رشد داعش در جوزجان، توازن قوا را بر هم می زند
نیروهای امنیتی در فاریاب در سخت ترین وضعیت ممکن هستند و شاهراه نمبر یک فاریاب بطور کامل مسدود است و نیروهایی که در منطقه مانده اند نه نمی توانند مهمات وارد کنند و نه می توانند زخمی های شان را منطقه انتقال دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۹/۲۱ کد خبر: 142990 منبع: پرینت

افزایش رشد داعش در ولایت های شمال و بخصوص در فاریاب و جوزجان باعث نگرانی باشندگان آن منطقه و نیز نمایندگان ولایت های شمالی شده است. اکنون که دو سال از فریادهای مکرر رشد داعش در شمال و تکذیب مقام های حکومتی از وجود آنان می گذرد؛ این گروه با آموزش کودکان سرباز، خواندن همکاران خود از دیگر ولایت ها و نیز اقناع و جذب خانواده ها به این گروه به نیرویی قوی مبدل شده است که نه تنها به سادگی نمی توان با آن مبارزه کرد که تا هنوز عملیات جدی عملی برای نابودی آنان ترتیب داده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بشیر احمد ته ینج، نماینده مردم فاریاب در گفتگو با "محور" در خصوص ناامنی های شمال و مخصوصا ولایت های جوزجان و فاریاب گفت: مشکل ناامنی ها در شمال و شمال شرق بارها در مجالس و رسانه های مختلف بیان شده است اما توجهی که باید به این ولایت های کلیدی کشور بشود، نمی شود.

ته ینج بیان کرد: نیروهای امنیتی در فاریاب در سخت ترین وضعیت ممکن هستند و شاهراه نامبر یک فاریاب که برای اکمال نیروها استفاد می شد بطور کامل مسدود است؛ در این وضعیت قطعات نمی توانند نیروها را اکمال کنند و نیروهایی که در منطقه مانده اند درحقیقت محاصره هستند و نه نمی توانند مهمات وارد کنند و نه می توانند زخمی هایشان را به بیرون منطقه انتقال بدهند و تشویش ها بسیار جدی است.

نماینده مردم فاریاب، درباره اینکه، آیا طالبان اینقدر قدرتمند است که شاهراه نامبر یک را از نزد پولیس و امنیت منطقه در اختیار بگیرند اظهار کرد: یک قوای بسیار بزرگ از دولت به قورماچ رفته است و ماه ها است که در قورماچ خواب است این درحالی است که در انجا یک قطعه اردوی ملی داریم که از نقطه نظر زمین، حکومت در آنجا هیچ اراضی ندارد و تا هنوز آن گروه منتظر تصمیم عملیاتی هستند که گرفته نمی شود.

وی، درخصوص برنامه جنگی حکومت و منتظر تصمیم عملیات ماندن نیروهای اعزام شده در منطقه با روش جنگی طالبان مقایسه کرد: طالبان بعد از هر راهبرد جنگی پالیسی های خود را تغییر می دهند، آنان ابتدا کوشش می کردند که مراکز ولسوالی ها و ساختمان های دولتی را تسخیر کنند یا آنها را به آتش بکشند اما بعد از شش ماه این روش تغییر کرد و آنان تصمیم گرفتند بجای اینکار، شاهراه ها را قطع کنند و زندگی مردم و برنامه های حکومت را به چالش بشکند تا اختلال ها در کار رونما شود و برنامه بعدی را پیش بگیرند.

این آگاه سیاسی درباره منابع مالی طالبان بیان کرد: یقینا که طالبان بخشی از درآمد خود را به نام عشر از مردم دریافت می کنند اما در کنار این آنها از پروژه ها و تمام منابع مالی پول دریافت می کنند و افزون بر اینها، در داخل نظام و بخش امنیتی نیز کسانیکه هستند که در قبال پول به آنها مهمات می فروشند.

ته ینج افزود: اسناد و مدارک فروش مهمات دولتی به طالبان در نهادهای عدلی و قضایی موجود است و از بخش امنیتی فاریاب نیز کسانی بوده اند که همکار طالبان بوده اند اما اینکه موضوع پیگیری نمی شود، یک بحث جدا است.

این نماینده مجلس با اظهار نگرانی از قوت گرفتن داعش در جوزجان گفت: داعش روز به روز در جوزجان قوت می گیرد و نیروهای خارجی و داخلی و نیز همکاران انها از سایر ولایت ها به آنها می پیوندند و گزارش هایی نیز هست که داعشیان فرانسوی نیز در میان انها راه یافته اند. این گروه از معادن نمونه برداری می کنند و در صدد کشف منابع مالی هستند، روشن است که حضور طولانی مدت آنان در جوزجان خطر جدی است و توازن قوا را بر هم خواهد زد.

وی افزود: آمادگی ها برای عملیات و تجدید قوا در فاریاب یک گام مثبت است، بارها گفته ایم که ناتو و آمریکا هیچ عملیاتی در شمال افغانستان و بخصوص در جوزجان و فاریاب نکرده اند اما اگر این عملیات ها انجام شود، طبیعی است که در توقف ناامنی ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و انتظار وضعیت بهتر را می آرود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جوزجان
داعش
نظرات بینندگان:

>>>   همه از دست شما جاسوسان ترکیه و اردوغان داعش پرور

>>>   شما که حراس نداشته باشین !
اردوغان که خود بزرگترین حامی داعش در جهان است

>>>   به نظر بنده هیچ گپی نیست
به بادار ترکی تان یک زنگ بزنین همه چه نورمال میشه !
اردوغان رهبر داعش جهان

>>>   تو بی ......با عینکهای بدل ات با قواره ی پوکت با حکومت می زدی !
دیدی حال که چه حال بر سر تان اورد !!!
زنده باد داکتر صاحب عبدالله

>>>   هنوزکاری که میخواهندتمام نگردیده است به همین منظور منتظر عملیات میباشندودولت معامله گر خاموش است

>>>   به بادارتان اردوغان شکایت کنید که خود داعش پرور نامور است

>>>   اشرف غنی خود داعش است. وگرنه امکان ندارد داعش بوجود بیاید طرز تفکر وهابیت را این اسرایلی رشد میدهد

>>>   خبرنگاران هرات
طالبان مزدور دستور جدید دریافت کردند
طالبان در تلاش ناامن کردن شاهراه نیمروز الا دلارام میباشد و بتوانند کاروان کمک های هندوستان را متوقف نمایند، این گروه با ناامن کردن شاهراه نیمروز میخواهند موانع بر سر کاروان گندم کمک شده هند ایجاد نمایند، این گندم چندی قبل از راه بندر چابهار به ولایت نیمروز رسید.
کماندوها بخاطر انتقال این کاروان به ولایت نیمروز رفته است اما مسئولین محلی نیمروز و شورای ولایتی این ولایت دراین مورد ابراز نظر نمیکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است