وضعیت امنیتی سرپل نگران کننده است
وضعیت امنیتی در ولایت سرپل بیش از حد نگران کننده است. ما تنها ولایت بلخاب و گوسفندی را داریم که امن است باقی ولسوالی ها بیش از هفتاد درصد تحت تسلط مخالفان است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۶/۹/۳۰ کد خبر: 143493 منبع: پرینت

ادامه نبرد ها در ولسوالی سنچارک میان نیروهای دولتی و طالبان و نگرانی ها در اینباره افزایش یافته است. حدود چهار هزار نفر از خانه های شان آواره شده اند و وضعیت شان وخیم گزارش شده است. وضعیت سرپل چگونه پیش می رود و آیا نیروهای دولتی می توانند از پس نبرد در این منطقه بر آیند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمدنور رحمانی رییس شورای ولایتی سرپل در برنامه «همگام» گفت: بیش از یک هفته از آغاز نبرد در سنچارک می گذرد. قریه تبر یکی از قریه های بزرگ منطقه به حساب می آمد که بیش از پنج هزار خانواده در آنجا سکونت داشت. بدبختانه دوشنبه هفته گذشته به دست مخالفین دولت سقوط کرد. از اثر سقوط آن بیش از چهار هزار خانواده آواره به قریه جات مجاور و حتی خیلی از آنها به ولایت جوزجان و بلخ آواره شدند. در طی چند روزی که ملاقات هایی با مسوولین امنیتی از طریق رسانه ها داشتیم. خوشبختانه دیروز با حمایت هوایی قلعه تبر دوباره پاکسازی شد اما فعلا هم مهاجرین و بیجا شده ها در آن منطقه هنوز برنگشته اند. وضعیت قریه تبر بی نهایت نگران کننده است و قریه جات استراتژیک و مهم آن منطقه به حساب می آید تا نیروهای دولتی در آنجا تحکیماتی را انجام ندهند. بازگشت آواره ها به آنجا غیر ممکن خواهد بود و مشکلات دوباره رخ خواهد داد.

وی، در خصوص چگونگی سقوط ولایت سرپل می گوید: ولایت سرپل از سی سال گذشته بدینسو در تهدید بلند امنیتی قرار دارد. از سقوط ولسوالی کوهستانات که بیش از دو و نیم سال می گذرد، ولسوالی های زیادی در اطراف ولسوالی سنچارک و کوهستانات سقوط کرده است که باعث شده یک فضای باز و یک نقطه بسیار وسیع برای مخالفان دولت ایجاد شود. اینها حتی وضعیت های امنیتی جوزجان و فاریاب و غور را هم به هم زده اند. چون یک نقطه وصل در بین سه ولایت است. با استفاده از منابع محلی که در آن مناطق وجود دارد اگر بازارهای محلی باشد سایر امکانات که در آن مناطق هست اینها با گذشت هر روز قوی تر و صفوف شان بیشتر تقویت می شود که ما بارها روی این مساله صدا زدیم که باید لانه های ثابت و پایگاه های تعلیمی دشمن در قدم نخست به ولسوالی کوهستانات از بین برده شود. بدبختانه تا امروز وعده هایی داده شده است و هیچ یک از این وعده ها جامعه عمل نپوشیده که در نتیجه سبب شد که ما در این اواخر قریه تبر را هم از دست دهیم و بی نهایت صدمات مالی و جانی به مردم منطقه وارد شود.

رحمانی، در ارتباط با تلفات در سرپل بیان داشت: تلفات غیر نظامی هم حدود شانزده نفر افراد ملکی به شمول خانم ها و اطفال به شهادت رسیده اند و تعدادی هم مجروح شده اند و تا هنوز نیروهای امنیتی که به آن ساحه رفته اند بازنگشته اند تا آمار دقیق تری داشته باشیم. از نیروهای دولتی شش نفر مجروح داریم اما از نیروهای دشمن تعداد خیلی بیشتر است.

رییس شورای ولایتی سرپل ادامه داد: اکثریت جنگ هایی که در شمال آغاز شده آغاز آن از کوهپایه های ولایت سرپل بوده که تغییرات را در سطح شمال به بار آورده است. اگر در این ولایت ها توجه جدی صورت نگیرد لانه های مخالفین و هراس افکنان از بین برده نشود در آینده ها وضعیت امنیتی را در سطح شمال برهم خواهد زد ما امیدوار هستیم که حکومت مرکزی یک عملیات وسیعی را همانطور که وعده سپرده اند به ولایت سرپل، جوزجان و فاریاب با هماهنگی این سه ولایت راه اندازی کنند تا در تابستان پیش رو مردم از این وضعیت نجات پیدا کنند و زندگی راحت و آبرو مند انه ای را در کنار خانواده خود داشته باشند.

وی در مورد مناطق تحت تسلط طالبان در ولایت سرپل می گوید: ما چند شب گذشته شاهد حمله خطرناکی بر ریاست امنیت ملی بودیم که این نشان دهنده این است که وضعیت امنیتی در ولایت سرپل بیش از حد نگران کننده است. ما تنها ولایت بلخاب و گوسفندی را داریم که امن است اما باقی ولسوالی ها بیش از هفتاد درصد تحت تسلط مخالفان دولت است و امکانات محلی این ولسوالی ها هم در تسلط آنها می باشد. اینها با استفاده از همان امکانات محلی همچنان تقویت می شوند و صفوف خود را قوی تر می سازند و حاکمیت دولت را هر روز بیشتر به هم می زنند. حکومت باید یک پروسه جدی را روی دست بگیرد.

رحمانی از دولت افزایش نیروهای امنیتی را در سرپل تقاضا کرده و گفت: در حال حاضر دشمن در پنج کیلومتری ولسوالی مرکزی فعالانه فعالیت خود را پیش می برد و عوامل و دلایل این هم کمبود تشکیلات نیروهای امنیتی و جستام های مستحکم کردن سرپل است که ما بارها تقاضا کردیم که در راستای تشکیل ولایت سرپل تجدید نظر صورت بگیرد و تعداد نیروها افزایش پیدا کند چرا که این تشکیلات در سال 1384 صورت گرفته بود و در آن زمان سرپل در امنیت به سر می برد. اما در حال حاضر بیش از شصت درصد ولایت در کنترل مخالفان قرار دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرپل
ناامنی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است