درنگی جایز بر عطا محمد نور
هرچند هنوز فشارها باعث کنار رفتن اقای نور از ولایت بلخ نشده است اما دیگر هم حزبی های وی را واداشت تا کابل را به مقصد مزار شریف ترک کرده به گفتگو با عطامحمد نور به نتیج دلخواه برسند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۵۱    ۱۳۹۶/۹/۲۵ کد خبر: 143169 منبع: پرینت

با افشای فشارهای ارگ بر عطامحمد نور برای استعفا از ولایت بلخ، هیات حزب جمعیت اسلامی به مزار شریف رفت تا با عطامحمد نور درباره وضعیت پیش آمده و فشارهای ارگ گفتگو و مذاکره نماید.

در میان تمام کسانیکه سر ناسازگاری با حکومت حاکم و شخص اشرف غنی برداشته اند و ساز مخالف زده اند؛ می توان به جرات گفت اکثریت قریب به اتفاق آنان چه بصورت حقیقی یا حقوقی چه در قالب ایتلاف نجات، جایگاه سیاسی و پایگاه مردمی خود را از دست داده اند یا آن را از دست رفته می دیده اند جز...

جز یکی که در آن میان نقش پیوند دهنده و بند زننده ی چینی شکسته ی اتحاد و اعتماد متقابل با ارگ ریاست جمهوری را بازی می کرد و خواسته یا ناخواسته خودآگاه یا ناخودآگاه مرکز ثقل تجمعات و رجوعات اعضای ایتلاف نیز قرار گرفت: والی مقتدر ولایت بزرگ بلخ!

قدرت چینش مهره های شطرنج سیاسی و راهبردهای به جای دیپلماتیک و بهره گیری از تجربیات استراتژیک درخصوص ولایت بلخ و به تبع آن پل زدن با کابل و ارگ ریاست جمهوری، قدرتی است که آن را از سکوت نور هم می شد تشخیص داد و نیازی به سخنرانی های کنایه آمیز و طعن بارش در محافل نبود.

پس از تمام کش و قوس هایی که اشرف غنی به صورت جداگانه و تک تک با محمد محقق، عبدالله، عبدالرشید دوستم، صلاح الدین ربانی، احمد ضیا مسعود و عطا محمد نور داشت و اختلافات کهنه ای که میان ایشان سر باز کرده و زخمی که تازه شده بود؛ یکایک افراد مذکور از دایره ی قدرت به کنار گذاشته شدند و حتی...

حتی می توان به جرات مدعی شد که محبوبیت خود را در دل افکار عمومی و مردم ملکی ای که روزی ایشان را نماینده ی منتخب خود می خواندند نیز از دست دادند و اینک بازندگانی هستند که نه تنها عرصه را بر اشرف غنی تنگ نتواستند بلکه میدان را برای یکه تازی هرچه بیشتر وی خالی از رقیب گذاشتند.

در این میان، تنها و مشخصا می توان روی عطا محمد نور والی قدرتمند بلخ درنگی جایز داشت که از آب گل آلود، ماهی بزرگی صید کرده و در سخنرانی های غرا و جهت گیری های هدفمندش، نشان داد که هرگز تسلیم و محصور در خواب هایی که ارگ برایش دیده نمی شود.

سخنرانی وی به مناسبت سالروز استقلال ترکیه که خود را در صورت مبارزه انتخاباتی، صرفا مستحق جایگاه ریاست جمهوری دانسته بود و بس! بار دیگر امیدها را در دل تاجیک تبارهایی که مدتها است از عملکرد عبدالله و ربانی و مسعود دلسرد و نومید شده اند، زنده کرد و توأمان خط بطلانی بر اندیشه های اشرف غنی در ارگ کشید.

پس از آن ، ارگ ریاست جمهوری در پی آن برآمد تا زمینه برکناری نور را از ولایت بلخ فراهم سازد که دسیسه های پیش آمده کارساز نبوده بناچار ارگ بر عطامحمد نور فشار وارد آورد تا خودش از ولایت بلخ کنار برود.
هرچند هنوز این فشارها باعث کنار رفتن اقای نور از ولایت بلخ نشده است اما دیگر هم حزبی های وی را واداشت تا کابل را به مقصد مزار شریف ترک کرده به گفتگو با عطامحمد نور به نتیج دلخواه برسند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   ارګ تمام مراحل قانونی خود را طی میکند و اګر باز هم عطا چور از لج بازی دست بر نداشت باز حکومت یګانه راه که دارد این است که در ک . ن اش چوب زده و نام اش را کشمش بګذارد باز عطا چور میداند که یک نان چند فطیر است

>>>   چای نا خورده ګان چایش را بخورند و خودرا محکم کند!!! که بعد از استفایش و در ګودال تاریخ افتادن اش را یاد داشت کنید تا این قهرمان کاغذی تان نیز مانند دیګران ختم شود!!
خراسانی

>>>   هم حزبی هایش غلط میکنند که از او درخواست استعفا از ولایت بلخ کنند

>>>   قبل از گرفتن هر نوع تصمیمی اول باید کنگره جمعیت دایر شود .
رهبری تثبیت گردد.
خطوط اساسی کار ترسیم گردد.
راهبرد های کوتاه مدت میان مدت و درازمدت تعین گردد.
حوزه های ولایتی با تمام تشکیلات زیر مجموعه آن تثبیت گردد.
پلان راهبردی انتخابات های پیشرو تثلیت گردد
و
و
و
و
و
و آنگاه استاد تصمیم بگیرند که در کجا چه وظیفه را انجام بدهند.
در موقعیت فعلی با استعفای استاد جمعه خان والی میسود و جنگ داخلی راه می افتد و حاصلش خرابی بلخ باستان است.

>>>   عبدالله جان پیش گور بابا و نیکه خود کندار جان رفته است !

جناب داکتر عبدالله عبدالله مجاهد کبیر و هم دسترخوان احمدشاه مسعود امروز اقرار رسمی کرد که قندهاری است و برای زیارت گور بابا و نیکه خود به قندهار آمده است . این حقیقت را همه می دانستند ولی تا هنوز کسی از زبان خود جناب نشنیده بود که این رهبر گویا تاجیک های شورای نظاری و جمعیتی درین مدت گرگی بوده زیر پوست گوسفد . این همان قندهاری است که دوبار از نام تاجیک ها و در مجموع از نام غیر افاغنه ، می خواست به مقام ریاست جمهوری برسد و تا اندازه یی هم پیروز بود اگر رای و حق خود را نمی فروخت و به آن خیانت نمی کرد . داکتر عبدالله به گونه غیر مستقیم به حریف ها و رقبای سیاسی خود فهماند که منوجه باشند در آینده اشتباه نکنند .
تشت رسوایی داکتر عبدالله جان کنداری از بام افتید ، منتظر هستیم که دیگر گرگ ها چی وقت پوست خود را عوض کرده رسمی اعلام می دارند که نه تاجیک هستند و نه هم پابند خواست های سیاسی و مدنی مردمی که به رهبری شان رسیده اند .
بیداری و هوشیاری مردم ما درین برهه احساس تاریخی و سرنوشت ساز تضمین کننده آینده شان است .

>>>   خراسان من
مردم در شمال برای قیام علیه رژیم قومی غنی آماده شدن و منتظر دستور استاد هستند آنها اعلام کردند که در صورت استاد عطا محمد نور دستور دهد علیه دولت قیام و بیرق مجاهدین را به اهتزاز در می آوریم

>>>   Latest
خاموشی و تحمل هم از خود حدی دارد.
1 - چرا نور از ولایت بلخ کنار برود ؟
2 - چرا غنی از ریاست جمهوری استعفا نمیکند در حالیکه اکثریت ملت مخالفش است ؟
3- چرا اتمر و استانکزئی که همواره اتهام های ستون پنجم و همکاری با داعش از جانب پارلمان و ملت افغانستان بالای آنها است استعفا
ندهند ؟
بلخ یکی از آرامترین و آباد‌ترین شهر‌های افغانستان است، این را هم میخواهید ویران شود؟

>>>   Shojaei ، ديروز وزير داخله از پنجشير پنجشيرى را در تظاهرات كشت اكنون برمك خواهد كشت و عبدالله قندهارى هم نماينده يى پنجشير است ، صالح و قانونى .... ديگران هم به موى غنى و كرزى قسم مى خورند

>>>   Raheel
دو خبر در عین زمان:
اول- توزیع شناسنامه های الکترونیکی آغاز میشود.
دوم- رهبران جمعیت برای بقای عطا محمد نور در کرسی ولایت بلخ گردهم آمده اند.

آیا همزمانی این دو خبر معنای خاصی ندارد؟ باور من این است که هر زمانی مسالۀ مهمی را ارگ روی دست گرفته باشد، صدایی از بلخ و یا برای بلخ بلند می شود. باور ندارید آرشیف ها را بپالید. در هرباری که ارگ برنامه یی داشته باشد، یا ارگ مسالۀ ولایت بلخ را بالا می کشد، یا جناب استاد عطا محمد نور مساله یی می آفرییند، رجزخوانی یی می کنند و دست به عملیات ومانورهایی می زنند تا همه مصروف آن شوند. تا آن که خر حکومت از پل مراد بگذرد و پس از آن دیگر نه چرگیست و نه پرگی، تا برنامۀ دیگر...

یا ذوالجلال، مگر گیچ بودن را مرزی کشیده ای یا نهایتی ندارد؟

>>>   Khurrami
می دانم سنا برخلاف مجلس نمایندگان فرمان تقنینی رئیس جمهور تٲیید کرد. ولی دراین گونه موارد که تصامیم دومجلس متفاوت باشد ؛ تصمیم کمیتهٔ مشترک هردو قانون نافذه شمرده می شود. کاری که تاکنون دررابطه با قانون ثبت احوال نفوس عملی نشده است. اگر چنین کاری تا هنوز عملی نشده باشد ؛ آوازه ها برای آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیک فقط یک آوازه درحد یک جنگ روانی است که ما متٲسفانه گاهی شکاراین جنگ می شویم.

>>>   Ariaie
جمعيت نبايد با بركنارى والى بلخ سطحى رفتار كند. جمعيت جغرافيايى بزرگى دارد و در ميان توده هاى مردم از جايگاه سياسى و اجتماعى مهم برخوردار است. ساده انگارى بركنارى مهره هاى درشت جمعيت ، تنها يك بركنارى عادى نه بلكه بر اساس يك استراتژى دراز مدت و خلع سلاح سياسى صورت مى گيرد، كه ضربه شديد به اعتبار اين حزب است. جمعيت اگر ايستادگى كند و از ظرفيت هاى خود استفاده نماييد هيچ گروه داخلى با هر نوع حمايت كه داشته باشد، توان ايستادگى در مقابل مردم را نخواهد داشت.

>>>   Salam
هر چند من به عطا باور ندارم و مى دانم كه يك بازرگان اهداف والا و پويا را بنابر ويژه گى هاى حرفوى دنبال نمى كند و اما اگر ادعا دارد او مستثأ است بايد اين نكات را براى نجات مردم و جبران اشتباهاتش به كار بندد تا تاريخ او را ببخشد .
١. اين حكومت را نا مشروع اعلان كند و خواستار استعفاى هر چه سريع حاكمان نا مشروع آن شود.
٢.در جهت ساختن جبهه يى بزرگ سياسى و نظامى تلاش كند وامكانات مادى و معنوى خود را صادقانه در خدمت آن گذارد.
٣. مناطق شمال و شما ل شرق را با همكارى تمام نيرو هاى چپ و راست خود مختار اعلان كند و اداره مستقل را اعلان نمايند و مردم را براى مبارزه عليه حكومت فاشيستى و طالب و داعش انسجام بخشند .
٤ . از رويكرد هاى اخوانى گرى فاصله بگيرد و با همنوايى با همه يى مردم در شمال و شمال شرق، زمينه را براى سيستم فدرال آماده سازند.
٥. از تمام نيرو هاى اشغالگر خارجى باجديت بخواهند كه از مداخله در مسايل داخلى كشور دست بردارند و جانب دار نشوند.
٦ .هييت هاى كارى را به كشور هاى قدرت مند منطقه بفرستند و پشتيبانى آنها را در مبارزه عليه داعش به دست آرند .
٧. از مردم افغانستان در يك مجمع بزرگ ملى در مزار و يا جاى ديگر ، خواستار تغير نظام و محاكمه حاكمان خائين شوند .
٨. اگر قرار بود تا از خود دفاع مسلحانه كنند ، براى اين گزينه آماده شوند .
تنها با اين ضد حمله مى شود پلان هاى فاشيزم را خنثا كرد ، ديگر بحث ها بى هوده اند .

>>>   نجیب بارور
عطامحمد نور بخشی از حکومت وحدت‌ملی است. او مانند سایر شخصیت‌های دخیل در سیاست امروز حکومت، چهره‌ی برجسته‌ی انتخابات گذشته در کنار اشرف‌غنی احمدزی و داکتر عبدالله بود. از نظر من شمال، به ویژه حضور تاثیرگذار و تعیین‌کننده‌ی عطامحمد نور در این حوزه قصه‌ی مفت یا قضیه برکناری یک مامور درجه چندم به اشاره اشرف‌غنی احمدزی نیست. عطامحمد نور امروز بخشی از مردم افغانستان است. او تنها صدایی‌ست که در میان مردم افغانستان امروز شنونده دارد. هرچند از اشتباهات او ناشی از اعتمادکردن به یک گروه متقلب و بی‌اعتنا به ارزش‌ها نمی‌شود نادیده گذشت، با آن‌هم او بخشی از معادله‌ی قدرت سیاسی در افغانستان است. وقتی اجیرهایی مثل حکمت‌یار زیر نام صلح بر خوان این حکومت می‌نشیند و از بیت‌المال و پول آمریکایی‌ها تغذیه می‌شوند، عطامحمد نور که نمادی از بازسازی و حکومت‌داری خوب در بلخ است چرا باید از بدنه‌ی این نظام حذف شود؟

>>>   هموطنان عزيز، مردم غيور و با شهامت افغانستان!
كشور عزيز ما در يك مرحله حساس سياسي خود قرار گرفته است، مبارزه قدرت و تحكيم قدرت به قيمت حذف شخصيت هاي ملي كشور ، مشروعيت تفاهم‌نامه حكومت وحدت ملي را زير سؤال برده است، ريیس حكومت وحدت ملي به جاي اين كه محتواي تفاهم‌نامه حكومت وحدت ملي را برای آوردن اصلاحات سياسي عملي سازد، در صدد حذف شخصيت ها و گروه هاي سياسيی شده است. شخصیت‌هایی که در ايجاد حكومت وحدت ملي خود يك طرف قضیه بوده اند. عملکرد اشرف غنی با ایجاد شرائط بحرانی جدید، رقابت هاي سياسي دوران حاكميت كمونست ها را به ياد مياورد. زماني كه حفيظ الله أمين به خاطر تحكيم قدرت شخصي خود سبب قتل هزاران انسان بي گناه و هم از بين بردن صد ها نفر از افراد تحصيل كرده كشور ما شد. دسيسه سازي، توطئه كردن، سأختن اسناد بدنام كننده براي شخصيت هاي داراي شهرت نيك از ويژگي‌هاي حكومت هاي است كه مشروعيت شان مبتني به راي مردم نباشد، اطلاعات اخير در مورد والي صاحب بلخ استاد عطا محمد نور مشعر بر اين است كه، ریيس حكومت وحدت ملي مي خواهد طي مكتوبي وي را از سمتش بركنار سازد. که این اقدام در جهت خلاف تمام مفاد تفاهم‌نامه حكومت وحدت ملي بوده و اين تصميم سبب شكل‌گيري يك انارشي بزرگ سياسي در كشور خواهد شد. براي اين كه توانسته باشيم از ايجاد بی‌ثباتی سياسي بزرگ برخاسته از نوع افكار اقتدارگراي سياسي ريس حكومت وحدت ملي، جلوگيري كنيم، ضرورت مبرم است تا رهبري جمعيت إسلامي افغانستان براي تطبيق تفاهم نامه حكومت وحدت ملي، يعني برگذاري لويه جرگه قانون أساسي ، اصلاحات انتخاباتي ، توزيع تذكره إلكترونيكي ، تغیير ساختار سياسي در تفاهم با ساير سازمان ها و احزاب سياسي و شورا هاي قومي ، طرح ايجاد يك حكومت عبوري را براي دوستان بين‌المللي افغانستان پيشكش كند، تا ارزشهاي كه در طول شانزده سال گذشته به وجود آمده دست‌خوش روحيه اقتدار گرايي كساني كه معتقد به نوسازي سياسي و توزيع قدرت نيستند، نشود.

>>>   باید تسمیم عاقیلانه گرفته شود چون خاینین کوشش خود را برای نابودی جمعیت میکند تا رای خیانت به رویشان باز باشد
اما به این هدف شوم هیچ گاه نخواهد رسید
هادی

>>>   این همه دسایس و خیانت نت ها و جنایت ها کار گلبدین خاین جاسوس وطنفروش غلام ای اس ای پاکستان است که هر روز وزوز کده در گوش اشرف غنی احمدزی در مورد سبکدوشی اقای عطامحمد نور گوش غنی احمدزی را می خراشد همه مردم ما میدانند که گلبدین راکتیار جاسوس کهنهکار ای اس ای بدستور بادار پاکستانی اش بنام مصالحه بخاطر نفاق افگنی و راه اندازی دهشت و حشت بصورت ناگهانی و عاجل تسلیم بدولت وحودت ملی شد و اشرف غنی که در محاصره قوم و قبیلش قرار دارد و با تسلیمی گلبدین قصاب کابل با کذب و غیر واقعیت سنانش که خود را خیلی یک رهبر بزرگ پر طرفدار خود و چند شاگردش قوله میکشد غنی احمدزی را با همان ترفند جاسوسی که از ای اس ای در طول بیشتر از سی سال اموخته مطیع خود کرده ومیخواهد با ازی را براه اندازد که عواقبش بمردم وکشور بد ولب برای پیشبرد اهداف نامشروع پاکستان موثر و مفید است .

>>>   ای قوم تزاروف کجا اید! شما فرهنگیان قلابی تا حال رهبر را از ّشتون انتخاب میکنید؟ بشرمید !مردی ندارد؟
محکوم به ذوال اید!!1


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است