نتایج احتمالی جلسه رهبران جمعیت و پیامدهای آن
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۶/۹/۲۹ کد خبر: 143440 منبع: پرینت

در این شکی نیست که استعفای عطامحمد نور مبتنی بر پذیرفته شدن شرایط او و به توافق رسیدن مذاکرات اش با ارگ مرعی الاجرا بود اما بنابر قول شکنی ها، قانون ناباوری ها و سیاست گریزی های ارگ، مذاکرات عطامحمد نور با ارگ به ناکامی مواجه شد. متکی بر این اصل استعفای عطامحمد نور یک جانبه و نفی شده بود چون ارگ از انجام ضمایمی که منجر به تحقق استعفا می شد شانه خالی کرده بود.

بنابراین استعفای عطامحمد نور همانگونه که برای خودش قابل قبول نیست برای اکثریت از همفکران و متحدین اش نیز قابل قبول نیست. بنابراین تایید استعفا توسط ارگ و رد آن توسط عطامحمد نور افغانستان را در آستانه یک فصل جدید از اختلافات میان حزبی، میان قومی و میان گروهی قرار داده است که نتیجه آن برای هیچ طرف مثبت و مطلوب نخواهد بود.

از اینرو امروز رهبری جمعیت اسلامی سرگرم رایزنی با داکتر عبدالله و سایر پایگاه های موثر است تا راه حل برای بیرون رفت از این معضل را دریابند و جلوی وقوع هر نوع حرکت و پیامدی را بگیرند که ثبات کشور را به مخاطره می اندازد اما این حرکات و پیامدهای خطرناک و احتمالی چه خواهد بود؟

تاکید روی موقف قبلی عطامحمد نور مبنی بر نپذیرفتن حکم ارگ، جبهه گیری و مقاطعه جمعیت با ارگ، آغاز تحرکات مدنی، آغاز مداخلات مراجع بیرونی، لجبازی های سیاسی و حزبی و نهایتا تقابل میان اقوام، احزاب و گروه های مختلف در سطح افغانستان خواهد بود و بدون شک بازنده قطعی و قربانی اصلی این همه پدیده های کشنده تنها و تنها ملت افغانستان خواهد بود.

همچنین تعلیق حکم ارگ تقرر شخص دلخواه عطامحمد نور بجای انجینر داوود تداوم مذاکرات میان ارگ و عطامحمد نور به منظور رسیدن به توافق نهایی و مساعد ساختن زمینه استعفای قانونی و حتی حضور عطامحمد نور در بلخ با حالت فعلی نیز از مواردی است که دور از تحقق نیست. دست یافتن به یکی از این طرح ها در صورتی امکان پذیر است که رهبری جمعیت اسلامی داکتر عبدالله را به هر شکل ممکن آماده مخالفت با حکم ارگ نمایند.

نتیجتا صرف نظر از تطبیق حکم ارگ و بکارگیری یکی از این طرح ها در قدم نخست، رضایت، قناعت و حمایت عطامحمد نور و متحدین اش را به دنبال خواهد داشت از طرف دیگر زمینه یک گفتگوی قانونی، راه حل منطقی و جلوگیری از هر نوع عمل خطرناک دیگری نیز خواهد بود.

لغو حکم یک جانبه ارگ و بکارگیری یکی از این طرح ها از یک طرف حافظ اتحاد و همبستگی میان سیاسیون افغانستان خواهد شد و از طرف دیگر ارگ و حامیان ارگ را در امر برطرف ساختن اتهام بزرگ مبنی بر قومگرایی، حذف اندیشی و انحصارطلبی ارگ نشینان به شکل گسترده کمک و یاری خواهد رساند.

رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب جمعیت اسلامی
ارگ نشینان
نظرات بینندگان:

>>>   غنى وقت حکومتدارى تو درهمان انتخابات تقلبى پايان شده است. غنى مظهر برجسته تقلب در تقلب هستى
تاریخ حاکمان افغان پشتون یک فریب داستان، جعل و تقلب است: تقلب در نام کشور، تقلب در انتخابات، ، تقلب در مورد فرهنگ و ادبیات و اسطوره ها و تقلب قهرمانان. حاکمان افغان کپی و تقلید می کنند، سوگند دروغ. سوگند به قرآن.
1. اسطوره پته خزانه جعلى از قلم عبدالحى حبيبى
2. ملالى از دوشيزه ورليان ژاندارک فرانسه
3. تاريخ از حال به سوى عقب تغير دادند! نام افغان ستان در قديم آريانا! پسوندان گاهى (مکانى ) زبان پارسى قديم "انا" "نا" و "يا" بوده و که در زبانهاى ايرانى -جرمنى همريشه اند.: از "استادن" و "بودن" از استادن )= ايست و بودن (هست وباش گردان يا صرف "بودن" در حالت گزارشى حال يا اکنون من ام ٬ من هستم ٬ او هست و يا او است مى باشد: بود باش) آمده است.
بلى پسوند گاهى (مکانى ) "ان" پارسى ميانه و پارسى نو: باميان و لغمان و به هزار استان وستانها
"آباد" پسوند مکانى ديگر خانآباد جلال آباد
4. پسوند "ستان" پسوند مکانى زبان افغان يا پشت + تون => پشتون نيست. ستان خود که پس گريم باقى که مى ماند افغان تنها بدون ستان.
"تا يک نفر افغان است زنده افغان ? است."
"شعر" ات ديگر ارزش ندارد. ستان پارسى و اين زبان کهن ايران را احترام ندارى?
تون و خوا پسوند ان مکانى پشتو. برو به پشت تون و پختو نخوا!!
به پشت کوه سليمان
پروردگار هزاران بار شکر که افغان نيستم

>>>   دزد های شمـــــالی چی میگن ؟؟؟ نظر آنها چی است ؟ آنها شاید بدنبال بوجی وجوال باشند که اگر پاشا گردشی شد به چور شروع کنند

>>>   طالب و داعش یعنی غنی و اتمر سرنوشت بهتر از نجیب احمدزی نخواهند داشت.

>>>   ‎شمالی دزد زارباشه بماچی
‎همه دزدايش عیار باشه به ماچ
‎شبا در دزدی وروزها به چوکی
‎امریکایا انتظار باشه به ماچي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است