حکومت بگذارد مکانیزم جدید روی کار بیاید
حکومت سه و نیم سال است این کشور را پارچه پارچه کرد بس است. نمی شود که هر روز تنش زایی کنید و بر این تنش سوار شوید و قدرت را اینگونه نگاه دارید 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144002 منبع: پرینت

تازه ترین مورد در افغانستان، یک بن بست جدی میان مرکز و یکی از ولایت های پر نفوذ به نام بلخ است. عطانور در صحبت های آتشین خود انتقادات بسیار تندی را نسبت به نوع نگاه سیاستمداران درون قدرت و مخصوصا دوست بسیار قدیمی اش داکتر عبدالله بیان کرد و گفت که هیچ کس باد آورده و بی ریشه ای نمی تواند بگونه یک جانبه و مامور گونه وی را از قدرت بیرون کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمدولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود در برنامه «تحول» در خصوص صحبت های عطانور و انتقادهایش گفت: صحبت هایی که در مراسم تجلیل شهید از استادعطامحمدنور شنیدیم، فقط صحبت های او نیست صحبت های آحاد ملت افغانستان است. هر کس شیوه خود را دارد. عطانور طوری اعتراضات خود را بیان کرد، قندهار طور دیگری بیان کرد، حوزه جنوب غرب طور دیگری بیان کرد، کابل طوری دیگری و جنرال دوستم طور دیگری بیان کرده است. یعنی آحاد ملت افغانستان بر سر حکومت اعتراض دارند.

وی،حکومت را گرفتار در بن بست ها می داند و می گوید: با وجود این اعتراضاتی که شده ممکن است کسانی در داخل حکومت باشند که اینها را نیروهایی سیاسی و جنگ سالار قلمداد کنند. اما بررسی گزارش های اخیر نشان می دهد که هشتاد درصد مردم از حکومت ناراضی هستند. این حکومت قطعا نمی تواند که خدماتی را انجام دهد. خودش هم نمی تواند که از درون بن بستی که در آن گرفتار است نجات پیدا کند. اعتراضاتی که عطامحمدنور داشته است فقط اعتراضات خودش تنها نیست. بلکه اعتراضات همه مردم افغانستان نسبت به حکومت است. وقتی این اعتراض ها را از سراسر افغانستان جمع کنیم، یک سلاح ملی بر حکومتی می شود که در سه و نیم سال گذشته نه تنها نتوانسته است که این کشور را از این بحران بیرون بکشد، بلکه سه و نیم سال شده است که به هیچ و پوچ گذشته است.

رییس بنیاد احمدشاه مسعود، ادامه داد: یک و نیم سال از عمر حکومت مانده است اما حکومت نمی تواند خود را تا انتخابات برساند و حداقل کاری کوچک کند که حکومتش بی نتیجه نباشد. حالا وقت آن رسیده است که تمام گروه های سیاسی جمع شوند و خود را یکصدا بسازند و برای حکومت هیچ زمینه ای مساعد نکنند که یگویند فلان فرد قومی حرف زد، فلان گروه سمتی حرف زد و فلان نفر جنگ سالار است. بلکه صدا صدای کل ملت است.

وی در خصوص اینکه ایا پشت عطامحمدنور می ایستد یا خیر گفت: ما در پشت مطالبات کلان مردم افغانستان می ایستیم که یکی از آن مطالبات کلان همین صدایی است که عطامحمدنور بیرون کشیده است و همین صدا را چندی قبل در قندهار کشیده اند. در مورد عبدالله هم وقتی عطامحمدنور می گوید که وی کاندید جمعیت بوده است. به آن نسبت است که طرف عطامحمدنور به خود حق می دهد و می گوید که من وقتی به نام جمعیت کاندید داده ام در واقع در خود توافقنامه شریک هستم و تازمانیکه توافقنامه یعنی سند مشروعیت حکومت عملی نشده به عنوان والی باقی می مانم و در واقع هم یک دلیل بسیار منطقی دارد.

مسعود معتقد است این حکومت دیگر هیچ کاری نخواهد توانست و گفت: مسوولان افغانستان باید به مردم افغانستان پاسخ دهند و راه حلی برای تنش ها پیدا کنند. نمی شود که در افغانستان هر روز تنش باشد و تفرقه ایجاد شود و هر روز مردم افغانستان شاهد این باشد که بچه هایشان از جبهات جنگ با تابوت شان بیایند و هر روز انتحار و انفجار شود. اگر نمی توانید بگذارید که یک مکانیزم دیگر بیاید بچه های شما بتواند کشور را از این مرحله عبور دهد. شما که سه و نیم سال است نتوانستید و این کشور را پارچه پارچه کردید، فریاد مردم را بلند ساختید. بس است. بگذارید که تمام نیروها بیایند در واقع در یک تفاهم یک مکانیزم جدید را بسازند. نمی شود که هر روز تنش زایی کنید و بر این تنش سوار شوید و قدرت را اینگونه نگاه دارید.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود در خصوص انتقادات عطانور از حکومت و عبدالله گفت: حکومت در کل نتوانسته است هیچ کدام از مطالبات مردم را برآورده کند و داکتر عبدالله هم حتی هنوز نمی داند که چه کاری می کند و چه می خواهد. اشرف غنی برای خود تعریف دارد. می گوید دنیا با ما است، سیاستم قومی است، می توانم که با این سیاست قومی اعمال نفوذ و قدرت کنم، می توانم با وابستگی به دنیا خود را بر سر مردم افغانستان تحمیل کنم، من می توانم که انتخابات آینده را مهندسی کنم. یعنی یک تعریف دارد که من این کارها را می کنم و گفته است که تا پنج سال آینده ماموریت خود را تمام می کنم. اما داکتر عبدالله هنوز که هنوز است یک تعریف از خود و کارهای خود ندارد که واقعا چه می خواهد. به همین نسبت است که حامیان خود را از دست داده است.

وی می گوید که محور اصلی و نقطه عطف صحبت های عطامحمدنور توافقنامه است و افزود: حالا سوال این است که حکومت به چه منظور تابحال توافقنامه را عملی نساخته، تا این جنجال ها نمی بود. که در واقع تکلیف هر کسی روشن می بود که آقای نور صلاحیتش به عنوان والی چقدر است. اشرف غنی به عنوان رییس جمهور و رییس اجرایی به عنوان صدراعظم چقدر صلاحیت دارد.

مسعود ادامه داد: در حال حاضر هم حرف های عطانور به طور کل توافقنامه است. مساله چهارچوب قانونی دولت است. مساله حق مردم است. مساله حاصل رای میلیون ها شهروند است که رای داده اند و آمده اند، فقط دو نفر نمی توانند که صاحب کل افغانستان باشند و کل کشور را اینها به گروگان بگیرند. اینها چرا این فک را کرده اند؟ شما نه می توانید به مردم تان برسید، نه نیروهای سیاسی را جواب دهید، نه به نیروهای مدنی می رسید. نهاد تیفا گفته است که حکومت اصلا اراده انتخابات را ندارد و انتخابات را مهندسی می کند.

وی، حکومت را ناتوان از ادامه کار دانسته و افزود: مساله مساله ای کلان است. حالا می بینیم که از هر گوشه افغانستان صدا بلند می شود. اما صدا یک صدا است. مخرج مشترک تمام این صداها یک چیز است که شما در حکومت نمی توانید بعد از این حکومت داری کنید، ناکام هستید، لطفا بگذارید که مردم زیر پای نشوند. یعنی در واقع هر صدایی که بشنوید یک مخرج مشترک پیدا می کنید و آن هم این است که این حکومت نمی تواند و توانش را ندارد که ادامه دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر کمی فشار بیشتر شود امریکا مجبور میشود دیوانه را سر جایش بنشاند.
در صورت خراب شدن وضعیت این امریکا است که هرچه رشته پنبه میشود غنی که چیزی برای باخت ندارد.
پول ها را از قبل در لبنان و نزد فرزندانش در امریکا جابجا کرده و فقط دست بی بی گل را گرفته خانه خسر خود میرود مگر امریکا باید اینجا در جبهه داعش و طالب و جبهه مجاهدین بجنگد بدون اینکه هیچ نیروی همکار داخلی داشته باشد.
چون با شروع جنگ داخلی اردو و پلیس و امنیت از هم میپاشد و هرکه در پهلوی مردم منطقه خود ایستاده میشود.

>>>   Homayoun Paiez
تاریخ، هیچگاهی کار نامه های افراد، جریانات سیاسی واتفاقات به ظهور رسیده را فراموش نمی کند؛ از جمله، کار نامه های درخشان جمعیت اسلامی را در دفاع از آزادی، در برابر هیولا های سرخ وسیاه... اما، بی داعیه بودن ولال ماندن این جریان را در برابر یکه تازی های فاشیسم قبیله در خصوص هویت و زبان فارسی نیز فراموش نخواهد کرد!...
ما تا کنون از جمعیت و رهبری فعلی آن، جز چانه زدن برسر چندتا کرسی بی صلاحیت؛ در بارهء مسایل استراتیژیک و ریشه ای، مثل هویت و زبان، هرگز چیزی نشنیده ایم...

>>>   صرف تعداد محدود داد ازنمام مردم میزند هرگاه در روز آخرت خداوند متعال شمارا ایستاد کند که طرف داران خودرا که 35 سال است که بالای مردم ظلم کرده اند امروز جمع کنید که ازکارهای خود جواب بدهند چه فکرمیکنید که چند نفرجمع خواهد شد .
ماهم تمام امورات خودرا به خداوند متعال حواله میداریم که او حساب گیرنده است.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   Salam
من هم شخص را اينجا مخاطب قرار داده ام . عدالتخواهى قوم پرستى نيست ، قوم پرستى آن است كه قوم خود را بر تر از ديگر اقوام بدانى و حق حكمراوايى را تنها حق قوم خود . يك قوم سه سده است كشور را حق خود مى داند ، نام كشور ،،پول ، درفش ، سرود ملى ، تمام واژه هاى رسمى و نامگذارى ها ووووووو را فقط به خود اختصاص داده است و اكنون مى خواهند نام اوغان را هم بر همه به زور تحميل كنند !
ما كى مى گويم ما همه مساوى ايم و برابر !

>>>   ستگار دهگان
نمیدانم تاجیکان چرا تا این بی حافظه و بی‌خاصیت اند؛ و نمیدانند که کرزی و احمدی دو روی یک سکه اند. هرچند میان خود اختلاف هم داشته باشند در برابر ما یک خط و مشی را که عبارت از حذف تاجیکان است؛ دنبال میکنند.

>>>   Barmak
تاجيكها حافظه ندارند ... براى يك تاجيك هوشيار هيچ فرقى بين نادر،ظاهر،دَاوُدَ، نجيب، ملاعمر، حكمتيار، غنى، كرزى و عبدالله نيست ... همه دشمن تمام ارزش هاى ما بودن و هستند ....

>>>   اول اینکه عطا یک سیاست مدار نیست شما بواسطه تبلیغ میخواهید او را بحیث سیاستمدار معرفی کنید.
عطا نه دانش سیاسی دارد نه تحصیل سیاسی دارد نه به زبان سیایس اشنایی دارد نه سابقه سیاسی دارد.
شما نه نمایندگی از جمعیت میکند ونه ان چنان جمعیتی بودید که به اصول و اساس نامه جمعیت پابندبوده باشید.
روزی که به اساس معامله به قدرت رسیدید نه جمعیت بود و نه ارمان های جمعیت.شما تا توانستید چور کردید غارت کردید و اصلا در کله هیچ کدام تان نمیگشت که خدای هست مردم هست وبلاخره ما یک روز مردار شدنی استیم وشاید خدا از ما بپرسد.
تو ولی مسعودجمعیتی میلیونر
ضیا مسعود جمعیتی میلیونر
صالح جمعیتی میلیوند
بسم الله جمعیتی میلیوند
ربانی جمعیتی میلیونر
بصیر سالنگی جمعیتی میلیونر
امان الله گذر جمعیتی میلیونر
جان محمد جمعیتی میلیونر
اسمعیل خان جمعیتی میلیونر
عطا جمعیتی میلیونر
حضرت علی جمعیتی میلیونر
قسیم فهیم جمعیتی میلیونر
عبدالله جمعیتی میلیونر
مگر این پولها از پدر شما به ارث مانده بود؟اگر دزدی نکرده اید پس این همه هستی از کجا شد؟ ایا اساس نامه جمیعت این چنین گفته بود؟چرا به چشم ملت خاک میزنید؟حالا که اهسته اهسته جامعه جهانی به دزدی شما پی برده اند و میخواهند شما را به انزوا بکشاننددهن شما قف میکند و نام از جمعیت افغانستان شمول بالا کرده اید وبدماشی را شروع کرده اید یکی دعوای خدایی میکند یکی خود را قهرمان میشماردودیگری دعوای پیغمبری میکند.
باید این را بدانید که اشرف غنی هیچ کاری را بدون مشوره امریکایی ها نمی کند او با امریکایی ها به نتیجه رسیده این تصمیم را گرفته است زور تان دکمر تان هیچ کاری از دست تان نمی اید زیاد تر خود را رسوا و ریشخند نسازید نشود روزی که بگویید کاش به ان تصمیم راضی میشدیم.

>>>   تا وقتی شـروپساد درمخرج باشد عدالت ضرب صفر و کار آئی حکومت تقسیم لایتناهی میشود

>>>   های مردم، کمی سر عقل بیائید، اگر یک جبهه جنگ دیگر به جنگهای فعلی اضافه گردد، بدانید و آگاه باشید که این آقایون گردن کلفت و جنگسالاران را هیچ مثیبت دامنگیر نمیشود فقط ما و شما تباه تباه میشویم. از این هیزم کشی بر شعله آتش دست بردارید.

>>>   Baraki
کاش هر ولایت کشور یک والی مثل عطا محمد نور میداشت که آبادی و امنیت می آورد و نه مثل آن والی های خائن داعشی و طالبی که منطقه را پی منطقه بنام قوم و زبان تسلیم وحشی های تروریست میکنند

>>>   حاکمان مزدور شیونست باید بدانند که
بزور و نیرنگ هیچ اتحادی بدون اتحاد و یگانگی- ملتی ، بدون ملت- دولتی، و بدون دولت- آینده برای این سرزمین وجود ندارد .

>>>   كي هوشیار خواهیم شد؟
چند روزیست که تمام واقعات سیاسي کشور را جدي دنبال مي کنم واقعن دلم براي یک تعداد چنان مي سوزد که مادر در فراق فرزند بسوزد.
نمي دانم چي زماني به حال خواهیم آمد و از خواب بیدار خواهیم شد.
کانون توطئه و شرارت همه روزه در پي کندن ریشه ي مان توسط خودمان است ولي ما هنوز هم دسته ي تبر براي هم تبار خود شده و محکم تر بر ریشه ي خود می زنیم تا زودتر بخشکیم اما نقاب حفاظت از ریشه را در ظاهر با خود حمل مي کنیم.
حنیف اتمر مشاور شوراي امنیت و حلقه ي حاکم ارگ براي تعضیف خود ما از تبار خود مان براي افراد صلاحیت مي سپارند تا گلوله را با هدف تر به تقدیر مان حواله کنند.
گزینش افراد بي سواد و روزگار زده در رهبري شوراي توطئه و شرارت (امنیت) توسط مهره ي با وفاي انگلیس حنيف اتمر دال بر برچیدن آدم هاي میهن پرست و آزادي خواه است قطعن این افراد براي مدیریت نسل نو و سلحشور دیارم گماشته شده اند و با به راه اندازي همایش هاي میان تهي و عوام فریبانه مشت در هوا مي کوبند و چیزي جز شکستن که منفور شدن چهره ي خود شان چیزي دیگر با دست نمي ارند.
یک تعداد هم نسلان من هم بي وجدان هستند به خاطر شکم ناني حاضر اند از همه چیز خود بگذرند و حلقه ي غلامی غلام را بر گردن می گیرند.
مگر شواري امنیت (حنيف اتمر) هم خوب مي داند که هستند جمعي که با هیچ راه نمي توانند مهار شان کنند و این آرمان را با همین کارمند هاي مقطعي و مذدور شان به گور خواهند برد.

ف.ا

>>>   بومسعود حامد
درپاکستان هویت یک قوم براقوام دیگرتحمیل نشده است و برنامه یک سان سازی درمیان نیست.
اینجازیرنام هویت کلان و ملی سعی برحذف هویت های دیگردارند.
مگرممکن است بگویم خانم ذکیه دخترعبدالحدخان کرزی است؟
مگرمی شودپدرمن شوهرمادرخودت و بالعکس آن باشد؟
اصلن اگرچنین استدلالی را قبول کنیم چرا هویت کلان مان را خاراسانی نمانیم؟

>>>   Parwani
مردم شمالی بزرگ!
چند‌ تا وکیل داریم و کدام های شان امروز در خط دفاع از هویت تاریخی و تباری من و تو ایستاده اند؟
آنهایی که ایستاده اند را تقدیر کنیم و آنهایی که خاموشی اختیار نموده اند را بشناسیم. وکلای من و شما که امروز تحت نام مصلحت های دروغین سیاسی خاموشی اختیار نموده اند در واقع هدف از خاموشی شان حفظ قرار داد ها و معامله های پنهان سیاسی شان است نه مصلحت های کلان. چون هیچ مصلحتی مهم تر از دفاع از هویت نیست. از همه ی شما خواهش میکنم که در انتخابات بعدی آنها را از حق نمایندگی مات محروم بسازیم.
از مردم با عزت و با شرف بدخشان یاد بگیریم که به کی ها رای بدهیم تا بتوانند از حقوق سیاسی، هویت و شرف تان بر موقع و آگاهانه دفاع کنند.
لطفا بار دیگر به تفنگدار و پولدار بی سواد و بی احساس رای ندهید. آنها در بهترین حالت معامله سیاسی اقتصادی و جنگ بر سر منافع شخصی خودرا بلد اند، نه ایستادن در خط منافع جمعی.
وکیلی که سواد، تعهد و احساس نداشته باشد، یا دور بر خودرا از مداحان معاش بگیر پر نموده در خیال خام وکیل درجه یک بودن بسر‌می برد و یا هم از حق وکالت مردم شمالی دکان سیاسی برای خود خانواده اش می سازد‌. اکثر وکلای این حوزه در هیچ کجای فرایند سیاسی از خواست های من و تو درست نمایندگی نکرده اند‌.

درود بر مردم آگاه بدخشان و وکلای متعهد و دانای شان.

>>>   حکومت بگذارد که میکانیزمی جدیدی بمیان آید که دران دست شـروپساد باز باشد تاهرچه می خواهد انجام دهد هیچ پرسان وممانعتی نباشد

>>>   Raheel
هویت فروشان و آنهایی را که از هویت و عزت خود و مردم خود دفاع می کنند، از دربار تا بازار و از مجلس نمایندگان تا سنا باید دنبال و نشانی کرد. همنوایی با این تحمیل حساب خودش را دارد؛ خاموشی در برابرش این تجاوز جنایتکارانه نیز کمتر از همنوایی با جنایتکاران نیست.
تنها ایستادگی در دفاع از منافع جمعی است که می تواند معیار شرافت و عزت کسی باشد- برای منافع شخصی هر موجود جانداری می تواند بجنگد!

>>>   Salam
كدام احمق در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن است !

>>>   Noori
#کمپاین_وکیلم_کجاست_؟

این یک کمپاین خوب است. مردم هر استانی که فکر میکنند نماینده ی شان در پلوخوری و دالر گیری های پارلمان گم شده با ما بپیوندند.
من در بحث درج هویتم در شناسنامه، وکلای پروان و در‌کل‌ وکلای حوزه شمالی را گم‌کرده ام. لطفا کمکم کنید تا وکلای مان را بیابم و از آنها تقاضا کنم که سواد اگر نداری، بر سر حق سیاسی من معامله ها کردی، سالها گذشت اما یک حرف به نمایندگی من از دهانت بیرون نشد باز هم تحمل ات کردم اما اگر در‌ مورد‌ هویتم معامله کنی، کوفت تمام خیانت هایت را با ده چند سود از حلقوم ات بیرون خواهم کرد‌.

#اگر_بر_سر_هویتم_معامله_کنی_حلقومت_را_می‌گیرم.

>>>   تا حالا نماینده های پنجشیر و بدخشان، مستقیم اعلام کردند که افغان نیستند. از نماینده های پروان، کاپیسا، بغلان، کندز، تالقان، بلخ، بامیان، هرات، جوزجان، غور، کندهار، غزنی، ننگرهار و.. صدا کمتر شنیده می شود. یا نکند، شما هم مثل طارق نور، افغان با افتخار هستید؟ صف خود را جدا کنید. تصویر خائنین را درست به حافظه می سپاریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   در ۱۷ سال فرصت، دولت و حکومت را تغییر دادیم. باز مه نام تو را قبول می کنم!؟ از خواب بیدار شوید، وطن را خراب نکنید. افغان نیستیم، برای هرگز نخواهیم شد. به هیچ هویت فروش خایین، تفنگ سالار و مافیا هم اجازه نمی دهیم که بالای هویت ما معامله بکند.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Ariaie
نه تنها هويت را بر شما تحميل ميكنند كه از بركت يك عده وكيل خايين و مزدور ، همچنان ريس اجرايه ( مار استين) شما را به خانواده ها و اقوام خيالى تقسيم نموده اند در حاليكه اقوام قبيله داراى يك هويت ثابت اند كه در نتيجه اگر تقلب و جعل كه در اين روند برنامه ريزى شده است را نيز در نظر بگيريم، همان اكثريت ٦٦٪؜ را سر تان ثابت خواهند كرد.
براى خنثى سازى توطيه بايد كمپاين خانه به خانه را راه اندازى نموده و همه را اگاه سازيد كه زبر نام خانواده و غيره كسى هويت تاجيكى، و ازبيكى خود را از دست ندهد .

>>>   از وکلای بدخشان می خواهیم که از هویت مردم شمالی بزرگ هم دفاع کنند.

یاد دهانی!
این روز ها بار دیگر بحث توزیع شناسنامه های برقی بالا گرفته است که جزچند تن از وکلای با وجدان مردم سلحشور و آزاده ی بدخشان همه وکلای دیگر مهر خاموشی بر لب نهاده اند. من منحیث یک جوان از این وکلا ابراز سپاس و قدر دانی می کنم و از این وکلای با وجدان خواهش می کنم که به جای وکلای مردم ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن زمین نیز صدای شان را در مجلس بلند کنند چون از دید من مردم پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن در مجلس نمانیده ی فعال و بیدار ندارند که از هویت مردم خویش در موقع حساس دفاع و در داخل مجلس نمایندگان در بحث هویت صدای شان را بلند کنند.
پ.ن:- جا دارد از جوانان بدخشانی نیز بخواهیم که در قسمت رساندن این پیام به وکلای خویش پل ارتباط شوند.
احمد ذکی زاهد

>>>   Abdul Lalzad
ما، هویت و سپیدار!
===========

* دوستان ما حتما به یاد دارند که قانون ثبت احوال نفوس (شناسنامه های برقی) سال گذشته تصویب و توشیح شد و عبدالله وعده توزیع آن را در اواخر تابستان داد... اما عبدالله پس از ملاقات با یون در «خواب استراتژیک» فرو رفت و حواریون عبدالله این بیکارگی او را زیر عنوان «صبر استراتژیک» پوشانیدند و تلاش کردند که او را تبریه کنند... لذا غنی با اطمینان خاطر قانون را دور زد و سرانجام به حالت کنونی رسیدیم...

* دلچسب آنکه پس از «مار آستین» خواندن عبدالله توسط استاد عطا تعدادی از جیره خواران سپیدار هنوز هم کوشش می کنند که عبدالله را به حیث یک شخص قابل اعتبار معرفی نموده و توجه جوانان را به طرف او جلب کنند... در حالیکه همه خیانت ها و جنایت ها در پیش چشم این «مار آستین» و با همکاری او صورت گرفته است!

* حال نوبت نسل جوان و جریان های سیاسی و مدنی کشور است که ابتکار «دفاع از هویت» و مبارزه و مقاومت در مقابل ارگ - سپیدار را به دوش خویش گیرند، نه اینکه منتظر لطف و کرم دیگران باشند...

>>>   نقیب الله رسولی:
《کوتاه اینکه!
هر آن وکیلی که در امر دفاع از هویت ما صدا بلند نکرد، یا کیسه مال حمام است، یا ختنه گر اطفال یا سرباز قبیله؛ نماینده ما که شده نمی تواند.》
پ.ن: جوانان عدالت خواه باید نمایندگان شان را مورد پرسش قرار دهند!

>>>   حكومت بگذارد ميكانيزم دزدي رويكار شود ....

>>>   آقای احمد ضیا خان مسعود!
براستی شما کی گذاشتید که حکومت راهکار جدید و برنامۀ جدید را در پیش بگیرد؟ به نظر شما راهکار و میکانیزم جدید کدام است؟ شما فراتر از جهاد و مقاومت چه چیز دیگری را در میکانیزم تان دارید؟ مگر شما وارثین جهاد نیستید؟ در میکانیزم جهاد تان همین چور، چپاول، غارت، دزدی، آدم ربایی، قتل و کشتار است که به شدتش ادامه دارد.
شما زمانی مجاهد بودید، زمانی طالب و اینک قسمتی شما از گریوان داعش سر بیرون نموده اید، قسمتی از شما مصروف جنگ در کنار داعش و قسمتی مصروف چپاول در کنار نظام استید!
سراسر دنیاه هرچه میگوید بگوید اما آنکه عمق قضیه را میداند، حقیقت این است که طالب و داعش هم تداوم فعالیت شما مجاهدین است، میکانیزم دیگری نزد شما نیست، شما استید که نمیگذارید ملت سر پا بایستد و از سرپا ایستادن ملت هراس دارید.
میهن زرغون

>>>   برادرتوچی ارزش داشتی که فعلا داشته باشی

>>>   ‎سید حجت‎.
اين معامله گران خيلى كودن هم هستند ، مى آيند از شهكار هاى بى همتى و بى عزتى خود با آب و تاب هم قصه مى كنند، بهتر است جام زهر بنوشيد. مى دانم اين جرات اخلاقى را هم نداريد !
حيف نام مسعود در نام شما !

>>>   Paiez
این حرف را غنی در لویه جرگهء قانون اساسی به آقای احمد ولی مسعود گفته بود؛ شما فکر کنید که در آن زمان، نود در صد قدرت در دست مقاومت گران بود و غنی هیج گونه قدرتی نداشت؛ حالا فکر کنید، غنی و کسان دیگری که مثل او فکر دارند؛ اگر روزی با بازو های طالب شان و داعش شان و ... پایه های دولت تک قومی خود را استحکام ببخشند؛ چه روزی به حال حق طلبان خواهند آورد؟! به فکر من تاریخ، کارنامه های عبدالرحمن خان و نادر خان و محمد گل مومند را فراموش خواهد کرد؛ اما تعجب من در این جاست که جرا آقای احمد ولی در پوزش محکم نه کوبید که دندان هایش از ...فرومی ریخت؟

>>>   تاج الدين دشت ریوتي
دقیقآاگر همانندشما بی خاسیت ها رهبر داشته باشیم غنی وقومش حرف شان را در عمل پیاده میکنند وخواهند کرد

>>>   Mutaref
احمد ولی مسعود در برنامه مناظره آریانا نیوز:
غنی در محضر بیست نفر برایم گفت که شما را یا از طریق قوم یا با شمشیر و یا به زورِ خارجی ها از اين کشور گُم می کنم.

>>>   Allahyar
غنی به مه اخطار که گم تان میکنم
مه هم از ترس سر خود را خم انداختم که این ادم به سر نیست مره همین حالا گم ام نکند
حیف مسعود بزرگ با این برادر های ترسو و ضعیف الایمان
کمی همت غیرت و شهامت مسعود بزرگ را پیدا میکردی به پنجشیر و یا شمالی رفته مردم را جمع میکردی همان روز یا شب علیه این فاشیست اقدام میکردی ‌پرور شمشیر قوم و مردم را برایش نشان میدادی
اگر واقعا برادر مسعود بزرگ بودی
که غنی هم میدانست که شما یک چیزی هستید

>>>   آقای مسعود فکر میکنم.جنایات دوره حکومت مسعودیان وشورای نظار را فرا موش کردید.کور خود بینای مردم.
نفرین مردم بر شما جنایتکاران.
فردین سالنگی باشنده کابل.

>>>   سلام.
قوم پرستی بسیار کم بنظر میرسد.قوم پرستی در وقت مسعود بود که تمام چوکی های ارزش مند وبلند دولتی وعایداتی بدست شو رای نظار از ولسوالی پنجشیر بود که تا حال ادامه دارد.
پروانی

>>>   barmak
ما تاجگها واقعا حافظه نداریم واقعا ..هستیم هر پشتون میایه ومثل ..از ما استفاده میکند چی کنیم هرقدر که مثل س. جف جف کنیم کسی به فکر مانیست.

>>>   Ariaie

بسيارى ها از با توسل به برگه هاى مستعار در دفاع از داكتر عبدالله مهره مشكوك و مرموز كه حالا دايره انتقاد از او به نزديك ترين ياران شهيد مسعود قهرمان ملى رسيده است، مى نويسند كه عبدالله يكى از ياران امر صاحب شهيد بود و توهين به عبدالله توهين به آمر صاحب است. با اين جمله كسى كه اگاهى سياسى و ديد نو جهان بينى نداشته باشد و يك ادم عادى و بيخبر باشد ، شخصيت پرستى داشته باشد، ذهن اش مغشوش و گمراه ميشود. اما كجاى اين حرف با منطق برابر است كه انتقاد و مورد پرسش قرار دادن او توهين به امر صاحب شهيد باشد؟
مردم امروز مقدسات را زير سوال مى برند، عبدالله كى است كه انتقاد نشود؟
راستى پشت اين برگه ها كى ها اند جز چند تا حقوق بگير قصر سپيدار كه دالر انها را مست ساخته است؟
داكتر عبدالله قدم به قدم از منافع مردم ما عقب نشست، گفتند شناخت خارجى اش خوب است صبر داشته باشيد، راستى اين شناخت كه هر لحظه حق ما را تلف كند و مورد تبعيض قرار گيريم غير از اينكه به درد مرده شور بخورد به درد كى ميخورد؟
عبدالله ميتوانست به غنى بگوييد من در مورد بركنارى استاد عطا موافق نيستم اگر خود اين كار را انجام مى دهيد مسوليت ان بدوش خود تان است، اما او عمداً بركنارى او را تاييد و از ان با افتخار ياد كرد، او خوب مى دانست كه بركنارى او خلاف توافقات است و استاد عطا بخاطر اجراى توافقات خود را در خط مبارزه و دشمنى با ارگ گرفتار كرده ورنه مانند هر مزدور ديگر كه شمار شان كم نيست با غنى كنار مى امد و نقش يك جنرال جرّأت ، يك قانونى و يا داكتر عبدالله ديگر را او بازى ميكرد، اما چنين نكرد و أين حقيقت را بايد هر تاجيك و افغانستانى وطن پرست بايد درك كند و ممنون باشد.
عبدالله مى دانست كه با دشمن سازى عطا و ضعف او جبهه جمعيت در انتخابات ضعيف ميشود اما او عمداً اين كار را كرد چون باور به برد و جبهه مردمى نداشت و كاملاً در خط تبعيض و برترى جويان قبيله در حركت است.
او مى دانست كه در صورت كنار زدن استاد ، جمعيت اگر واكنش نشان دهد در مقابل دولت و حاميان خارجى ان قرار مى گيرد و اگر واكنش نشان ندهد ان شان و صلابت داخلى اش مورد سوال قرار مى گيرد كه در هر دو صورت براى جمعيت و جبهه مقاومت براى دموكراسى و ازادى خوب نيست، اما اين مسايل نتوانست خم به ابروى عبدالله بياورد حتى نان و نمك جمعيت و ان همه حمايت كه ان او را تا اينجا رساند نتوانست جلو اين مسله را بگيرد و تن به اين ذلت داد چون او به قول اقاى بريالى هيچگاه دوست و وفا دار به جمعيت نبوده است.
او مى دانست كه امروز در بدخشان، تخار، كهندژ، بغلان و فارياب مردم از قتل و كشتار دارند اسيب مى بينند، با جنايت و فقر دست به گريبان اند و تنها بلخ است كه فرزندان شمال چند سالى است به دور از خوف و ترس زندگى ارام ترى دارند و ممكن اين ارامش از انها گرفته شود، اما جان، مال، امنيت مردم براى او مهم تلقى نشد و او به فكر ضربه به كسانى كه به او راى داده بودند و تحكيم جايگاه خود نزد حكام قبيله شد.
عبدالله مهره يى نيست كه در مورد او شكى باقى مانده باشد. او در اينده كانديد حوزه مقاومت نيست چون وجود او بيشتر از پيش مردم ما را غرق و تقسيم خواهد كرد و نسل بيدار كنونى اين حقيقت را درك كرده و اين اجازه را به او نخواهند داد تا بيشتر از اين با سرنوشت ما بازى كند.
بسيارى أز دوستان ما هنوز نمى توانند با اين حقيقت كنار ايند كه چيگونه اين همه سرمايه گذارى كه روى اين مهره نموده اند و اين همه انرژى كه صرف او نموده اند را برباد رفته ببينند، اما واقعيت ان است كه با اين حقيقت بايد كنار امد و اين حقيقت إنكار ناپذير را پذيرف كه وجود او هر روز اين خسارت را بيشتر و ما را در تنگناى بيشتر قرار مى دهد. عبدالله تا اخر عمر اين دولت باقى خواهد ماند اما انچه ما بدست خواهيم اورد شناخت راه ما و صف ماست كه خود يك پيروزى براى مبارزات اينده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است