هراس از تمامیت خواهی غنی از ابتدا وجود داشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۷    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143949 منبع: پرینت

یک صف واحد در برابر تمامیت خواهی غنی و مکارگی عبدالله که بواسطه حمایت بی دریغ نور بر کرسی ریاست اجرایی تکیه زده، ایجاد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، برنا صالحی عضو رهبری رستاخیز تغییر در گفتگو با "محور" درخصوص جدی شدن تنش ها میان جمعیت و ارگ گفت: رقابت میان ارگ و جمعیت سالم نیست و با توجه به صحبت هایی که از هر دو آدرس به یکدیگر گفته شده است به این نتیجه می رسیم که اگر این زد و بندها به مفاهمه و گفتگو منتج نشود، هر اقدامی از هر آدرسی می تواند شمال را ناآرام کند.

صالحی می گوید: مساله حذف از روز بوجود آمدن حکومت وحدت ملی مطرح بود و این هراس وجود داشت که رییس جمهور با توجه به ذهنیت تمامیت خواهی روزی شرکای خود را از قدرت حذف کند.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه یک صف در برابر تمامیت خواهی غنی و مکارگی عبدالله ایجاد شده است اظهار کرد: غنی در ابتدای تشکیل حکومت بصورت ریاکارانه می گفت که حذف دیگران در دستور کار ما نیست اما در اولین حرکت، معاون اول خود را تبعید کرد و اکنون نیز در پی حذف والی بلخ بر آمده اما نور در برابر این اقدام ایستادگی کرده است و مردم نیز از موضع او استقبال کرده اند.

وی بیان کرد: جای نگرانی است که روند ملت گرایی بواسطه خودگامگی ارگ و اطرافیان رییس جمهور صدمه می بیند، از روز تشکیل این حکومت تا امروز نه تنها وعده های آنان محقق نشده که به اختلاف و تعصب میان اقوام نیز دامن زده شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برنا صالحی
نور
نظرات بینندگان:

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است.

بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   با تایید از مطلب فوق باید گفت چیز های را که اشرف غنی احمدزی قبل از بکرسی نشنی ارگ و در زمان تحلیف اش بمردم وعده کرده بود همه اش دروغ و دوکه وفریب بوده و بر خلاف ان تا کنون عمل کرده است کسیکه پابند ب سوگند نباشد و به تعهداش عمل نکند پس چه توقع از ان از ان باید کرد جز همین خلاف رفتاری ها و عهدو پیمان شکنی ها وغیره و غیره .

>>>   من برای شما بگویم که او کسیکه مانند غ عمر خود را در کشور های کفری تیر کرده باشد او بسیار ترسو و بزدل می باشد
اما استا دعطا یک شخص دلاور است و خدا و ما همرای شا ن همدست هستیم

>>>   هیچ حرفی و زد و بندی از سوی ارگ مطرح نشده بحز منظوری استعفای خداوند گار بلخ ... !این همه سرا سیمه گی از سوی حزب جمعیت یعنی حزب ... خدا ساز ... و در آینده بت هم میسازند برای پرستش! ظالم ها با شما الله ج حساب میکند با این خرافات و رزالت که میکنین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است