به این اعتراضات باید پاسخ دهید
اوغان (افغان) فقط قوم پشتون افغانستان را می‌ گفته‌اند حتی خود پشتون‌ های ما نیز خطاب به خودشان اوغان و به دیگران تاجیکان، هزارگان، ازبکان و... خطاب می‌ کردند و می‌ کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۶    ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ کد خبر: 144323 منبع: پرینت

افغان (اوغان) نام عام و تاریخی قوم پشتون ما است بنابراین این هویت قابل احترام است زیرا تعلق به افغانستان دارد نام یکی از چهار قوم بزرگ افغانستان است که سه قوم دیگر آن تاجیک، هزاره و ازبک نام دارد. اینکه گفته می‌شود افغان نام قوم پشتون نیست نام عمومی برای همه اقوام و مردم افغانستان است از اساس اشتباه است هیچ سندی در این باره وجود ندارد اما برای اینکه افغان نام عام و تاریخی قوم پشتون افغانستان است ده‌ ها سند مکتوب، تاریخی و جامعه‌ شناختی وجود دارد.

اگر قرار و توافق مردمی وجود داشته باشد که از بین این چهار نام یکی را به‌ عنوان نام و هویت جمعی سیاسی و ملی قبول کنیم هر کدام از این نام‌ ها می‌ تواند در این مقام و جایگاه قرار بگیرد پس نام افغان نیز این حق و امتیاز را دارد که نامی برای همه ما باشد. یکبار از این موضع نیز فکر کنیم که گفته شود نام سیاسی و ملی ما «هزاره»، «تاجیک» یا «ازبک» باشد شاید چنین فکر کردن خیلی غیرمعمول به‌ نظر برسد. اگر توافق وجود داشته باشد که یکی از این نام‌ ها هویت سیاسی ما باشد نه غیر معمول است و نه مشکل. اگر توافق وجود نداشته باشد درست نیست بنابراین درباره «افغان» نیز این نظر صادق است.

توافق و قبول اقوام و مردم افغانستان شرط است اگر توافق و قبول وجود نداشته باشد با فشار، تزویر و ریا نمی‌ شود نام و هویتی را بر مردم اعمال کرد. بیشتر از نیم قرن است که در اسناد رسمی و دولتی هویت سیاسی ما «افغان» بوده است اما واقعیت اجتماعی این بوده که تاجیک‌ ها، هزاره‌ ها، ازبک‌ ها و... خود را بنام قوم خود یاد می‌کرده‌ اند و اوغان (افغان) فقط قوم پشتون افغانستان را می‌ گفته‌اند حتی خود پشتون‌ های ما نیز خطاب به خودشان اوغان و به دیگران تاجیکان، هزارگان، ازبکان و... خطاب می‌ کردند و می‌ کنند.

از آنجایی که توافق عمومی بر این نام‌ گذاری وجود نداشته اعتراض‌ ها نسبت به این نام وجود داشته وجود دارد و بیشتر هم شده است حتی تعدادی نام خراسان را به عنوان هویت سیاسی و ملی پیشنهاد می‌یکنند. دلیل شان برای این نامگذاری این است جغرافیای سیاسی‌ که امروز بنام افغانستان یاد می‌ شود پیش از اسلام و بعد از اسلام بنام خراسان یاد می‌ شده است. خراسان به‌صورت واضح مصداق قومی ندارد و نام قوم نیست بلکه نام محل است از این نگاه می‌ تواند شامل هویت همه‌ کسانی شود که در محلی بنام افغانستان زندگی می‌ کنند.

من نظری خاص ندارم که نام سیاسی و عمومی اقوام و مردم افغانستان چه باشد تاکیدم این است که اعتراض‌ ها را درنظر داشته باشیم در رویدادهایی‌ که اختلاف‌ نظر وجود دارد جانب دموکراسی، رفراندم و عمل‌ گرایی را بگیریم زیرا در آنچه که اعتراض و اختلاف‌ نظر وجود دارد اگر در مقطعی بتوانیم با فشار، سرکوب و تزویر بر آن سرپوش بگذاریم اما سرانجام ما را زمینگیر خواهد کرد!

يعقوب يسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
قومیت
نظرات بینندگان:

>>>   آغای پسنا در افغانستان یک هویت وجود دارد آنهم افغان است اگر کسی خود را بیگانه از افغان احساس میکند سرحدات افغانستان به مسیر مملک آبایی شان باز است مرتجعین میتوانند بدون ممانعت این سرزمین مقدس را ترک کنند‌ تا گوش افغانها از یاوه سرایی ایشان آرام شود.
با احترام.

>>>   فرق اين هست كه اينجا أفغانستان هست نه هزاره ستان، أوزبكستان ، يا تاجيكستان!! اكر شما لين تعقل را بيدا كنيد مشكل حل هست!!

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
اشرفغنی احمدزی:
«یا با قوم، یا با شمشیر و یا با زور خارجی ها شما را از کشورم گم میکنم»؛
راضیه منگل، نماینده مردم:
«زور نگویید، زور در افغانستان معلوم است که مال کی‌ست. ما شناس‌نامۀ الکترونیک را با درج واژۀ افغان به‌عنوان هویت‌ملی توزیع می‌کنیم، هیچ‌کسی هم جلوی‌مان را نمی‌تواند بگیرد. کسی هم مقابل‌مان قرار گرفت زمینش می‌زنیم، دستش خلاص و تورش باز!»؛
یون و طاقت و .... همه نامدار تزین اندیشمندان و پیشوایان افغان ملت:
« این وطن از افغان هاست و هر کسی افغان نیست، .....و مهاجر است و باید برون رود از کشور ما»؛
اصولی نماینده مردم:
«این وطن از پشتون هاست . یا هویت افغان را قبول کن و یا ازین کشور خارج شو»؛
طالب:
«هر کسی را که واژه افغان در شناسنامه اش نباشد، گردن میزنیم»؛
حکمتیار:
«ما برای نظام افغانی و اسلامی جنگیده ایم و خواهیم جنگید»؛
خفته های برده شده ما را اگر این غرش فاشیست های کشور و ترکش خود کفان های شان و سونامیی خون های ریخته ما بیدار نکند، هیچ بمب هسته یی بیدار نتواند.
خدای دادرس، بیدار مان ساز و به داد ما برس!

>>>   لطیف پدرام:

شما متعلق به فرهنگی هستید که امروز شعرش بر دروازه ی سازمان ملل نوشته شده است. نه شعر انگلیسی و ادبیاتش، نه شعر عرب و ادبیاتش، نه زبان درخشان فرانسوی که از لحاظ ادبی زبان غنی اروپاست. ولی شعر سعدی آن جا نوشته شده است "بنی آدم اعضای یکدیگر اند" شما متعلق به این فرهنگ هستید.

>>>   اشرف غنی احمدزی بارها به صراحت و شهامت گفت خون احمدشاه بابا و میرویس نیکه در رگهای من جاریست . کدام یک از مدعیان قوم تاجیک گفت خون حبیب الله کلکانی و احمدشاه مسعود دررگهای من جاریست؟ این آدم های معامله گرحتا ازبحث درباره ی خط دیورند ابا ورزیدند اما من لطیف پدرام به صراحت میگویم خون حبیب الله کلکانی واحمدشاه مسعود در رگهای من جاریست،البته ازباب عدالت خواهی و انصاف نه شوونیزم و نژادپرستی .
لطیف پدرام

>>>   عطا صفوی
دراین کشور همه چیز ممکن است....!!
ازنسخه ای مردم "جنوبی" باید استفاده کرد....
اگر این رژیم متعصب شناسنامه های برقی را باوضع موجودش تحمیل نماید ؛ یقینا که دیگران از گرفتن این چنین شناسنامه جعلی وتوهین آمیز ابآ خواهند ورزید . واین عمل نابخردانه در حقیقت ازیک طرف ارقام احصایوی نفوس را بازهم ناقص وبه شکست مواجهه مینماید وازطرفی هم ممکن است برای ملیت ها واقوام غیر افغان دوزمینه خوبی را فراهم نماید :
1 - نپیوستن ( معاف شدن) به خدمت سربازی .
2 - فرار ویا عدم ازپرداخت مالیات .
تجربه مردم "جنوبی " میتواند نمونه خوبی برای دیگران بوده باشند که در طول چندین دهه از این برگ برنده خدا دادی استفاده کردند. هرچه نباشد آسیایی پدر کار به نوبت است...

>>>   Ariaie
من به تمام نمايندگان تاجيك تبار در پارلمان پيشنهاد ميكنم ، از انجايكه بحث هاى شما ميليون ها بيننده در داخل و خارج از كشور دارد، براى تغير چهره پارلمان، ترويج نظم و انظباط ، ترويج فرهنگ بهتر با لباس رسمى وارد مجلس نمايندگان مردم شويد!

>>>   افغانستان است و ما هم افغانستانی
این را باید در شناسنامه ام بنویسید.
من قوم تاجک هستم و تو قوم احمدزی
این را بابد در شناسنامه مان بنویسند.

گویی بیا گذر بکن از اصل و از نصب
"" محتاج جنگ نیست برادر نمیکنم ""

تو که یک وزارت را به زی ها و خیل های خود ساخته یی تز من میخواهی که شهروند درجه دو شوم.
نه ترا زادگاهت
مرا زادگاهم
هرکه در هر کجا اکثریت است اداره اش را بدست گیرد.
هروقت شما متمدن شدید و فهمید ید که قاعده بازی شهر و شهروندی چه است باز با هم مذاکره خواهیم کرد.

>>>   افغانستان است و ما هم افغانستانی
این را باید در شناسنامه ام بنویسید.
من قوم تاجک هستم و تو قوم احمدزی
این را بابد در شناسنامه مان بنویسند.

گویی بیا گذر بکن از اصل و از نصب
"" محتاج جنگ نیست برادر نمیکنم ""

تو که یک وزارت را به زی ها و خیل های خود ساخته یی تز من میخواهی که شهروند درجه دو شوم.
نه ترا زادگاهت
مرا زادگاهم
هرکه در هر کجا اکثریت است اداره اش را بدست گیرد.
هروقت شما متمدن شدید و فهمید ید که قاعده بازی شهر و شهروندی چه است باز با هم مذاکره خواهیم کرد.

>>>   ما دربین مردم عام خود شکر تعصب نداریم ولی نبودن تعصب بین مردم عام به این معنی نیست که به تمامیت خواهان و شئونیست های قومی اجازه داده شود با هویت مردم هرچه دل شان خواست بکنند.
اوغان صرف نام یک قوم خاص است و بس.

>>>   هموطنان عزیز غیر اوغان،
اگر در کشور های دیگر دنیا شهروندان کشور ما را بنام افغان یا اوغان میشناسند این نه تقصیر آنها است نه گناه ما بلکه نتیجه خیانت، دروغ، حیله، و تقلب زمامداران پشتونست حکومت های قبلی است که در حق تمام شهروندان کشور ما انجام داده اند.
این بی عدالتی باید اصلاح گردد.

ماده چهارم قانون اساسی با زور، تذویر، ریا، و دروغ بر مردم تحمیل شده است، و هیچ مورد قبول اکثریت قاطع مردم بجز خود اوغانها یا پشتونها نیست. این قانون هرچه زودتر باید اصلاح گردد.
اوغان افغان پتهان پشتون یا پختون همه یکی است و مترادف یکدیگر هستند، و اکثریت باشندگان کشور اوغان نیستند.
ختم داستان.

>>>   ما دربین مردم عام خود شکر تعصب نداریم ولی نبودن تعصب بین مردم عام به این معنی نیست که به تمامیت خواهان و شئونیست های قومی اجازه داده شود با هویت مردم هرچه دل شان خواست بکنند.
اوغان صرف نام یک قوم خاص است و بس.

>>>   افغان، اپگان، اوغان پتهان، پشتون، پختون، همه یکی است و نام قومی پشتونها است۰ خود پشتونها بخود پشتون یا پختون میخوانند در حالیکه اقوام دیگر چون عرب، فارس، ترک، هندی و غیره به آنها افغان، اپگان، اوغان، پتهان یاد میکردند۰
هموطن پشتون تواگر خودت را افغان یا اوغان میخوانی آن حق مسلم تو است و در آن هیچ مشکلی نیست۰
ولی تو هموطن غیر پشتون اگر پشتون نیستی ولی بازهم خودت را افغان یا اوغان مینامی پس بدان که یک ساده لوح خوشباور بیخبری بیش نیستی، ویا یک هویت فروخته بیغیرت بی همه چیزی هستی که نه از تاریخت خبر داری نه از هویت ات۰
افغان یا اوغان نام قومی است نه نام ملی۰
این نام اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغیر بخورد۰
قانون اساسی حرف قرآن نیست و همیشه قابل اصلاح میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است