وعده ولایت بلخ به جمعه خان همدرد داده شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۶/۹/۲۸ کد خبر: 143392 منبع: پرینت

اطلاعات رسیده از ارگ حکایت دارد که پس از بگو مگو های زیاد میان اشرف غنی و جمعه خان همدرد، سر تیم گلبدین حکمتیار، اشرف غنی از نامبرده شش ماه مهلت خواسته است. اشرف غنی به همدرد گفته است برای کنترل وضعیت برای چند ماهی کسی دیگری را به ولایت بلخ تعیین می کند و همینکه وضعیت زیر کنترل آمد کرسی ولایت بلخ به جمعه خان داده خواهد شد.

این ترفند تازگی ندارد. زمانیکه محمد یونس قانونی از سمت وزارت داخله در سال 2002 استعفا داد حامد کرزی بجایش تاج محمد وردک را گماشت. وردک یک شخص آرام، دوست قانونی و بدون کدام آجندای سیاسی بود و از پشتیبانی قانونی نیز تا حدی برخوردار بود. وردک گزینه نهایی نبود و کرزی او را فقط بخاطر کنترل حساسیت‌ های جبهه متحد گماشته بود. در عین حال بگونه‌ ای می‌ خواست به قانونی نشان دهد که اگر شما وزیر نیستید کسی را تعیین کرده ایم که به شما "تسلیم" است.

دیری نگذشت که کاندید اصلی کرزی به صمت وزارت داخله تکیه زد. تاج محمد وردک فقط گامی بود تا آوردن علی احمد جلالی را آسان سازد. وقتی کرزی، وردک را برون انداخت و بجایش علی احمد جلالی را گماشت آب از آب تکان نخورد و کرزی تنها پس از شش ماه به هدف نهایی خود رسید و علی احمد جلالی وزیر داخله شد.

مثال‌های زیادی از این ترفند داریم. حامد کرزی با مهارت و آسانی، انجنیر عارف را با امرالله صالح، مارشال فهیم را با احمد ضیا و داکتر عبدلله را با سپنتا تعویض کرد. زمانیکه دور کردن یک شخص دشوار باشد حاکمیت به تغییر تدریجی متوصل می شود. حرکت تدریجی شاید رسیدن به هدف را چند صباحی دیرتر کند ولی رسیدن به آن را قطعی و بی دردسر می سازد به عبارتی پیاز بیخ دار را بِکن و عوض اش پیاز دیگر بکار ولی پیش از اینکه بیخ بگیرد برکن و عوض اش شلغم بکار.

اشرف غنی احمدزی با الهام از سلف اش حالا عطامحمد نور را با انجنیر داوود تعویض کرده است. انجنیر داوود یکی از اصیل زادگان بلخ است و در ظاهر گزینه‌ ای است عالی ولی بی گمان این حرکت به هدفی انجام شده است که ساده اندیشان اطمینان را دروغی می دهد تا وضعیت از کنترل برون نشود پس از اینکه انجنیر داوود چندی به کرسی ولایت بلخ تکیه زند و مساله عطا آب و خواب شود آنگاه اشرف غنی کاندید اصلی اش را به کرسی ولایت بلخ خواهد نشاند.

ساده اندیشانی که می‌ گویند انجنیر داوود با استاد عطا یک سیب و دو نیم اند و یا حتی برخی می گویند شایسته تر از استاد عطا است جان مطلب را درک نکرده اند. مساله شایستگی انجنیر داوود نیست. بدون شک انجنیر داوود یکی از خوبان این سرزمین است که حتی شایسته‌ بهتر از ولایت است. انجنیر داوود پیشینه‌ سربازی و قهرمانی دارد و سال ها در رکاب استاد ذبیح الله و دیگر بزرگان، مبارزه و مجاهدت کرده است ولی نیت اشرف غنی خیر نیست. پیش از اینکه آب از گلو اش پایین رود صبح برخیزی که جمعه خان همدرد، صاحب سلطنت بلخ گشته است.

سامانيان
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
همدرد
نظرات بینندگان:

>>>   اگر جمه را والی تعین کنند همه بلخی ها خود به دریای آموپرد کنند زنده بودن برایشان بدرد نمیخورد

>>>   هرکس توانست چوکی را از عطا بگیرد مال همو است

>>>   از چنین ترفند بازی ها و خیانت ها و دروغ های غنی احمدزی بسیار و بیشتر از کرزی مداری دیده شده غنی احمدزی چنان روباه مکار است که هرکسی را به اسانی فریب میدهد و از قومگرایی و خودکامگی و خود خواهی ان بینظر در کشور چه که در جهان است بنابران میتوان تایید کرد که اقعا متفکری انرا که روزنامه انگلیس برایش اعطا کرده بود در مورد قومگرایی و عوام فریبی قبیله گرایی و چندین مورد دیگر مهر تایید بر متفکر بودن ان زد .

>>>   بسیار کار عالی شده.

>>>   داکتر نجیب جمعه .......را منحیث والی بلخ معرفی کرد، دیری نگذشت که جنرال دوستم با احمد شاه مسعود یکجا شده و برضد دولت داکتر نجیب کودتا کردند و کابل را تصرف کردند.

>>>   آقای سامانیان!
بدون شک و تردید موضوع خوب تحلیل کردی همین برنانه را خوب سنجیده اند و شما شاهد خواهید که عملی که بعد گذشت چند ماه عملی میشود

>>>   بلخ ميراث معلم عطا هست؟؟

>>>   همدرد پیش پرداخت کرده است

>>>   اگر مردم مجاهد مزار در مقابل توطئه هاي ارگ خاموش بنشينند هر چيز امكان دارد، از ساليان دراز حكمتيار آرزوي گرفتن جغرافياي جمعيت اسلامي و خصوصاً مناطق غير پشتون را در دل ميپروراند، و قسميكه در دوران حكومت مجاهدين صبور كش بيسواد را صدراعظم معرفي كرد، حالا مستري جمعه خان را نائب خود ساخته و امير شمال مقررش ميكند. مرد و زن شمال و جنوب و شرق و غرب بايد متحد شوند و خود را از سلطه ارگ بيگانگان خلاص نمايند.

>>>   Ariaie
منافع استاد عطا تنها مورد بحث نيست. كشور به شدت به سوى قومى شدن روان است. از ادارات و نهاد ها مدارك تبعيضى دارد بيرون ميزند، عليه زبان هاى كشور تبعيض وجود دارد، هويت تحميل ميشود، در سطح پارلمان اخطار نسل كشى داده ميشود ، خلاف راى مردم عمل ميشود و قدرت سياسى حق يك قوم دانسته ميشود، افراد اگاه و شناخته شده يك جريان به صورت برنامه ريزى شده ترور ميشوند، محافل اقوام مشخص مورد حمله قرار مى گيرد، و ده ها مورد ديگر...

>>>   سامانیان خو در تاجکستان زیاد است که جوانهای گرم و مستانه از سراسر جهان به پای مال کردنشان میروند نوش نوش

>>>   او مردم از تاریخ پند بگیرید
با کسی که نوک پیزارش کج است دوستی نکنید و کشور را هم خراب نکنید
این وطن دیگر وطن نیست مگر اینکه تقسیم شود شمال میداند و شمالی ها جنوب و جنوبی ها
ما گذشتیم از زندگی با این قوم جاهل

>>>   محمد اسلم سلیم
در برابر فاشیزم باید تهدید را با تهدید پاسخ گفت!
تنها کسانی باسرافرازی زندگی می کنند که در برابر استبداد ایستادگی می کنند هرنوع عقب نشنینی وکوتاه آمدن در برابر غنی و فاشیزم مبنی بر پذیرفتن هویت افغانی و پذیرفتن برکناری عطا محمد نور به جز ذلت چیزی دیگری به دنبال ندارد .
مردان گفته اند : به میرید و عزت کمایی کنید!

>>>   Ariaie
ملت با شرف خراسان/ افغانستان
مبارزه شما، ايستادگى شما و حق طلبى شما در مقابل يك قشر فراشوتى، بى ريشه و نوكر، مبارزه در حمايت يك شخص، يك قوم و يا مسله مشخص نيست، بلكه در سلسله مبارزات مردم جهان ، در راستايى تغير ، تحول، و عدالت خواهى است كه ضمير انسان ان را بخشى از جدا ناپذير خود مى داند. روزى رژيم اپارتايد افريقا را همه قدرت ها مشروع مى دانستند و حمايت ميكردند و نلسن مانديلا را با ألقاب غير انسانى ياد مى كردند، اما امروز ببينيد ان رژيم كجاست و مانديلا كيست؟
با تمام امكانات در مقابل اين باند مخوف ، متعصب، قوم گرا، قانون شكن و مزدور كه فكر ميكند اينبار ميتواند با حمايت بادران شان ملت را سركوب نماييد ، بيستيد. بدون شك هيچ قدرتى را يارا ى ايستادگى در مقابل توده هاى مردم نيست. شما زنده و ارمان شما پيروز خواهد شد، خائنين سرخورده وناكام راهى گور خواهند شد، همانند أسلاف شان! و تاريخ اين حقيقت را ثابت ساخته است!

>>>   قانونیت در هر کشور یک نیاز حیاتیست. فاجعه افغانستان از قانون جنگل است. در افغانستان ظاهرا قانون اساسی و قوانین نسبتا مدنی و انسانی وجود دارد، ولی قدرتمندان آنرا مطابق به منافع خود پیاده می کنند. مثلا شناسنامه های برقی بعد از تصویب پارلمان و توشیح رئیس جمهور از طرف خود رئیس جمهور دو باره باطل شد و در یک توطئه هویتی نام افغان را که هویت همه نیست بحیث هویت اجباری یک تبار بار دیگر وارد شناسنامه های برقی شد. درینجا قانون و حقوق مدنی مردم زیر پا شد.
در بحث بر کناری استاد عطا آیا یک توطئه است و یا یک عمل قانونی؟
هر رئیس دولت حق دارد یک والی را به هر دلیلی که است غزل و نصب کند. اما چرا غنی بحیث رئیس جمهور این صلاحیت را ندارد؟
دولت وحدت ملی بر پایه قانون اساسی ایجاد نشده بلکه بر اساس یک توافقنامه سیاسی شکل گرفته و قدرت ۵۰ و ۵۰ میان دو تیم تقسیم شده. مطابق به قانون رئیس جمهور حق و دست باز به غزل و نصب از تیم خود را دارد ولی از تیم مقابل را بدون تفاهم ندارد. هر نوع حرکت غیر ازین یک توطئه سیاسی به منظور حذف طرف مقابل از قدرت در راستای تمرکز قدرت بدست یک جناح است. برهم خوردن این توازن به معنای بحران و یا سقوط حکومت است و باید انتخابات زود هنگام اعلام شود تا نظم و قانونیت برهم‌نخورد.
باید دانست که منظور جناب عالی از قانونیت چیست؟

>>>   تمام تلاش ها در این جهت است که اولا قانون اساسی تعدیل شده و یک ساختار غیرمتمرکز با مناسبات نسبتا عادلانه در آن درج گردد...
اما با کمال تاسف فاشیزم قبیلوی به هیچ قیمتی حاضر نیست که ابتدایی ترین گام دموکراتیک را بدون زور و مقاومت بردارد، مگر اینکه اقوام محکوم در اتحاد با یگدیگر این بن بست را بشکنانند!

>>>   Mazdak Farid
غلزایی های سیاسیِ تمامیت خواه به رویداد های کشور برخورد گله یی میکنند . هرچه غیر خودی را تکفیر می کنند ، دروغ می گویند ، فتنه برپا می کنند و از هیچ بد و ردی برای مزدوری به دیگران دریغ نمی کنند . آنها شمال هندو کش را برای داعشی شدن می فروشند و به ویرانی سوق می دهند . نگذاریم سرزمین ما ، خانه ی ما ، وطن ما بیشتر ویران شود .

>>>   هههه
گلبیدینی ها در مرکز شان که عبارت از چهار آسیاب و قندز است شکست خودره اند چگونه در بلخ فایق خواهند آ»د

>>>   دقیقا این سیاست اشرف غنی است و می خواهد به تدریج کار خود را انجام دهد. سیاست شیطانی است که در همه جا نتیجه داده و می دهد.

>>>   خیرخواه به جای اسماعیل خان در هرات!

>>>   سلطنت بلخ!!!!!
بود عکاسی و بید امروز گشته چهارمغز- زین درخت خشک و خالی بارداری را ببین

>>>   سامان کدام اش هستی بسیار خوب یک داستان فلمی نوشته کرده اید به امید اینکه بچه فلم عطا چور نباشد که فلم به ناکامی روبر خواهد شد

>>>   کی یک ملیون دالر داده میتواند که ولایت بلخ را به او بدهند؟

>>>   این حرف کاملا درست است. حامد کرزی مکار نوکر آمریکا با همین سیاست امیر اسماعیل خان را از هرات بر کنار کرد و آقای سیدمحمد خیرخواه که جمعیتی و انسانی مومن و پرهیزگار بود برای مدت کمتر از یک یکسال به عنوان جانشین امیر صاحب منصوب کرد تا آب ها از آسیاب بیافتد و سپس یک انسان مزدور را چهار سال والی آن ولایت تعین کرد.

>>>   غنی فاشسیت و خائن و ضدمردم افغانستان است غنی بیمار روانی است و ضد اقوام غیرپشتون و پشتون است غنی داعش است

>>>   هرتاجیک تبار که بجای عطا نور منصوب شود در حقیقت در مرحله بعدی جاده صاف کن برای فاشیست ترین افراد قبیله در بلخ خواهد بود.. مثل کرزی اندک اندک دستان ملیت تاجیک وفارسی زبان از بلخ بکلی کوتاه خواهند ساخت

>>>   بهروز جلال آبادی
نباید بی انصاف باشیم !

در بلخ ۱۵ سال یک تاجیک والی هست آن هم در سرزمین تاجیکان ، لیکن تعداد مثلی شغال فریاد میزنند که بلخ میراث پدری کسی نیست !
لیکن دوصد سال دولت در دست یک گروه فاشست مزدور است لیکن همین .....نمی گویند که این وطن خانه مشترک تمام اقوام است پس چرا فقط یک قوم حق دارد تا قدرت بدست ایشان باشد و دیگران هیچ !؟
باور کنید کدام روزیکه جهالت بنام پشتونولی خاتمه یافت همان روز این وطن گل و گلزار خواهد شد

>>>   Anjuman
270 سال که از طریق انگلیس قدرت را در وست گرفته اید وادعا میکنید که اکثریت هستیم قوم درجه یک هستیم ودستآورد بجز ناموس فروشی جنگ دربدری جهل ونادانی قتل وغارت گری دارید بشما پیروان خردجال کی گفت

>>>   بهروز جلال آبادی
در نابودی هویت تاجیکان به همان اندازه که فاشستها دست دارند، آنها هم دست دارند که میخواهند هویت تاجیکی را تنها تا شمال محدود کنند و فقط شعار ایشان شمال و شمال اند !
تلخ لیکن حقیقت

>>>   عطا صفوی
" آسیایی پدر کار به نوبت...." !
----------------------------
در این شب روز وقتی درمجموع به رسانه ها وسایت های اجتماعی دقت میکنید وحتی به اصطلاح به حرف های یک تعداد آگاهان سیاسی...ونیز یک تعداد اعضایی پارلمان گوش میدهید که فریاد میکشند وگلو پاره میکنند که گویا : " کرسی های حکومت میراثی نیستند..." . ولی سوال اساسی به گفته دوست فرهیخته اینست : آیا حکومت 280 ساله یک قوم بالای یک کشور مگر میراثی است ؟
وحتی هیچکسی هم هنوز حاضر نیست در مقابل این مدعیان" یک بام دوهوا" استدلال منطقی کنند وبگویند : آی آقا ویا آیی خانم ...اگر حاکمیت در یک ولایت ویا یک وزارت میراثی نیست ، پس حاکمیت یک کشور هم توسط یک قوم خاص نباید میراثی بوده باشد.

>>>   Amirzada
استاد عطا اشتباه حبیب الله کلکانی را تکرار نکرده است.
برخی ها تصور می کنند که اشرف غنی با نیرنگ نادر خانی از قول مردانگی استاد عطا سوءاستفاده کرده است. اما به باور من درست است که آقای نور به اشرف غنی قول مردانه داد، ولی زیرکانه در دام سیاست نادر خانی نه افتید. او تفنگ خالی را به حریف تسلیم کرد، ولی تفنگ پر را نزد خود نگهداشت. غنی می خواست از تفنگ خالی عطا بر وی از پشت شلیک کند، اما با سور پریز surprise نور تحفه کرسمس مواجه شد.
واقعیت اینست که استعفانامه تاریخ تیر شده مثل تفنگ خالی است بجای اینکه عطا را شکار کند، خود شکار چی را شکار کرد. دیده شود که شکارچی شکار را از دست داده است، دیگر چه نیرنگ دارد.

>>>   بهروز جلال آبادی
اگر امروز ایستادگی کردید و مقاومت و از بلخ دفاع کردید فردا کابل را هم میتوانید تسخیر کنید و لیکن اگر فرار کردید دیگر هیج نام و نشان تان باقی نخواهد ماند!

>>>   بهروز جلال آبادی
اگر تعصب نیست پس چیست!؟
رهبران اقوام غیر پشتون را بنام جنگ سالار وغیره توسط دسیسه سازی از صحنه گم میکنند لیکن جنگ سالار و پاتک سالار بزرگ پشتون غلزی گلبدین را با هزاران میل سلاح و میلیون ها دالر در دولت جابجا میکنند و حتا حاضر اند برای آدم کشان طالب هر امتیاز را بدهند تا داخل دولت شوند !
این است جهالت و تعصب و برتری جوی و این کار اوغانستان را بطرف جنگ های داخلی و بعدا تجزیه ، خیلی نزدیک میکند !

>>>   Noor
بنام خدا ج
سخن کوتاه و بیانگر یک واقعیت انکارناپذیر، اینکه :
مردم آزاده، عدالتخواه و مبارز پنجشیر در جهت گیری ها و رویارویی های سیاسی تازه، بین استادعطامحمد"نور" و همپیمانانش از یکسو ؛
توطئه گران ارگنشین و جیره خواران و سرسپردگان سپیداری شان از جانب دیگر ؛
از استادعطامحمد"نور" بعنوان همسنگر و همپیمان راستین و شجاع آمرصاحب شهید"احمدشاه مسعود" پشتیبانی بیدریغ و همه جانبه نموده، اوشان را وارث برحق جریان مبارزه علیه هرنوع ستم و تبعیض در کشور میدانند ؛
خودفرشان(معامله‌گران) شناخته شده و وابستگان نمک خوار دستگاه توطئه گر ارگ (که دیگر درمیان مردم پنجشیر، بعنوان عناصر منفور جایگاه حقیقی ندارند،) ازین امر مستثنٰی هستند !
زنده باد آزادی و عدالت

>>>   r Khalid
یاد تان است سال قبل عبدالله عبدالله گفته بود: یک روزی مردم چهره دوم او را نیز خواهند دید؟
او چهره اش را در سکوت و تشویق انجینیر داوود به ولایت بلخ نشان داد و ثابت نمود که شخص معامله گری بیش نیست... سکوت امروزش سوالاتی زیادی را حتی از گذشته ها مخصوصا اواخر دهه نود و اغاز 2000 نزد مردم بوجود میاورد. بالاخره مردم سوال اخر شان همین خواهد بود این عبدالله کیست؟
شاید هم روزی پاسخی روشنی به این سوال بدست آید

>>>   جمعه خان همدرد در گیر و دار مشکل روانی و فامیلی خود غرق است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است