واشنگتن - پیونگ یانگ در سال 2017
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143960 منبع: پرینت

تشدید تنش در شبه جزیره کوریا به عنوان یکی از پیامدهای روی کار آمدن ترامپ در آمریکا نگرانی های بسیاری را در سال جاری میلادی برانگیخت و حتی دورنمای برخورد هسته ای در شرق آسیا را نمودار ساخت.
تنها یک روز تا پایان ماه دسامبر و انتهای سال 2017 میلادی زمان باقی است؛ سالی که با تحولات قابل توجهی در عرصه بین المللی همراه بود. روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در ماه اول این سال (ژانویه)، عامل بسیاری از این تغییر و تحولات جهانی از قبیل گسترش اختلافات میان واشنگتن و پیونگ یانگ بود.

همین چند روز پیش وزارت مالیه آمریکا «کیم جونگ سیک» و «ری پیونگ چول» دو تن از مشاوران و کارشناسان برنامه های موشکی کره شمالی را در فهرست تحریم های خود قرار داد؛ تحریم هایی که بیش از یک دهه (از 2006) متوجه این کشور آسیایی است اما نتوانسته مقامات پیونگ یانگ را از ادامه فعالیت های هسته ای و موشکی منصرف سازد.
همان طور که انتظار می رفت، تعارض آمریکا و کوریای شمالی پس از ورود ترامپ به کاخ سفید مضاعف شد. این تعارض که در ابتدا جنبه هشدارآمیز داشت به تدریج به توهین و تهدید جدی تغییر یافت. به عنوان نمونه ترامپ در توییتی نوشت «آمریکا برای راه حل نظامی کاملا آماده است، سلاح‌ ها با مهمات پرشده‌اند و ضامن آنها هم کشیده شده، برای وضعیتی که کوریای شمالی رفتار نابخردانه‌ای داشته باشد». وی چند روز قبل از این سخنان، در توییتی تهدید کرده بود که کوریای شمالی با «خشم و آتش» آمریکا رو به رو خواهد شد.

در مقابل، « کیم جونگ اون» رهبر کوریای شمالی افزون بر تهدید حمله موشکی به جزیزه گوآم و همچنین متحدان منطقه ای واشنگتن، شخص ترامپ و سیاست های رییس جمهوری آمریکا را زیر سوال برد. علاوه بر جدال لفظی، این دو کشور در سطح عملیاتی نیز اقدام هایی را انجام دادند.
در سال 2017، کوریای شمالی با چندین آزمایش موشکی و هسته ای نشان داد که هراسی از اقدامات شخص ترامپ، تحریم های وی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد.

چهارم ژوئیه و همزمان با سالروز استقلال آمریکا رسانه های کره جنوبی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک بالستیک از جانب همسایه شمالی خبر دادند؛ موشکی که قاره پیما بودن آن از طرف کارشناسان نظامی مورد تایید قرار گرفت و اعلام شد که این موشک ها حتی قادرند ایالت هایی چون آلاسکا و هاوایی آمریکا را هدف قرار دهند.
همچنین کوریای شمالی پس از آزمایش موفقیت آمیز موشک «هواسونگ 14» با برد 6700 کیلومتر به آمریکا پیام هشدار آمیزی ارسال کرد و رسانه های این کشور به نقل از رهبر پیونگ یانگ نوشتند با این موشک، تمام خاک آمریکا در تیررس موشک های کوریای شمالی قرار دارد. کمی بعد «هواسونگ 15» با کیفیت و قابلیت به مراتب بالاتر مورد آزمایش قرار گرفت؛ موشکی از نوع بالستیک بین قاره ای که به گفته برخی کارشناسان نظامی می تواند تمام نقاط قاره آمریکا را هدف قرار دهد.

در سال های گذشته بخش قابل توجهی از فشارها بر کوریای شمالی از جانب شورای امنیت و ایالات متحده صورت گرفته و این شورا، قطعنامه های تحریمی چندگانه ای را علیه پیونگ یانگ از تصویب گذرانده است. به عنوان نمونه، ماه ثور امسال 15 عضو دایم و غیردایم شورای امنیت ضمن محکومیت ششمین آزمایش موشکی کوریای شمالی در بیانیه ای خواستار اقدام فوری این کشور برای نشان دادن تعهد جدی به برچیدن برنامه اتمی از طریق اقدامات ملموس شدند.

محدودیت واردات محصولات نفتی کوریای شمالی به سالانه 500 هزار بشکه و نفت خام به چهار میلیون بشکه، جلوگیری از صادرات برخی محصولات کوریای شمالی مثل ماشین آلات و تجهیزات برقی و نیز ممنوعیت کار شهروندان کوریای شمالی در خارج با هدف کاهش درآمدهای ارزی این کشور از جمله موارد مندرج در متن تحریم های اخیر شورای امنیت به شمار می رود.

در این میان بیشترین تحریم ها از سوی ایالات متحده علیه کوریای شمالی اعمال شده است که از جمله آن می توان به تحریم های سه گانه نمایندگان آمریکا علیه سه کشور ایران، روسیه و کوریای شمالی اشاره کرد. این اقدام کنگره از سوی مقامات کوریای شمالی بی پاسخ نماند و «پارک یونگ شیک» وزیر نیروهای مسلح این کشور به آمریکا اخطار داد اگر واشنگتن به دنبال کردن تئوری وارد کردن ضربه پیشگیرانه ادامه داده و به قدرت پیونگ یانگ اعتنا نکند، خود مورد حمله هسته ای پیشگیرانه ناگهانی و بدون اعلام قبلی قرار گرفته و از صحنه زمین محو خواهد شد.

استقرار سامانه ضد موشکی آمریکایی «تاد» در کوریای جنوبی از دیگر مسایلی است که حساسیت همسایه شمالی را برانگیخته است؛ سامانه ای که به گفته آمریکایی ها برای مقابله با حمله احتمالی پیونگ یانگ ایجاد شده است. سطح دشمنی آمریکا و کوریای شمالی از مواضع ترامپ در سفر آبان ماه وی به چند کشور حوزه آسیای جنوب شرقی کاملا مشخص بود. رییس جمهوری آمریکا در جریان این سفر دوازده روزه و دیدار با مقامات کشورهایی چون چین، جاپان و... مقابله با سیاست های پیونگ یانگ را در اولویت مباحث خود قرار داد.
دامنه تنش و موضع گیری های خصمانه مقامات آمریکا و کوریای شمالی تا جایی ادامه یافته که جامعه بین المللی را نگران ساخته است. در همین ارتباط، نشست اضطراری اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل با هدف بررسی و چاره اندیشی برای برون رفت از این بحران برگزار شد. در جریان این نشست بود که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه ضمن انتقاد از این دعوای لفظی خطرناک، مذاکره و روش های دیپلماتیک را برای برون رفت از بحران مذکور پیشنهاد کردند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واشنگتن
پیونگ یانگ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است