افغانستان فقط متعلق به پشتون ها است؟
در پشت نام افغان در تذکره یک سری بحث های سیاسی است، می خواهند به دنیا مطرح کنند که این افغانستان یک کشور متعلق به پشتون ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۴    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144420 منبع: پرینت

منابع در حکومت، در خصوص علت تأخیر توزیع تذکره های الکترونیکی را برخاسته از اختلاف نظرها میان حکومت و برخی از حلقه های سیاسی می دانند. این در حالی است که شماری از نمایندگان در مخالفت با تصمیم کمیته مختلط برای درج واژه های دین، قوم و ملیت در شناسنامه های الکترونیکی، امضا گردآوری کردند. عبداللطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان در اینباره گفته است که به هیچ عنوان این قانون ستم گرانه است، ظالمانه و فاشیستی است قابل قبول نیست. شامل برنامه بسازید که تصمیم بگیریم. اما شمار دیگری از اعضای مجلس می گویند که هیچ مشکل قانونی در توزیع شناسنامه های الکترونیکی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، کلیم الله همسخن، عضو جنبش رستاخیز در برنامه «مثبت و منفی» گفت: چالش و بن بست اساسی، زورگویی، تحمیل هویت و هویت ستیزی که بسیار سیستماتیک طی چندین قرن در افغانستان جریان داشته و امروز به اوج خود رسیده است که آقای اشرف غنی و حکومت غنی می خواهد در اوضاع ستیز و نسخ هویت دیگران، یک هویت را بر همه اقوام افغانستان تحمیل بکند و این برای دیگران قابل قبول نیست.

وی، با بیان اینکه واژه افغان نمی تواند بر همه شهروندان افغانستان اطلاق شود افزود: ما واکنش های مردم را در فضای مجازی، رسانه ها و شورای ملی دیدیم که مردم در مقابل این هویت ستیزی ایستاد شده و ایستاد خواهند شد. بنابراین توزیع شناسنامه ها به حکومت اشرف غنی و کارمندان اداره تذکره الکترونیکی و همه کسانی که می خواهند چنین کاری را کنند سنگین خواهد بود و مردم در برابرشان می ایستند.

همسخن، رییس جمهور را فردی قوم گرا می خواند و می گوید: اگر آقای اشرف غنی کسی بود که به قانون حرمت می گذاشت چرا مصوب مجلس نمایندگان را قانونی که یکبار توشیح شده، خودش امضا کرده، باز دوباره ضد آن فرمان صادر کرد؟ این بحث قطعا قومیت گرایی و تبارگرایی را نشان می دهد.

این عضو جنبش رستاخیز، در خصوص هویت حقیقی قوم افغان بیان داشت: واژه افغان مشخصا معرف هویت دو تا از قبایل پشتون است. آن گروهی که خود را با افتخار افغان می گوید دو قوم بزرگ یوسف زی ها و افریدی ها هستند که در پاکستان هستند و در افغانستان هم زندگی نمی کنند.

وی، در پاسخ به این سوال که چرا در مقابل قانون تصویب شده مخالفت می کند، کاری که طالبان می کنند اظهار داشت: همین قانون اساسی هم که این چیزها را خلق می کند برای ما پذیرفتنی نیست. همین قانونی که برای ما اصطلاحات ملی می سازد اما زبان ما را که فارسی است دری می خوانند. ما دانشگاه نمی توانیم بگوییم، زایشگاه نمی توانیم بگوییم، جاده نمی توانیم بگوییم، خیابان نمی توانیم بگوییم، ما این قانون را نمی پذیریم. این حکومت هیچ تفاوتی با طالبان ندارد اگر با سیاست یکسان ساز خود ادامه دهد. اما تفاوت من با طالبان این است که من با منطق حرف می زنم و می گویم تو هم باش، من هم باشم و همگی تحت آرمان های مشترکی که برای سرزمین مان ایجاد می کنیم دولت ساخته شود. نه به شیوه ای که در ترکیه نتیجه نداد و از مردم قربانی گرفت. تفاوت من با طالبان این است که من سر نمی برم، مکتب نمی سوزانم و مردم را نمی کشم. اما این قانون برای اقوام مختلف مستبدانه است. در همان زمان لوی جرگه، هم نمایندگان ما به این قانون جعلی رای ندادند. برای اینکه سرود ملی به زبان پشتو باشد رای ندادند. البته بحث برتری زبانی مطرح نیست. برای بسیاری چیزها در این قانون نمایندگان ما رای ندادند. اما یک جمعی از نخبگان پشتون که دیدگاه های قوم گرایانه دارند، خلیلزاد، کرزی و اشرف غنی چنین قانونی را ساختند که برای من به عنوان یک شهروند قابل قبول نیست.

همسخن، در خصوص هدف از همسان سازی نام اقوام در تذکره می گوید: راه حل این معضل کنونی این نیست که همه اقوام با یک واژه تعریف شوند. من تاجیک به هیچ عنوان قبول ندارم که در تذکره من افغان نوشته شود. ما به این قوم احترام زیادی داریم، اما در پشت همین نام یک سری بحث های سیاسی مطرح می شود، بحث نشان دادن پشتونستان مطرح می شود. می خواهند به دنیا مطرح کنند که این افغانستان یک کشور متعلق به پشتون ها است. این قانون مسبتدانه است و مردم به این آگاهی رسیده اند. حداقل می فهمند که افغان و تاجیک و ازبک و هزاره کیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون ها
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اوغانستان. نیست
افغانستان است

>>>   Amirzada
توهین بر مسعود، ناجی افغانستان نوین پای توهین به احمد شاه (بابا) قندهار را به میدان کشمکش های هویتی خواهد کشید
درین شب و روز دشمنان حذف هویت ما در سه جبهه همزمان حمله بی سابقه را آغاز کرده اند؛ در جبهه بلخ، آخرین سنگر دفاع از هویت ما، در جبهه شناسنامه ملی بحیث سند حقوقی تثبیت هویت و توهین به احمد شاه مسعود، قهرمان ملی، نمادی پاسداری از موجودیت افغانستان در نقشه سیاسی جهان.
واقعیت اینست که "صبر ستراتیژیک" مار آستین بزرگترین زهر کشنده دشمن در هستی هویت ما مبدل شده است.
این اعتماد به نفس و گستاخی بی سابقه دشمنان محصول ضعف، ترس و خیانت یک دسته دلالان هویت ما در حکومت، پارلمان و نهاد های حقوقی و قضایی کشور است.
هنوز سنگر بلخ مسعود وار مقاومت می کند و حتا به اندازه کلاه مسعود جای برای دفاع از هویت ما داشته باشند هر گز تسلیم دشمن نخواهند شد.
تاکتیک جدیدی که دشمنان برای حذف هویت ما در پیش گرفته اند اینست که میان هویت مسعود، قهرمان ملی و هویت ...افغان باید یکی را انتخاب کرد.
اما دشمنان اشتباه استراژیک کردند. احمد شاه مسعود، نمادی از هویت و موجودیت افغانستان در نقشه سیاسی جهان است. شک به مسعود، قهرمان ملی کشور، شک بر احمد شاه درانی، بابای قندهار را در محور کشمکش های قومی افغانستان می کشاند و فراتر از آن اتحاد و سلامت سیاسی افغانستان را در نقشه سیاسی جهان به میدان نزاع خواهد کشید.

>>>   Amirzada
از سنگر هویت تان باید مسعود وار حفاظت کرد
درین روز ها که از هر طرف دشمنان هویت ما از خلیلزاد از پشت دربار ترامپ گرفته تا کفتار های ارگ و از گرگ بی دندان تا شغالان تیز دندان یورش را شروع کرده اند، " صبر استراتیژیک" مار آستین در کاخ آرایش خاموشانه نظاره می کند. اما فرزندان دلیر بلخ مسعود وار از سنگر هویت ما دفاع می کنند.

>>>   Raheel
اندر باب هویت و زورگوییهای این و آن:
زور اگر وحشیگری، ....، تجاوز، غارتگری و جنایت باشد- بلی، روشن است که چه کسی زور است و چه کسی می تواند زور باشد. صفات بالا را به هرقومی، طایفه یی و گروهی بدهید، زور می شود. تاریخ گواه است.
و اما با هزار و یک حیله و نیرنگ و حرف مفت، بازهم کسی که افغان نیست، حاضر نیست هویتش افغان ثبت شود. این که افغان هویت یک قوم است، از مدافعین این نام پیداست. چه کسانی مدافع این نام اند و چه کسانی آن را هویت خود نمی دانند؟ پاسخ مثل روز روشن است.
بخواهید نخواهید، دیگر کسی این عنوان را نمی پذیرد. این یک غایله است. این یک مشکل است. این یک مساله است. باید برای حل آن و یافتن پاسخ به آن تلاش کرد. این مشکل با طعنه و زورگویی و دشنام و قلدری حل شدنی نیست.

>>>   برو ....شو به تاجيكستان !!! اينجا افغانستان هست و اين وطن مطابق به افغان ها هست!!

>>>   اوبرادر تو هنوز خواب هستی البته که این کشور متعلق به پشتونها میباشد

>>>   بهروز جلال آبادی
خداوند مارا تاجیک ، اوغان، ازبیک ، هزاره ، بلوچ خلق کرده بخاطر شناخت ، البته نه بخاطر اینکه اوغان بر هزاره برتری دارد و یا تاجیک بر ازبیک !
و این خلاف حکم خداست تا ما در فکر نابودی شناخت دیگران باشیم و آنها را به جبر و ستم مجبور سازیم تا هویت یا شناخت مارا قبول کنند این نهایت جهالت و تعصب است و اگر مسلمان اید باید در مقابل ظالم ایستادگی کنید و اگر قلب هایتان از ایمان خالی است پس جهالت و تعصب جاهلان را قبول کرده سر خم کنید تا ذلیل دنیا و رسوای آخرت باشید

>>>   Latifi
این رهبران خایین 280 سال چه ........میخوردند که هیچ کاری در وطن خود نکردند، در حالیکه همسایه های ما به اوج ترقی رسیدند..
درود برشما

>>>   Khrasani
امروز تمام ملیت های غیر پشتون برنامه های شوم شیطانی پشتونیزم را زیرنام افغانیت او اسلامیت غوالو گفته میدانند که چی پلان شوم شیطانی بر سر دارید
اگر پلان شوم شیطانی بر سر نداشته باشید همان نام افغانستان دست ساخته انگلیس و روسیه تزاری کافیست که در بالای شناسنامه ذکر شده.

>>>   نه اوغانستان نه افغانستان فقط پشتونستان

>>>   دوستان وهموطنان ورجاوند !
در پاسپورت و شناسنامه برقی من که دیریست دور ازوطن دریک کشور دیگری متوطن شده ام و تا فعلآ اینجا زندگی میکنم ، شما دقت بفرمایید که اصلا نامی ازافغانستان برده نشده است چه رسد به " افغان " بودنش ، اینجا تنها اسم پنچشیر ذکر شده است درمشخصات درونی این کارت شناسایی با اینکه مشخصات محرم دیگری وجود دارد ، حتی ملیتم " تاجیک " وزبانم "فارسی " نیز ثبت گردیده است . دراینصورت چطور ممکن است که در زادگاه خودم " افغان " حساب شوم درحالیکه این واژه هیج ارتباطی منطقی وتاریخی به این دیاروهویت من تداشته و ندارد؟
حالا سوال اساسی من دقیقآ نیز متوجه هموطنان گرامی همتبارم که وارثین اصلی این سرزمین اند و خصوصآ همدیاران عزیزم میشود که : آیا ممکن است ویا شما حاضر هستید که درکشور آبایی وبلاخره درخانه وکاشانه خویش با اسناد تقلبی وهویت جعلی روز گزرانید ونفس درد آوربکشید؟. پس اگر پاسخ شما « نه » است ومیخواهید برای نسل امروز وفردا وبلاخره برای تاریخ پر افتخار خویش کار سرفرازانه انجام بدهید ، بهتر است تا دیر نشده است از این وضعیت بیتفاوتی بیرون آیید و سکوت را بشکنید وبرای بقایی هویت انسانی وتاریخ گهربار خویش با هرنوع بی عدالتی مقابله کنید. "ما باشما هستیم"
بدرود / صفوی/.

>>>   من افغان نیستم!
تحمیل این هویت بالای من تاجیک و هزاره و ازبک و اقوام دیگر درین شرایط ممکن نیست.
هویت ملی چیست ؟

>>>   هویت ملی :
هویت ملی باید بازتاب دهنده و آیئنه تمام نمای همه ی اقوام و فرهنگ ها وتوافق شده بین همه ساکنین کشور باشد ، رابطه و بافت منطقی میان هویت کلان ملی و خورده هویت ها وفرهنگ هایی تشکیل دهنده ی فرهنگ ملی وجود داشته باشد.یعنی بدون وحدت ملی به هیچ صورت هویت ملی شکل نخواهد گرفت
هویت ملی ، شناسنامه، سرود ملی ، نشان هایی ملی ، پرچم ملی ، فرهنگ ملی ، زبان ملی همه و همه باید دریک گفتمان شفاف روشن و در توافق بین همه اقوام و شهروندان درین کشور شکل بگیرد.
هویت ملی درین کشور زیر نام پشتون (افغان ) به هیچ صورت قابل پذیرش برای همه شهروندان کشور و مردم ما نیست ، هویت ملی به زور و به فرمان هیچگاه شکل نخواهد گرفت

>>>   اگر تعصب نیست چرا تذکره های دوران کرزی و ما قبل او همه به زبان پختو؟
چرا سرود ملی صرف به زبان پختو؟
چرا بانک بنام #پشتنی بانک؟
چرا در تمام ادارات دولتی، سر لوحه ها اول به زبان پختو؟
چرا در پول های کشور ما همه نوشته ها بزبان پختو؟
چرا جاده ای بنام پشتونستان وات؟
همانند این ها خیلی زیاد است که ما در هر کنج و کنار به خصوص شهر کابل شاهد آن هستیم و میبینیم.
اگر یک هموطن ما میخواهد ملیتش در تذکره اش ذکر باشد کجایش تعصب است؟
زنده باد آزادی

>>>   حالا قضاوت به مردم
نمی دانم با کدام زبان بگوییم؟
اینجا شناسنامه های چند کشور اسلامی و غیر اسلامی را بار دیگر، با شما در میان می گذاریم. این کشورها، مگر جامعه اسلامی نیستند؟ یا ملیت، ملت و سرزمین شان را دوست ندارند؟ پس دلیل عدم ذکر دین، ملیت و ملت، در شناسنامه های شان چیست؟

در دنیای امروز، افتخار به ملت گرایی، دین گرایی، مرزگرایی نشان دهنده یک جامعه عقب مانده، ناسیونالیست، نژاد پرست، افراطی، طالبانی و سرطانی است. در جهان امروز، تعریف از باور دینی داشتن، یک مسله ای شخصی بین شما و خدای شما است. در قرن ۲۱، دین داری مایه افتخار و بی دینی دلیلی برای حقارت، انسان دیگر نیست. اسلامیت و افغانیت یعنی چی؟ برای یک شهروند خارجی، با این دو واژه چی چیزی را می رسانید؟ یکی از دلایلی که شناسنامه ها، امتیازات بلند بین المللی را از آن خود می کنند، عدم ذکر دین و ملت است. این به معنی ضد دین شما بودن نیست. ولی در ۲۰۱۸ زندگی می کنیم. امروز دین من، دین شما و دین اون خارجی معیار برای هویت، شناخت و احترام بین انسان ها نیست. اینجا انسان و انسانیت، برابری، احترام، مراودات، همدیگری اصل و معیار است.

گذشته از بحث بیرونی، قومگرایی و قبیله گرایی، پروسه های ملی گرایی، دولت ملی، ملت شدن، مدنی شدن و ارزشگرایی را به شدد ضربه می زند. همین طور، بستر ساز برای تجزیه می شود. اختلاف، چالش و بحران موجود را تغذیه می کند. جامعه مدنی و جوانان مبارز، برای ارزش ها را مجبور می سازد که به سران قومی، مافیایی و در نهایت به ارتجاع پناه ببرند.

قطعن، اون زمانی است که ما مجبور به فرق یکدیگر بزنیم. چرا نمی فهمید؟ هیچ دلیلی برای قبول کردن، هویت افغان نداریم. دموکراسی یعنی این.. امروز زیر این ساختار و با این معادلاتی از نظام داری، زندگی می کنیم. بیاییم این ساختار را تقویت کنیم. من نمی خواهم، مثل تو به یک زندگی طالبانی، به ۲۰۰ سال قبل برگردم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   زنده و پاینده باد پشتونوالی ، قانون اساسی باید به پشتونوالی تغییر کند

>>>   بلی واقعیت که این خاک از پشتونهاست و ما .....هستیم بخاطر دفاع از همین پشتونهای ........... جانهای شرین خودرا در دفاع از فامیل های شما قربانی کنیم اگر از شماست بروید از ........... دیگرتان دفاع کنید و خاک را نفروشید . شما با شتر صاحب این خاک هستید و ما با قدامت تنها مثنوی مولانا از عمر پیدایش پشتونها کرده بیتشر است دعوای مالکیت را نمیکنیم. تاسف به حال شما که هیچ چیزی ندارید بالای ملک مردم ادعا دارید فقد همین که شمارا بقایای یهودان میگویند غلط نگفته اند یهود هم سرزمین های فلسطین را مال خود میداند شما هردو یکی هستید .۲۶۰ سال در افغانستان حکومت کردید و یک حکومت شما بدون مداخله و تجاوز خارجی نبوده است و یک دست اورد از خود بجا نگذاشته اید که ما بالای هویت اوغانی تان افتخار کنیم .

>>>   نخیر برادرافغانستان متعلق به تمام اقوام است وارخطا نباش
وبدان که این مبارزه شما علیه پشتونها به دستورهرکسیکه باشد بجائی نمیرسد خاطر جمع باشید
زیرا هرقدرکه برضد پشتونها مبارزه نمائید به فائیده پشتونها است آنها را متوجه میسازید وخوب منسجم میشوند

>>>   مردم دیگر کشور ها درفضا تحقیق میکنند درفکر این هستند که زندگی را دردیگر کره ها آزمایش کنند مگر مردم ما دراین فکر هستند که مسله قومیت چطور میشود من فکر میکنم که دشمنا ن وطن ازجهالت یکتعداد استفاده کرده این موضوع را دامن میزنند تا مردم این سرزمین ازشاه گرفته تا گدا همه وهمه مصروف همین موضوعات خورد وکوچک باشند خداوند رحم کند.
ق ازلوگر

>>>   در قانون اساسی ما میان تابعیت و ملیت خلط مبحث صورت گرفته است. این مشکل را می توان با درج ملیت هر شخص مانند افغان یا پشتون، تاجیک، ازبیک، هزاره، بلوچ، ترکمان و.‌‌‌ .. حل کرد.
با این هم مشکل هویت مادامی که نام تاریخی و فرهنگی- تمدنی خراسان اعاده نشود، سر جایش می ماند.
بحران هویت را انگلیسی ها عمدا با افغانستان نامیدن سرزمین خراسان برای تفرقه و انشقاق و افتراق نهادینه ساختند‌ . خراسان نام تاریخی جغرافیایی و فرهنگی تمدنی ایران شرقی بود .
یعنی باید مساله را به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی برای دستیابی به نوعی تفاهم و کمپرومایس برای برونرفت از وضعیت کنونی چون باید به مشکل تابعیت و ملیت پایان داده شود. زیرا دیگر پذیرش ملیت افغان از سوی اقوام غیرپشتون امکان پذیر نیست و می تواند موجب بحران در کشور گردد.

>>>   Faiz
تا زمانیکه حاکمیت ملی در کشور تحکیم نشود و وابستگی اقتصادی به حد اقل نرسد این معضله ها وجود داشته می باشد. و الی تفکیک هویت قومی با هویت ملی کاری مشکل نیست!!! فعلا هویت ملی قربانی دو گرایش قومی شده است. انهایکه از کلمه افغان دفاع میکنند بدلایل قومی اینکار را انجام میدهند و انهایکه افغان (هویت ملی) ستیزی پیشه ساختند نیز دلایل قومی دارند. درین میان دیدگاه و استدلال ملی بقوت که بتواند دو استدلال قومی را زیر بگیرد تا هنوز عرض اندام نکرده است.

>>>   Dehate
پشتونها برادرماهستند اما تاجیک، ازبک، هزاره، وسایر اقوام ساکن این کشور هستیم ولی افغان نیستیم ودارای هویت خودهستیم، هرزمانیکه غنی گفت درتذکره اش هزاره نوشته شود،منهم حاضرم درتذکره ام افغان نوشته شود

>>>   تحمیل جبری نام یک قوم بالای سایر اقوام به هیچ صورت پذیرفتنی نیست.

>>>   زندگی در بند و قید رسم عادت مردن است
دست دست تست بشکن این طلسم ننگ را
بیدل

>>>   اگر ما قبول بکنیم که افغان هستیم ما سلب هویت میشویم یعنی با گزشته تاریخی خود وبا مفاخر فرهنگی خود درنهايت با سرزمين ابايي خود بايدوداع بکنیم که حیثیت شناسنامه مارا دارند . انوقت ما نمیتوانیم بگوییم که بزرگانی چون مولوی ، فردوسی ، جامی ، ناصر خسرو ، بهزاد ، فردوسی ، حافظ ، ثنایی وغیره که هرکدام در تاریخ دنیا بی نظیر هستند از ما وتاریخ ما هستند . چون ما افغان شده ايم وانها مولوي فردوسي ثنايي وغيره افغان نبودند وحتی این کلمه را نشنیده بودند.
ما مردم تاجیک واقوام ديگر غير پشتون هزاران سال است که درین سرزمین زندگی میکنیم ومهاجر نیستیم ، یگانه سند ومدرک ما برای این ادعا همین بزرگان علم وفرهنگ واثار كتبي بجا مانده از انها ميباشد . در حالیکه برادران پشتون ما از آنطرف خط دیورند کم کم در طول سه چهار قرن اخير به این سرزمین سرازیر شده اند وحالا از از ندانم کاری ما کار شان بجایی کشیده است که در روز روشن قباله سرزمین مارا بنام خود شان افغانستان يعني سرزمين افغانها (پشتونها) ثبت کرده اند ومارا مهاجرین آمده از تاجیکستان وازبیکستان وغیره میخوانند .
اگر ما بگوییم مولوی فردوسی ثنایی رابعه بلخی جامی كي ها بودند واز کجا شدند میگویند آنها فارسی زبان بودند وبازماندگان لشکر ایرانیان هستند که اینجا در افغانستان ماوا گزیدند ومربوط شما تاجیکهای مهاجرنیستند زبان شما دری است وزبان انهافارسي ميباشد ، شما از تاجیکستان به سرزمین افغانها آمده اید .
اگر قرار باشد یک هویت ملی وجمعی داشته باشیم ، آن هویت باید باز تاب دهنده وبرگرفته از تمام اقوام وفرهنگ ها ی داخل کشور ما باشد نه بر گرفته از نام یک قوم خاص . درحالیکه اسم وهویت افغان برای دیگر مردمان جهان معرف وبیانگر تنها قوم پشتون مملکت ما است .

>>>   افغانستان متعلق به خودت است تشویش نکو

>>>   اوغان یا افغان یعنی پشتون و این نام تنها برای خود پشتونها مقدس شده میتواند، نه برای من که پشتون نیستم.
کشور ما یک کشور چندین قومی است و تحمیل نام یک قوم بالای تمام اقوام دیگر، آنهم بزور، خودش یک خیانت ملی است، و همچنان خاموشی در مقابل این عمل خود یک خیانت ملی میباشد و منتهای بزدلی و بی شهامتی را نشان میدهد.
ما با هموطنان اوغان یا پشتون خود هیچ مشکلی یا هیچ بی احترامی نداریم، ولی در مقابل تمامیت خواهی و زورگوئی تسلیم نمیشویم.
وحدت ملی و یکسان سازی جبری باهم فرق دارند. وحدت ملی با احترام به ارزش های متقابل یکدیگر بدست می آید. ولی درینجا بعضی ها کوشش دارند همه را به جبر افغان نامگذاری کنند، و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند، که کار نهایت غلط و خطرنک است. این غلطی ها را در سابق هم زمامداران که قدرت در دست شان بوده بالای مردم تحمیل کرده اند که نه تنها ما را ملت نساخت بلکه بیشتر هم متفرق ساخت.
اینکه درخارج از کشور ما را به این ویا آن نام میشناسند، آنهم خود نیجه خیانت ها و اشتباه های گذشته حکومتدار های خود ما بوده، و آنهم قابل اصلاح هستند، چنانچه ماده چهارم قانون اساسی کشور درینمورد ضرورت مبرم به اصلاح دارد.

>>>   من یک افغان هستم نه یک اوغات ...

>>>   افغان، اپگان، اوغان پتهان، پشتون، پختون، همه یکی است و نام قومی پشتونها است۰ خود پشتونها بخود پشتون یا پختون میخوانند در حالیکه اقوام دیگر چون عرب، فارس، ترک، هندی و غیره به آنها افغان، اپگان، اوغان، پتهان یاد میکردند۰
هموطن پشتون تواگر خودت را افغان یا اوغان میخوانی آن حق مسلم تو است و در آن هیچ مشکلی نیست۰
ولی تو هموطن غیر پشتون اگر پشتون نیستی ولی بازهم خودت را افغان یا اوغان مینامی پس بدان که یک ساده لوح خوشباور بیخبری بیش نیستی، ویا یک هویت فروخته بیغیرت بی همه چیزی هستی که نه از تاریخت خبر داری نه از هویت ات۰
افغان یا اوغان نام قومی است نه نام ملی۰
این نام اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغیر بخورد۰
قانون اساسی حرف قرآن نیست و همیشه قابل اصلاح میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است