اگر رییس برشنا یک هزاره می بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۶/۹/۲۲ کد خبر: 143093 منبع: پرینت

بارها فساد گسترده در شرکت برشنا را در مجلس نمایندگان مطرح کردم و از مجلس خواستم تا هیاتی را برای بررسی دزدی های میلیاردی در این شرکت موظف نماید. اما رییس مجلس گویی اصلا حرفم را نشنید!
حال دیده شود که مجلس نمایندگان و رییس جمهور در قبال فساد گسترده ی این شرکت چه می کند؟ آیا مشخصا به فساد گسرده و حساب رسی از مسوولان پشین و پسین آن توجه خواهند کرد؟ صمدی و دلاوری و مسوولان درجه دوم و سوم آن چه جوابی خواهند داشت؟

راستی!
اگر یک هزاره ریس شرکت برشنا می بود و ۳ میلیارد دالر را بالا می کشید آیا آقای غنی و اطرافیان او از غوغا و بلوا گوش جهان را کر نمی کردند؟ یادتان هست که آقای غنی برخی از هزاره ها را به محض متهم شدن به فساد از وظایف شان سبک دوش نمود و هیچگاه فرصت حضور حتی در مقام برائت - مانند وحیدی - در مقامات شان نداد؛ در حالی که‌ آن ها صرفا متهم به فساد شدند. نمی خواهم از فساد و مفسد دفاع کنم. اصلا مفسد قوم و خویش ندارد. و نباید با او برخوردی قومی کرد. اما اقای غنی در گذشته در مورد برخی از افراد تصامیمی گرفته که به هیچ وجه نماینده یک زمامدار عادل و صالح و همه جانبه نگر نیست.

این فهرست اندک از ده ها نمونه برخورد دوگانه غنی است:
۱- دکتر عبدالعلی محمدی مشاور خود را که در بازی داخل ارگ گیر ماند از وظیفه معلق نمود و سرانجام عذرش را خواست
۲- جنرال حیدر بصیر معین وزارت داخله را در روزهای نخستین‌ حکومت خود از کابینه بیرون کرد و مستفیم به خانه اش فرستاد.
۳- مرتضی رحیمی معین تامیناتی وزارت را از وظیفه اش سبک دوش نمود و خانه نشین ساخت.
۴- عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات را - که بعدا برائت گرفت- از وظیفه اش سبک دوش نمود.
۵- و خیلی از افراد را تهدید به معرفی به دادستانی نمود و ان ها را وادار به تبعیت از خودش ساخت و یا مجبور به استعفا.

فهرست فوق همه هزاره هستند. اما تا هنوز در راه روهای قانون آویزان هستند در حالی که بسیاری ها که در حکومت های قبلی و فعلی متهم به دزدی های صدها میلیون دالری هستند هنو در شمار دردانه های ایشان به شمار می روند. در کابینه حضور دارند. سفیر هستند و یا والی می باشند.

عارف رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برشنا
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   این روند موقتی است بالآخره حق بحق دار میرسد خداوند قوم هزاره را با استعداد بردبار حلیم زحمت کش صادق درستکار پاک صبور با استعداد وطندوست وانسان های شایسته خلق کرده است امروز نه فردانه پس فردا زمانه جهل وقلدری بپایان میرسد وعصر دانش واستعداد جای این تاریکی را میگیرد آن وقت ببینیم درمشت کی چی است ، کی لیاقت رهبری را دارد کی مستحق مقام است
روزی کارگری برادرهزاره ما مصروف خشت کاری ودیوال ساختن بود یک لین برق راکه مربوط ما بود قطع شده بود من ناخواسته از زبانم حرفی نسبتا نادرست
بر آمد آن کارگر بیسواد با چنان کلماتی از حرفم انتقاد کرد که من از شرم عرق کردم وازانجا دور شم
من که هزاره نیستم حسد میبرم که کاش منهم هزاره می بودم با همین خصوصیات
ر

>>>   آقاى عارف رحماني .... ميگويند كه افتاب به دو انگشت پنهان نميشود

>>>   بلی
هرکاری میکنی بکن مگر اوغان باش مشکلی نداری.
اگر غیر اوغان بودی هرکاری که انجام بدهی جرم است.
این است اصول اساسی پشتونوالی

>>>   همه مردم متفق القول اند که غنی متعصب و قوم گراست .

>>>   سالها كه وزير آب و برق تاجك بود چه كرد كه هزاره در برشنا كند، همين خاك همين تقدير همين بدبختي.

>>>   مرضیه رها دانشجوی افغان، به عنوان بهترین دانشجوی سال در بین دانشجویان بیش از صد کشور در دانشگاه‌های هند انتخاب شده است.
مرضیه رها در رشته مطالعات زنان دانشگاه پونه مصروف تحصیل است.
نزدیک به شانزده هزار تن از دانشجویان افغان در دانشگاه‌های مختلف هند در رشته‌های متفاوتی مصروف تحصیل هستند، نزدیک به چهار هزار دانشجوی افغان تنها در دانشگاه پونه مصروف تحصیل هستند

>>>   سال ها قبل، شاید هم سی سال قبل هزاره ای را در بست درجه ۹ به حیث کارگر در یکی از شفاخانه های کابل به کار گرفتم. بعد از سقوط طالبان به کابل بر گشتم و در این شفاخانه رفتم. دیدم همان مرد مگر حالا پژمرده و پیر بالای چوکی کهنه و چوبی در بیرون در دخولی شفاخانه نشسته است. بعد از احوال پرسی پرسیدم درتمام این سالهای جنگ کجا بودی. گفت ”از همی چوکی شور نخوردم” . گفتم که شفاخانه که ویران شده و هیچ پرسونل و مریضی در بینش نیست ، تو این جا چی می کنی؟ گفت مگر روزی که ورق عریضه ام را امضا کردی نگفتی که از شفاخانه خوب حفاظت کن. در حالی که از شدت بغض در گلو برای لحظه ای از حرف زدن ماندم سکوتم را به شوخی که تا حال از آن خجالت می کشم شکستم و گفتم که در شفاخانه که چیزی نمانده و ویران است. گفت ”صایب زورم به مجاهدین و طالبان نمی رسید مگر کانتینری که دربینش جنریتر ها و ماشین های تایپ و قرطاسیه است هنوز با لاک و مورش درپشت دیوار است و هیچ کسی آن را ندیده است”

>>>   برای تمام مردم افغانستان مثل روز روشن است که دزدی در حاکمان بلند پایه وجود ناانکار دارد باید در یک کتاب نوشته شود تا نسل در نسل در تاریخ باقی بماند که خون مردم را کی ها مکیده و حق بیوه زنان و اطفال این کشور را کی ها دزدیدن و غارت کردند، زاخیلوال، دارو دسته کرزی و غنی پول معارف را وردک وغیره و غیره.........


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است