رهبران جهان از افول نفوذ آمریکا می‌گویند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۶/۱۰/۷ کد خبر: 143824 منبع: پرینت

بسیاری از رهبران بین‌المللی، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل سیاست خارجی می‌گویند از نفوذ آمریکا در طیف گسترده‌ای از مسایل جهانی کاسته شده و در مسایل مختلف اکنون نگاه‌ها به سمت کشورهای دیگر است.
یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به ادعای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه او نفوذ آمریکا را افزایش داده نوشته که بسیاری از سران کشورهای جهان، نظری عکس این دارند و شاهد حرکت رو به عقب آمریکا هستند.

لس‌آنجلس‌تایمز می‌نویسد: «چین اکنون وظیفه مبارزه با تغییرات جوی را عهده‌دار شده؛ نهضتی که زمانی ایالات متحده رهبری آن را در دست داشت. روسیه، گفتگوهای صلح سوریه را تصاحب کرده که آنهم زمانی زیر نظر دولت آمریکا انجام می‌شد. مسکو اخیراً در اقدامی دون شأن آمریکایی، مقام‌های این کشور را تنها به عنوان ناظر به این گفتگوها دعوت کرد.»

در ادامه آمده است: «بعد از آنکه رییس‌جمهور ترامپ درباره میزان حمایت دولتش از ایتلاف ناتو تزلزل به خرج داد، فرانسه و آلمان اکنون کشورهایی هستند که اعضای این ایتلاف چشم به سوی آنها دارند. در درگیری‌های میان اسراییل -فلسطین که آمریکا زمانی تنها میانجی مورد قبول تمامی طرف‌ها بود، بعد از تصمیم ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل، او خودش را منزوی می‌بیند.»

این گزارش می‌افزاید: «ترامپ در سخنرانی گسترده خود درباره امنیت ملی در هفته گذشته، بر آنچه به گفته وی افزایش نفوذ آمریکا در سراسر جهان بود، تأکید کرد، اما بعد از گذشت یک سال از ریاست‌جمهوری او بسیاری از رهبران بین‌المللی، دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل سیاست خارجی می‌گویند او نفوذ آمریکا را کاهش داده و یا آن را به نحوی غیرسازنده‌تر تغییر داده است.»

لس‌آنجلس‌تایمز می‌نویسد: «حتی در کشورهایی که از تمجید ترامپ برخوردار شده‌اند، مانند هند درباره پیش‌بینی‌ناپذیری او و اینکه آیا او شریکی قابل اتکا خواهد بود، تردید وجود دارد.»
روزنامه آمریکایی نوشته با افول آمریکا «قدرت‌های دیگری نظیر چین، روسیه و ایران مشتاقانه در حال پرکردن خلأ موجود هستند.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
جهان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است