چرا غنی در سرنگونی نور به بن بست رسیده است؟
غنی تصور می کرد که والی بلخ را با استعفانامه بدون تاریخ بحیث سند گروگان سیاسی می گیرد و هر روز که بخواهد صرف با یک اعلامیه ساده از کار برکنار می کند اما آنچه بیشتر غنی را در این اواخر اعتماد به نفس داد تحریکات قومی حکمتیار است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۹/۲۹ کد خبر: 143425 منبع: پرینت

بزرگترین اشتباه سیاسی اشرف غنی در سه سال حکومت او این است که با یک حرکت عجولانه و تحریک آمیز حکمتیار و پشتونیزم اطراف او خود را به دردسر با یک والی کله شق انداخت.

تقابل یک والی نیرومند با یک رییس جمهور پوشالی در یک توطیه سیاسی چند روز است که توجه همه را به خود جلب کرده است. پیامد این بازی بحث این قلم در این تحلیل مختصر را تشکیل می دهد. واقعیت این است که گروه های تمامیت خواه در تحت رهبری اشرف غنی علیرغم امکانات گسترده داخلی و خارجی نتوانستند از راه تقلب و توطیه به قدرت برسند. در نتیجه:

حکومت "وحدت ملی" در چهار چوب توافقنامه سیاسی به وساطت جامعه جهانی تشکیل شد اما گروه های تمامیت خواه دست از سلطه طلبی و به حاشیه راندن شریکان قدرت خود نکشیدند. نخست غنی حرکت تمامیت خواهی را از تیم خود شروع کرد و توانست به بسیار آسانی با استفاده از ضعف های شخصیتی جنرال دوستم و به ویژه پرونده ایشچی بدون کدام مقاومت او را با سر افکندگی به ترکیه نزد اردوغان تبعید کند. هیچ یک از عاشقان دوستم حاضر نشدند که از رهبر خود دفاع کنند. بر عکس یک تعداد هواخواهان دوستم در بدل چند تا چوکی در خدمت غنی قرار گرفتند در نتیجه غنی اعتماد به نفس پیدا کرد.

بعد از آن غنی برای تضعیف تیم مقابل در تحت رهبری داکتر عبدالله حمله را شروع کرد. عبدالله بدون مقاومت تسلیم شد اما عطا محمد نور بحیث معادله اصلی قدرت در تیم عبدالله وارد میدان با غنی شد. غنی از اختلافات عبدالله و عطا استفاده کرده بازی فرسایشی مذاکره با آقای عطا را در پیش گرفت. غنی تصور می کرد که استاد عطای بلند پرواز و نا پخته در میدان سیاست را به بسیار آسانی فریب می دهد.

نخست او را بحیث والی با شان و شوکت به قلم خود یک امتیاز موقتی داد و در یک مذاکرات فرسایشی بر سر تقسیم قدرت گرم ساخت. از عطا استعفانامه بدون تاریخ بحیث سند گرفت. غنی تصور می کرد که بدینگونه والی بلخ را گروگان سیاسی می گیرد و هر روز که بخواهد صرف با یک اعلامیه ساده از کار برکنار می کند اما آنچه بیشتر غنی را در این اواخر اعتماد به نفس داد تحریکات قومی حکمتیار و پر کردن جای قدرت جمعیت اسلامی در حکومت توسط حزب اسلامی به رهبری گلبدین است.

چنانچه اشرف غنی استعفانامه تاریخ تیر شده و یا به گفته انگریزها out of date منسوب به استاد عطا را روز دوشنبه در میدان بازی انداخته و تصور کرد که آخرین میخ را به تابوت ولی قدرتمند بلخ کوبیده است اما والی هوشیار تابوت خالی را بحیث تحفه عیدی کریسمس به بی بی گل به ارگ فرستاده و بی بی گل و شوهر متفکر او را به گفته انگریز ها سورپرایز کرد. به بیان دیگر والی ماهر استعفای بی تاریخ را نپذیرفت و اعلام زور آزمایی داد.

واقعیت این است که بزرگترین اشتباه سیاسی اشرف غنی در سه سال حکومت او این است که با یک حرکت عجولانه و تحریک آمیز حکمتیار و پشتونیزم اطراف او خود را به دردسر با یک والی کله شق انداخت. به چهار دلیل اشرف غنی در این بازی اشتباه استراتژیک کرده است:

1. تاریخ به یاد ندارد که در نیم سده اخیر کسی با همدستی با حکمتیار این موجود نحس به کام رسیده باشد.
2. هیچ استعفانامه ی بدون تاریخی اعتبار حقوقی ندارد. این یک بی سوادی کامل است.
3. هیچ استعفانامه ی کهنه ای بعد از ماه ها اعتبار قانونی ندارد.
4. مهمتر از همه والی بلخ حاضر به استعفا نیست و آماده زور آزمایی است.

واقعیت این است که پیامد چنین بازی ماجراجویانه منجر به افتضاح بزرگ سیاسی شده است که یک والی در برابر یک رییس جمهور زور آزمایی می کند که در تاریخ سیاسی این کشور سابقه نداشته است. عبدالله و باند او نیز در این بازی خاینانه و رذیلانه که از پشت بر استاد عطا، جمعیت اسلامی افغانستان و تاجیکان افغانستان با همدستی به گلبدین و اشرف غنی و پشتونیزم خونخوار خنجر زدند، به جز نفرت مردم شمال چیزی بیشتر بدست نیاوردند.

برخی ها استدلال می کنند که والی بلخ را اشرف غنی فریب داد و نباید او عبدالله را دور می زد و وارد بازی بزرگ با رییس جمهور، مغز متفکر می شد اما واقعیت این است که تا حال بازی به نفع استاد عطا بحیث یکی از معادلات قدرت تمام شده است. استاد با سپردن یک استعفانامه بدون تاریخ و بی اعتبار یک متفکر دوم جهان را در بازی قدرت فریب داد.

حالا غنی دو راه دارد: وارد مذاکره سیاسی برای شکست بن بست کنونی با والی بلخ شود و مقام او را تا یک دوران نامعلوم تمدید کند و یا وارد میدان جنگ شود.

قیمتی را که اشرف غنی در این بازی ساده لوحانه به تحریک گلبدین و پشتونیزم اطراف او می پردازد قابل جبران نیست.

امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
عطامحمدنور
نظرات بینندگان:

>>>   آقاى نور بايد برود و بر علاوه ان كه سبكدوش شود بايد از خيانت هاى را كه او و تيّم اش كرده بايد تحقيق صورت كيرد چطور حكومت است كه يك والى را از وظيفه برطرف كرده نميتواند آقاى نور از قانون صحبت ميكند از حركت مدنى حرف ميزند باز از امر سركشى ميكند

>>>   .........خوب بدان چیزیکه میخواهی تاروزقیامت هم بدست آورده نمیتوانی بیغم باش لالا جان بسیارپشتونیزم پشتونیزم گفتی فکرمیکنم بسیاروارخطا هستی

>>>   تحلیل غلط وجانبدارانه تنظیمی به نفع جمعیت

>>>   ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

>>>   غنی وملت افغانستان عطارا به اندازه ی یک نخودهم اهمیت نمی دهند - خصوصاٌ تاجکان

>>>   والی صاحب .........واری رخصت هستی، هیچ چیز از دست شما جمعیتی ها و شورای نظاری ها پوره نیست، شما مرد میدان نیستید، اگر یک مرمی بطرف امریکایی ها فیرکردید ویا یک هفته جنگیدید باز مه میگم که واقعا شما یک کمی غیرت دارید، غنی یهودی از شما کرده بسیار شرف دارد، شما در دزدی، توطیه، وندبازی، چور و چپاول بیت المال و حرام خوری بسیار ماهر هستید چرا که مسلک پدری تان هست.

>>>   سیاست مدار حرفش در عمل آشکار میشود سران تاجک زیاد گپ میزنند کم عمل می کنند

>>>   حقيقت هميشه پيروز است. خداوند با استاد است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است