مسعود: هويت را نمی توان به زور تحميل كرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144044 منبع: پرینت

هويت ملی افراد يک جامعه در ارتباط با فرهنگ و قدامت تاريخی يک سرزمين به خصوص شكل می گيرد به عبارت ديگر اين فرهنگ مردمان يک سرزمين است كه هويت شان را معرفی می كند. بدون فرهنگ، عادات، رسوم، دين، سابقه تاريخی، طرز تفكر و طريقه زندگی هويت يک گروه اجتماعی، قوم و يا ملت مشخص نمی شود. فرهنگ هم در بستر زمان تكامل ميابد و از حالت های ابتدایی به مراحل تكامل يافته خود می رسد.

به طور مثال در جوامع بشری از نظر اجتماعی فرهنگ های زندگی قبيله ای، قومی و شهری وجود دارند و از نظر اقتصادی با تكامل و پيشرفت های اقتصادی ما شاهد شكل گيری فرهنگ های اقتصاد دهقانی، فيودالی و صنعتی هستيم كه هر مرحله زندگی اقتصادي بيانگر فرهنگ به خصوص خود است و مناسبات به خصوص را در بين مردم جامعه ايجاد می كند. هويت را نمی توان به زور بالاي يک قوم يا گروه اجتماعی تحميل كرد و آن را سياسی ساخت در عوض هويت در نتيجه تكامل فرهنگی مبتنی به سابقه تاريخی برازنده تر و مشخص تر می شود.

بسياری از كشور های قدرتمند و امپراطوری های جهان براي تحكيم حاكميت خود خواسته اند تا با شبيه سازی فرهنگی هويت اقوام و مردمان يک سرزمين را از بين ببرند اما به مجرد اينكه گروه های قومی محكوم فرصت پيدا كرده اند دوباره به هويت های فرهنگی قديم خود بازگشت نموده اند. در كشور ما افغانستان چون اقوام مختلف زندگی می كنند و فرهنگ هاي مختلف با سابقه تاريخی مختلف وجود دارند موضوع فرهنگ و نوع طرز زندگی و سياسی ساختن هويت در يک مرحله تسلط يک گروه قومی از حساس ترين موضوعات است.

شبيه سازی فرهنگی به مانند شبيه سازی دينی است كه يک كشور غالب بخواهد در معتقدات دينی مردمان يک سرزمين مغلوب تغیير بياورد. تحميل هويت سياسی یک قوم غالب بالای يک قوم مغلوب به مفهوم سلب هويت فرهنگی و سياسی قوم مغلوب و بردگی آنان است. در همچین شرایطی طرفداران تسلط فرهنگی مساعی به خرج می دهند تا قناعت اقوام محكوم را فراهم نمايند كه گويا پذيرش هويت من به قيمت از بين رفتن هويت تو باعث مستحكم شدن وحدت ملی يا يک پارچگی ملی می شود. چنانچه در كشور ما اين موضوع از زمان به قدرت رسيدن احمدشاه ابدالی تا به حال جريان دارد.

در طول 275 سال فرهنگ اقوام مختلف كشور در فرهنگ و طرز زندگی قوم غالب به تحليل نرفت برعكس شکوفايی فرهنگی ساير اقوام با سپری شدن زمان دارد قوت بيشتری نسبت به فرهنگ تحميل شده می گيرد و فعلا ما در يک جامعه دموكراتيک زندگی می كنيم و هر حزب سياسی يا گروه قومی دوست دارد تا با هويت فرهنگی و سابقه تاريخی خود زندگی داشته باشد. در چنین شرایطی هر گونه تسلط خواهي يا توهين به ارزش های فرهنگی و تاريخی يک قوم می تواند تبعات سياسي خطرناک داشته باشد.

در شرایط فعلی هيچ قوم و گروه اجتماعی نمی خواهد تا فاقد هويت باشد بی هويتی يعنی بی شخصيتی. كسانيكه امروز در قدرت هستند اگر با شخصيت و هويت فرهنگی و سابقه تاريخی ساير اقوام بخواهند بازی كنند و در صدد سياسی ساختن هويت مردم باشند بزرگترين خيانت ملي را مرتكب می شوند. اين كار شان به مفهوم جدايی اقوام كشور از همديگر خواهد بود و شروع يک بی ثباتی سياسی مبتنی به هويت های فرهنگی خواهد شد كه هيچ زمامداری قدرت كنترل آن را نخواهد داشت.

احمدضيا مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
فرهنگ
نظرات بینندگان:

>>>   شما مبارزه قومی را براه انداخته اید میدانیم وپیروزنمیشوید

>>>   آغا شما وقت بی ارزش تان را در ...سرایی صرف میکنید ، آدم فکر میکند که در مغز شما فقط کینه و کوورت و تفرقه چیز دیگر جا نگرفته ، شما در پهلوی افغان هویت پیدا کردین ، ورنه مثل برادران تاجکستانی تان زیر سلطه روسها سالها یسر میبردید ، مسعود بیچاره یک پرچه عزت نسبی برایتان کمایی کرد و شما از عقده زیاد همان را هم به باد دادید ،کمی دل بحال ملت بسوزانید، چتیاط سرایی حاصلی ندارد.

>>>   هر چه داد وفریاد بزنید زعمای قبیله لجوج و خارج از خصلت همدیگر پزیری برمنامه خود را بالای تان کرحآ و طوعا عملی میکنند . زعمای بیخرد اقوام غیر قبیله پ . از قرن ها گوسفند صفت مشغول علف خوری بوده از سر نوشت این روز توهین آمیز خود را خیر است خیر است گفته درک نکرده بودن بشما بخردان و اجداد ....اقوام غیر پ کوشزد میکنم از خواب غفلت و دور نه اندیشی بیدار شویداز گذشت زمان عبرت بگیرد که هنوز هم مجال زنده گی وبقاء دارید قبل از آن شمشیر بی رحم قبیله لجوج اخرین شاه رگ گردن تان قطع کند.

>>>   این سبق های نورا ازکدام معلم آموخته اید وتبلیغ میکنید
ارام درجایت بنشین والله اگرکسی سرت خبرهم باشد

>>>   شما خاندان کل وکور از کدام تاریخ سهن میګوید هویت شما افغان نیست و نی افغان هستید قهرمان پلاستیکی تان به زبان خود اقرار نموده که ما از نسل روس هستیم و به قلم خود در کتاب فکاهی خود پنجشیر دردوران به اصطلاح جهاد نوشته است و در سال سیزده هفتادوسه در پشته سرخ جبل سراج برای چند دزد و لندغر خود میګفت که من از افغانستان تاجکستان کبیر میسازم که بلاخره به تاجکستان کبیر مهاجرت کرد و رفت و شما کل وکور ها زړق رفتار کبک را نکنید که رفتار خود تان از یادتان نرود

>>>   لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است