اشتباه سیاسی دیگر متفکران ارگ
والی بلخ در یک حرکت 180 درجه ای از موضع رویارویی با ارگ عقب نشینی کرد و خواست هایش را محدود به چند کرسی بی ارزش در بدل کناره گیری از ولایت مقام بلخ نمود اما تمامیت خواهان ارگ خیلی مغرورانه رد نمودند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۶/۱۰/۳ کد خبر: 143604 منبع: پرینت

تمامیت خواهان ارگ کابل در همدستی با باند عبدالله و حکمتیار نتوانستند از اشتباه اخیر والی بلخ، استاد عطا محمد نور به نفع شان استفاده نمایند. چنانچه اخیرا والی بلخ در یک حرکت 180 درجه ای از موضع رویارویی با ارگ کابل عقب نشینی کرد و خواست هایش را محدود به چند کرسی بی ارزش در بدل کناره گیری از ولایت مقام بلخ نمود اما تمامیت خواهان ارگ خیلی مغرورانه خواست های ناچیز والی بلخ از جمله فرهاد عظیمی را بجای انجینیر داوود بحیث والی جدید بلخ رد نمودند.

در نتیجه نتوانستند از اشتباه استاد عطا استفاده کنند و او را نزد طرفداران اش در سراسر کشور بی اعتبار بسازند این در حالی بود که عقب نشینی استاد عطا از موضع سختگیرانه قبلی شان و پایین آمدن تا سطح چند کرسی بی ارزش ضربت سنگین به اعتبار او وارد می کند اما حالا والی بلخ دوباره در موضع سختگیرانه قبلی اش برگشته است و ارگ کابل چه راهکاری دارد؟

واقعیت این است که ارگ کابل این اولین اشتباه اش نیست. اتاق فکر تندروانه ارگ کابل تا حال چندین اشتباه استراتژیک در رابطه با والی بلخ انجام داده است. نخست اینکه رییس جمهور با نادیده گرفتن ریاست اجرایی بر خلاف توافقنامه سیاسی وارد معامله با سرپرست یک ولایت شد. این اعتماد به نفس را در استاد عطا بحیث یک قدرت مطرح و جانشین رییس اجرایی ایجاد کرد در نتیجه هم ریاست جمهوری و هم ریاست اجرایی اعتبار سیاسی خود را باختند و والی بلخ بحیث قدرت مطرح وارد بازی شد.

اشتباه دیگر اشرف غنی این بود که استاد نور، والی بلخ را با شان و شوکت خاص و حضور در ولایت بلخ به قلم خود بحیث والی بلخ مقرر نمود در همین سلسله اشتباه اتاق فکر بد خواهانه ارگ این بود که فکر کردند والی بلخ را از طریق استعفانامه از پیش گرفته شده گروگان سیاسی می گیرند و هر روز که بخواهند او را بر ‌کنار می کنند.

هم چنان اشتباه سیاسی دیگر این بود که استعفانامه تاریخ تیر شده که فاقد اعتبار حقوقی است برای برکناری والی بلخ استفاده کردند در همین سلسله اشتباه تازه ارگ این است که بجای والی مدبر و موفق بلخ عطا محمد نور که در مدیریت و بازسازی در سطح کشور بی نظیر است انجینیر داوود یک آدم ضعیف و ناتوان را معرفی کردند و هنوز هم بالای او پافشاری می کنند. معرفی داوو بحیث والی بلخ نشان داد که در ارگ اتاق فکر سالم وجود ندارد و رییس جمهور اشرف غنی که به تمسخر او را متفکر دوم جهان می شمارند یک انسان فاقد تعقل سیاسی است. با کدام منطق انجینیر داوود شایسته ولایت بزرگی نظیر بلخ است؟ چرا متفکران ارگ تا حال یک والی شایسته تر از عطا محمد نور پیدا نکرده اند؟

واقعیت این است که اگر به تاریخ سه سده اخیر نگاه کنیم تا حال یک شخصیت مدبر و خردمند از میان قبایل غلجایی دیده نشده است که توان مدیریت یک کشور را داشته باشد. این تصادفی نیست هر بار که یک غلجایی بقدرت می رسد از کمونیست گرفته تا مجاهد و تکنوکرات از تره کی و امین گرفته تا نجیب، از گلبدین و ملا عمر گرفته تا اشرف غنی تکنوکرات شیرازه سیاسی و اجتماعی کشور از هم می پاشد.

در نتیجه اشرف غنی همان اشتباه داکتر نجیب را تکرار کرد که یک جنرال و یا یک والی در برابر رییس جمهور که به زور تقلب ماشین نظامی و مالی آمریکا بقدرت رسیده است زور آزمایی می کند. بزرگترین اشتباه اتاق فکر ناسالم ارگ این است که یک رییس جمهور ولو پوشالی با یک والی مقتدر در رویارویی قرار گرفته است که در تاریخ افعانستان سابقه ندارد و هر قدر این رویارویی ادامه پیدا کند برنده آن والی بلخ است.

امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   خوب شد که خواسته هایش رارد کرد درقانون اساسی جزیه وجود ندارد شما چرا تشویش دارید

>>>   بیشک آقای امیرزاده که شما واقعیت را گفتید.
انشاالله هیچ چیزی کرده نمیتوانند تنها ذلیل بودند و ذلیل میشوند و بس.

>>>   كدام ركن و پايه اين دولت مشروع است !؟
مگر مى شود يك نامشروع نا مشروع ديگر عزل و نصب كند؟ رييس جمهور نا مشروع، رييس اجرائيه غير قانونى و نا مشروع، پارلمان سراسر نا مشروع . كشور را يك جمع نا مشروع رهبرى مى كند و مردم هم نظاره گر. از همه مهم اينكه يك حكومت و يك پارلمان نا مشروع براى مردم هويت تعين مى كند. فاجعه يى بيش از اين نمى شود.
Najib Salam

>>>   در زنجیره ی پشتیبانی های بی شرمانه و یکجانبه رسانه های ، بی بی سی ، طلوع ، رادیو و روزنامه «آزادی» و ... از غنی پشتونیست در برابر آقای نور ، اینک گزارش غیر منطقی و غرض آلود هشت صبح را بخوانید.

>>>   مشکل اینجاست که هر کدو و تره مانند این باقلی فروش قلم به دست ګرفته و تحلیل های سیاسی میکند عطا چور یک ادم عادی و از جمله عسکر بیسواد جمیعت است. عطا کدام ریس جمهور و یا کدام معاون یا فرد بلند رتبه دولت نیست که هر خواهش او قبول شود. یک والی عادی و دزد مشهور است و حکومت میتواند بدون هر نوع مزاحمت این نوع اشخاص منفور را دور نماید چون از سخنان اخیر عطا معلوم است که این فرد هیچ اخلاق ندارد و بداخلاق ترین فرد جامعه است و چکچکی هایش بداخلاق تر از عطا اند.

>>>   Ariaie
برترى طلبى، تجاوز به حق ديگران و عبور از قانون و خطوط منطقى بلاخره فرياد و ايستادگى در پى دارد. اين ايستادگى كه امروز در قامت ارتشبد استاد عطا تجلى يافته، در واقع فرياد بلند ازادى خواهى و رد زور و ظلم است كه تاريخچه طولانى در اين سرزمين دارد. در همه برهه هاى تاريخ ظالم با استفاده از صفوف خائنين داخلى و خودى بر صف ازاده گان رخنه كرده است و اين بار هم به طور معجزه اسا تاريخ تكرار شده است. ملت ازاده كشور و انهايكه با تمام وجود براى يك كشور داراى ثبات اجتماعى و سياسى در قطار ملت هاى ازاد جهان كار ميكنند بيدار و اگاه باشند كه فرصت ها گاه گاهى خلق ميشوند، و اين فرصت بوجود امده را غنيمت شمرده براى يك "نه" بزرگ بر روى سياه فاشيزم، تبعيض و زورگوى اماده شوند و از حق دموكراتيك و مشروع خود دفاع كنند.

>>>   ازلحن نوشته های آقای امیرزاده بر میآید که سخت اوقاتش تلخ وزبانش خشکی مینماید - طوریکه کدام منفعت بسیاربزرګ را ازدستش داده باشد- باوجودیکه مقیم لندن ولی کامش چنان تلخ است ګویی درجهنم نشسته است.

>>>   Ariaie
سوال مى كنند چرا يك والى پانزده سال در يك ولايت حاكم باشد؟
پاسخ: يك والى اگر مورد حمايت مردم باشد، توانايى وظرفيت خود را در تأمين امنيت، پيشبرد كار ها، و بالا بردن سطح زندگى ثابت سازد ميتواند تا زمانيكه مردم بخواهند والى باشد،

اما پرسش ما: چرا يك قوم دو صد سال حاكم كل كشور باشد، ان هم نه با راى، نه با نشان دادن ظرفيت، نه با اوردن امنيت، نه با بالا بردن سطح زندگى ، بر عكس با حمايت نيرو هاى بيرونى عرب و عجم، شرق و غرب، با پيش گيرى قتل و جنايت، با نتايج بد امنى، ويرانى ، نفاق و نابودى ؟!

پاسخ دهيد؟

>>>   هیچکس از گناه پاک نیست ؛
اگر من در زندگی ام گناه بزرگی کرده ام، همین است که از داکترصاحب عبدالله پشتیبانی کرده ام ؛
از خداوند میخواهم مرا ببخشد ؛
و... از آن عده هموطنانم پوزش میطلبم که از آنها خواسته ام که از آقای داکترصاحب عبدالله عبدالله پشتیبانی کنند !
احمدسعیدی

>>>   چقدر زحمت کشیدی یک مکتوب طولانی نوشتی در آخر هم چیزی به نظر من نه آمده جز نفاق.این شد نوسنده من، شما کی به وحدت ملی مرا دعوت میکنی؟ در کدام قاموس سیاسی ذکر شده که یک قوم یا ملت خراب است جز اشخاس؟ خدا شما را به راه نیک هدایت کند در بی اتفاقی، جنگ، نا پذیری یکدیگر وطن اباد نمیشود

>>>   Qeyam

نه معاش خور استاد عطا هستم نه هم دشمن عبدالله
از استاد عطا دفاع ميكنم چون شخص صادق و مبارز است
عطا صاف و صادقانه در برابر اسبتداد و توطيه هاي ارگ با تمام قوت ايستاد و رُك و راست سخن زد
اگر چنين جرأت و جستارت را عبدالله ميكرد و همان ارزش كه بنام نهاد رياست اجراييه را با خون دل مبارزه كرديم و گرفتم را ارزشش را ميدانست و حداقل يكي دو ماده توافق نامه حكومت وحدت ملي ميتوانست عملي كند در برابر غني زانو نميزد مي ايستاد
امروز با تمام توان در كنارش بوديم از وي با جان و دل دفاع ميكرديم
حال كه از عبدالله صددرصد نااميد شديم و همه ارزش هاي جهاد و مقاومت را در زير پاي غني بي نام و نشان فرش كرد ديگر ضرور نميدانم پشت وی بایستم امروزاين را فرض خودميدانم از استاد عطا كه در برابر دشمن هويت و ارزش هاي ما ايستاده است با تمام توان از وي دفاع ميكنم

>>>   عطا یک شخصیت ملی نیست، اوهنوز درلاک قومیت فرو رفته وتنها به تبار خاص خود می اندیشد وعمل میکند، اگراو سالها والی بلخ بوده وسردارسازندگی لقب میدهید لطفا سفری به مهمترین محله هزاره نشین یعنی علی آباد مزار داشته باشید ووضعیت کوچه ها وخیابانهای خاکی در گردو خاک فرورفته، آب شورچاه، و... ببینید بعد ازاستاد عطا تعریف وتمجیدکنید. اگر ایشان دربلخ هرکارمثبتی کرده برای قوم خود کرده نه برای دیگراقوام، این یک تبعیض آشکاراست، تصورکنید اگرایشان رئیس جمهورشود بهترازغنی عمل خواهد کرد؟ منصفانه قضاوت کنید ورسالت قلمی خودرا صادقانه انجام دهید.
باکول

>>>   Noor
بنام خدا ج
سخن کوتاه و بیانگر یک واقعیت انکارناپذیر، اینکه :
مردم آزاده، عدالتخواه و مبارز پنجشیر در جهت گیری ها و رویارویی های سیاسی تازه، بین استادعطامحمد"نور" و همپیمانانش از یکسو ؛
توطئه گران ارگنشین و جیره خواران و سرسپردگان سپیداری شان از جانب دیگر ؛
از استادعطامحمد"نور" بعنوان همسنگر و همپیمان راستین و شجاع آمرصاحب شهید"احمدشاه مسعود" پشتیبانی بیدریغ و همه جانبه نموده، اوشان را وارث برحق جریان مبارزه علیه هرنوع ستم و تبعیض در کشور میدانند ؛
خودفرشان(معامله‌گران) شناخته شده و وابستگان نمک خوار دستگاه توطئه گر ارگ (که دیگر درمیان مردم پنجشیر، بعنوان عناصر منفور جایگاه حقیقی ندارند،) ازین امر مستثنٰی هستند !
زنده باد آزادی و عدالت

>>>   r Khalid
یاد تان است سال قبل عبدالله عبدالله گفته بود: یک روزی مردم چهره دوم او را نیز خواهند دید؟
او چهره اش را در سکوت و تشویق انجینیر داوود به ولایت بلخ نشان داد و ثابت نمود که شخص معامله گری بیش نیست... سکوت امروزش سوالاتی زیادی را حتی از گذشته ها مخصوصا اواخر دهه نود و اغاز 2000 نزد مردم بوجود میاورد. بالاخره مردم سوال اخر شان همین خواهد بود این عبدالله کیست؟
شاید هم روزی پاسخی روشنی به این سوال بدست آید

>>>   اقاي اميرزاده
نوشته جناب شما با واقعيت هاي ارگ و والي بلخ و حزب مقتدر جمعت فرق دارند. والي بلخ هيچ نوع شرطي را در اين مورد بالاي ارگ رياست جمهوري نمانده فقط اين جمعت است كه شروط بزرك بجاه نمودن موافقتنامه أولي را با بسياري از شرط هاي ديگري بالاي ارگ داشته است .
اميدواريم در موضوعات خود را وارد ساخته بعدا از هزاران كيلومتر تحليل هاي كاغذي خود را أريه نمايد و خود را فيلسوف خارجي جلوه ندهيد مردم افغانستان در ميان بلاي موجوده خيلي بالاتر ار دوستان بيرون تحليل دارند .
فايق

>>>   امیرزاده محترم!
آنچه شما فرموده اید کاملاً بجا و به مورد اما یکطرفه! از نوشته شما در یافتم که یک مداح دیگری به خیل مداحان عطامحمد نور افزود گردید،
آقای میرزاده! آقای عطامحمد نور 360 درجه هم حرکت خواهد کرد، دیده منتظر باش این حرکت چگونه یک حرکت خواهد بود! آغاز این حرکت از همین حالا با دادن صلاحیت در مورد سرنوشت خود به سران جمعیت اسلامی آغاز گردیده و در حال پیموندن مسیرش به 360 درجه است!
شما با ساده اندیشی حرکت کنونی ارگ در برابر عطامحمد نور را با آن همه مشاور داخلی و خارجی ایکه اطراف اشرف غنی را گرفته اند خیلی ها ساده پنداشته اید و در ضمن حمایت سیاسی گروهی از نخبه های جمعیت از نظام را نادیده گرفته اید، شما کاخ سپیدار را در این نوشته تان هیچ پناشته اید، موجودیت قوای امریکا و ناتو در کنار نظام به نظار تان اصلاً معلوم نشده است!
شما فراموش کرده اید که حرکت 180 درجه ای کنونی عطامحمد نور، حرکت اول شان نیست، ایشان بارها چنین حرکت را نموده اند و در هر حرکت هم توجه بیشتر شان بر منافع شخصی شان بوده، تقاضا های سمبولیک و احساسات بر انگیز شان پرده ای بوده اند بر مقاصد اصلی شان. حال منتظر تکمیل حرکت 360 درجه ای شان نیز باشید.

میهن زرغون

>>>   ارګ اشتباه نکرده بلکه درست نشانی ګرفته تا وطن از بوی مفسدین با پشتاره نجات یابد! واین جب تاریخ است

>>>   کدام قدرت قدرت نور همان چور بود یک معلم بیسواد صاحب 400 ملیون دالر گردیده کدام فرد وی را بحیث یک فرد با قدرت میداند چند نفر لوده و دزد که وی را همراهی میکنند قدرت گفته میشود قدرت که به پول چور و حرام نمیشود مردم چشم دارند تا چه وقت این عجائبین خاک به چشم مردم میزنند بالاخره باید یکبار ریگ به چشم آنها هم بخورد وظیبه که میراثی نیست دوکتوران و ماستران بیکار میگردند این معلم بی رتبه چوکی را رها نمیکند تشنه قدرت و پول بس است احمق هائیکه وی را دنبال میکنند در نظر داشته باشند که اگر نور بمیرد آنها چه میکنند یا میتواند عزرائیل را با پولهایش بخرد شرم است برای نور و امثال آن مانند اسماعیل دمبوره ئی .
آ- ح

>>>   والی بلخ و تمام مج..... بردگان چوکی و پول اند. آنها آنقدر غیرت هم ندارند

>>>   به نظر بنده شما حق قضاوت کردن را ندارید چون شما وظیف تان خبر رسانی است نه آبوزیسیون ..
و یک طرفه قضاوت نکنید چون خبر های تان بی بنیاد معلوم میشود ..
خبر دقیق بی طرف برای مردم افغانستان قابل اعتماد است نه چیز هایکه شما میفرماید.
تشکر

>>>   ارگ باعث نا ارامی های سمت شمال که اداعی این حرف برطرفی ناجوانمردانه قصر سفیدار وار مدعای ماست . اقای نور برنده میدان بوده وخاهد بود .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است