حکومت به فکر زمینگیر کردن همه احزاب است
حکومت به این فکر می کند که چطور احزاب را با رکود مواجه کرده دموکراسی را در افغانستان خفه کند. همانطور که امروز جمعیت اسلامی را به عنوان یک حزب مقتدر و پر نفوذ زمینگیر کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۳:۱۴    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144023 منبع: پرینت

چند روز پس از حملات شدید لفظی عطامحمد نور به عبدالله، رییس اجرایی در برابر این گفته ها واکنش نشان داد. عبدالله می گوید که خود او پانزده روز پیش با استعفای عطامحمد نور موافقت کرد. آقای عبدالله گفته های عطامحمد نور را درباره دخیل بودنش در این مساله رد می کند و می گوید که استعفانامه عطامحمد نور علت اصلی این رویداد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالوالی نیازی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: حکومت وحدت ملی یا حکومت ایتلافی که ما در افغانستان داریم، برآمده از انتخابات در کشور نبود و یک حکومت مطابق با قانون اساسی افغانستان نیست.

وی، در خصوص چالش هایی که از بوجود آمدن این حکومت بوجود آمد بیان داشت: در انتخابات بعد از گرفتن یک رای اکثریت توسط داکتر عبدالله که عطانور هم یکی از همکاران خوب وی در آن تیم بود با پادرمیانی جان کری اشرف غنی را با آنکه رای کمتری نسبت به عبدالله داشت رییس جمهور اعلام کرد. از همان روز اول مشخص بود که چنین حکومت ایتلافی نمی تواند به درد مردم افغانستان بخورد. در فیصله های توافقنامه این حکومت موضوع مهمی که وجود داشت این بود که قدرت افغانستان به شکل پنجاه پنجاه بین دو تیم تقسیم می شد. داکتر عبدالله و عطامحمدنور که در یک طرف قضیه بودند بر این فکر بودند که در یک تفاهم پنجاه درصد کابینه که سهم آنها بود معرفی کنند. متاسفانه داکتر عبدالله آنطور که توقع می رفت کارکند و حقوق اعضای تیمش را بگیرد نتوانست بگیرد. به گفته اعضای تیم داکتر عبدالله وقتی وی نمی تواند پنجاه درصد حق خودش را بگیرد عطامحمدنور به شکلی از اشکال با پادرمیانی کسانی از داخل حکومت می آید وارد یک مذاکره می شود ، یک مذاکره ای که پایانش هم تبدیل به یک فاجعه شد.

نیازی، در قضیه استعفای نور، رییس جمهور را دیکتاتور خواندده و رفتار وی را دیکتاتورانه و انحصارگرایانه می خواند و می گوید: درمورد استعفای نور قضیه اینگونه بود که عطامحمدنور به عنوان فردی از تیم مخالف شرایطی داشت که باید طرف مقابل آن را می پذیرفت و در صورت پذیرفتن آن شرایط وی استعفا می داد اما این شرایط برآورده نشد اما اشرف غنی و عبدالله استعفای وی را پذیرفتند.

این نماینده مجلس، رییس جمهور افغانستان را یکی از فاشیست ترین چهره های امروز افغانستان در حکومت های کشور می داند و می گوید: افراد نزدیک وی را هم می بینیم. اینها بیشتر از اینکه به وحدت اقوام، وحدت احزاب، حفظ دموکراسی، وحدت افغانستان با کشورهای همسایه فکر کنند به این فکر می کنند که چطور می توانند احزاب را با رکود مواجه کنند و دموکراسی را در افغانستان خفه کند. به این دلایل بود که زمینه را طوری ساختند که همانطور که امروز جمعیت اسلامی را به عنوان یک حزب مقتدر و پر نفوذ، توانا و با امکانات زمینگیر کردند شما متوجه باشید که تا چند روز دیگر احزاب دیگری را هم با این سرنوشت مواجه می کنند.

نیازی، در انتقاد از داکتر عبدالله می گوید: در حال حاضر رییس جمهور افغانستان با وزیر گزاره ندارد. در داخل افغانستان با احزاب گزاره ندارد. با دنیا گزاره ندارد. یکی از کسانی است که موجودیتش یک دردسر بزرگ برای مردم افغانستان است. درشرایط فعلی که ما قرار داریم و حکومت افغانستان به فکر بی عزت کردن تمام اقوام افغانستان و با فکر تمرکز قدرت برای یک قوم است در چین شرایطی از دست دادن عطامحمدنور توسط داکتر عبدالله یک فاجعه برای عبدالله می تواند باشد. بالاترین حمایتی که از داکتر عبدالله شده بود توسط آقای نور شده بود. اگر من به عنوان مشاور داکتر عبدالله می بودم با همه کمی ها و کاستی هایی که عطانور داشت، این مشوره را به داکتر عبدالله نمی دادم که در کنار اشرف غنی بایستد و بپذیرد که استعفای آقای نور منظور شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   غنی فاشیست بدکردار باشد
چو مار کینه جو بیمار باشد
ندارد رحم بر اقوام مظلوم
بداعش همدل و همکار باشد

>>>   اقایی نیازی دیګر کوشش نکنید که پایه های دزدان و دشمنان دین را محکمتر سازید اګر چه شما هم از جمله همین دزدان و ناموس فروشان هستید. مردم افغانستان طرف دار صدفیصد از بین بردن این باند های چور وچپاول هستند تا که این حزب های نامشروع و دشمنان اسلام باشد در افغانستان ارامی نمیاید اګر ریس جمهور واقعأ میخواهد که در افغانستان صلح بیاید در قدم اول طویله خانه ....های افغانستان یعنی پارلمان را ببندد ودر قدم دوم این احزاب یعنی نمایندهګی های جاسوسی ایران وپاکستان را و دیګر کشورهای خود غرض را از بین ببرد. تا که مردم به صلح و ارامی برسد

>>>   خوب است که اجزاب قومی وسمتی زمینگیرشود تا احزاب ملی بکارخود بفهمد

>>>   کوهستانی درود
این واضع است به چند دلیل
اول اسناد که از کمپیوتر مخکش بیرون برامد دوم در چوکات وزارت داخله قطعه خاص که جور میکردن که تاجیک ها نباشد چندین مورد دیگر سوال اینجا است که ولی خان چرا تا به حال خاموش بود

>>>   سلام.
حزب جمعیت فعلآ بسیار ضعیف است اما رهبرا ن جمعیت وعطا محمداز پول های دزدی شده وبیت المال، جیره خوران خودرا بالخاصه سران اقوام را خریداری مینماید. اگر از قدرت کنار روند .هزار نفر هم به اطراف شان نخواهند آمد.
ق،م از کاپیسا

>>>   Homayoun Paiez
در مقابل دوستان عدالت پسندپشتونم و توده های مظلوم قوم محترم افغان؛ به تعبیر عام" کلوخ دیوار":
پیش از همه و بیش از همه، سیاست مداران پشتون، یا افغان ما از قدامت پنجهزار سالهء این سر زمین و تاریخ و مردم آن سخن می زنند؛ احمدشاه ابدالی، در تاریخ مشهور به امپراطور خراسان است واین سلسله تا زمامداری محمد افضل خان، به نام شاهان و امیران خراسان یاد می شوند( البته در تاریخ های واقعیی، نه در جعلیات پسین و تاریخ های رسمی و دولتی) تغیر نام خراسان به افغانستان، عمده تن، در وقت امارت شاه شجاع صورت گرفته وآنهم توسط انگلیس ها... اگر از این هم بگذریم ؛ و زمامداری سلسلهء افغان ها را از زمان احمد شاه درانی قبول کنیم که چنین هم است ؛ پیش از این سلسله نام این سر زمین چه بوده است ؟!...با این هویت ،با گذشتهء پنجهزار ساله ات چه می کنی؟ چگونه آن را در هویت افغان می گنجانی؟
حالا، عده ای از دنیا بی خبر آمده اند و شعار می دهند و می نویسند: " هرکس که هویت افغان را قبول ندارد؛ از کشور ما خارج شود..." این ها فکر می کنند که نام این جا از همان پنجهزار سال قبل، افغانستان بوده... یانمی دانند و یا خود ها را به جهالت زده اند و به دیگران هم فشار می آورند که همین غلط مشهور را بپذیرند!...

>>>   منصور به اطلاعات روز: غنى رييس جمهور نيست، به دليل اينكه ما در انتخابات برنده و بازنده نداشتيم. بنأ صلاحیت عزل والی بلخ را ندارد. والی بلخ تنها والی نیست، یک‌طرف قضیه است. هرج‌ و مرج و پراکندگی را نمی‌خواهیم اما افغانستان ملک پدری یک فرد نیست. ما از اول گفتیم باید به‌طور قانونی این قضیه را حل بکنیم، حالا که از زور امریکایی ما را می‌ترسانید، بسم‌الله!
#مسلم_شيرزاد

>>>   Salehi
نام کشور اوغانیستان! ( پشتو )
سرود ملی کشور به زبان! ( پشتو )
نام واحد پول افغانی! ( پشتو )
نوشته روی پول به زبان! ( پشتو )
پرچم کشور سه رنگ لباس کوچی ها! ( پشتو )
تمام اقوام باید افغان شود یعنی ! ( پشتو )
آیا این وحدت ملی است ؟

>>>   منظوری و نا منظوری اشرف غنی احمدزی در مورد اسعتفای اقای عطامحمد نور به اندازه یک توت هم ارزش ندارد چون شرط های را که اقای نور گذاشته بود و غنی احمدزی قبولدار گردیده بود از جانب ریس جمهور غنی احمدزی عملی نگردیده است اقای عطامحمد نور نه تنها که در بلخ از خود طرفداران و حامیانی دارد شما میبینید که از ولایات مختلف کشور اعم از پاکتیا و پکتیکا و خوست و ننگرهار و کنر گرفته تاحوزه غرب و حتی مرکز کابل گروه گروه با رد منظوری اسعفای اقای نور از جانب اشرف غنی حمایت قاطع شانرا یکبار دیگر رسما بیان کردند نظامیان و علمای جهد کشور سازمان های سیاسی مردمی و جامعه مدنی و زنان کشور همه و همه حمایت شانرا از اقای نور رسمابیان کرده اند کسیکه پشتوانه مردمی داشته باشد بی ریشه نمیتواند که انرا حذف کند .

>>>   Shamal
وقتی که تاجک ازبک و هزاره باهم یک دست اند باید چوپان ها دوباره بز چرانی بکنند هیچ نیرویی آنتن نمیته زور امریکا هم د پشت تان ما از استاد عطا امپراتور بلخ حمایت میکنیم

>>>   Salam
كشىور كه رييس جمهور بر حال آن اعتراف مى كند كه رهبران آن در گذشته ....بوده اند ، چرا بايد از احمق ها و چنين كشور انتظار مردم سالارى داشت و يا از آن هراس داشت .
معامله گران احمق ما در اين هفده سال عروسك هاى اين ......ها بودند و مزدوران حلقه به گوش .
زمان آن رسيده است كه حكومت دست نشانده اش را سقوط داد.

>>>   Faiq
پنج پرسش كلان به سويه اوغانيت:
1-اوغان چي وقت سر عقل ميايد ؟
2-اوغان چي زمان دست از انتحار فزيكي ميبردارد؟
3-اوغان چي زمان دست از انتحار فرهنگي ميبردارد؟
4-مردم گوسفندي ما چي زمان از خواب خرگوش بر ميخيزند؟
5-سياسيون ما تا چي وقت دول وحدت مُلي ميزنند؟
شرم نامه:
چهار دانه اوغان نكتايي پوش #تمدن_گريز و#كتاب_سوز ميايد براي زبان ما و هويت ما حق تكليف تعين ميكند! لعنت بر وجدان هاي به خواب رفته و طوطيان وحدت ملي گوي

>>>   Ali Faiq
جناب مولوی عباسی شير مادر حلالت باد!
————————————————
"من به نمایندگی از ملت باعزت ومجاهد پنجشیر
آواز بلند میکنم که حکومت وحدت ملی مردم ما حاضر نیستند که بادرج کلمه(واژه #افغان) در شناس نامه های برقی شناس نامه اخذ نمایند.هویت ما تا جیک است و تا جیک افتخار ملی ماست وبه هیچ کس اجاز ه نمی دهیم که به سر نوشت ملت مان معامله کند.اگر شک دارید امتحان کنید .........."
وقتيكه مردم آگاه شد، هيچ بيابان گردي بالاي ما حكومت كرده نميتواند

>>>   عبدالحفیظ منصور:
ما در برابر حکومت نیستیم، چون حکومت بدون جمعیت نمی‌تواند وجود داشته باشد. حکومت تاروپودش جمعیتی است. برای این‌که همین اکنون چندین وزیر داریم در کابینه، ۱۲ والی داریم، ده‌ها تن سفیر و قنسول داریم، صدها تن جنرال در وزارت دفاع، داخله و امنیت داریم و حدود ۷۰درصد ارتش و پولیس از ساحاتی است که جمعیتی است. ما اگر در تقابل با حکومت قرار بگیریم، دولت را رها کرده در خانه‌ی خود نمی‌آییم، در هر جایی که هستیم، بیرق جمعیت را بلند می‌کنیم. ۱۲ تا ولایت داریم، آن‌ها را جمعیتی اعلام می‌کنیم.
راه‌حل: ترجیح ما، پیشنهاد و التماس ما به‌ جانب حکومت مذاکره است. گرهی که با دست باز می‌شود، نیاز به دندان نیست. اما اگر زور می‌گویی و نمی‌پذیری، ما برای دفاع از حق قانونی خود تمام گزینه‌ها را روی دست داریم. ما را کسی نترساند. جانب حکومت باید بفهمد که ما یک گروه جامعه‌ی مدنی نیستیم که یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی بدهیم و محکوم کنیم و زنده‌باد و مرده‌باد بگوییم...

>>>   به قلم عبدالله دانش:
امروز تاجیک ها در ضعیف ترین وضعیت در صد سال پسین در کشور قرار گرفته اند، کار های را که دیروزعبدالرحمان خان، نادرخان و محمدگل مهمند، با زور تفنگ و شمشیر نتوانستند انجام دهند، امروز نواده های شان به راحتی و بدون متوسل شدن به زور،موفق به انجام آن شده اند.
ندای مقاومت و جبهه واحدی این مردم را که پاکستان با تمام قوت، در همکاران نزدیک به حامیان خارجی اش نتوانست از هم بپاشد وخاموش بسازد، امروز در اثر ضعیف النفسی سران تاجیک در حال برباد شدن وخاموش شدن است،

>>>   در یک حکومت توافقی دو سره، یک سر آن صلاحیت برطرف کردن سر دیگر آنرا ندارد۰ هر غولی که همینقدر را هم نمیدانند گناه خودش است۰
این حکومت بر اساس قانون اساسی به میان نیامده که یک عده کم ...درینمورد حرف از قانون اساسی میزنند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است