ایرانی که از مهاجرین در تلویزیون ایران دفاع کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۶/۹/۳۰ کد خبر: 143484 منبع: پرینت

شبکه یک تلویزیون ایران، در برنامه ثریا، مهمانان افغانستانی داشت تا درد دل مهاجرین را مطرح سازند، کارشناسان افغانستانی کمتر دردهای مهاجرین را مطرح و بیشتر از کشور میزبان مهاجرپذیر، تقدیر و تشکر کردند، اما یک کارشناس ایرانی، بی‌پرده حرف دل مهاجرین را زد.

کارشناس ایرانی گفت که دولت‌ها و رسانه‌های ایران یک نگاه کاملا منفی را نسبت به مهاجرین افغانستانی، در جامعه ایران ترویج کردند، آن‌ها با دیگری‌سازی، همه مشکلات اقتصادی، امنیتی، بهداشتی، بیکاری و... را به مهاجرین افغانستانی نسبت دادند و دید مردم را نسبت به آن‌ها منفی ساختند.

کارشناس ایرانی اضافه کرد که مردم ایران گمان می‌کنند که فقط کشور ما مهاجرپذیر است، در حالیکه کشورهای دیگر به مراتب بیشتر از ایران، مهاجر پذیرفته‌اند و با مهاجرین برخورد انسانی دارند، او سپس دیدگاه یک کارشناس آمریکایی را نقل کرد که ایشان گفته است، حتی اقتصاددانان مخالف مهاجرین بر این باورند که مهاجرین از نظر اقتصادی برای کشور مهاجرپذیر سود خالص است.

ایشان با ارایه آمار زندانیان در ایران، گفت که آمار زندانیان افغانستانی یک‌دهم درصد آنهم بیشتر به خاطر جرم‌های سبک است، در حالیکه آمار زندانیان ایرانی، سه‌دهم درصد و آنهم به خاطر جرم‌های سنگین‌تر است. اما مسئولین و رسانه‌های ما کاملا برخلاف واقع، در جامعه اینگونه القا کرده‌اند که آمار جرم مهاجرین افغانستانی، بیشتر است.

او اضافه کرد ما باید بپذیریم که با مهاجرین افغانستانی بازی باخت باخت انجام داده‌ایم، هم به آن‌ها ضربه زدیم و هم به خودمان. از باب نمونه همین دو سال پیش هزاران نخبه افغانستانی که وقت ثمردادن شان بود، از ایران به اروپا رفتند و اکنون سود آن‌ها را اروپا می‌برد.

کارشناس ایرانی گفت، تمام خانه‌ها و کارخانه‌ها، امین شان مهاجرین افغانستانی است، این نشان‌دهنده صداقت و درستکاری آنان است. ایشان افزود: چرا به مهاجرینی که قانونی در ایران زندگی می‌کنند، گواهی‌نامه رانندگی داده نمی‌شود، بسیاری از جرم‌های مهاجرین، مربوط به رانندگی بدون گواهینامه است که عامل آن، خود ما هستیم. ایشان اضافه کرد، خود ما هم در دیگر کشورها مهاجر داریم، همانگونه که ما توقع داریم با مهاجرین ما برخورد انسانی شود و برای آن‌ها حق زندگی و کار داده شود، خود ما نیز باید با مهاجرین افغانستانی، برخورد انسانی نماییم.

ایشان اضافه کرد، اینکه مهاجرین افغانستانی، قاچاق وارد ایران می‌شوند دلیلش این است که سفارت ما علاوه بر پول ویزا، سیصد یورو ودیعه و بلیط هواپیما را نیز از آن‌ها می‌گیرند، لذا برای خانواده‌های افغانستانی که معمولاً پرجمعیت هستند، تهیه این مقدار پول دشوار است. مشکل دیگر این است که مهاجرین قانونی با خروج از کشور کارت شان باطل می‌شود و این یک نگاه غیرانسانی است که به کشور خود بروند و زمینه کار و بازگشت شان را فراهم سازند.

خلاصه اینکه: ایرانی‌های حاضر در برنامه بیشتر از مهمانان افغانستانی از مهاجرین دفاع و درد دل آنان را مطرح کردند، ایکاش به جای آن دو مهمان افغانستانی، کسانی مانند صادق زیبا کلام، دکتر عباسی و... را دعوت می‌کردند.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تلویزیون ایران
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   بایستی مشکلات مهاجرین مطرح شود کارشناسان افغانی باتوجه به شناخت وآگاهی که ازدردومشکلات مهاجرین دارندباید جدیدی تربه مسایل بپردازند تعارف وترس راکناربگذارندحل مشکلات وبیان دردهای مهاجرین به نفع هردوکشوراست باید نگاه ودید مردم ایران نسبت آنان تغییردهندبرخی هادیدگاهی دارند که واقعا ازشان یک انسان مسلمان به دوراست اولین کارباید این باشد که جهان بینی راعوض کردعملکردها براندیشه وفکرشکل می گبرند

>>>   باتشکر ازدوستان ایرانی مخالف نژادپرستی وتبعیض وننگ بر چاپلوسان وابسته وجاهل مهاجر.
باید حداقل مطالبه نخبگان وسفارت افغانستان اجرایی شدن قانون تابعیت رضاخانی باشد واتباع مقیم ومجاز ازکلیه حقوق شهروندی بدون توجه به تعصبات قومی وملی بهره مند شوند.
سیدحسن .کاندید احتمالی بلخ

>>>   ...كرده برنامه ثريا ....را از ايران ...كنيد

>>>   ای کاش دید همه مسوؤلین ایرانی به مانند آن کارشناس محترم، انسانی و منطقی میبود.
متأسفانه خود مسوؤلین حکومت ایران زمینه را برای نفرت از برادران و خواهران مهاجر کشور مسلمان و همسایه(افغانستان) فراهم و اجراء میسازد.
حکومتها در هر دو طرف مرز میروند و میائیند اما مردم در هر دوطرف مرزها همیشه هستند و خواهند بود و مرز ها هم همیشه بهم چسپیده و وصل خواهند بود.
تمام این منطقه در واقع یکی هست، و مردم این منطقه از یک فرهنگ و یک تاریخ مشترک برخوردارند.
امیدوارم که مردم هر دوطرف منطقی تر و مهربانتر با هم برخورد کنند.

>>>   مهاجرین افغانستانی باید بعد از چهل سال به این مهاجرت پایان دهند و به کشور خود یا هر جای دیگر برگردند.آیه نازل نشده که افغانها باید مهاجرت کنند و مردم ایران هم باید از اینها میزبانی کنند.

>>>   نه منتظر تلطف ایرانی باشید و نه توقع بیجا کنید
بیایید کشور خود را بسازید
آرام زندگی کنید و مثل آدم احترام شوید
چرا از دیگران توقع بیجا دارید

آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم
یار در خانه و ما دور جهان میگردیم

به دل نگیرید اوغان های وطن هم بلاخره آدم خواهد شد

>>>   اول برادر ایرانی ما حق وحقیقت را گفته وهرکسی از حق وحقوق انسانی ما دفاع کند ما از ایشان تشکر میکنیم،دوم چند نفر روحانی ویا کارشنان مهاجر که بارها به تلوزیونها دعوت شده اند بجای که از حق وحقوق مردم مهاجر دفاع کنند بیشتر کاسه لیسی و پاچه خواری دولت ایران را کرده اند،سوم مقامات جمهوری اسلامی در ظاهر شعار های اسلامی وانسانی وحکومت امام زمانی میزنند اما در عمل ستم وظلم که بر مهاجرین میکنند،باورها ......و....................!ما هم انسانیم ومسلمان ،پس لطفا حق وحقوق ما مهاجرین ضایع نکنید که از بدی روز گار به شما پناه آورده ایم،نادرشاه

>>>   من منکر برخی کج سلیقه گی ها و برخوردهای ناروا که خیلی اندک است نیستم اما از نظر اکثریت مردم ایران مهاجرین افغال برادر و مهمان عزیز ما هستند و هیچ تفاوتی در برخورداری از حقوق انسانی بین ما و عزیزان افغانستانی نیست نظر حاکمیت ایران هم همین است نمونه اش همین دستور اخیر آیت الله خامنه ای در رابطه با ثبت نام همه بچه های مهاجر افغان در مدارس ایران هست(با وجود مشکلات جدی که نظام آموزش و پرورش ایران در تامین مالی بودجه اش دارد)...این مسئله یک مسئله اسلامی و انسانی بوده و برای ما مهم هست من چند برنامه تلویزیونی ثابت در شبکه خبر شبکه افق تلویزیون ایران میبینم کخ بحث حقوق انسانی این عزیزان رو دنبال میکنه امیدوارم برادران افغانستانی هم در بحث آب هیرمند شرایط حاد و بحرانی سیستان رو در نظر بگیرند سیستانی که سالهای سال میزبان تعداد کثیری از مهاجرین بوده است امیدورارم این بحث سبب اختلاف برادران دیرین با هم نشه... من پیش از آنکه ایرانی باشم یک مسلمانم و مرزها جایگاهی در اعتقاداتم ندارند و عزیزان افغان رو هم برادر خودم محسوب میکنم برادرانی که سالهاست در ظلم و ستم و مصیبت گرفتارند و در تعاملات شخصی خودم با مهاجرین همیشه این رو لحاظ کردم ...

>>>   با سلام من یک ایرانی هستم بهترین و صادق ترین دوستانم افغانی بودند وهستند نمونه یک مسلمان واقعی و انسان کامل خدا را شاکرم که مرا با این فرشته های معصوم وپاک آشنا نمود واز خداوند خواستارم که روز قیامت من را رفیقای شهید افغانیم محشور فرمایی
زنده باد مهد صداقت وشجاعت افغانستان
ارادتمند شیخ امیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است