تسلط خواهی بر اقوام، تبعات سیاسی خطرناک دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144059 منبع: پرینت

تحمیل هویت سیاسی یک قوم غالب بالای یک قوم مغلوب به مفهوم سلب هویت فرهنگی و سیاسی و بردگی آنان است.

احمد ضیا مسعود نماینده پیشین رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در واکنش به درج واژه های افغان و مذهب در شناسنامه های برقی گفته است که در یک جامعه دمکراتیک زند‌گی می کنیم و هر جزب سیاسی و گروه قومی دوست دارد با هویت فرهنگی و سابقه تاریخی خود زندگی کند.

مسعود با بیان اینکه سیاسی ساختن هویت مردم بزرگترین خیانت ملی است اظهار کرده است که هویت را نمی‌توان به زور بالای یک قوم یا گروۀ اجتماعی تحمیل کرد؛ زیرا تحمیل هویت سیاسی یک قوم غالب بالای یک قوم مغلوب به مفهوم سلب هویت فرهنگی و سیاسی و بردگی آنان است.

این عضو حزب جمعیت اسلامی افزوده است هر گونه تسلط‌خواهی یا توهین به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی یک قوم می‌تواند تبعات سیاسی خطرناک داشته باشد چرا که در شرایط فعلی هیچ کس نمی‌خواهد فاقد هویت باشد.

وی گفته است که اینکار به مفهوم جدایی اقوام کشور از همدیگر و شروع یک بی‌ثباتی سیاسی مبتنی به هویت‌های فرهنگی خواهد بود که هیچ زمامداری قدرت کنترل آن‌را نخواهد داشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   آقاى مسعود مردم بياد دارند در همان موقيكه سالها ١٣٧١ و ١٣٧٢ همين شما ها بشمول تنظيم هفت گانه ساخت پاكستان و تنظيم هشت گانه ايرانى كه بواسطة اجيرخورهاى پكستانى. ، عرب هاى جلاد به سردمدارى أمريكا ومتحدين شان وارد كابل شديد همه جاهارا چور وچپاول نموديد كابل را به چندد منطقه تقسيم كرديد و زدخور هاى تنظيمى از اثر بى كفايتى شماها شروع شد هزاره ها درغرب كابل تذكره مردم را ميدهد كه اگر از مليت. پشتون ، تاجك پينجشيرى مى بود در كانتينرهامى انداختند و از طرف ديگر تنظيم گلبدين حكمتيار. ، سياف و جميعت اسلامى ربانى هزاره ، پشتون ، أزبك را بعد از ديدن تذكره تابعت اش درچاراسيا ، پغمان ، پينجشير زنداني مى ساختن افغانستان خانه مشترك همه اقوام ومليت هاى ساكن افغانستان است دامن زدن نفاق به مسابه زهر به ملت زجركشيده حساب ميشود

>>>   Haidari
من به تو ...بچه انتهاری و اولاد پنجابی اطمینان میدهم که چوب را در ....تمام کوچی ها خواهیم زد

>>>   Kakar
پشتونيزم يك بيماري رواني است. ش مليون پشتون پاكستاني، از افغان بودن خود مي شرمند و افغان بودن را معادل دشنام مي پندارند، پس پشتونيستهاي افغانستان با كدام منطق انساني چنين نام .... را بالاي كسان تحميل ميكنند كه هيچ پيوند تباري و فرهنگي با افغانها ( پشتونها) ندارند؟

>>>   این عضو جمعیت ....

>>>   ما #اوغان نيستيم، ما #خراساني هستيم. #افغان مساوي است به #پشتون و يا #پختون. آنها همدياران ما هستند و اكثراً در مناطق جنوب #خراسان زندگي
ميكنند.

نَحْنُ لسنا افغان (افاغنه)، انما نَحْنُ #خُراسانيون. انّ افغان يُساوي بالبشتون او بختون و هؤلاء مواطناً لنا و هم اكثرا يعيشون في جنوب خراسان

>>>   Rashidhamad
یگانه راه حل جنگ قومی زبانی در افغانستان تغیر نام به خراسان و تغیر نظام ریاستی به فدرالی است

>>>   عطا صفوی
سر نخ این ماجرا روزی پیداخواهد شد....!
----------------------------------------
من معتقید هستم که در پروژه تحمیل واژه "افغان" سازی در شناسنامه های برقی علیه شهروندان غیر افغان نه تنها حاکمان رژیم متعصب موجود ارگ که خود بنیانگزاران این پروژه اند ودست بالای هم در زمینه دارند ، بلکه شواهد غیر قابل انکار نشان میدهد که حاکم قصر سپیدار دراین برنامه " سقوی دوم " از همتای خویش عقب نیفتیده است ؛ این نه یک ادعایی بی پایه ، بلکه مطمینآ روزی این همه ماجراها افشا خواهد شد. یک مثال خیلی ساده ؛ کدام انسان با منطق نمیداند زمانیکه جنبش روشنایی و جنبش رستاخیر تغیر بخاطر عدالت وخواست انسانی خویش در روز روشن تیر باران میشوند وهیچ مرجع هم نیست به خواست شان لبیک بگوید ولی برعکس برای خواست تعصبگرانه یک گروه تبهکار با دید فاشیستی به دربار پزیرفته میشوند ونتیجه اش هم بعد از آن دقیقآ به همگان معلوم است.... . گرچه ازابتدا تا امروز من به این آدرس چیزی به گفتن نداشتم ، ندارم ونخواهم داشت....زیرا بحث دراین کتله ای بی همه چیزرا من ضیایع وقت وبیهوده میبینم ؛ ولی مجبور شدم در اینمورد خاص به این حاکمان ومامورین مقطعی درقدرت گوشزد کنم که : " با هویت وتاریخ باشندگان اصیل این مهین بازی احمقانه نکنید ، وهویت مردمان بومی این سرزمین که هست وبود وتعریف انسانی شان را تکمیل وتشکیل میدهد ومتاعی نیست که هرسبکسر وبیکاره در دهلیزهای خلوت آنرا به معامله بگیرد وبه شکل نامردانه ، فریبکارانه ونمک ناشناسانه به آرزوی دیرینه ننگین نیکان خویش برسند و این آرمان را به گور خواهید برد". بنآکاری نکنید که عاقبت اش برای تان نهایت سنگین تمام شود و روزی نزد خدا وخلق خدا شرمنده وروی سیه شوید.

>>>   لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است