ثبت قومیت و ملت در شناسنامه های برقی تایید شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۶/۹/۲۷ کد خبر: 143340 منبع: پرینت

کمیسیون مختلط شورای ملی طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس را تایید کرد.

کمیسیون مختلط مجلس نمایندگان و مجلس سنا صبح امروز دوشنبه 27 قوس 96 فرمان تقنینی رییس‎جمهور را در رابطه با قانون ثبت احوال نفوس را تایید کرد و مطابق آن ملت و قومیت شهروندان در تذکره های الکترونیکی درج خواهد شد.

گفتنی است که با رد طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس از سوی مجلس نمایندگان و تایید آن در مجلس سنا، کمیسیونی مختلط از هر دو مجلس بررسی موضوع را برعهده گرفته بودند.

همچنین قابل ذکر است که در فرمان تقنینی 243 رییس‌جمهور غنی، تعدیل در ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس کشور پیشنهاد شده بود که بر اساس آن، قومیت، دین و ملت شهروندان کشور باید در تذکره‌های الکترونیکی درج شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون مختلط
فرمان تقنینی
نظرات بینندگان:

>>>   تاجک یک قوم است نباید پاره پاره شود.
اگر زیر مجموعه های تاجک را به مثابه قوم مستقل ثبت کنند با پشتون نیز باید چنین شود.
احمد زی
کرزی
یوسف زی
نورزی
خروت
هوتک
تنی
زازی
منگل
شنوار
مهمند
و ده ها زیر مجموعه دیگر باید به مثابه قوم ثبت شود.
یااینکه قوم و قبیله و تبار به گونه علمی آن تعریف شود.

>>>   ملت پشتون با لقب افغان متشکل از 50 قوم و همچنان به همين اندازه قبايل و خيل هااند. چون هويت ملت با زبان پيوند دارد.
ملتهاى زياد ديگرى وجود دارند با زبانهاى گوناگون که هويت زبانى فرهنگى مليت هاى ديگر را برجسته تصويرمى کنند. کشورهاى چندين ملتى و چندين مليتى راه بيرون رفت از اين پروا با بکار برد واژه "شهروند" دانستند. اين اصطلاح سياسى پس از دوران روشنگرى برابرى- برادرى- و عدالت پديدآمد و انسان در مرکز قرار گرفت نه ملت٬ نه مليت و نه قوم.
اهميت قومگرایی، ملی‌گرایی و مليت گرايى ، نظامی گری، جايگاه اجتماعى و اقتصادى کاهش مى يافت و حقوق شهروندی گسترش مى شد. اين تفکر بشردوستانه اصلن از فلسفه اديان سرچشمه گرفت است که همه بشر از يک گوهر ساخته شده است ولى باوجود همين دورانهاى روشنگري اديان وبويژه اسلام. قومگرایی، ملی‌گرایی و مليت گرايى ، نظامی گری، جايگاه اجتماعى و اقتصادى خود اش در کشورهاى اروپايى دوجنگ جهانى و جنگهاى دينى را و جنگهاى صليبى را تغذيه کرد تقریباً تمامی اروپا و نیمی از جهان را به جنگ و خاک و خون کشی استثمار و استعمار جديد کشيد.قومگرایی، ملی‌گرایی و مليت گرايى کشورها اروپايى را ديکتاتور وفاشيست ...کرد.
در زمان ايکه اروپا "کرامت انسانى نمى شناخت" شاعران ايرانزمين و توران و هند (سعدى ٬نوايى و حسن دهلو ى او مير خسرو دهلوى ٬صوفى پشاور رحمان مهمند ..) کرامت بخشى جداناپذير ادب و ادبيات شان بود.
و امروز امت مسلمان افغانستان و جهان اسلام همان "جنگهاى صليبى" را در تار پود خود لمس وحس مى کنند. ولى در سرپوش القاعده بن لادن ٬طالبان ٬ حقاني٬ گلبدين داعش!
و غير ه ). خطرناکى اين سرپوشان درچه نهفقه است?
هرگاه يک پشتون پشت کوه سليمان به القاعده بن لادن ٬طالبان ٬ حقاني٬ گلبدين داعش و غير ه "برادر" خطاب مى کند موضوع اش آگاهانه نيست ولى يک مولانا و مولوى و کرزى واحمدزى بارها آدمکشان٬ قاتل زنان وکودکان آهگاهانه است.
اين ٻديده هاى شوم قومگرایی، ملی‌گرایی ، مليت گرايى ، نظامی گری و شيونستى باطل کنيم چون رنج و درد ٬ناله وفرياد٬ فغ و فغان ببار آرد. شروند را از زندان گروگان افغان آزاد کن که باز کمان رستم در هر هفت رنگ بالا آرد.

>>>   Zaki Lalee gedeeld
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   فقط همان یک طبقه و همان یک گروه بیفرهنگ است که باعث تمام پسمانی، بد بختی، بد نامی، و تمام کشمکش ها در کشور ما شده اند و باعث درد سر برای همه متباقی شده اند۰
مانع سرشماری همین ها میشوند، انتخابات را همین ها گوسفندی ساختند، تقلب همین ها میکنند، انتحار همین ها میکنند، انفجار همین ها میکنند، زورگوئی همین ها میکنند، نوکری پاکستان را همین ها میکنند، دو دشنام و فحاشی همین ها میکنند۰
آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی باهم فرق ندارند۰ غیراوغان متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و وحشت دائمی پشتونها جدا کنید

>>>   شما اوغان استید آقای اوغان .
امید که ناراحت نشود که چرا واژه افغان را اوغان نوشتم .
واژه افغان واژه فارسی است که در فارسی معنی ناله و فریاد را میدهد .
اوغان نام یک قوم است که عرب ها و پشتون ها اوغان ، هندوستانی ها پتان و مردمان پشاور پشتون میگویند .
نام اوغان تجلی هویت قومی ، زبانی و فرهنگی قوم خاص همانا پشتون ها یا اوغان ها است .
فارسی زبانان این نام را صفت افغان دادند که دلایلش در کتیبه های تاریخی بازتاب یافته است .
تاجیکان مردمان بومی این سرزمین هیچگاهی افغان نبوده و نیستند آنان تاجیکان استند و زبان ایشان فارسی .
دوم ، کوشش نکنید از بعد سیاسی یک قوم یا ملت را چه تاجیکان باشد ،ایرانی ها باشد ، پاکستانی ها باشد یا روس ها باشد یا آمریکایی ها هتک حرمت کنید .
همچنان همتباران من که تاجیک استند نباید هتک حرمت قوم پشتون را کنند .
نقد شوونیست ها و فاشیست های پشتونتبار که از دو صده بدینسو کشور مان را از رشد فرهنگ تمدنی باز داشته اند حتمی است ، حتی یک هموطن اوغان پشتونتبار عدالتخواه هم باید چنین کند .
من کارگیری واژه افغان را بر قوم شریف پشتونتباران نادرست و نامناسب می پندارم چونکه معنی زشت در فارسی دارد .
بهتر است که اوغان گفت و اوغان نوشت تا از مفهوم زشت افغان ، قوم شریف پشتون را دور نگهداشت .

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   Farid
با فرمان نمی شود ملت ساخت !
بر بنیاد هویت یک تبار نمی شود در زیستگاه تبار های گوناگون هویتِ ملت را شکل داد . برای ملت شدن حدِ لازم و ضرور رشدِ اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی کار است . " ملت سازی " با کنار آمدنِ داوطلبانه همه گروه های سازنده ی جامعه می تواند آغاز گردد نه کنار زدن و حذف .
کنار زدن و حذف ممکن نیست !

>>>   نظام الدین غیاثی
تحمیل هویت قومی یک قوم به زور شمشیر آمریکایی ها بالای اقوام دیگر ملت شکل نمیگیرد .

>>>   کز بین المللی مطالعات استراتیژیک
سر و صدای برکناری استاد عطامحمد نور یک مسئله مهم است که باید از آن دفاع صورت بگیرد اما مهمتر از آن بحث توزیع شناسنامه های برقی با درج واژه "افغان" است که حکومت با استفاده از مصروفیت مردم و افکار عامه به موضوع بلخ، در تلاش توزیع یکجانبه و دزدانه آن است. حالا کودکان ما نیز می‌دانند که "افغان" یکی از نام های قوم پشتون است. عمومیت دادن این واژه به تمام اقوام، هویت اصلی آنان مسخ می‌گردد و تاریخ پرافتخار آنان برای همیشه از حافظه ها پاک خواهد شد و جای آنرا هویت یک قوم دیگر که هیچگونه دست آورد تاریخی به جز ترویج فرهنگ خشونت و بربریت چیزی دیگری در کارنامه ندارند، خواهند گرفت.
من هیچ گاهی شناسنامه یی را که هویتم در آن پامال شده باشد و هویت یک قبیله دیگر برایم درج شده باشد نخواهم گرفت و برای بدست آوردن هویت نژادی و فرهنگی و میهنی ام تا آخرین قطره خون مبارزه خواهم کرد جون با مسخ هویت اصلی و پرافتخارم، من نابود و محو خواهم شد و زندگی برایم مفهوم و معنی نخواهد داشت.

>>>   تحميل نمودن نام قومي يك قوم بالاي قوم ديگر ؛ آنهم در قرن بيست ويك؛ عمل فوق العاده احمقانه و عقبگرايانه است. شما فرض كنيد كه يكنفر بزبان خود بگويد ؛ نام من احمد است، اما دو نفر جاهل لجوج به او بگويد نخير؛ تو احمد نيستي، نام اصلي تو محمود است. اين چقدر كار سخيف و رذيلانه است؟ بناء توصيهء من به اين آقايون آنست : بگذاريد افراد يك جامعه را كه خودشان ؛ نام و هويت قومي، خانواده گي ومذهبي خودرا آزادانه تعريف كنند. چه كسي ازين حقيقت مسلم تاريخي منكر ميشود كه پشتونها، در سه زبان سه نام مختلف دارند. فارسها آنها را افغان گفته اند، هندي ها آنها را پتان صدا زده اند و خود پشتونها خودرا پختون يا پشتون گفته اند. درست همانند نام : جرمن در زبان انگليسي و آلمان در زبان فرانسوي و ( دوچ) در زبان خودشان. كجاي اين موضوع آنقدر پيچيده وغامض است كه آقاي روغ به فلسفه بافي رو اورده است؟ به اميد روزيكه عقل سليم غالب شود

>>>   پرسش اینجاست که از زمان افغانستان شدن و افغان بودن، تاحال برادران افغان (پشتونهای کوه سلیمانی) چه سودی برده و چه افتخاری آفریده اند ؛
بجز وطنفروشی، جاسوسی، چاپلوسی، دروغ، خیانت، جنایت، وحشت، انتحار، انفجار، قتل، تقلب، درنتیجه ننگینترین و شرمگین ترین کشور مولد مواد مخدر و مردم گدا و محتاج را به جهان عرضه کردن دستاورد دیگری نبوده و نیست ؟

>>>   بنیادی ترین مشکل اساسی ما همین که گویم همه افغان یا پشتون همین جعل ونیرنگ است
شما که اوغان اید یا افغان باشید بمانید اما هرگز این حق واجازه ندارید یک پسوند جعل را به دیگران پیوند دهید

>>>   هر کس که بی نسب بی نسل باشد خود را اوغان میدانند شاید اینها هم حرامی باشند که از نسل نسب اصلی خود انکار میکنند تحصیل کرده های که اینقدر احمق باشند از بی سوادها چی گیله کنیم که خود را افغان=پشتون فکر میکنند

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   در مسله هویت یک انچ عقب نشینی۵۰۰ سال پشیمانی در پی خواهد داشت

>>>   Ariaie
تذكره را تحريم نماييد.
در پهلوى ان هوشيار باشيد كه ميخواهند به اقوام كوچك تقسيم تان كنند تا راحت تر قابل استثمار شويد.
همه تاجيكان با همه زير مجموعه هاى خانوادگى و قومى ان منحيث يك كلان هويت فرهنگى با هم متحدانه حركت نمايند. وطيفه ماست تا اين پيام و مسله مهم را خانه به خانه به گوش همه برسانيم!

>>>   حال ناله کمک نمیکند!حقیقت را بپزیریدان جشن خیالی شما گذشت!

>>>   سلام لطفاً به همدیگر توهین نکنید اوغان یا تاجیک یاهزاره وازبک هرچه هستید مهم آنست که کمی از خود شعور وانسانیت نشان دهید با این حرف ها تواین مدت زمان به جز بدبختی اگر چیزی دیگر حاصل کردید لطفاً نشان دهید آیا شما که حرف از سواد و فرهنگ وشعور میزنید این است نظرتان لطفاً یک دفعه خودتان مطالعه کنید من به واژه کلمه خارجی چکاردارم بیشتر وقت شما عزیزان را نمی گیرم لطفاً به فکر اتفاق ومتعد بودن باشید

>>>   از بسکه جهان خارج بنام افغان نفرت پیدا کرده اند همینکه در میدان های هوای خارجیپاسپورت افغانستانی را در دستت ببینند با نگاه های شک امیز زیر نظر میگیرند جدی تلاش میکنند خو مقصر هم نیستند اکثریت ترورستان بمانند خلقی های زمان حکومت کمونستی در افغانستان و رهبران جهادی مانند گلبدین حکمتیار جاسوس و فرمانبر ای اس ای پاکستان و ملا عمر و ملا نصرالله و مولوی هیبت که پس از نابودی ان دوتن مولوی هیبت الله رهبر فعلی طالبان ترورستان و مولوی محمدی مرحوم که اکثریت طالبان ترورست از تنظیم ان هستند و در همان زمانمولوی محمدی وابسته به ای اس ای بود و شاخه دا خراسان داعش از قوم پشتون بودند کهفعلا ملا عمر و ملا منصور و مولوی محمدی درین دنیا نیتند اما دیگران شان هنوز هم به اعمال جنایتکارانه شان ادامه میدهند .

>>>   اصلا اسم کشورتون رو عوض کنید و یه اسم دیگه بزارین ...تا قبل از رضا شاه دنیا ایران رو به عنوان "پرشیا" می شناخت و نه ایران ، رضا شاه به سازمان های بین المللی و کشورها نامه نوشت که از این به بعد به جای "پرشیا " بگویند " ایران "
البته در فارسی ایران بود قبلش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است