درمورد نور جمعیت باید تصمیم بگیرد نه اشرف غنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 143977 منبع: پرینت

من مدافع عطامحمدنور نیستم، جمعیتی هم نیستم اما رسالت خود می دانم که حقیقت را بگویم. عطامحمدنور سازنده همین حکومت وحدت ملی است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمدسعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «تحول» در خصوص نقش عطامحمدنور در تشکیل حکومت وحدت ملی می گوید: من مدافع عطامحمدنور نیستم، جمعیتی هم نیستم اما رسالت خود می دانم که حقیقت را بگویم. عطامحمدنور سازنده همین حکومت وحدت ملی است. همین داکتر عبدالله که رییس اجرایی شده است به پشتوانه مالی و اجتماعی عطانور به اینجا رسیده است. همین دوستانی که در جمعیت هستند، شورای انسجام، همین مردم یا کسانی دیگری در جمعیت، آقای نور را گفتند برو با اشرف غنی ملاقات کن و حق ما را از وی بگیر.

وی افزود: اگر حکومت غنی انتخابی می بود و بر آمده از قانون اساسی می بود آقای نور قطعا حق نداشت که در مقابل این حکومت بگوید که چه کردی و چه نکردی. اما در حال حاضر عطانور نقش اساسی در تشکیل حکومت و ادامه آن داشته بنابراین حق وی است که جمعیت در موردش تصمیم بگیرد نه اشرف غنی.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
داعش
نظرات بینندگان:

>>>   حسيب عمار:

جایگاه عطامحمد نور تقویت یافته؟
بخش عمده‌ی از حرف‌های امروز عطامحمد نور که در مقایسه با گذشته نرم‌تر صحبت کرد، درخور تأمل است(لینک در کمنت اول). جدا از اینکه او چه توافقاتی با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان داشته و براساس چه محاسباتی این توافقات صورت گرفته -که پیامدهای حقوقی آن اساسا متوجه خود ارگ هم است- ‌دستاوردهایی که او در مقام والی در بلخ داشته -به شهادت سازمان‌های بین‌المللی- در هیچ ولایت دیگر افغانستان تحقق نیافته. تردیدی نیست که موقعیت بلخ به عنوان یک ولایت مرزی، تاثیرگذاراست، اما نقش تعیین کننده‌ی فردی که در مقام والی قرار می‌گیرد را نمی‌توان نادیده گرفت؛ هرات دوران اسماعیل خان را‌، از نگاه بازسازی و شکوفایی، با هرات امروز مقایسه کنید.
آقای نور در مورد خطر داعش به گونه‌ای صحبت کرد که بازتاب دهنده‌ی دغدغه بسیاری از مردم عادی افغانستان است:
”من چطور قبول کنم که داعش بیاید مردم من را جمع کند و بگوید، از سر کلمه بخوانید، از سر نکاح کنید که شما از سر مسلمان شوید که مسلمان نیستید. من چطور قبول کنم که داعش بیاید کودک چند ساله مردم را دوپاره کند… از همه بدتر تمام دخترهای جوان مردم را به سربازان خود نکاح بکند.“
این حرف‌ها بی‌تاثیر نیستند. ناامنی، تفرقه‌افنگی مذهبی و قومی، از چالش‌های اصلی فراروی افغانستان است. پژواک داستان‌های جهاد‌نکاحِ داعشی‌ها و کنیزگیری دختران غیر مسلمان و کافر شمردن شیعه و صوفی هنوز به گوش می‌رسد. به تاخیر افتادن معرفی والی تازه تعیین شده‌ی بلخ تاثیر خود را دارد. از وقتی‌که اینجنیر داوود لب گشوده، صحبت‌های زیادی در مورد توانایی‌های او برای پیش‌برد امور ولایت پراهمیتی مثل بلخ مطرح شد، و در مورد معیارهایی که رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان براساس آن فردی را در مقامی می‌گمارد.
تاثیر مستقیم حرف‌های تازه آقای نور و وضعیت به وجود آمده، در قدم اول بر جایگاه عبدالله‌عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در داخل حزب جمعیت اسلامی‌ است. از نظر منتقدان آقای عبدالله، انعطاف‌پذیری او در برابر ارگ، منفعلانه بوده و از حد گذشته است. در حالی‌که طرفدارانش مدعی‌اند، این نرمش، بخشی از عمل‌گرایی سیاسی رئیس اجرایی است. جمعیت اسلامی که با سفر اخیر عبدالله‌عبدالله به مزار شریف دوباره کمی خود را جمع و جور کرده بود، دوپارچگی آن عمیق‌تر شد. این بار اما به نظر می‌رسد که کفه‌ی ترازو به سود منتقدان آقای عبدالله سنگینی می‌کند.

>>>   بنام خداوند دادگر وتوانا
جناب مبصر
درحالیکه تبصره شما دفاع مطلق از استاد را وانمود میسازد سخن من درمحور رسالت میباشد
شما صرف درقبال استاد رسالت دارید تا به دفاع از موصوف به شیوه های گوناگون را جستجو نموده ذهنیت های مردم عام را برمحور دفاع از موصوف جلب نمایید اگر واقعیت رسالتی نظربه فرموده خودات با این قضیه برخورد نماییم شما به اساس کدام اصول منطق شما عزل اقای استاد را موکول به حزب جمیعت رقم میزنید بالفرض سخن شما بجا باشد پس اقای استادچرا استعفا نامه خودرا به اقای غنی تقدیم نمود باید به اراکین جمیعت تسلیم مینمود دوم اقای استا استادانه اخطار گون به همه مردم میگوید که منرا غنی مقرر نه نموده هست سوال دراینجاست که تقرر ایشان به امصای اقای جان کیری .....صورت گرفته هست .
از این سخن ها که بیگذریم رسالت خودرا درقبال نجات مردم کشور ناموس واسلام عزیز درک وتمرکز نماییم اینها درطول این سه دهه اخیر امتحان خودرا داده اند
بیدل از شهپره کیفیت خورشید مپرس
حق نهان نیست ولی خیره نگاهان کورانذ
پس اینها کوراند وفکرمینمایند که همه مردم به مانند ایشان کوراند رسالت ما درقبال خدا وخلق خدا این هست که درمحور دفاع از انها فکر نماییم نه شخص.
بااحترام
محمد خالد(از دره پچغان)

>>>   آغای سعیدی از این معلوم میشود که حکومت از جمیعتی ها است دیګر افراد این ملت حق در این حکومت ندارد به جز شما و دیګر جمیعتی ها ، دیګران را همه از حکومت بر طرف نمایید.
صبوری از کابل

>>>   ایا جانتب مقابل غنی جمعیت است؟ نه! جانب سخن غنی عبدالله دندان شکسته است!!!! ما نمیګزاریم جمعیت جانب باشد زیرا حزب نماینده را کاندید میکند نه همه حزب!!! جانب جمعیت و نور عبدالله است .

>>>   به نظرمن جمعیت یک تنظیم است نه حکومت اگردرمورد موقف استاد عطا درتنظیم تصمیم بگیرد درست است ولی به موقف دولتی تصمیم رهبری حکومت میگرد وکاملا والی مستعفی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است