متن کامل بیانیه صلاح الدین ربانی در نشست استانبول
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143144 منبع: پرینت

متن بيانيه صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان در اجلاس فوق العادۀ سران سازمان همکاری های اسلامی در استانبول
‏‎جلالتمآب رییس جمهور رجب طیب اردوغان،
جنابعالی سکرتر جنرال،
وزرای محترم،
خانم ها و آقایان،
‏‎در آغاز، تمنيات نيك خويش را خدمت جلالتمآب رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بخاطر راه اندازی این نشست فوق العادۀ سران سازمانِ همکاری های اسلامی، ابراز می دارم.
‏‎این نشست، پیرامون یک مساله بسیار مهم برگزار می گردد، مساله ای که نه تنها موجب نگرانی جدی جهان اسلام بوده، بلکه اسباب نگرانی شدید جامعه بین المللی را نیز فراهم ساخته است.

‏‎مشکل حل ناشده فلسطین، به عنوان مساله ای دشوار و چالش برانگیزی شناخته می شود که جامعه بین الملل امروز با آن مواجه است. از چندین دهه به این سو، جامعۀ جهانی در جستجوی یافتن یک راه حل قابل قبول و فراگیر براي کشمکش و منازعه میان فلسطین و رژيم اسراییل بوده است، راه حلی که بتواند شالوده و بنیاد صلح و امنیت پایدار را بر اساس طرح ایجاد دو دولت در منطقه، پی ریزی نماید.

‏‎طی سالیان متمادی، تلاش های گوناگون بین المللی به شمول مساعی مبذول شده توسط سازمان ملل، سازمان همکاری های اسلامی، گروه کوارتت و اتحادیۀ کشورهای عربی، از آوردن هرگونه تغییری در وضعیت جاری و نیز در امرِ از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان دوطرف که برای دستیابی به پیشرفت از اهمیت فوق العاده برخوردار است، ناکام و ناموفق بوده اند. با درنظرداشت یک چنین چشم انداز ناخوش آیند، اوضاع با تصمیم یک جانبۀ هفتۀ گذشته در راستای برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، بیش از پیش پیچیده تر شده است.

‏‎طوریکه از سوی رهبری دولت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان یک هفته قبل تاکید گردید، ما معتقد هستیم که این تصمیم در مغایرت و تناقض با قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل قرار داشته و چشم انداز یک راه حل عادلانه، همه جانبه و پایدار برا ساس طرح تشکیل دو دولت را شدیدا خدشه دار می سازد، طرحی که بنابر دیدگاه اکثریت جوامع بین الملل، یگانه راه قابل قبول درجهت دست یافتن به پیشرفت وتقدم به مشکل فلسطین است.

‏‎افغانستان به عنوان کشوری که دارای روابط دوجانبۀ استراتژیک با امریکا در راستای شکست دادن تروریزم و برقراری ثبات، صلح و امنیت پایدار در کشور خود و منطقه می باشد، ما نگرانی های جدی و موضع روشن خود را در قبال تصمیم به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت رژيم اسراییل، به شرکای امریکایی خویش، ابراز کرده ایم.

‏‎در این وضعیت بحرانی، مسوولیت بدوش همۀ ما در سازمان همکاری های اسلامی، سازمان ملل، اتحادیۀ اروپا، اتحادیۀ عرب و همچنان شرکا و طرف های ذینفع در جامعۀ بین الملل است تا شانه به شانه، باعزم قاطع و با روحیۀ تازۀ همکاری برای ایجاد تغییر در حالت کنونی کار نموده مساعی لازم را در جهت آماده ساختن بستر و محیط مناسب پیرامون حل و فصل مسایل مهم باقیمانده در منازعۀ فلسطین و اسراییل، بخرج دهیم.

‏‎ما بایست این تلاش ها را نه تنها به عنوان مسوولیت اخلاقی، دینی و قانونی خود به منظور پایان دادن به درد و رنج برادران و خواهران فلسطینی خویش مبذول داریم، بلکه با درک این حقیقت که یافتن راه حل عادلانه و همه جانبه به مشکل فلسطین، تاثیر عمیقی در ایجاد و گسترش صلح، امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن دارد، به کار وفعالیت در زمینه ادامه دهیم.
‏‎فراتر از جنبۀ سیاسی مشکلات مردم فلسطین، رویکرد جدید جامعۀ جهانی باید روی بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی و بشری نیز متمرکز باشد.

‏‎به همین شکل، بسیار ضروری است که رژيم اسراییل بصورت فوری توسعۀ شهرک سازی اش را متوقف ساخته و به نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم فلسطین، نقطۀ پایان گذارد و مانع دسترسی آن ها به نیازهای اساسی مانند غذا، آب، دارو، و برق نگردد.

‏‎باید بگویم که چنین اقدامات، تخطی از قانون بین المللی بوده، حقوق بشر را نقض، و صلح و ثبات را تضعیف می نماید. تمام تلاش ها باید بخرج داده شود تا محیط مساعد برای مذاکرات مستقیم و نتیجه محور میان طرف های ذیدخل ایجاد شود.

‏‎آقای رییس!
‏‎بیت المقدس در طول سال های متمادی، از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، چنانچه اولین قبلۀ مسلمانان بود و در عین حال بخش متمم هویت فرهنگ ها و مذاهب مختلف را نیز در خود حمل نموده است. آنطوریکه توسط جامعۀ جهانی در چند روز گذشته بازتاب یافته، هرگونه تصمیمی که در رابطه با موقف بیت المقدس بیرون از پارامتر های موافقت همه جانبه میان فلسطین و اسراییل اتخاذ گردد، در حل موضوع دو دولت موثر نخواهد بود.

‏‎ما امیدوار هستیم که ادارۀ امریکا روی تصمیم اخیر خود تجدید نظر نماید تا به یک توافق جامع و پایدار دست یابیم؛ توافقی که بتواند زندگی مسالمت آمیزی را همراه با صلح و همزیستی میان فلسطین و اسراییل به ارمغان آورد.

‏‎در اینجا می خواهم همبستگی و حمایت مردم و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را با برادران و خواهران فلسطینی خویش یکبار دیگر اعلام بدارم. امروز ما با تعهد کامل از تلاش برحق و پایدار آن ها برای رسیدن به حقوق مسلم شان دفاع می کنیم که همانا زندگی در صلح، امنیت، عزت، و از همه مهمتر حق استقلال و دولت کامل است.
‏‎تشکر از شما.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست استانبول
ربانی
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
روسیاهی اردوغان در آزمون بزرگ تاریخ
. از قدیم ها گفته اند دوصد گفته چون نیم کردار نیست. جای آن بودتااردوغان ازتالار کنفرانس سران کشورهای اسلامی قطع روابط بااسراییل رااعلام و سفارت اسراییل رامی بست تا جهانیان باور می کردند که او ارسن لوپن ثانی نیست. اما برعکس ثابت ساخت که هنری جز هنگامه سازی و سر دادن شعارهای دروغین و پرطمطراق و خاک زدن به چشم مسلمانان ندارد و هر چه می گوید باد هوا است.

>>>   کرزی و اشرف غنی همیش در جایی که بفهمند که سبب بدنامی و با به نقص شان تمام میشود،تاجکان را پیش کس میکنند.
کرزی قرار داد اجاره کلوپ سپورتی را به سفارت امریکا،خودش امضأ نکرد،بلکه توسط احمد ضیأ مسعود،معاون اس امضأ کرد.
حالا نیز بیانیه ای را که مخالفت افغانستان را با تصمیم دونالد ترامپ در مورد فلسطین نشان میدهد،خودش نمیگوید،بلکه توسط صلاح الدین ربانی میخواند.
اینها نیز همیش گوش به فرمان هستند و هرچیزی که کرزی و اشرف غنی میگوید،همان را انجام میدهند،بدون آن که عواقب آن را فکر کنند.

>>>   چرامجاهدین مانندگلبدین سیاف خلیلی محقق عطامحمد
وهزاران مجاهد قدرتمند که همیشه نعره جهاد وشکست
کفارسرمیدادند حالاکه حتا امریکا بیت المقدس راهم پایتخت کفاراعلان کرد هنوزهم آرام گرفتن وهیچ عکس ال عملی نشان ندادند تا که تنخوایشان قط نشود چرا طالب وداعش درفلسطین برای جهاد نمیروند که درافغانستان جهادمیکنند همگیشان وطن فروشان وجهادفروشان هستنداگر نه حالا وقتی جهاد واقعی فرارسیده که پوزکفار رابخاک بمالند تا نتواند طرف مقدسات اسلام به چشم بد ببینداما کجا غیرت وشهامت
دارند شکی نیست که بعد ازچندسال یهودی هاراهم به افغانستان انتقال بدهند وافغانستان هم به سرنوشت فلسطینی ها دچارشوند حکومت فعلی هیچ فرقی باحکومت اسرایل ندارد

>>>   جهاد و حمایت از مسلمین افتخار است.اگر این را تاجیک انجام بدهد و یا غیر تاجیک. بگزارید قرارداد های ننگین را اشرف غنی و اتمر و امثالهم امضا کنند، زیرا در وطن فروشی اینها تجربه و علاقه کافی دارد.
زرغون پکتیاوال

>>>   تعجب آور است كه شما خود از نوكران أمريكا استين و باز مرگ بر أمريكا ميگويد

>>>   كليم الله همسخن
همین‌که نگران سبک‌دوش شدن از مقام ولایت هستید معلوم می‌شود که تا حال ندانسته علیه‌ی فدرالیسم و فدرالیست ها سخن گفته اید. اگر نظام فدرالی می‌بود و شما می‌توانستید قناعت مردم را فراهم کنید هیچ کسی از مرکز حق نداشت و نمی‌توانست شمارا سبک‌دوش کند- حالا هم سر وقت است می‌توانید فدرالیست شوید و رستگار باشید

>>>   اشرف غنی احمدزى دولت اشغالگر صهيونيستى و يهودگرايى را برسميت شناخت.
قبلا اين کار در زمان کرزى واسپنتا زيرپرده صورت گرفته بود.زمانيکه اسپنتاوزیر امور خارجۀ بود دو سفير اش خانم مليه سفير کابل در برلين ازخاندان محمدزيى تماسها ى با سفارت اسراييل در برلين داشت و سيد طيب جواد سفير کابل در امريکا تماس با اسراييل و هنگام يکى افشاء شد چنان وانمود کرد که انگار با يهودان که درهرات وکابل وبلخ تحت رهبرى ملاى يهودى بخارايى ملا- قات داشته بوده باشد به نقل جواد وى با آن يهودها همکارى در تجارت سنگهاى قيمتى هندو کوهان داشته است کسانيکه زبان ديپلوماتيک مى دانند طرزگفتار وشيوه نوشتار با معرفت و عرف سياسى و ديپلوماتيک و رزمهاى نهفته در متن يک نوشتار حلاجى تجزيه و تحليل موشکافى نمايد.
هِرمِس در اساطیر یونانی، پیام‌رسان المپ نشینان ایزد موسیقی و خالق ساز چنگ بود، اندازه و وزن، آهنگ گفتار موسيقى شعر سخنرانی، ادبیات، از صفات و نمادهای او سریع و زود بين فرستنده رزم (جهان ايزدان) گيرنده رزم (مردم عادى جهان انسان‌ها ) آنرا با توانايى خويش رمزگشاهى قابل فهم مردم عادى مى کرد. همين دانش را ميتون با دانش وياهنر تفسير در يک بخش مقايسه کرد. مطالعه قواعد صحیح تفسیر متن را هِرمِنوتیک (به انگلیسی: Hermeneutics) یا علم تأویل، تأویل‌شناسی یا زَندشناسی[ می‌گویند.هدف از هرمنوتیک، کشف پیام‌ها، نشانه‌ها و معانی یک متن یا پدیده است. هرمنوتیک به مطالعه اصول تعبیر و تفسیر متون، به‌ویژه متون ادبی و دینی و حقوقی می‌پردازد. هرچند که ترجمه‌های مناسبی برای واژهٔ هرمنوتیک نیستند. تفاوت تفسیر با هرمنوتیک قابل قیاس با تفاوت زبان با دستور زبان است.
ديپلومات هاو سياسيون در حقيقت تخصص يک فن را ندارند. ضرور نيست براى مدريت يک وزارت درهمان رشته تخصص داشته باشد. بلکه پوليز "Polis" (سياست) تفکر ينوورزال و ديد گاه منارى و يا ديدگاه پرندگان (منطق پرندگان عطار - هفت ديدگاهى ) که تمام بافت پديده ها را داشته باشد با تواناهى خود چرخهاى نظام وزارت را پيوند دهد همه را با هدف مشترک به يکسو همآهنگ که اگر يک چرخ به گردش آيد.
چرخهاى ديگر سيتيم همين دستگاه به حرکت آيدو به همان طرف هدف حرکت کند. مهم نيست که کـارکنان چقدر زحمت و زياد کار مى کنند مهم آن است که توليد و نتيجه چيست و مهم است که با کارکم نتيجه وتوليد زياد.
اشرف غنی احمدزى خود را در پشت صلاح الدین ربانی پنهان کرد و يک تاجيک پارسيان را پيش کرد و درواقعيت امر شرمنامه غنی احمدزى پيرامون بر رسميت خواندن دولت اشغالگر يهودگراى از سوى آقاى ربانى به خوانش گرفته شد. جمله به رسميت شناختن اسراييل در کجاست?
ديپلومات بزرگوارآقاى سعيدى اين امر را بسيار خوب مى داند. دريافت جمله غنى در زبان ربانى يعنى رسميت دادن, قانونى ساختن کشوراسراييل در اين جملات درج است:
"ساختن بستر و محیط مناسب پیرامون حل و فصل مسایل مهم باقیمانده در منازعۀ فلسطین و اسراییل، بخرج دهیم."
"توافقی که بتواند زندگی مسالمت آمیزی را همراه با صلح و همزیستی میان فلسطین و اسراییل به ارمغان آورد."


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است