غنی عاجز از تحلیل اوضاع سیاسی
غنی عاجز از تحلیل اوضاع داخلی و منطقه ای است و نمی داند کجا و چه زمان، چه بگوید و چه نگوید و کجا برود و زمانیکه حتی هزینه سفر وی به ترکیه از کمک های امریکا است در صف اول علیه تصمیم آمریکا است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143134 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جهان معاصر هیچ نشانی از امت واحد اسلام و به عبارتی جهان اسلام ندارد بلکه هر کدام از پنجاه کشور اسلامی دارای منافع ملی، منطقه ای و بین المللی هستند که قدرتمندترین ها در جدال با یکدیگر کشورهای کوچک را قربانی می کنند و موضوع فلسطین و بیت المقدس برای عده ای از سران فرصت طلایی است و باقی با سکوت در پی حفظ منافع خود با امریکا و اسراییل.

کنفرانس استانبول برای ترکیه ای که از امریکا و غرب رانده شده و در منطقه ای حساس خاورمیانه در جدال با کشورهای رقیب است، مانور سیاسی بود در جهت آزمون و خطای رهبری کشورهای اسلامی در برابر تهران و ریاض.

حال، چرا در کنفرانسی که بزرگترین کشورهای اسلامی در سطح وزیر خارجه، مشاور و نماینده شرکت کرده بودند، رییس جمهور عازم استانبول شد؟ آیا هدف سیاسی در پس پرده بود یا اشرف غنی بدون تحلیل اوضاع سیاسی منطقه ای شتابان به سوی هر دعوتی می رود؟

اما نکته قابل تامل که از سفرهای به تکرار و بدون نتیجه ای رییس جمهور که بگذریم، موضعگیری وی در خصوص بیت المقدس و همسو شدن با اردوغان می باشد در حالیکه پس از اقدام جنجالی ترامپ، غنی تنها به ابراز تاسف بسنده کرد و حتی از محکوم کردن تصمیم آمریکا ابا ورزید.

زمانیکه حکومت و بقای قدرت اشرف غنی در گرو کشور امریکا است و حتی یک روز بدون حمایت این کشور توان ماندن و حفظ حکومت را ندارد، چگونه در خارج از مرزها به یکباره عنان از کف بریده و خلاف سیاست داخل، سخن می گوید آنهم در وضعیتی که هرج و مرج سیاسی بیداد می کند و هر موضعگیری در تقابل با امریکا می تواند عواقب جبران ناپذیری برای وی داشته باشد.

از سوی دیگر، رییس جمهوری که با استناد به آمار و ارقام دروغین در برابر سران کشورهای جهان مدعی نابودی داعش شد و هر روز خبر سقوط و جنایت این گروه تروریستی روی خط رسانه ها است اینبار در نشست استانبول، دیوانگی یک رییس جمهور را به نمایش گذاشت که هر روز با یک سیاست و دیدگاه سخن می گوید.

این در حالی می باشد که کرزی با زمامداری سیزده ساله به مانند یک سیاستمدار با تکیه بر حمایت های مالی و معنوی امریکا، هم رهبران مخالف را همراه سیاست خود کرد و قدرت را از مهره های دردسر ساز گرفت و هم با برقراری روابط دوستانه با کشورهای همسایه به امتیازهای منطقه ای دست یافت.

و با وجود آلودگی های قومیتی و سلطه گری کرزی، برخوردار از فهم و سواد سیاسی بود و بنا به وضعیت جامعه و درک اوضاع سیاسی جهان و منطقه عمل می کرد اما غنی طی سه سال، تمامی دستاوردهای گذشته را از میان برد.

کرزی با انتخاب اشرف غنی بزرگترین اشتباه حکومتی را انجام داد زیرا وی در سطح یک مشاور در حد فرضیه ها می باشد نه یک سیاستمدار و مدیر اجرایی.

در همین راستا، بیت المقدس و تعیین آن از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسراییل به مانند کشورهای عرب برای ترکیه اهمیتی ندارد جز، رویارویی با امریکا و انتقام از غرب، اردوغان که اکنون خود را دغدغه مند مسلمانان فلسطین نشان می دهد طی سال های گذشته با حمایت از داعش در سوریه و عراق از بانیان جنایت های تکان دهنده خاورمیانه بوده و با حمایت از عربستان، در به خاک و خون کشانیدن یمنی ها داشت.

ترکیه، ایران و عربستان به عنوان کشورهای قدرتمند اسلامی و منطقه ای توان به چالش کشیدن قدرت امریکا و غرب را دارند و تاثیرگذار در مناسبات سیاسی هستند اما افغانستانی که ظاهرا خود بار سنگین بر دوش کشورها است و بدون کمک های بیرونی ساقط می شود، نباید وارد بازی اردوغان شده و بیش از این، همین نیم بند آبروی سیاسی حکومت را از میان برود.

زمانیکه حتی هزینه سفر رییس جمهور از کمک های امریکا تعیین می شود با تکیه بر کدام پشتوانه در صف اول کشورهای اسلامی مقابل امریکا می ایستد؟

غنی عاجز از درک اوضاع داخلی و منطقه ای است و نمی داند کجا و چه زمانی، چه بگوید و چه نگوید و کجا برود، در حالیکه ده ها تن از مشاوران آلوده به فساد وی مشغول زد و بندهای ارگ هستند و درست در زمانیکه باید در داخل کشور از عمق اختلاف های درون حکومتی بکاهد و سفیر در ترکیه را به عنوان نماینده افغانستان به کنفرانس استانبول بفرستد، دیوانه ای می باشد در مقام رییس جمهور و نمایش شرم برای افغانستان در مقابل کشورهای اسلامی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست استانبول
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   آقای محترم من با تمام سیاست های آقای غنی موافق نیستم ولی باید گفت که همه گان صحبت های خوب آقای غنی را در کنفرانس سران کشور های اسلامی در شبکه‌های اجتماعی تآیید کردن ولی ... علیه آن سخن میگوید اگر مسلمان هستید اگر وجدان دارید خوب باید خوب گفت بد را بد تا باشد بالای خود کسی قضاوت نادرست نکند

>>>   Arianfar
بزرگترین جفا در حق دموکراسی را کسانی کردند که در انتخابات با آن که نیک می دانستند که داکتر عبداله برنده قاطع است، برای حفظ منافع آزمندانه و کرسی های خود با توطیه سکوت از کنار واقعیت گذاشتند و حقایق را از چشم مردم و جهانیان پوشیده نگه داشتند. پیشاپیش همه کرزی، خلیلزاد و اسپنتا و چند معامله گر دیگر.
به ویژه مشاور امنیت ملی کرزی باید با برگزاری کنفرانس
مطبوعاتی افشاگری نموده و استعفا می داد.
اری
همیشه میان های شعارهای زیبا و رفتارهای زشت شیار ژرفی هست.

>>>   ظام الدین غیاثی
کرزی ،اسپنتا ، انجینیر نبیل،خلیلزاد و دیگران خیانت ملی را مرتکب شده اند .
در خیانت به موکراسی آمریکایی ها و ناتو دست دارند

>>>   Arianfar
روسیاهی اردوغان در آزمون بزرگ تاریخ
. از قدیم ها گفته اند دوصد گفته چون نیم کردار نیست. جای آن بودتااردوغان ازتالار کنفرانس سران کشورهای اسلامی قطع روابط بااسراییل رااعلام و سفارت اسراییل رامی بست تا جهانیان باور می کردند که او ارسن لوپن ثانی نیست. اما برعکس ثابت ساخت که هنری جز هنگامه سازی و سر دادن شعارهای دروغین و پرطمطراق و خاک زدن به چشم مسلمانان ندارد و هر چه می گوید باد هوا است.

>>>   در کنفرانس استانبول رییس جمهور ترکیه، رییس جمهور ایران، رییس جمهور آذربایجان، پادشاه اردن، پادشاه کویت، پادشاه فطر و چندین پادشاه و رییس جمهور دیگر اشتراک کرده بود.
تنها رییس جمهور مصر و پادشاه عربستان نبود.
آیا اشرف غنی از آنها کرده بالاتر است که اشتراک نکند؟

>>>   اگر نرود ميگوييد نزفت نوكر امريكا است اگر رفت ميگوييد مصرف را از امريكا ميگيرد و بر ضد امريكا حرف ميزند خداوند شما را اصلاح كند

>>>   ....در بدل قفل كردن دوستم در تركيه غنى چند استاد بى گناه را تسليم يك مستبد چون اردوغان مى كند. ما در تاريخ اين جفا ها را در حق ابراهيم بيك مبارز بخارايى هم داشتيم . قبيله جوانمردى را نمى شناسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است