مشروعیت و شفافیت انتخابات زیر سوال
وقتی در پنجاه درصد قلمرو این سرزمین مخالفان مسلح مسلط باشند و ما انتخابات برگزار کنیم اصل عمومی بودن انتخابات نقض می شود. شرکت کمتر مردم مشروعیت انتخابات را هم زیر سوال می برد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۶/۹/۲۲ کد خبر: 143082 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات در واکنش به نگرانی ها از تاخیر برگزاری انتخابات پارلمانی گفته است که انتخابات به وقت آن در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد. اما محمد وریماج رییس (برکنار شده اما برحال) دبیرخانه این کمیسیون گفته است که 16 سرطان 1397 به عنوان رور انتخابات تعیین شده و تغییر نخواهد کرد و گفته است که کمیسیون انتخابات برای برگزاری آن در این تاریخ متعهد است و برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، آصف بکتاش آگاه مسایل سیاسی در برنامه «چشم انداز» گفت: حکومت بالاتر از صلاحیت خود عمل کرده است چرا که تصویب و تعدیل و لغو قوانین و فرامین تقنینی از صلاحیت شورای ملی است مطابق ماده اول نودم قانون اساسی. این از صلاحیت حکومت نیست. بلکه از صلاحیت شورای ملی است. پروسه از همان آغاز یک پروسه غیر قانونی بود. ما از همان آغاز حدس زدیم که این پروسه به مشکلاتی بر می خورد. ستاد انتخاباتی که خودشان کمیسیون های انتخاباتی را ساختند، کمیته گزینش را ساختند و قانون را توافق کردند امروز بر سر کمیسیون های انتخاباتی جدال دارند یک تعداد خواهان تجدید آن است یک تعداد دیگر هم می گویند که این چگونه تغییر کند، راهی را که ما تایید کردیم حالا دوباره بازگردیم و از نقطه صفری آغاز کنیم همه اینها مشکلات است.

وی، معتقد است با وجود عدم امنیت در کشور شفافیت انتخابات زیر سوال می رود و می افزاید: مطابق ماده هشتاد و سوم قانون اساسی مردم باید نمایندگان مجلس را با استفاده از انتخابات آزاد و شفاف و سری انتخاب کنند. وقتی در پنجاه درصد قلمرو این سرزمین مخالفان مسلح مسلط باشند و ما انتخابات برگزار کنیم اصل عمومی بودن انتخابات را که در ماده هشتاد و سوم قانون اساسی صراحت دارد نقص می شود. بالاخره شرکت هرچه کمتر مردم مشروعیت انتخابات را هم زیر سوال می برد. مداخلات خارجی از یکسو، دوام جنگ و بحران از سوی دیگر، فقر و بحران اقتصادی را که در این وطن وجود دارد باعث می شود که انتخاباتی هم اگر باشد شفاف نباشد. هر روز هم کشورهای همسایه گروه های جدید تر افراطی را تحت نامها و عناوین جدید می سازد و وارد این وطن می سازند و می خواهند وضعیت را بیشتر خراب بسازند به تشدید رقابت ها میان آمریکا و روسیه و متحدین منطقه ای و جهانی در افغانستان می بینیم که وضعیت به سمتی می رود که اگر ما انتخاباتی هم داشته باشیم این انتخابات انتخاباتی عمومی نخواهد بود. شفاف، عادلانه و دموکراتیک نخواهد بود.

به باور بکتاش، حداقل برای دو دهه دیگر نمی توانم باور کنم که ما شاهد انتخابات عادلانه و دموکراتیک در کشور باشیم. کما اینکه نگرانی های زیادی هم در حال حاضر برای سقوط نظام وجود دارد. سیاسیون این کشور باید یک نوع هماهنگی را بین خود بوجود بیاورند تا این نظام را از سقوط نجات دهند. من به طور جدی از سقوط نظام و حکومت نگرانی دارم و می ترسم که یکبار دیگر شاهد خلا قدرت، شاهد نبود حکومت شاهد نبود دولت در کشور نباشیم. یک بار دیگر شاهد تکرار تجربه سقوط دولت داکتر نجیب نباشیم. در گام اول باید فکر کرد که چگونه می شود نظام را حفظ کرد و در گام بعدی اینکه چگونه می شود حداقل یک انتخابات خوب و شفاف برگزار کرد.

این آگاه سیاسی، معتقد است حکومت از پس برگزاری این انتخابات بر نمی آید و گفت: متاسفانه حکومت که هنوز جنجال ها و کمشکش ها درون خودش هنوز حل نشده است چه برسد به اینکه بیاید یک برنامه بزرگ ملی که انتخابات می باشد آن را به سلامت برگزار کند. هم احزاب افغانستان و هم جامعه مدنی افغانستان همه و همه تجربه قبلی را دارند که افغانستان را این انتخابات نزدیک به سقوط برده بود. وضعیت و انتخابات پیش رو هم می تواند چنین حالتی را بوجود بیارد و نظام را به سمت سقوط پیش ببرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مشروعیت
نظرات بینندگان:

>>>   با کمال تاسف اکثریت چیز فهم های این کشور بلا کشیده وزیر اشغال انتصابات وانتخابات را نتوانستند ازهم تمییز دهند در اکثر کشور های جهان انتخابات روپوش وظاهری ودر اصل انتصاب وتعیینات جای انرا گرفته است وقتی جیمز دابین نماینده ای فوق العاده ای امریکا اظهار میدارد ما میدانستیم افغانها در برابر اشغال وتجاوز حساسیت داشتند این مامول را زیر پوشش فیصله ای سازمان ملل انجام دادیم وریشه ای استعماری خودرا گویا از راه دور زدن از طریق سازمان ملل انجام دادیم وقتی عبدالله که اونیز در مزدوری کمتر از کرزی وغنی نیست ویکی از مهره های معروف وسابقه دار غرب در میان مجاهدین ودولت های کنونی افغان اند ۵۳ درصد ارای صندوق هارا به خود اختصاص میدهد ولی دولت انگلیس به کمیسیون نامنهاد انتخابات میگوید ان نتیجه را اعلان نکنند {اقای نبیل }وباز بازی طور دیگری صورت میگیرد همه این روند ها این واقعیت را اشکار میسازد که درینجا نه دولت است ونه انتخا بات ونه کمیسیون انتخابتیش مدار اعتبار قرار دارد انتصاب ازبیرون صورت میگیردولی از دموکراسی وانتخابات و... تمثیل میشود وبس چند روز پیش دیدید که در یک مراسم عسکری کسی به غنی کف نمی زد او خود مجبور شد که به کف زدن اغاز نماید وحتی سربازان وافسران ان محفل باهم لبخند میزدند این انتخابات ها هم اینجوری اند که خود متجاوزین میسازند وباز دران مهر تاید میگذارند بهتر است اگاهان مسایل وقت گرانبهای خودرا درهمچو صحنه سازی ها وخیمه شب بازی ها مصرف ننمایند
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است