من در مقابل عطا محمد نور نیستم
اینکه می گویند اگر عطا برود کسی نمی تواند وضعیت امنیتی شمال را کنترل کند تبلیغات است. من کوشش می کنم با تفاهم با همه کار کنم و امنیت را تامین کنم. حکومت مرکزی هم حمایت های خود را خواهد داشت تا بلخ ناامن نگردد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۶/۹/۳۰ کد خبر: 143494 منبع: پرینت

تصمیم ارگ ریاست جمهوری درباره عطامحمد نور دوطرف جمعیت اسلامی، شخص عطامحمد نور و ارگ ریاست جمهوری را در تقابل قرار داده است. در حالیکه انجینر محمدداوود جایگزین عطامحمدنور معرفی شده است. آقای نور منظوری استعفایش را منتفی می داند و در وضعیت حال آماده نیست که بلخ را ترک کند. اما در این میان محمدداوود در کدام طرف قرار دارد؟ و با رفتن داوود به بلخ آینده این ولایت چگونه رقم خواهد خورد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، انجینر محمد داوود والی معرفی شده دربلخ، در گفتگو با «طلوع»گفت: اکثر افراد حکومت وحدت ملی این تصمیم را داشتند که من را به سمت والی بلخ انتخاب کنند. من خود از اعضای جمعیت اسلامی هستم و تمام افراد آن من را می شناسند. با عطامحمد نور هم در ارتباط بودم و همیشه در مورد مسایلی که در کابل و دیگر شهرها رخ می داد صحبت می کردیم و با رفتن من به بلخ هم مشکلی نیست و او موافق است.

وی، در خصوص اینکه عطامحمد نور استعفای خود را منتفی می داند بیان داشت: اسناد استعفای عطامحمد نور نزد حکومت موجود است و بر اساس همان اسناد کار شده است. از این موضوع همه اعضای جمعیت اسلامی هم خبر دارند. من با داکتر عبدالله که عضو ارشد جمعیت اسلامی و رییس شورای اجرایی حکومت وحدت ملی است با آنها مشورت داشتم. صلاح الدین ربانی که پسر ارشد رهبر شهید ربانی هستند صحبت داشتم. رییس اجرایی با من موافق بودند. درست است که در اعلامیه شان خلاف این آمده است اما به خودم این حرف ها را نزده اند.

داوود، در خصوص اینکه اگر عطا نور با والی بودن وی مخالفت کند چه می کند اظهار کرد: مردم و ولایت بلخ هم بدانند که من به خاطر خدمت به آنها آمده ام. من مامور ملکی و اعزامی حکومت هستم و سال ها سابقه خدمت دارم. رییس جمهور هم با توجه به معلوماتی که از منطقه کسب کرده من را منصوب کرده است. من هم مشکلی با عطامحمد نور ندارم برادر و همسنگر من است، روابط ما خوب بوده است و با هیچ چیز خراب نمی شود. اگر هم عطامحمد نور با والی بودن من مخالفت کند باید گفت این دولت مرکزی است که باید تصمیم بگیرد. من را دولت مرکزی نصب کرده است و این تصمیم را گرفته است. عطامحمد نور هم خودش استعفا داده است.

والی معرفی شده به بلخ، در خصوص اینکه آیا می تواند با تهدیدهای امنیتی در بلخ مقابله کند یا خیر گفت: من دو دوره در بلخ به عنوان آمر امنیت کار کرده ام. با تمام گروه ها و با تمام تنظیم ها، با تمام علما و اقشار جامعه صحبت ها و جلساتی داشتم و به عنوان والی بلخ هم خواهم داشت و کار خواهم کرد. از موجودیت عطامحمد نور هم استفاده خواهم کرد و با تهدیدها مقابله خواهیم کرد. حکومت مرکزی هم حمایت های خود را خواهد داشت تا بلخ ناامن نگردد. چند تا طالبی که در ولایت بلخ وجود دارد نمی تواند در مقابل این نیرویی که وجود دارد بایستد. اینکه می گویند اگر عطا محمدنور برود کسی نمی تواند وضعیت امنیتی شمال را کنترل کند تبلیغات است و در صفحات فیس بوک پخش می کنند. من کوشش می کنم با تفاهم با همه کار کنم و امنیت را تامین کنم.

داوود، در پاسخ به این سوال که در صورت عدم همکاری عطامحمد نور آیا می تواند در بلخ کار کند یا خیر بیان داشت: چرا نتوانم؟ من در شرایطی کار کرده ام که امنیت بسیار خراب بوده است. در زمانی کار کرده ام که تجهیزات هم نبوده است. حالا که همه چیز هست. اکمالات و امکانات هم هست. دولت مرکزی هم کمک می کند.

وی، در پاسخ به پرسش، راجع به نفوذ عطانور در بلخ بیان داشت: من بر این باور نیستم که عطامحمد نور با من طرف واقع شود. من به این یقین دارم که هیچ اختلافی میان من و عطامحمد نور بوجود نمی آید و من در این مورد تشویش ندارم. من خودم را در مقابل او نمی بینم و عطا نور هم کسی نیست که بخواهد اوضاع و منطقه خود را متشنج بسازد یا مردم را درنظر نگیرد. چرا که مقامش بسیار بلند است. وضعیت بلخ هم آنطور که رسانه ها می گویند نگران کننده نیست. من هشت روز در ولایت بلخ بوده ام. من به قریه جات رفتم، با قوماندان ها جلسه داشتم، به مساجد رفتم اما امنیت چندان خراب نبود.

انجینر محمدداوود، در خصوص اختلاف کنونی میان رییس جمهور و عطامحمد نور می گوید: آنها در تلاش هستند که میانه شان جور شود. چشم مردم هم به رهبر حزب جمعیت اسلامی و عضو ارشد جمعیت یعنی داکتر عبدالله است که این مسایل را حل کنند. این اختلافات بر سر بعضی پست ها و تقرری ها است که امیدوارم این مسایل بسیار زود حل شود و تغییر و تبدیلی پست ها هم در اداره ای و در هر حکومتی وجود دارد و امری بسیار طبیعی است و جای اختلاف و کشمکش ندارد.

وی، در خصوص اینکه چطور امیدوار و مطمین است که بعد از رفتنش به ولایت بلخ اختلاف و اتفاقی نخواهد افتاد گفت: من پشتوانه مردم را دارم و با تمام تنظیم ها و با تمام اقوام نشست های خوبی داشتم. درست است که امکان دارد حمایت مردم از من نسبت به عطامحمد نور بیشتر نباشد اما اینطور نیست که کسی هم از من حمایت نکند. هم از او حمایت می کنند و هم از من. وی رییس اجرایی حزب جمعیت است و در گذشته والی بلخ بوده و کار کرده است و کارکردش قابل تقدیر است. این تشویش ها همه رسانه ای است که امکان دارد من نتوانم اوضاع بلخ را هدایت و کنترل کنم. این کشیدگی ها در بین جمعیت اسلامی وجود ندارد و اختلاف های جزیی هم به زودی با حکومت حل خواهد شد. اینطور هم نیست که من در مقابل عطامحمد نور بایستم. روابط ما برادرانه است و این موضوعات حل می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داوود
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   دیده شود
غنی و اتمر پلان ویرانی بلخ را دارند
و قرار است مثل کندز دست به دست شود

>>>   اگر تو عقل میداشتی اله دست غنی اتمر نمیشدی و ریشه به پای مردمت تنظیمت نمیزدی تو هم بنده قدرت هستی ببینم که دور خورده میتانی طرف مارمل
مارمولی

>>>   اقای داوود لطفا لطفا داکتر عبدالله ...صفت ...را عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان دیگر یاد نکنید عبدالله سوم بار است مردمی که انرا بکرسی و جاه وجلال رسانده با معاملگری هایش سه بار مردم را بکسانی فروخته که قومگرا ومعتصب و بر نابودی مردمان غیر از قوم خودشان هستند شما دیدید در زمان کرزی و زمان انتخابات که منجر به میان امدن همین حکومت بنام وحدت ملی که در حقیقت نفاق ملی و قومگرای است بوجود امده شرم باد به کسانی که پاس نمک و احسان را نداند .

>>>   بايد او آقاى نور برود به نفع اش است با ابرو است كه برود و اگر نرود كا كا هاى را كه خودش أورده انها گوشمالى خواهد داد

>>>   از قهواره والي جديد بلخ كه معلوم ميشود چندان آدم جدي و كاركن معلوم نميشود قسميكه معلوم ميشود يك ادم محافظه كار و هر چيزيكه بادار هاي ارگ تصميم بگيرد او هم به دو چشم قبول ميكند خداوند خير ولايت بلخ را پيش كند كه بلخ زيبا را به ويرانه تبديل نكنند چرت ارگ نشينان خراب هم نشود روز هزارها جوان و نو جوان پير، مرد و زن كشته شود باز غني و عبدالله تنها محكوم كنند با يك اعلاميه.

>>>   داود بچیم غنی میخواهد بلخ و شمال را بدست تو و داعش از ریشه خراب کند او بیادر مردم بتو نفرین و لعنت میکنند

>>>   جنرال رازق می‌گوید نگران وضعیت افغانستان است و از تهِ دل دعا می‌کند شرایطی پیش نیاید که مردم در مقابل هم به پا برخیزند.

جنرال رازق، موجودیت عطامحمدنور، را در شرایط کنونی برای ولایت بلخ ضروری می‌داند و تأکید دارد که ولایت شمالی بلخ، ولایت کوچکی نیست و هرکس نمی‌تواند از عهدۀ مدیریت آن بیرون شود. او به خبرگزاری هشدار گفته است: «او سال‌های زیادی را در ولایت بلخ سپری کرده است. این ولایت امنیت نسبی در افغانستان دارد و تاجران دراین ولایت مصوون هستند لذا دولت مرکزی نباید او را برکنار کند. ولایت بلخ را کوچک نشماریم. این ولایت همانند بغلان و هلمند ناامن نیست و با توجه به وضعیت کنونی، حکومت نباید چنین تصمیمی اتخاذ می‌کرد».
جنرال رازق گروه داعش را یک گروه خطرناک توصیف می‌کند که به هیچ چیزی رحم ندارد و به حیثیت، مال و خانوادۀ مردم بی احترامی می‌کند. به گفتۀ او دولت نیز با گروه های تروریستی برخورد یک دست ندارد و هر مقامی با میل و سلیقۀ خود با گروه های تروریستی برخورد می‌کنند.
این جنرال پرقدرت جنوب می‌گوید، تا زمانی‌که مردم قندهار بخواهند او فرمانده پولیس شان باشد، در این ولایت باقی خواهد ماند و به‌هیچ کسی اجازه نخواهد داد به بهانه برکناری او، امنیت قندهار را خراب کند

>>>   آقای داود مواظب باشید که در دام نقشه های اشرف غنی و پشتونها نیافتی. بعد از برکناری عطا محمد نور برکناری شما برای اشرف غنی مانن آب خوردن است. اشرف عنی برای سست کردن ریشه های عطا محمد نور از شما استفاده می کند. و این سیاست تدریجی بسیار خوب نتیجه می دهد و هیچ کسی در برابر ان حساسیت نشان نمی دهد. وقتی عطا محمد نور ریشه کن شد دیگه هیچ کسی در برابر فشارهای اشرف و گلبدین توان نخواهد داشت و به راحتی شما و هر کسی دیگر را کنار زده و افراد مطلوب خود شان را برای تسلط پشتونها در شمال جایگزین خواهد نمود.

>>>   امنیت بلخ بدست خود مردم است .در کندز وولایات ناامن عدم همکاری مردم آن راسبب شده .بلخ به مردمان بافرهنگش امن است وفساد ناشی از حکومت گذشته نور رانمی پذیرد وبه والی جدید هم هشدار می دهد مطابق قانون وبدون تبعیض اداره واجرای وظایف کند.
سیدحسن کاندید احتمالی بلخ

>>>   جناب داود رفتار کردار و گفتار ما معرف شخصیت ماست مااز طرز گفتار شما دریافتیم ادم قاطع و محکمی نیستید . در مقابل شما مار های هفت خطی حضور دارند و در شما همان صلابت و ایستاده گی دیده نمیشود که از پس ادمهای که همه چیز شان چسپیدن بقدرت است بربیاید . هرکسی را بهر کاری ساختند.
افغان

>>>   عجب انسان ساده فکر ، کوتاه بین اما خیلی حریص هستی و از همین نقطه ضعف ( حرص ) تان استفاده کرده و ترا اغوا کرده اند که امکانات و ثروت بلخ حق تو است نه از عطا محمد نور.اگر کمی تعقل کنی متوجه میشوی که آقای نور پایگاه مردمی و حامیان زیادی در ولایات شمال دارد که شاید در همان روز اول ورود خود دچار مصیبت شوی . اما آمدن تو در بلخ به شرکت عمر ابن سعد به جنگ امام حسین می ماند که توسط یزید به سند حکومت ری فریب خورد و بالاخره بعد از شهادت امام حسین چیزی به دستش نیامد چون سند حکومت ری را که یزید مهر کرده بود عبیدالله حاکم کوفه پاره کرد در حالیکه از سردمداران قاتلان امام حسین گردید و آخرت را هم از دست داد. حالا زمان امام حسین ع نیست اما زمان انسان احمقی مانند ایشچی است که هم جای خاص خود را ازدست داد هم بد نامی را برای نسل نسل خود به میراث گذاشت و تا هنوز هم ادعای خود را ثابت نتوانسته فقط چیزی که به دست آورد چند دستگی بین سران جنبش بود ( یک ضربه بسیار خطرناک به ایل و تبار خود ) حالا تو مواظب باش که نشود هم دال بپرد و هم چپاتی چون ایشچی هم فریب وعده های دروغین را خورده بود.
عثمان

>>>   من برای رهبران جمیعت و قومندانان اش احترام درارم چه شناخته شده و چه ناشناس ولی این قومندان که جمیعت که از طرف غنی یهودی تعین شده فکر میکنم جاسوس انگلیس و نامرد معلوم میشود ۱۷ سال است در انگلیس پناهنده شده و خیانت کار است و در مقابل برادر مجاهد خود همدست کفار و غنی یهدی میشود .....تو باید بگویی که من هرگز در مقابل استاد عطا محمد نور کودتاه نمیکنم با اشرار حرگ . .........بر این نوع مجاهد خیانتکار

>>>   واحسرتا که کندز خراب شد و مردم کندز برباد شد .حالا نوبت بلخ باستان
است که دشمنان او به آن چسپیده اند .
م.زمین بوس کابل

>>>   دَاوُدَ جان خودت هم بخيالم مانند اتمر، وزير داخله ، ستانكزي از طرف انگليس ماموريت گرفته و بعد از سالها با سر و ريش رنگ كرده داخل ميدان ميشويد.
اگر راستي مجاهد بودي هيچ وقت عليه مجاهدين با كمونيستها و افغان ملتي ها و مسيحيان ارگ يكجا نشده و با عث بربادي ديگران نشويد.

>>>   داوود نظر به حرف هایش ادم با ....نیست ایشان در حقیقت جاده صاف کن برای جمعه خان همدرد خواهد بود

>>>   او برادر. در همين بالا يك نَفَر نوشته كرده كه مجاهدين أين كرده و ان كرده شرم است درست نام اصلى شان را بگير يعنى اشرار بگو همه و همه كاسه ليسى هاى همين اشرار بود كه سر نوشت مملكت به اينجا رسيد

>>>   انجینر داود اگر مصلحت اندیش بود نباید این مقام را می پذیرفت. او با این پذیرش ریشه خود را هم می خشکاند.

>>>   داود شخص هوشیار و ارام است. عطا نام تمام ما تجکها را بد کده این واقعیت است که عطا یک دوذ مسلکی است.

>>>   آفرين داٶدبچيم بزاربلخ ازظالمان تميزبشه بروبراى يه سال اخيردربلخ اجراى وظيفه کن تامحمت نورببيندديګران هم انسان هستند

>>>   دادونه ولایت کرده میتواند نه نخواهد کرد این بازی بسیارخطرناک است تواز بازی های سیاسی چه میدانی بسیار ولایت کنی دوهفته بعداکسی خواهد آمد که غ میخواهد توره یک سرباز از بلخ بیرون خواهد کرد دوباربطرف انگلیس میروی شمامردم دیساند شده استی

>>>   در نزد من انجینر داوود و عطامحمد نور دو روی یک سکه اند اما حقیقت این است که در این روزها جناب استاد عطا از محدودۀ دیپلوماسی سیاسی بیرون شده و احساساتش بر سیاسی بودنش چیره شده اند، او در بیاناتش حتی همان حس هم تنظیمی بودنش با انجینر داوود را رعایت نکرده و بصورت آشکار در موضعگیری خلاف علیه وی استاده است،
اما انجینر داوو که تا به حال فرد نسبتاٌ گمنامی بوده، با هوشیاری تمام عنان سیاست را از دست نداده و با دیپلوماسی تمام حریفش را کنار زده است، اینکه حریفان عقده به دل این حقیقت را قبول ندارند حرف دیگری است.
دیده میشود که عناصر معتدل و صلح پسند همه در کنار انجینر داوود لنگر انداخته اند و برعکس آنچه به استاد عطا باقی مانده مشتی ماجراجو، احساساتی و مزبگیرانی اند که تا به حال در کنار وی حروفه ای عمل نموده و هنوز هم بفکر کسب منافع از بحران اند.
استاد عطا با مار آستین خطاب نمودن داکتر عبدالله اشتباه دیگری را مرتکب شد که جبرانش خیلی هم سخت است، زیرا اگر داکتر عبدالله مار آستین اند، ماربازش همین آقای استاد عطا اند که شاید چندین مار آستین دیگر را نیز تربیت نموده اند.

میهن زرغون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است