردند.در افغانستان. یک متر ریش شان از کدام پول نان می خورند.او مردم ...........چرا شما به عقل نمی اید..............هنوز مسعود عطا گلبدین محقق دوستم می گوید.

>>>   در افغانستان، خيانت بزرگتر از اين نشده كه قاتلان مردم، از ماليات همان مردم ميخورند، دم از خدمت مي زنند. در مقابل هر انتقاد چنگ و دندان نشان مي دهند. همه سران به اصطلاح جهادي از محاكمه كردن است.
من در عجبم، بعضي از أفراد به ظاهر كارشناسي و تحصيلكرده و مسئولين دولتي اين روزا بر جواناني انتقاد مي كنند كه در اثر بي كفايتي همين ....ها به سوريه رفتند. اينها را نصحت مي كنند كه اگر واقعا انگيزه رزميدن با داعش را دارند در كشور خود عليه داعش بجنگند.
جنابان:
شما يا بي خبريد، يا مردم را بي خرد شبيه خود فرض كرده ايد، اينها بسياري شان عضو اردو يا پليس مل و محلي شما بودند، از بي كفايتي و قوم گرايي و بي توجهي شما صفوف اردو و پليس را رها و به جنگ سوريه پيوستند.
بله با چه انگيزه جانش را بدهد وقتي ميداند، فردا براي دريافت معاشش بر ناموسش تجاوز و عفت خانواده اش هم قرباني مي شود؟ شما هنوزهم از مردم دعوت مي كنيد واقعا از شرم عرق بر پيشاني تان جاري نمي شود؟ با كدام انگيزه بيايد وقتي مي داند بدون هيچگونه باز خواستي در مقابل پول يا نيت قومي به قتلاگاه طلاب فرستاده شده و جلاد طالب و داعش سر از تنش جدا مي كند. وقتي بدون هيچ حمايتي شب ها و روزها در محاصره مي ماند بدون اينكه از سوي شما حركتي صورت گيرد.

>>>   ........غنی هیچ چیز از دست دادن نداری.اگر کشته هم شوی.این جنایت کاران را نابود.کن.ملت بیچاره را در گروگان گرفته اند.این وکیل های پارلمان عطا گلبدین سیاف اسماعیل همه این ها دزد رهزن استند.از نام جهاد مقاومت استفاده می کنند.اولادهای شان به پول گزاف در پوهنتون های خاجی درس می خوانند. الف در جگر شان نیست.این عطا مثل اژدها بالای گنج بلخ خواب است.چوپ در کون اش بزن.از والی گری بکش.همه دوسیه های شان را در محاکمه بین‌المللی روان کن.مردم و بچه های جوان مردم را از شر این ها نجات بده.در راه راست روان استی.نترس.تاریخ را بنام خود ثبت کن.این خر مسعود کی قهرمان شده.به مردم پنجشیر شده.ما سمت تاجک های لغمان استیم.این مسعود و گلبدین نصف مردم را بنام جمیعت و حزب کشتند.هیچ کس یک روس را نکشد.غیر چور چپاول دزدی دیگه چی اوردند.در افغانستان. یک متر ریش شان از کدام پول نان می خورند.او مردم احمق چرا شما به عقل نمی ایدچوپ در..شما داخل کردنند.هنوز مسعود عطا گلبدین محقق دوستم می گوید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است