انتقال سفارت گواتمالا به قدس شرم‌آور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۶/۱۰/۵ کد خبر: 143714 منبع: پرینت

تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارت خود به شهر قدس اقدامی شرم آور است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه تصمیم گواتمالا را برای انتقال سفارتش به قدس «اقدامی شرم آور» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد «این اقدامی شرم آور و غیرقانونی است که کاملا با احساسات مقامات کلیسایی قدس و قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد که تصمیم آمریکا درباره قدس را محکوم می کند، مغایرت دارد.»
همچنین اردن تصمیم دولت گواتمالا را مبنی بر انتقال سفارت از تل آویو به قدس اشغالی محکوم و این اقدام را باطل و تحریک برانگیز توصیف کرد.

سه روز پس از رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصمیم خودسرانه «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا درباره قدس اشغالی، «جیمی مورالس» رییس‌جمهوری گواتمالا اعلام کرد که دستوراتی به وزارت خارجه گواتمالا داده است تا روند انتقال سفارتخانه این کشور در اسراییل را از تل‌آویو به قدس آغاز کند.

بدین ترتیب مورالس اولین رییس‌جمهوری یک کشوری می‌شود که از موضع جنجالی دولت ترامپ درباره شهر قدس اشغالی حمایت می‌کند.
رییس‌جمهوری گواتمالا در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل در روز یکشنبه، تصمیم انتقال سفارت از تل‌آویو را اتخاذ کرده است.

مورالس نوشت: «یکی از موضوعات بسیار مهم بازگشت سفارت گواتمالا از تل‌آویو به قدس بود، و این امر امروز شدنی‌ست.»
وی افزود: «به همین دلیل به شما اعلام می‌کنم که دستوراتی به وزارت خارجه داده‌ام تا هماهنگی‌های ویژه و لازم برای تحقق این امر را صورت دهد.»
گواتمالا یکی از 7 کشوری بود که در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی، به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل رای منفی داده بود.

به این ترتیب، گواتمالا دومین کشوری است که بعد از آمریکا روند انتقال سفارتش به قدس اشغالی را آغاز کرده است؛ ولی مشخص نیست که این انتقال چه زمانی آغاز خواهد شد، اما این تصمیم، گواتمالا را در برابر اجماع بین‌المللی قرار می‌دهد که شرق قدس را همچنان تحت اشغال نظامی رژیم صهیونیستی می‌داند و یک بیت المقدس «یکپارچه» را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گواتمالا
قدس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است