قصد حکومت از موضوع شناسنامه ها چیست؟
جبهه دفاع از هویت شدیدا در برابر توزیع غیر قانونی شناسنامه ها قرار دارد. مردم افغانستان نسبت به ارزش های هویتی و فرهنگی و تاریخی شان، بی تفاوت نخواهند بود هیچ حلقه ای نمی تواند در برابر ارزش های هویتی مردم قرار بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144015 منبع: پرینت

بیش از پنجاه تن از اعضای مجلس نمایندگان امضا گرد آوری کردند و تصمیم کمیته مختلط شورای ملی را برای درج واژه های ملت، ملیت و دین د ر شناسنام ها نادرست می دانند و خواهان تجدید نظر درباره این تصمیم شدند. شماری از اعضای مجلس نمایندگان برگزار شدن کمیته مختلط را در غیاب چهار عضو این کمیته خلاف ماده صد قانون اساسی می گویند. اما شماری از اعضای مجلس بحث در این مورد را پایان یافته می دانند و بر توزیع زود هنگام شناسنامه ها تاکید می ورزند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، هارون معترف رییس جنبش گذار در برنامه «محور» گفت: امروز در پیوند با خودسری ها، قانون شکنی و کودتای حکومت در برابر هویت که از مدتی به این طرف جریان دارد جبهه ای ایجاد شد موسوم به جبهه دفاع از هویت که جنبش گذار و جریان های زیادی در حدود بیش از ده جریان جبهه ای ایجاد کرد تا ما بتوانیم در برابر قانون شکنی و فراکنی و نقض صریح و آشکار قانون و تهدید و کودتا علیه هویت را جلوگیری کنیم.

وی اقدام کمیته مختلط را غیر قانونی خوانده بیان داشت: کمیته مختلط در یک اقدام عجولانه و کودتاگونه دست به اقدام غیر قانونی زد و هیچگونه نصابی تکمیل نبود و در جریان بودیم که مجلس نمایندگان طرح برگزاری مجدد کمیته های مختلط را خواستند و همچنان متاسفانه عدم تکمیل بودن نصاب باعث شد که مساله مورد بررسی قرار نگرفت.

معترف، مردم را در برابر یکسان سازی هویت از جانب حکومت آماده دفاع می داند و می گوید:جبهه دفاع از هویت مشخصا در برابر قانون شکنی و زورگویی و کودتای حکومت و مجلس و کسانی که خواسته باشند علیه هویت مردم و علیه هویت اقوام افغانستان کودتا کنند و خواسته باشند همسان سازی و تحمیل نمایند سیاست حذف، انکار و تحمیل را اعمال کنند، این جبهه و مردم افغانستان در برابر این وضعیت و این سیاست حذف و ترور می ایستند.

رییس جنبش گذار، فرمان اخیر رییس جمهور را در مورد شناسنامه ها غیر قانونی خوانده و افزود: خواست ما این است که شناسنامه های الکترونیکی توزیع شود البته در مطابقت با قانون ثبت احوال نفوسی که دو سال پیش توشیح شد. در صورتی که قانون توشیح می شود هیچ کسی هیچگونه حق و صلاحیتی را ندارد که فرمان غیر قانونی را در برابر قانون صادر کند. قانون ثبت احوال نفوس مشخصا محتوای شناسنامه را پیش بینی کرده است که بدون درج نام اقوام و بدون درج واژه افغان شناسنامه برای شهروندان توزیع می شود زیر نام دولت جمهوری اسلامی افغانستان. و نام و هویت افراد درج شناسنامه می شود در حافظه شان گنجانیده می شود. اما سیاست مغرضانه و مریض یک حلقه تمامیت خواه و مریض باعث شد که این توزیع شناسنامه های الکترونیکی و قانون توشیح شده نافذ و قانونی را به گروگان بگیرند و دوباره در برابرش کودتا صورت بگیرد و فرمان غیر قانونی را صادر کنند. فرمان آخری اشرف غنی بر خلاف روحیه حقوق بشری، موازین اخلاقی است. این در واقع یک نوع کودتای آشکار و اعمال غیر قانونی بر اقوام افغانستان است. از لحاظ متون تاریخی، افغان به کلمه پشتون اطلاق می شود. اعمال این کلمه و درج آن در شناسنامه نادرست است. نباید این هویت بر همه تحمیل شود. هر کسی باید با هویت خود ثبت شود. این از لحاظ شرعی و اخلاقی درست نمی باشد. قوم پشتون از اقوام شریف افغانستان است و موضع گیری در برابر درج این کلمه در شناسنامه به منظور اهانت به این قوم نیست.

وی، حکومت را متهم به دامن زدن به مسایل قومی کرده و بیان داشت: دامن زدن به مسایل قومی دقیقا از جایی در این کشور نشات می گیرد که دارند هویت اقوام و شهروندان مختلف افغانستان را انکار می کنند. این کار بسیار خطرناک است و خلاف ارزش های دموکراسی و حقوق بشری و اخلاقی است.

معترف، توزیع شناسنامه ها با شرایط ذکر شده را غیر قانونی خوانده و افزود: شناسنامه ها با این شرایط نباید توزیع شود. جبهه دفاع از هویت شدیدا در برابر توزیع غیر قانونی قرار دارند. مردم افغانستان نسبت به ارزش های هویتی و فرهنگی شان، نسبت به ارزش های تاریخی شان، بی تفاوت نخواهند بود هیچ حلقه ای نمی تواند با استفاده از زور و صلاحیت های حکومتی در برابر ارزش های هویتی مردم قرار بگیرند. خداوند اقوام افغانستان را همانطور که مختلف، شعبه و قبیله قبیله آفریده است و این باید حفظ شود. یکسان سازی خلاف موازین شرعی و اخلاقی است و خطرناک است.

وی ادامه داد: در قطعنامه ما بسیار روشن آمده است که حکومت جداً از توزیع غیر قانونی و تحمیل یک هویت قومی بر تمام اقوام جلوگیری کند. اگر شناسنامه های الکترونیکی غیر قانونی و بر اساس سیاست تحریف هویت اقوام آغاز شود پیامد خطرناکی دارد و جبهه دفاع از هویت با مردم، در برابر این موضوع ایستادگی خواهند کرد و اجازه نمی دهند که هویت افراد و اقوام انکار شود.

معترف در اخیر گفت: صدور فرمان های غیر قانونی رییس جمهورها، هم اشرف غنی و هم کرزی، به گروگان گرفتن قانون توشیح شده در واقع عامل بدبختی و عامل سبوتاژ کردن یک روند بسیار ملی از انتخابات پیش رو است. خواست ما و خواست همه مردم افغانستان این بود که شناسنامه های الکترونیکی توزیع شود اما متاسفانه دیدیم که چقدر مغرضانه روند شناسنامه ها را به بهانه های مختلف و واهی به بحران و بن بست مواجه کردند و حالا هم می خواهند به عنوان یک سیاست مریض و کجدار شناسنامه ها را یک بار دیگر جعلی و غیرقانونی توزیع کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه ها
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   آن چهار نماینده عــــزت فروش ومار آستــــــیــن که پول گرفتند وعمدا غــــیر حاضر شدند را معرفی کنید تا همه مردم بشناسند

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است.

بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   واکنش مسکو به جنجال اشرف غنی و نور
شفقناافغانستان- جنجال ارگ و بلخ صداى مسکو را بلند کرد!
به گزارش شفقناافغانستان، ماریا زاخاروا سخنگوی وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: از حکومت افغانستان انتظار داریم که سیاست متوازن داخلى را به کار گیرد.
وی افزود: حکومت افغانستان از قطب بندى هاى قومى جلوگیرى کند و اجازه ندهد زمینه نقض حقوق اقلیت هاى قومى در افغانستان فراهم شود

>>>   بشر دوست درمجلس کمیشن کاران چی میکند که هر روز اورا بیرون می کشند ، همرنگ جماعت باش کمیشن کاری بیاموز تا ازجمله خودی ها شوی

>>>   خوب شدبلاخره برای تاجیکان پشتوان همچون کشور روسیه یا همان شوروی سابق پیداشد

>>>   نویسند ه ...فرړش باېد برای تان ګفت که این ..بیجای خود را کنار بګذارید ومانند ملت افغان در افغانستان زنده ګی نماید و اګر خوش ندارید چهار طرف دروازه های افغانستان بر روی تان باز است و بروید به همان ...خود ادامه دهید. افغانستان حای هر .... نیست

>>>   ملیت ما تاجک است و ملت ما افغان شما متعرف میتوانید به حکومت پیشنهاد کنید مه بجای ملت برای تان ......را نوشته کند.

>>>   راه نجات اتحاد اقوام غیر اوغان باهم است و یکدست مبارزه کردن آنها علیه تمامیت خوائی، وحشت، و دهشت که اوغانها درپیش گرفته اند.

>>>   آیا ما همه افغان هستیم؟
نه، غلط۰۰۰
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰
شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور
نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰
واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   معترف نماینده همه اقوام نیست صرف می توانند از قوم لندغران نمایندګی کنند که ۱۲٪ نفوس کل کشور را احتوا می کنند وبس
بی خبر

>>>   قصد حکومت از موضوع تذکره تاید مهر بالا ... است. کسیکه افغان نیست واز افغانستان نیست برایشان تاید میکند که این زخم ناسور خارجی است وطنی نیست.

>>>   من به آنچه که به دنیا امده ام خوشم و دگران نیز چنین اند ، شهامت دوستان که درراه دفاع ازحق تاریخی خود برآمده اند جای تحسین دارد . شمارا یارای ایستاده هست چون هویت خواهان باشما اند .

>>>   Habibi
نمایندگان اوغانزده که در بین مردم نفوذ دارند، خود را بالای مردم اصیل تاجیک گوسفندی، یا برای دعوت کردن یک شکم غذا و یا در بدل صد دالر تحمیل مینمایند، نتیجه اش فروش هویت و معاملگری میشود.

>>>   به هرحال عزیزان بیشترازاین دامن زدن به تعصبات قومی خیانت بزرگ درحق مردم افغانستان است بیاید بایک صدا تذکره الکترونیک راازیک افغانستان واحد داشته باشیم وبیشترنگذاریم که این پروسه ملی درحالت تعلیق قراربگیردبهتراست همه ماتوافق کنیم درغیران پروسه قانون گزاری
ان پایان یافته است ودولت مکلف به اجرای ان است.

>>>   احمد بهزاد:
دو شنبه و سه شنبه نداریم. غنی احمدزی و قصر سپیدار، برای خودشان شناسنامه بگیرند. ما شناسنامه افغانی نخواهیم گرفت، و عمر این شناسنامه، برابر به عمر نظام غنی احمدزی خواهد بود.
#خجسته_محمدی

>>>   Aziz
مردم بیهویت مثل اشرفغنی احمدزی کوچی که نه مکانش معلوم نه پدرش فقط آنها خلق شده اند بینظیر بوتو زنجیر در گردنشان به اندازه هر طرف کش شوند مثلاً طالبان

>>>   Kakar
پشتونيزم يك بيماري رواني است. ش مليون پشتون پاكستاني، از افغان بودن خود مي شرمند و افغان بودن را معادل دشنام مي پندارند، پس پشتونيستهاي افغانستان با كدام منطق انساني چنين نام ...و... را بالاي كسان تحميل ميكنند كه هيچ پيوند تباري و فرهنگي با افغانها ( پشتونها) ندارند؟

>>>   محمد اسلم سلیم
نمایندگان مجلس هویت یعنی ناموس
ناموس تانرا به معامله نگیرید!
حد اقل یک روز مردانه برای بزرگترین ومهمترین ارزش انسانی که هویت شما و ملیونها همتبار شما که رای خود را اعتماد کردند درکنار مردم تان به ایستید ، رای واعتماد مردم و هویت تانرا که به مثابه ناموس تان است به معامله نگیرید ونفروشید.
امروز مردم و فردا تاریخ درمورد شما بسیار بی رحمانه قضاوت خواهد کرد ودرصورت خیانت حتی بازماندگان شما در پیشگاه تاریخ سرافگنده خواهد زیست .

>>>   Homayoun Paiez
در مقابل دوستان عدالت پسندپشتونم و توده های مظلوم قوم محترم افغان؛ به تعبیر عام" کلوخ دیوار":
پیش از همه و بیش از همه، سیاست مداران پشتون، یا افغان ما از قدامت پنجهزار سالهء این سر زمین و تاریخ و مردم آن سخن می زنند؛ احمدشاه ابدالی، در تاریخ مشهور به امپراطور خراسان است واین سلسله تا زمامداری محمد افضل خان، به نام شاهان و امیران خراسان یاد می شوند( البته در تاریخ های واقعیی، نه در جعلیات پسین و تاریخ های رسمی و دولتی) تغیر نام خراسان به افغانستان، عمده تن، در وقت امارت شاه شجاع صورت گرفته وآنهم توسط انگلیس ها... اگر از این هم بگذریم ؛ و زمامداری سلسلهء افغان ها را از زمان احمد شاه درانی قبول کنیم که چنین هم است ؛ پیش از این سلسله نام این سر زمین چه بوده است ؟!...با این هویت ،با گذشتهء پنجهزار ساله ات چه می کنی؟ چگونه آن را در هویت افغان می گنجانی؟
حالا، عده ای از دنیا بی خبر آمده اند و شعار می دهند و می نویسند: " هرکس که هویت افغان را قبول ندارد؛ از کشور ما خارج شود..." این ها فکر می کنند که نام این جا از همان پنجهزار سال قبل، افغانستان بوده... یانمی دانند و یا خود ها را به جهالت زده اند و به دیگران هم فشار می آورند که همین غلط مشهور را بپذیرند!...

>>>   حمد اسلم سلیم
عقب نشینی و کوتاه آمدن در برابرغنی
اشتباه جبران ناپذیر تاریخی خواهد بود
رک و راست باید گفت:
تغیر نام این کشور به خراسان و هویت خراسانی
تغیر ساختار سیاسی از ریاستی به پارلمانی و یا فدرال

>>>   کسی که افغان نیست او از افغانستان عزیز نیست لطفا مزاحم ما نشوید بروید از جایکه آمدید فقد همان اشخاص اعتراض دارندکه خودش و نیاکانش غلام تیر شدن و همیشه به نفع دیگران هستند.فهیم از کارته نو

>>>   یک دو لت با ید نظرات مردمش را در نظر بیکرند وسایر اقوام را همبرااهمیت بدهند وهو ویت سایر اقوام رانیز در تذکره ثبت کند

>>>   وقتی اجداد من درین کشور زندگی میکردند اجداد تو عقب شتر های سرگردان شان در صحرا های اسرائیل راهشانرا گم کرده بودند که از بخت بد به کوه های سلیمان انجامید۰ تو درین کشور تاریخ نداری، نوروز را نمیدانی، و هیچ دست آورد فرهنگی نداری۰ تمام اسم های محلات تاریخی و اسم شهرستان های کهن این کشور، سنگ های نوشته یافت شده درین دیار، آثار کهن و تاریخی کتبی این دیار همه به زبان فارسی اند که خود نمایندگی از قدامت و اصلیت تاریخی من درین خاک میکنند، در حالیکه تو در اول یک مهاجر شتروان بودی و بعداً حالا هم یک ناقل بیفرهنگ هستی که خودت هم میدانی.

>>>   باسلام !برادران پشتون ما،ازآن روزیکه
ازهندوستانمهاجر شدند،وبعلت جنگ بین مسلمانان وهندوها، به کشور ومناطق ماپناه آوردند،مردم مسلمان ما،آنها
پناه دادند وحتی زندگی خودرا باآنها،تقسیم کردند،مانند مهاجرین وانصار صدر اسلام،واین درکتب تاریخی به ثبت رسیده،مثل سراج التواریخ و...
اما برادران پشتون ما،درمقابل این خدمت
ونیکی به جان مردم وساکنان مناطقی ،افتادند که آنهارا،پناه داده بودند،
وباقتل وکشتارزمینها واموال آنهارا،غارت کردند،وهرروز ازاقوام خود
میخواستندکه ازهندوستان بیایند،درافغانستان کنونی ،مهاجرت کنند ،و بدین
ترتیب،ساکنان اصلی آن مناطق یاکشته شدند
ویاآواره شدند،واین کشتار درزمان عبدالرحمن جانی وخائن به اوج خودرسید،تاینکه درحدود 65فی صدمردم
ازقوم هزاره،ازبین رفتند،ومناطق مثل جلال آباد،وکنر وخوست ولغمان و....بکلی ازمردم هزاره پاکسازی شدوزمینهای شان به قوم پشتون واگذارگردید،!!!

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   ما در جفرافياى بنام افغانستان كه بخش از خراسان كهن است زيست داريم. شواهد تاريخى به وضاحت نشان مى دهد كه جفرافياى امروزى ( افغانستان) در يك تفاهم ميان امپراطورى انگلييس و روس ها شكل يافت و به هيچ صورت معرف هويت اكثريت باشنده گان آن نمى شود. همه ى تاريخ نگاران تاكيد داشته اند كه واژه هاى " اوغان ، افغان ، پشتون و پتان " يكى اند و تنها هويت يك قوم مشخص را تداعى مى كنند.
احمد شاه درانى « ملتانى» كه از تبار پتان و يا اوغان بود در تاريخ احمد شاهى هيچ گاهى خود را شاه افغانستان ياد نكرده است ، بل بنام شاه خراسان ياد شده است ، هر چند تاريخ واژه اوغان به هفتصد تا هزار سال قبل مى رسد و زيادتر به اقوام كه در دامنه هاى كوه هاى سليمان كه مناطق فعلى پاكستان امروزى را در بر مى گيرد اطلاق مى شده است و با مردمان اصلى خراسان شرقى ربطى نداشته است ، نام افغانستان به گونه ى رسمى تنها در زمان عبدالرحمن غدار در نوشته ها و مكتوب ها آمده است و اين هم اولين بار از سوى انگليس ها بوده است. حكومت هاى قبيله گرا در طول اين سالها كوشيده اند تا هويت باشنده گان اصلى اين جغرافيا را بزدايند و هويت قوم مشخص را بر همه به زور تحميل كنند، اين تلاش ها در صد سال اخير خيلى خشن بوده است و اكنون به اوج خود رسيده است .
حاكمان امروز خواب ادغام همه ى اقوام را در يك قوم مشخص مى بينند و از راه هاى گوناگون تلاش دارند تا در قوانين عرصه را تنگ و تنگ تر كنند و هويت افغان " اوغان" كه نام ديگرى پشتون و يا پتان است به سايرين تحميل كنند و آهسته آهسته پروژه ى اوغانيزه كردن را تكميل نمايند .
جهان امروز حذف هويت هاى تبارى را ديگر نمى پذيرد و ما ديگر در قرن هژده و نزده زيست نداريم كه ملت سازى ها با پاك سازى و تصفيه قومى غير خودى شكل مى گرفت ، چنين روش هاى را ديگر فاشيستى تعريف مى كنند و كاراى ندارد.
گرفته شده از برگه نجیب سلام

>>>   خود غنی کوچی یکبار گفت اجازه بدهید نماینده هشت ولایت پشتون نشین باشم۰ کوچی ظرفیت اداره یک کشور چندین قومی و چندین زبانی را ندارد۰ گفتار او در مود تروریست های زندانی در بگرام و همه گویندگان یک زبان را بیاد بیاورید۰

>>>   افغان نام قومی پشتونها است و ما همه پشتون نیستیم۰
اگر خوش نیسی خودت میتوانی به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان تشریف ببری۰ در کشور ما هیچ قومی اکثریت هم نیست۰
ملت سازی در یک کشور چند قومی زیر نام تنها یک قوم آنهم بصورت جبری امکان ندارد۰ این مشکل ملی باید با جدیت بحث و مورد اصلاحات قرار بگیرد۰
ما به تنوع، برادری، برابری، و احترام متقابل بین اقوام مختلف کشور باور داریم ولی نمیخواهیم خود فروشی ویا هویت خود فروشی کنیم۰
اینکه دیگران در کشور خود چه بدی کرده اند آن مشکل ما نیست۰ ما در کشور خود عدالت میخواهیم۰

>>>   ماده چهارم قانون اساسی با زور، تذویر، ریا، و دروغ بر مردم تحمیل شده است، و هیچ مورد قبول اکثریت قاطع مردم بجز خود اوغانها یا پشتونها نیست. این قانون هرچه زودتر باید اصلاح گردد.
اوغان افغان پتهان پشتون یا پختون همه یکی است و مترادف یکدیگر هستند، و اکثریت باشندگان کشور اوغان نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است