شناسنامه های برقى بار ديگر جنجال آفريد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 143983 منبع: پرینت

فوزيه كوفى: قانون ثبت احوال نفوس در يک اقدام خلاف قانون توسط كميته مختلط هر دو مجلس با ذكر كلمه افغان و قوميت تصويب شد در حاليكه كميته مختلط نصاب لازم را نداشت. دو شنبه موضوع بار ديگر در مجلس از سر گرفته خواهد شد!

فوزيه كوفی: چنانچه در جريان هستيد قانون ثبت احوال نفوس در يک اقدام خلاف قانون توسط كميته مختلط هر دو مجلس با ذكر كلمه افغان و قوميت تصويب شد در حاليكه كميته مختلط نصاب لازم را نداشت. جمعی از نمايندهای مردم از ولايات مختلف طرح را امضا كردند و امروز به هيات اداری مجلس تقديم كردند كه به اساس آن بحث روی اين موضوع دوباره از سر گرفته شده و فيصله غير قانونی كميته مشترک ملغا اعلام شود چون آن فيصله خلاف ماده 100 قانون أساسي است بنابر نبود نصاب رای گيری روی اين مساله نشد. اميدوارم كمپاين وسيع شود تا همه وكلای محترم به روز دوشنبه به تالار حاضر شده از مردم خود نمايندگى نمايند.

امان الله پیمان نماینده‌ی مردم بدخشان در مجلس: اگر این ستم در حق هویت و ملیت روا داشته شود ما افغانستان را به جزیره‌ های قدرت تقسیم خواهیم کرد من شخصا حداقل یک ولسوالی تحت نفوذم را مستقل و خودمختار اعلام خواهم کرد!

مبارز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   اینها جز پف و پتاق کاری ندارند

>>>   یکی از همان غیر حاضران عمدی همین پیمان نبود ؟؟؟

>>>   جلو شوونیزم قبیله را باید گرفت.

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Salam
كدام احمق در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن به مادران تان است !

>>>   بهترین کار این است که عوض کلمه افغان -افغانستان - ذکر شود چرا همه کشور جهان افغانستان را به رسمیت می شناسد نه (افغان ) را انشاء الله مشکل همه اقوام کشور حل میشود.
بااحترام جاحی حامدالله متولد کابل افغانستان

>>>   اين ميىان اخري است وپیروزی هم از ان پشتونها!
این اخرین خط ّشتونها است! هرکه لغط میزند زود کند که ما وخت نداریم!تا کشمش جورش کنیم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است