غنی: قلب هر افغان برای همدردی با فلسطین می تپد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143114 منبع: پرینت

باید پلان جامعی برای کمک به مردم و حکومت فلسطین ترتیب کنیم زیرا اقدامات کوچک و از هم‌پاشیده دراین خصوص کافی نیست.

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی با حضور روسای جمهور و مقام های طراز اول کشورهای اسلامی و همچنین رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد. در این نشست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین وحدت کشورهای اسلامی را در قبال قدس قابل قدر خوانده و اظهار امیدواری کرده است که موقف گیری واحد کشورهای اسلامی بتواند منتج به حل مسالمت آمیز این مساله در فلسطین شود.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور عصر روز چهارشنبه 22 قوس 96 در سخنرانی خود در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی در استانبول در خصوص اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت اسراییل گفت: در یک لحظۀ خاص تاریخی گردهم آمده‌ایم که توجه امت اسلامی و جهان مشترکا به قدس، حرم شریف و حقوق مردم فلسطین معطوف است.

غنی بیان کرد: قدس بعنوان اولین قبله مسلمین و حرم شریف در هستۀ هویت مسلمانان جهان قرار دارند که سمبول‌های کلیدی تمدن اسلامی محسوب می‌شوند و قلب هر افغان به‌خاطر همدردی و همدلی با برادران و خواهران فلسطینی‌اش می‌تپد.

وی اضافه کرد: با استفاده از فرصت ایجادشده برای همسبتگی بیشتر باید پلان جامع را جهت کمک به مردم و حکومت فلسطین ترتیب کنیم، زیرا اقدامات کوچک و ازهم‌پاشیده دراین خصوص، کافی نمی‌باشد.

رییس‌جمهور، استفاده از قوانین بین‌المللی را برای ترتیب نقشه راه جامع ابتکار عرب ‌بخاطر تأمین صلح عادلانه و پایدار در فلسطین و منطقه، مهم خوانده تأکید کرد که تعاملات و راه‌اندازی گفتگو میان مسلمانان و عیسویان، مردم و کشورهای کلیدی عضو شورای امنیت بشمول امریکا، نیازمند درک درست برای رسیدن به صلح پایدار هستند.

رییس حکومت وحدت ملی با تأکید بر اینکه نیاز جدی به ختم منازعات در میان کشورهای جهان اسلام است افزود که از این مسیر می‌توانیم رهبری واقعی خویش را به اثبات رسانیم وتوانایی مان را از طریق همین اجماع قوی، به نمایش بگذاریم.

غنی اظهار داشت که باید تاریخ اسلامی ما منحیث یک تمدن شکیبا احیا گردد و نیز اعمال تروریستی و خشونت‌بار که قربانیان اصلی آن مسلمانان بویژه مردم افغانستان اند، باید مردود و تقبیح شود.

رییس‌جمهور، حمایت جامعۀ جهانی را از قطعنامه‌های ملل‌متحد درخصوص داشتن یک دولت مستقل و تثبیت موقعیت القدس ارزنده خواند و نیزجستجوی راه‌‌های حل‌ مناسب و عادلانه را که باعث تأمین حقوق مردم فلسطین گردد، مهم قلمداد نمود.

وی گفت که هم‌گرایی و معاهدات میان کشورهای جهان ‌بویژه کشورهای اسلامی و احترام خاص به بیت‌المقدس در تاریخ تمام ادیان الهی هرگز به این اندازه گسترده نبوده‌است.

رئیس جمهور غنی افزود: احترام و بردباری که رهبران گذشته‌مان از خویش نشان دادند، از حضرت عمر فاروق گرفته تا خلیفه عبدالملک – کسی که مسجدالاقصی را اعمار کرد تا صلاح‌الدین ایوبی و سلطان سلیمان اول از عمق و وسعت اسلام بعنوان یک تمدن و فرهنگ سخن می‌گوید. گذشتۀ شکوفای اسلام، ما راهنمایی می‌کند تا آیندۀ خویش را با آغاز گفتگوهای سازنده میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، ادیان و مردم مجسم سازیم.

غنی، اجماع میان امت اسلامی را امیدوارکننده توصیف کرده افزود که مسلمانان جهان اعم از رهبران، دول، مساجد، رسانه‌ها، مرد و زن، پیر و جوان بگونۀ منسجم و متحدانه در قبال بیت‌المقدس صدا بلند می‌کنند.

در پایان نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، قطعنامۀ مشترک از سوی سران دول اشتراک‌کننده، مبنی بر بررسی موضوع به رسمیت‌شناختن شهر قدس شریف بعنوان پایتخت اسرابیل صادر شد.

در این اعلامیه، تصمیم رییس‎جمهور امریکا مبنی بر به ‌رسمیت‌شناختن قدس بعنوان پایتخت اسراییل محکوم و اعلام آن‌ را تهدیدی بر صلح و امنیت بین‌المللی تلقی شد.

همچنان در اعلامیۀ متذکره تصریح شد که اقدام مذکور از سوی امریکا، نقض جدی قوانین بین‌المللی و بخصوص منشور چهارم جینیوا و تمام قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی بویژه قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد در این مورد می باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
استانبول
قدس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است