تحمیل هویت یک قوم بر تمام اقوام محکوم است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144012 منبع: پرینت

شناسنامه های الکترونیک مطابق با قانون توشیح شده ریاست جمهوری توزیع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، هارون معترف عضو جبهه دفاع از هویت روز شنبه 9 جدی 96 در مراسم اعلام موجودیت این جبهه در کابل گفته است که تحمیل یک هویت مشخص قومی بر تمام اقوام و شهروندان کشور مردود و محکوم است.

گفتنی است که جبهه دفاع از هویت متشکل از چندین نهاد سیاسی و مدنی است و تلاش دارد تا شناسنامه های برقی مطابق قانون توشیح شده ریاست جمهوری تهیه و توزیع شود و نه فرمان رییس جمهور.

از سوی دیگر کمیسیون مختلط شورای ملی فرمان ریاست جمهوری را تصویب کرده و براساس آن قرار است برای تمام شهروندان کشور واژه افغان بکار برده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معترف
شناسنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   منحرف میتواند به تاجکستان برود و هویت تاجکی خود را حفظ کند، چون اینجا بدون تعصب افغانستان است ‌و هویت هر انسان که در این سرزمین بسر میبرد افغان است و بس.
اگر ایشان از این هویت سربلند ناراضی است ، قابل درک است چون از مدتها بدینسو دچار بی هویتی بوده اند و مثال بازر آن تاجکستان است.
در توبه اسپ ها خوک جایی ندارد.

>>>   آن چهار نماینده عــــزت فروش ومار آستــــــیــن کمیسیون مختلط که پول گرفتند وعمدا غــــیر حاضر شدند را معرفی کنید تا همه مردم بشناسند

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است.

بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   معترف تمام روز به تفرقه قومی دامن میزنی هیچ سودی هم نمی بینی بیغم باش
اگرازکوه سلیمان آمده ویا کوه بابا
دستت تا اخردنیا خلاص روزش که میآید فرار میکنی

>>>   معترف محترم انسان در ذات خود ازاد است می توانید مانند دیګران هر جای که دلت خواسته باشید بروید به تاجیکستان که وطن پدری است رفته می توانید کس مزاحمت نه می کنند به امریکا که بادارت است به ایران که هم زبانت است بروید ...شوید تا این وطن نفس ارام بکشند
بی خبر

>>>   پشتون نام یک قوم است وافغان هویت تمام افغانها است

>>>   این یک کار بیجا و نادرست است بیایید یکبار سر در کریمان خود کنیم و واقعیت را بپزیریم این کار مثل این میباشد که یک انسان میگوید من نان اشتها ندارم ودیکرا برای مردم به جبر وزر غذا را در دهن شان کنند و خیلی جای شرم خواهد بود که در طول چند دهه حق شصت در صدی را بگیرید در صورتیکه واقعیت چیزی دیکری باشد به هیچ وجهه نمیکزارند که واقعیت معلوم شود به همان خاطر میخواهند که کلمه افغان را در شناسنامه بکنجانند من اگر به رضایت باشد آترا نمیپزیرم وتا بتوانم مبارزه میکنم واگر به زور باشد که قالب ندارد و شدنیست
شرم باد به کسانیکه از واقعیت میترسند وفرار میکنند اسم من احمد فرید از جرمنی

>>>   لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است