شمال از آن داعش و جنوب در حاکمیت طالب
پشتونیزم حکومت در چنان نفرت از دیگر اقوام به سر می برد که حاضر به قربانی کردن شمال است و واگذاری جنوب به طالبان تا میراث شوم قبیله ای را بر حاکمیت افغانستان ماندگار کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ کد خبر: 144082 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،داعش در افغانستان با نیروی ده هزار نفری در شمال و شرق حضور دارد و طالبان نیز که حاکمان جنوب و تهدید جدی امنیت در هر نقطه ای از کشور هستند اما چگونه افغانستانی که قرار بود تهی از تروریست باشد چنین در گرداب گروه های خشن گرفتار و هیچ قدرت جهانی خواهان پایان دادن به افراط گری نیست؟

هرچند رهبران جهادی آلوده به جنگ های داخلی از عوامل ویرانی و فروپاشی افغانستان می باشند اما تنها سد در برابر طالب و یا هر گروه تروریستی دیگر بوده و هستند اما نه در حکومت اشتراک دارند و نه برخوردار از قدرت نظامی و سیاسی به مانند گذشته.

تهدید داعش و انتقال به شمال از سوی جنرال دوستم افشا شد که سرنوشتی جز تبعید از کشور نداشت و در حالی که حکومت نسبت به هر حمله و کشتار داعش با بی تفاوتی برخورد می کند روز به روز جبهه شمال به سقوط نزدیک می شود.

طالبان نیز که دهه ها تنها عامل هر کشتار و خشونت تکان دهنده بوده اند بنا به سیاستگذاری های پاکستان از یک نیروی افراطی به جزی از جامعه پشتون های حامی بدل شده اند و با تغییر در رویکرد از حمله های مذهبی و رویدادهای تکان دهنده فاصله می گیرند.

آنان خواهان بدل شدن به طرف گفتگو و صلح حکومت هستند و در پی رسیدن به حاکمیت اما براساس موازین و قوانین این گروه که از گذشته برقرار بوده است، تاب تحمل هیچ متحدی حتی هم قبیله ای های پشتون حکومتی را نخواهند داشت.

در همین راستا، رهبران پشتون که در نفرت از به قدرت رسیدن مقام های دیگر اقوام به سر می برد حاضر به پرداخت هر هزینه ای برای سود بردن از طالبان و قبیله های رانده شده پاکستان در جهت ذخیره های قومیتی می باشند که می تواند در آینده، زیان های جبران ناپذیری برای این قومیت داشته باشد.

کرزی طی دو دوره حکومت داری هرچه کرد خلاصه در پشتونیزم شدن قدرت داشت و اشرف غنی در این راه از هیچ اقدامی ابایی ندارد به مانند ایجاد اختلاف های درون حکومتی بر مبنای قومیت و حذف و به حاشیه راندن رهبران جهادی و قدرتمند دیگر اقوام.

در حکومت وحدت ملی به یکباره داعش در افغانستان ظهور پیدا می کند که نه نیروهای افراط گر سوریه و عراق بلکه از دل طالبان شکل گرفت و اکنون در هماهنگی با داعش خاورمیانه روز به روز قدرتمندتر می شود.

و از آنجایی که امکان حضور همزمان داعش و طالب در جنوب وجود نداشت، شمال در هماهنگی های درون حکومتی ناامن شد و راه برای نفوذ این گروه خشن تروریستی باز شد زیرا نه تنها حکومت اشرف غنی خواهان امنیت نیست بلکه ناامنی ها و کشتار بقای این نظام را تظمین می کند.

اولین گام برای شکستن جبهه مقاومت شمال، حذف جنرال دوستم بود و راه یابی طالب و داعش به مناطق معدنی همچون بدخشان و ضربه نهایی نیز برکناری عطا محمد نور است و بی ثباتی در ولایت بلخ.

رییس جمهور در حمایت امریکا یکی پس از دیگری جزیره های قدرت را از میان برد و دامنه حاکمیت رهبران غیرپشتون قدرتمند را تنگ تر کرد تا جایی که جز بلخ، تمامی ولایت های شمالی، دستخوش حمله و کشتار داعش و به عبارتی نیروهای جدا مانده از طالبان است.

روسیه در هراس از عبور داعش از شمال به کشورهای تحت نفوذ خود با طالبان در رابطه به سر می برد و جنگ رقابتی با امریکا را به افغانستان کشانده و از جانب دیگر، این گروه تروریستی مورد حمایت پاکستان و عربستان، بدل به حاکمان بلامانع جنوب شده اند.

امریکا حامی جابه جایی داعش شکست خورده در سوریه و عراق به شمال افغانستان است و حکومت در این راستا نه تنها زمینه را فراهم می کند و بلکه سرخوش از شکست دادن رهبران دردسر ساز شمال می باشد.

و زمانیکه بنا به توطیه ارگ، عطا محمد از ولایت بلخ برکنار شود آخرین پایگاه مقاومت در شمال نیز فرو می ریزد و باید در آینده نزدیک شاهد یکه تازی های افراط گرایان با نام داعش و یا هر نام دیگری باشیم.

پشتونیزم حکومت در چنان نفرت از دیگر اقوام به سر می برد که حاضر به قربانی کردن میلیونی مردم بی دفاع شمال است و واگذاری جنوب به طالبان تا میراث شوم قبیله ای را بر حاکمیت افغانستان ماندگار کنند، ایدیولوژی به تاریکی تروریسم.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شمال
جنوب
نظرات بینندگان:

>>>   فکرمیکنم باپشتوبسیار تعصب داری که اینقدرپشتونیزم پشتونیزم گفتی
برضدپشتواگرمبارزه میکنی برایت فائیده ندارد بیغم باش چیزی بدست آورده نمیتوانی

>>>   مردم شمال دفاع مردمی راشکل بدهند باید

>>>   اسماعيل خان: به كسانيكه عليه استاد عطا محمد نور دسيسه مى سازند صريح مى گوييم، در اين قضايا بى تفاوت و خاموش نخواهيم نشست.
#مسلم_شيرزاد

>>>   جناب اگر مردمان بومی این وطن تعصب میداشتند برای شما در خانه خود پناه نمیدادند که از گرسنه گی خودشان و مواشی شان ازبین نروند که حالا این نمک نشناس هااز تعصب در مقابل خود حرف میزنند دوستان پشتون ما چارطرف خود نظر انداز کنند که همین اکنون خانه و منطقه و ناموس شان را جوانان کدام مناطق پاسداری میکنند و خون خود را نثار میکنند و این تمامیت خواهان از برتری حرف میزنند . اگر تو که مینویسی اول پارسی فکر میکنی بعد به پشتو مینویسی که ترکیبی از چندین زبان است وتو به آن افتخار میکنی . شما ها باید فرهنگ بالا و احترام به انسانیت را ضعیف بودن فکر نکنید. نظر به این مفکوره این بی ریشه ها باید جوانان دیگر مناطق بروند از مناطق خود دفاع کنند که طالب و داعش همه هست و بود شان را از بین نبرند اگر قرارباشد به فکروطن استید نزدیک خانواده خود باشید و با هم زندگی کنید تا جهان به کام تان باشد. در خدمت قبیله بودن غیر از ذلت و خواری کدام دستآوردی نخواهد داشد غیر از نابودی ابدی. به خود بیآيیم و به خود فکرکنیم تا در آینده فرزندان ما مثل یک شهروند مستقل در جامعه خود زندگی کنند و هر شغال توان حرف زدن را بالای شان نداشته باشد. باید خودرا جمع کنیم وبه خود آئیم و توان فکری خوانان خود را بالا ببریم تا در هر عرصه زندگی توانمند باشیم. به امید فردای بهتر. خارکش

>>>   وقتی چار نفر طالب شما را به کولاب رسانید، هموز هم خجالت نکشیدید. شما در طول تاریخ بدون دزدی کدام کار ملی کرده اید؟ شما توان مقابله با پشتون را ندارید و همیشه به زور ---- ...تان لاف میزنید.
کابلی

>>>   Ariaie
همين حالا كشور به صورت تدريجى به سوى فدرالي شدن در حركت است. حركت #لوى_قندهار و #بلخ_بزرگ_بامى بيانگر اين ادعا است. حوزه هاى مختلف دارند به اين نتيجه ميرسند كه اگر مركز حاضر نيست حق تعين سرنوشت شان را توسط راى ازاد بپذيرد ، حاضر اند اين كار را خود شان انجام دهند چون خير مردم شان در حق تعين سرنوشت شان به صورت محلى است.

>>>   Parwani heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
جان گپ
جناب استاد عطا محمد نور و صلاح الدین ربانی!
مهم ترین خواست ما تحقق توافق نامه سیاسی و تغیر نوع نظام سیاسی است، نه کم و نه زیاد.
اگر این بار ‌موج اعتراض را با امتیاز موقتی چند سفارت و ولایت مبادله نمودید باخبر باشید که برای ابد الابد روی خوبی و موفقیت را نخواهید دید و نسل من را در برابر خود خواهید یافت.
ما کمر شما را برای گرفتن چوکی های موقت نبسته ایم و نه هم عاشق نقش و نگار چهره های مبارک تان استیم که در هر حالتی حامی بی چون چرای تان باشیم.
حمایت از شما بخاطر برپایی عدالت و برابری ای است که داکتر عبدالله از تحقق آن عاجز ماند و با وجود یک عمر مبارزه در کنار امر صاحب امروز از منفور ترین چهره های نسل مقاومت است.

نکته: گپ وطنی اینکه حتی اگر بخواهید باز هم نمی گذاریم که توس رنگ را بالای قطعه های ناچیز مثل دوتایی پشه ضایع کنید.
پ.ن: بیاد داشته باشید که این خواسته ی یک نسل است و با خاموش ساختن این یاغی از حلقوم هزاران یاغی دیگر بلند خواهد شد.

>>>   نجیب بارور

کافیست خود را درست بشناسیم. ما از کنفرانس بُن تا امروز در شناخت خود مشکل داشته‌ایم. دیگران را دقیق و درست تشخیص دادیم اما خود را درست نشناختیم. گاهی ما را از طالب ترساندند، گاهی مصلحت‌های دروغی را برای اغوای ما پیش کردند، گاهی ما را از خارجی‌ها ترساند و گاهی نیز با نیرنگ‌های سیاسی ساده‌دلی سران مجاهدین را نشانه گرفتند. سیاست‌خوانده‌های غربی از احساس نیک و برخورد عاطفی سران مجاهدین در طول ۱۷سال گذشته سوءاستفاده کرده‌اند. زیر این و آن یکی را به‌جان دیگری انداختند و خود از این آشفته‌بازار سود بردند. هیچ‌کس در مقابل این توطئه‌گران ایستاد نشد، هر بار که مساله‌یی پیش آمد، مشتی جیره‌خوار را از طریق مختلف به خاموشی مردم ما فرستادند و دهن مردم را بسته کردند. اما واضح ببینید، یک‌نفر فقط یک‌نفر از هم‌سنگران احمدشاه مسعود کافیست که در برابر تیم توطئه‌گر، متقلب، فاشیست و انحصارطلب ایستاد شود و تمام شان را سر جای‌شان بنشاند. تنها استاد عطامحمد نور وقتی ایستاد می‌شود، حاکمیت دروغی تقلب‌پیشگان در برابرش زانو می‌زند و نمی‌تواند کاری کند. این یعنی ما در طول سالیان گذشته خود و مردم خود را نشناختیم. مسعود یک فرد بود، اما خود و مردم خود را دقیق می‌شناخت از همین بابت بود که در برابر امپراتوری شوروی‌ها ایستاد شد و شکست شان داد. من به تمام سران حوزه شمال می‌گویم، اگر خود را بشناسید فقط یک‌نفر شما کافیست که متعصبین را درس عبرت بدهد، اگر خود را نشناسید و مطابق گذشته یکی به دنبال این و دیگری به دنبال آن بروید، هم در نزد مردم تان ذلیل می‌شوید و هم روح گذشته‌گان به شما لعنت می‌فرستد. خود را بشناسید، صاحبان و فرزندان اصلی این سرزمین آمریکایی‌ها و عناصرشان نیستند، شماستید!

>>>   فاشیزم غنی و ارگ خون میخواهد
تخریب شمال را ز حد بیرون میخواهد
غرب و جنوب و شرق رانیز ویران دارد
داعش را حاکم به تمام زون میخواهد

>>>   تاریخ یک بار دیگر تکرار میشود.
دیروز خرس در تلک افتاد و امروز غول در تلک می افتد.
دفاع از شمال در مقابل طالب و داعش دفاع از خانه و کاشانه و عزت و ناموس مردم است و این همه مشروع است.
در صورت بورش قبیله در شمال نبرو های امنیتی از هم میپاشد و هرکس در جبهه دفاع از خانه و کاشانه و ننگ و ناموس خود قرار میگیرد و آنگاه این آتش را کرزی نه غنی ن عبدالله نه قانونیو نه هم هیچ تیکه دار دیگر خاموش نمیتواند بکند.
امروز غنی در فکر این است که رقبای عطا و دوستم را مسلح کند و خانه جنگی را در شمال راه بیندازد.
خوب است تجربه کند.
نتیجه اش همان است که نصیب نجیب احمدزی شد بد تر از آن نصیب این احمدزی.

>>>   کوشش کنید باز به کولاب نروید ودرهمینجا بمانید

>>>   نخیر محترم ! شمال سنگر انقلابیون و مجاهدین راه عدالت و به هیچ اجنبی وقت نخواهد داد که بیگانه های هویت فروش و قوم ستیز شمال را تصاحب گرددند و ناممکن است .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است