برکناری نور یک توطیه سیاسی خطرناک است
تبعید جنرال دوستم به ترکیه، سیگنال هایی که متوجه محقق شد و همچنین استعفای نور نشان می دهد که جبهه گیری حکومت یکطرفه است و قصد تسویه حساب با کسانی را دارد که زمانی به اعتراض با حکومت برخاسته بودند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۰    ۱۳۹۶/۹/۲۹ کد خبر: 143462 منبع: پرینت

اقدام یکجانبه رییس جمهور در منظوری استعفای والی بلخ بدون مشورت با جمعیت بعنوان بزرگترین شریک حکومت وحدت ملی در حالی با واکنش های تند مواجه می شود که به باور آگاهان سیاسی تصور بلخ بدون حضور والی پانزده ساله آن در زمانیکه شمال در سیطره طالب و داعش قرار دارد سخت هراس انگیز است. گفتنی است برکناری والی بلخ درحالی صورت می گیرد که پیش از این باشندگان چندین ولایت در اعتراض به بی کفایتی و بیکارگی والی هایشان صدا بلند کرده اند چنانچه در کمتر از دو هفته پیش باشندگان بدخشان خواهان رفع احمد فیصل بیکزاد از سمت والی ولایت بدخشان شدند و اعتراض ها به وی تا جایی ادامه یافت که یک عضو شورای ولایتی، والی را به تجهیز افراد غیر مسوول متهم کرد اما تا هنوز با وجود محضر شدن بی کفایتی وی، خبری از برکنار شدنش نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالقادر مصباح فعال مدنی در ولایت بلخ در گفتگو با "نیمه روز" درخصوص دیدگاه مردم شمال از برکناری والی بلخ گفت: در پی موافقت ها و مخالفت ها با استعفای والی بلخ و همزمانی این مساله با گسترش تحرکات داعش و گروه های تروریستی و تحریک ازبکستان طبیعی است که مردم از این موضوع احساس ناامنی و نگرانی کنند.

مصباح می گوید: مشکل این است که با مساله استعفا برخورد سیاسی شد و مانند استعفای افراد عادی و معمولی با آن برخورد نشد. شکل گیری ایتلاف نجات، وضعیت معاون اول رییس جمهور ، موضع گیری اخیر محقق و جلوگیری از سفر نور به نشست سیاسیون در قندهار مسایلی است که سیاسی بودن برکناری نور را واضح می کند و گمانه زنی نیز می شود که در پی این برکناری یا استعفا توطیه های دیگری هم شکل بگیرد که اصلا به صلاح مردم شمال نخواهد بود.

این فعال مدنی درخصوص افزایش ناامنی ها در شمال با استعفای نور اظهار کرد: در سیاست افغانستان هیچ مساله ای قابل پیش بینی نیست. نور همزمان هم والی بلخ بود و هم عضو ایتلافی که در مخالفت شدید با روند حکومتداری حکومت وحدت ملی شکل گرفته بود و بخاطر این مسایل برکناری استعفا جنبه سیاسی می گیرد چنانچه این موضوع در اعلامیه های دو طرف نیز مشهود بود.

وی افزود: اداره ارگان های محل از آوردن اصلاحات در حکومتداری خوب در مساله استعفای والی بلخ نام برده است درحالیکه در کارنامه نور حکومتداری خوب مشهود است هرچند که وی مخالفانی نیز داشته است و از سوی دیگر در اعلامیه جمعیت نیز حکومت متهم است که قصد دارد امنیت شمال را زیر سوال ببرد و چالش آفرینی کند، این مباحث سیاسی و توطیه انگیز بودن مساله استعفا را از جانب حکومت روشن می کند.

مصباح بیان کرد: اگر برکناری نور با مقاطعه سیاسی جمعیت با حکومت همراه شود یعنی اینکه یک بدنه از حکومت در حال طرد شدن است و کارایی خود را از دست خواهد داد و از سوی دیگر حرکت های مدنی ای که در ولایت ها شکل خواهد گرفت بر وضعیت اجتماعی، سیاسی، نظامی، امنیتی و حتی اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود. روشن است که با از دست دادن این ارکان حکومت، توافقنامه حکومت وحدت ملی زیر سوال می رود.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه حکومت قصد تسویه حساب با جمعیت را دارد اظهار کرد: مساله استعفا می توانست در شرایط نرمال برگزار شود و با حضور یکی از اعضای حکومت از کارنامه نور قدردانی می شد اما اینکه در ناهماهنگی و یکباره از مرکز خبر برکناری اعلام می شوود، این خود نشان از یک توطیه است.

وی افوزد: تبعید جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور به ترکیه و سیگنال هایی که متوجه محقق شد و همچنین استعفای نور نشان می دهد که جبهه گیری حکومت یک طرفه است و قصد تسویه حساب با کسانیکه را دارد که زمانی به مخالفت با آنها برخاسته بودند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برکناری نور
فعالان مدنی
نظرات بینندگان:

>>>   محقق .........بارفتن به ایران وملاقات با قاسم سلیمانی ابرو وعزت همه مارابه قمار زد

>>>   اګر بر طرفی یک ......مانند عطا بازی سیاسی باشد جای بسیار تاسف و خنده است که از یک انسان لچک و دزد یک هیولای ......ساخته اید عطا تا دیروز یک نیم صد شبش در سر و ریش خود داشت عطا نماینده یک قریه شده نمیتواند چی مانند به یک قوم. از این ..........پانیها دست بردار شوید در غیر ان ریشخند تر خواهید شدید

>>>   خوب خودش استعفا داده بود ... کی برایش گفت که استعفا نوشته کند ؟؟؟ اگر بشیمان شده بود وقت می ګفت و یا وقت فکر می کرد این همه عواقب استعفا است عقلش پسان امد چه بلا

>>>   کسانی که به ادرس اقای عطامحمد نوروالی بلخ توهین و تحقیر مینویسند انها همان قومگرایان وطنفروش جاسوس ای اس ای باند تباهکار گلبدین است که چند ما قبل بنام مصالحه از طرف شخص اشرف غنی احمدزی منحیث قوم غلجایی اورده شده وماهانه دهملیون افغانی به این قاتل خاین وطنفروش جاسوس ای اس ای میدهد و ده ها ملیون دیگر را صرف تیل موتر و بادیگاردان و تعداد بیشتر از صدنفر سرباز امنیتی که در خدمت ان قاتل قرار دارد میشود و یک قصر مجلل هم در اختیارش داده شده است در حالیکه برای رهبران مجاهدین و کسانیکه در اوردن حکومت جدید و بخصوص حوکمت وحدت ملی نقش اساسی را داشتند با گذشت هر روز طبق خواست نماینده ای اس ای گلبدین حکمتیار وظایف دولتی شان گرفته میشود و بجای انها افراد دلخواه شانرا جابجا میکنند که اینکار باعث رنجش حزبجمعیت و هوا داران انها در تمام ولایت گردیده است و خیلی ...هم است در تمینثابت و امنیت کشور ما .

>>>   بادور ساختن نور از صحنه رسمی سمت شمال شاید تیم تطبیق کننده پروژه وارداتی دوستان بین المللی در سمت شمال اشتبا وتصور خیالی است واگر دخول مخالفین وگروه داعش در آسیای میانه را نفوذ پیدا کنند خیال ومحال خواهد بود زیرا روس ها مانند این کشور بی صاحب وخواب نمیباشد متوجه حرکات درسرحدات وداخل کشور های متخدین خویش اند نمونه از ضربات کوبنده اش در سوریه که فاصله های دور قرار داشته اما موثریت آن تا شکست کامل این گروه در خاور میانه گردیدحالا اگر تمویل کنندهگان این گروه بخواهند از این جغرافیه بی صاحب به اسیای میانه عامل خویش را داخل سازند سخت در اشتبا اند اما بدبختانه کشور ما میدان جنگ وآسیب این پروژه
میگردد ما بازنده این چنین خوش خدمتی ها وچرخه گیر خواهیم بود با وجود این که فرزتدان پاک ووطن دوست ما خارج از مرز به فاصله های هزاران کیلومتر دور ضربات کوبنده خویش را وارد کرده اند در داخب این وطن اگر نیاز وضرورت احساس گردد بالاتر از آن ضربات وارد مینمایند بدون عطا ودوستم همه ساکنین این وطن آزاده برای حفظ عزت ونوامس ملی خویش چنین خواهند بود ثبت تاریخ شاهد قهرمانی ها وفداکاری های مردم این خته میباشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است