از والی بلخ با شعار حمایت نکنید با شعور حمایت کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۶/۱۰/۲ کد خبر: 143570 منبع: پرینت

تملق و تقدس یا تعهد، تدبر و تفکر؟

هواداران امپراتور اغلب در این فکر اند‌ که با کدام سخن و رفتاری دل ایشان را خوش بسازند و جیب خود را پر کنند و یا به جاه و جایگاهی برسند. آنان هیچگاه فکر استراتژیک سیاسی نکرده اند یا ندانسته اند‌ که چگونه می‌ توانند امپراتور را از تور سیاسی نجات بدهند و در برابر تورها و ترفند‌های سیاسی رقیب تدبیر کنند.

اغلب این هواداران بومِ کابوسِ پای‌ بوسی و چاپلوسی شده اند. من در آنان تعهدی نمی‌بینم. آنان بیش‌ تر منتظران تفقد اند تا دارندگان تعهد. تعهد آگاهی، ایثار، برنامه و مکتب می‌خواهد که وجود ندارد. با مغز پوک‌ و‌ میان‌ تهی و با چشم‌ داشت نان، کاخ، موتر و ثروت تعهد، پایبندی و پایمردی از کجا می‌شود. تعهد خاستگاه باورمندی به ارزش‌ ها، اصالت‌ ها و حقیقت‌ ها دارد. در نفس تعهد انسان‌ محوری، خردگرایی و ملی‌ گرایی با دید ژرف و بروز وجود دارد که اصلا در آیینه ی عملکرد این هواداران به مشاهده نمی‌ رسد. هوادارانی که گوسفندی می‌اندیشند نه راهبردی و عمیق در این میدان و بازی خطرناک سیاسی چه کرده می‌توانند. این بازی، بازی احساسی نیست بازی سیاسی‌ است و باید منش و توانش سیاسی داشت و طراح و با تدبیر بود تا بتوان در تقابل با بازیگران کارکشته ی رقیب و بازیگران بزرگ جهانی روی پا ایستاد‌ و به بازی ادامه داد.

تعهد اصلا با تطمیع، معامله‌ گری و افتراق سازگار نیست و‌ ما می‌ بینیم که بسیاری از این هواداران و‌ همگروهان زود تطمیع می‌شوند و به دل رقیب می‌ پیوندند یا هم در وضعیت‌ های حساس و سرنوشت‌ ساز سکوت می‌ کنند و یا در موضع‌ گیری متفاوت و‌ مخالف قرار می‌ گیرند. هواداران رسانه ای، متوقع و پا درگریز که شماری از آنان خانه های امن خود را از پیش در تاشکنت و ترکیه و دبی خریداری کرده اند فقط پُف می‌کنند و در روز های دشوار نمی‌ ایستند چون آنان پیش از همه خود امکانات دست‌ داشته و خانواده خود را می‌ خواهند و پیشینه ی تعهدی حزبی‌ هم ندارند و اگر دارند اکنون تغییر کرده اند و اولویت شان غیر از آن است که پنداشته می‌ شود. ممکن نیست که یک ساختاری در برابر ساختار کل و رقیب را با پف و پروژه پیش‌برد باید طرح، برنامه، تولید فکر و اتاق فکر داشت.

کسانی که می‌ترسند و مداح اند هیچگاهی مشورت نیک هم داده نمی‌ توانند و پیامد‌های تلخ و ناگوار را گفته و پیش‌ بینی کرده نمی‌ توانند حتی اگر از اساتید دانشگاه و جامعه ی مدنی هم باشند. جامعه ی مدنی‌ ای که دنبال معدن است نه در پی مدینه فاضله آرمان‌ های مردمی و انسانی. حواریون پُف‌ گر و مداح کمتر به درد والی بلخ و جمعیت خورده اند و بیشتر به درد خود و خانواده ی خود خورده اند. بیشترین خیانت را هم همین‌ ها به آقای نور کرده اند چون همیشه با پیش‌ کشیدن پرده اغفالِ تملق، سیمای حقیقت و پیامد تلخ آن را کتمان کرده و وارونه نشان داده اند. آنان حتی در دایره قوم تاجیک هم صادق و سازگار نیستند و فکر و تعصب تاجیکی هم ندارند چون در میان قوم تاجیک نیز خط‌کشی‌ های مزاری و پروانی، بدخشانی و هراتی و مارمُلی و تاشقرغانی دارند.

تاجیکان دگراندیش و آزاد‌اندیش که اصلا در این رده و مدار راه ندارند و همواره در پس هفت‌ خوان رستمی که آنان ساخته اند مانده اند. آنان تا توانستند دیگراندیشان و آزاداندیشان منتقد را از محور والی بلخ دور کردند و در ذهنیت‌ اش کوبیدند و سر انجام تعهد از دیدگاه این دوستان مداحی است نه طراحی، روشن‌گری و نقد خودی.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
والی بلخ
طرفداران
نظرات بینندگان:

>>>   اقا یان امریکا غنی همبرگر فروش را بالای مردم ما ریس جمهور تحمیل کرده اند.اما دربرابر بادار همیشه خم وچم است.

>>>   بهروز جلال آبادی
نباید بی انصاف باشیم !
در بلخ ۱۵ سال یک تاجیک والی هست آن هم در سرزمین تاجیکان ، لیکن تعداد مثلی شغال فریاد میزنند که بلخ میراث پدری کسی نیست !
لیکن دوصد سال دولت در دست یک گروه فاشست مزدور است لیکن همین شغالان نمی گویند که این وطن خانه مشترک تمام اقوام است پس چرا فقط یک قوم حق دارد تا قدرت بدست ایشان باشد و دیگران هیچ !؟
باور کنید کدام روزیکه جهالت بنام پشتونولی خاتمه یافت همان روز این وطن گل و گلزار خواهد شد

>>>   مردم یک چیز را بدانید
غنی رفتنی است
غنی 3 حصه عمرش را در غرب بوده و هر زمانی هم که وظیفه اش ختم شد میرود به خانه اش
اما عطا از این وطن است و در این وطن ماندنی است
تصمیم ماندن در بلخ یا نماندن عطا را نه غنی بلکه امریکا میگیرد و امریکا عاشق گل روی کس نیست وقتی ببیند که مردم در ماندن عطا راضی هستند و با رفتنش ثبات بر هم میخورد آنگاه مجبور به قبول موضع مردم میشود.
پس با درایت مقاومت کنید
میماند گپ عبدالله
او را تحمل کنید چون در ختم این دوره از خواب بیدار میشود
و تازه با چشم گریان به شما رجوع میکند مگر دیر شده خواهد بود
پروژه غنی پروژه پارچه سازی و درهم کوبی جمعیت است عطا بهانه است
به تفاله های به نام انسجام ارزش ندهید که تن فروش های سیاسی هستند و با غنی یکجا به ژباله دانی خواهند رفت

>>>   به هيچ وجه قابل حمايت نيست. و آقاى نور هر چه زود تَر كرسى ميراثى را ترك بگويد

>>>   غنی فاشیت و متغصب همبر گر فروش کم اصل فقد چند داکتر علوم را از قوم فاشست خود بطور نمونه داکتر قیومی و مثصبا ح را بحث مشاور از خارجی دعوت کرده است و از دیگر اقوام بی سواد را مانند حرت و حاجی آلماس مشاهد را مشاور ساخت است و در حالیکه ده ها داکتر علوم در هم بخشها دارای طراح های جامع در دیگراقوام شریف کشور ما در خارج وجود ادرد .

>>>   1 اقای نور واقای دوستم و اقای محقق شما در حکومت وظیفه دار هستید و در مقابل حکومت ایتلاف کرده اید این عمل تان در دنیا وجود نداشته و ندارد اگر شهور سیاسی میداشتید اول از و ظایف تا ن استعفا و بعد ایتلاف میکردید اما شما ها نشه قدرت هستید و منطق تان را از دست داده اید
2 در جمعیت اسلامی که اقای منصور عضو است و هم وکیل سنا و ....سرایی میکند که ریس جمهور حق برطرفی نور را ندارد شاید اقای نور از طرف خداوند برا ی همیشه والی مقرر شده که این طور نیست اقای نور متوجه باشید که مانند جنبش روشنایی و جنبش رستا خیز باعث قتل مردم بیگناه و خوش باور نشوید که بیگناهان و خوش باوران مردند اما کسانی که انها را تشویق کردند مانند بهزاد و پدرام زنده ماندند ......سرایی اقای منصور و امثال شان باعث کشتن مردم بیگناه میشوند و زندگی شما را اقای نور هم به خطر موجه می سازد
3 از وقتیکه پول های بانکی اقای نور و ظاهر قدیر و لعلی و غیره دزدان و چپاول گران از طرف حکومت بند شده وجیداد های شان تحت نظر است و در صدد ضبط پول شان در خارج است این دزدان به زنجیر ها گرفته نمیشوند و دشمنی را در تمام جبهه در مقابل حکومت شروع کرده اند غافل از اینکه هیچ کاری از دست شان نمیاید و چیزی کرده نمی توانند
یگانه راه حل یک حکومت نظامی است مانند مصر که اخوان المسمین را که در سی و شش سال به صدها هزار مردم بیگناه را د ر دنیا ازبین برذ نابود کرد و حالا رو به ترقی است
بصیر نظری

>>>   اقایی بامبک این را بدانید که مردم. باشعور از یک انسان باشعور از شعور کار ګرفته و حمایت میکند نه مانند عطا یک انسان مزخرف و بی شعور و کسی که از عطا دفاع میکند بدانید که مانند عطا یک لجوج و کوچه بازاری هستند

>>>   ايى نويسنده بدان كه أقليت محدود دو تا سه صد نَفَر بلى گوى ها و اشخاص خوش خدمت بشمول خودت دفاع نسبى ميكنى به ولا شرم آور است توسعه ميكنم كه برو. يك كار شرافتمندانه برايت پيدا كن

>>>   شعور خو اجازه نمیدهد که دزد ملیاردها دالر حق خوار وخریب این وطنرا حمایت کنیم!و شعار کار دلاکان است!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است