تصمیم آمریکا، حمایت از جریانی نامشروع
بر اساس قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم اصولا دو دولت مستقل یهودی و فلسطینی به رسمیت شناخته شده و در قالب آن قطعنامه بیت المقدس تعلق به اسراییل ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۸    ۱۳۹۶/۹/۱۸ کد خبر: 142837 منبع: پرینت

به رسمیت شناختن و اعلام کردن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل سرو صداها و واکنش های بسیار گسترده ای را در حوزه کشورهای اسلامی و قسمتی از کشورهای عربی اسلامی برانگیخته است. این سرو صدا تنها محدود به کشورهای اسلامی نیست بلکه آلمان و فرانسه و انگلستان، روسیه و چین و سرمنشی سازمان ملل متحد این تصمیم را یک جانبه و بسیار خطرناک برای اوضاع امنیتی منطقه توصیف کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر صادق باقری استاد حقوق بین الملل در برنامه «تحول» گفت: در این چند روزی که از اعلام تصمیم ترامپ می گذرد، شاهد مخالفت های گسترده کشورها در برابر این تصمیم بوده ایم. این مخالفت ها ابعاد مختلف دارد. یک بعد از آن بعد سیاسی است. یک بعد دیگرش هم بعد حقوقی است. اگر بخواهیم آنها را تفکیک کنیم. یکی از آنها مخالفت هایی است که از طرف دولت های اسلامی و جریان های اسلامی در سطح جهان اسلام نشان داده شده است و دیگری، مخالفت هایی که از طریق کشورهای غیر اسلامی در سطح اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر است از جمله چین و روسیه نشان داده شده است.

وی، در خصوص مخالفت های کشورهای اسلامی علیه این تصمیم بیان داشت: عمده مخالفت دولت های اسلامی مبنایش این است که اصولا تعداد زیادی از دولت های اسلامی و جریان های اسلامی دولت اسراییل را یک دولت نامشروع تلقی می کنند و به این ترتیب موضع جدید آمریکا که از طریق رییس جمهور اعلام شد را حمایت مستقیم از رژیم اسراییل می دانند. در نتیجه چون باعث اصطکاک بیشتر می شود و به جای اینکه قضیه به سمت صلح حرکت کند بحران تشدید می شود، از این جهت مخالفت کرده اند.

باقری، ادامه داد: اما دولت های دیگر غیر اسلامی از جمله اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای دیگر صریحا اعلام کرده اند که در حقیقت این تصمیم نقض نرم های حقوق بین الملل است. نرم های حقوق بین الملل در شرایط فعلی با اوضاع آشفته ای که فعلا ما شاهد آن هستیم نشانه وجود بحران یا تشدید شدن بحران در حوزه حقوق بین الملل است. شرایطی از جمله، از یک طرف سردرآوردن برخی قدرت های جدید بخصوص برخی قدرت های اتمی و جریان های هنجار شکن در سطح وسیعی از کره زمین که درکشورهای اسلامی در قالب جریان های افراطی و تروریستی بیشتر جنبه ایدولوژیک دارد و در بعضی کشورهای غربی بیشتر جنبه نژادی دارد اینها در مجموع نشان دهنده بحران در شرایط فعلی در حقوق بین الملل است و حرکتی که از رییس جمهور آمریکا در شرایط فعلی نشان داده شده است در تقویت همین راستا تلقی می شود. توجه داریم که در حقوق بین الملل عمومی در نظام منشور ملل متحد حداقل شناسایی دولت های جدید یا شناسایی یک وضعیت سیاسی جدید که به صورت نامشروع به وجود آمده خلاف نرم بین المللی است. اگر دولتی به صورت نامشروع اعلام وجود می کند یا یک وضعیت سیاسی به صورت نامشروع به وجود می آید دولت ها بر اساس معیارهای حقوقی حقوق بین الملل نظام منشور ملل متحد حق به رسمیت شناختن آن را ندارند.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد که کار آمریکا کاملا نامشروع است و توضیح داد: حالا قضیه فلسطین و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، در حقیقت به رسمیت شناختن وضعیتی است که به صورت نامشروع بوجود آمده است. توجه داریم که بر اساس قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم اصولا دو دولت مستقل یهودی و فلسطینی به رسمیت شناخته شده و در قالب آن قطعنامه بیت المقدس تعلق به اسراییل ندارد و به صورت انحصاری در اختیار اسراییل نیست و منطقه ای است که به شکل مشترک متعلق به هر دو دولت است. اسراییل بخش هایی از منطقه را از طریق جنگ از طریق نبرد مسلحانه تصرف کرده است و تصرف مناطق با نبرد مسلحانه از نظر حقوق بین الملل نامشروع است. و در حقیقت وقتی دولت ترامپ آن را به رسمیت می شناسد و بیت المقدس را به عنوان پایتخت دولت اسراییل در حقیقت بحران را تشدید می کند. در حالیکه شعار آمریکا تامین صلح و رعایت حقوق بین الملل است.

وی، در خصوص هدف ترامپ از به رسمیت شناختن بیت المقدس بیان داشت: آمریکا از جمله خود ترامپ می خواهد متحدین خود را در سطح بین المللی داشته باشد و شعارهایی را که در کمپین انتخاباتی داشت بخش هایی از آن را به عمل برساند. از جمله آن شعارها پیوند عمیق و استراتژیک آمریکا با اسراییل بود. یکی از مصادیق عملی کردن این شعار به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل است.

باقری در اخیر گفت: این تصمیم ترامپ احساسات منفی در برابر موضع آمریکا در سطح جهانی بوجود آورده است. توجه داریم که به رسمیت شناختن چنین وضعیتی اگرچه که به هر حال این مسبوق به تصویب کنگرس آمریکا است ولی ریاست جمهوری های سابق آمریکا با توجه به آثار منفی آن در سطح جهانی از جمله در سطح کشورها از عملی ساختن این موضوع خودداری کرده اند. ولی ترامپ با توجه به شناختی که از شخصیتش داریم این کار در راستای تصمیمات قبلی اش است و این تصمیم به وجهه عمومی آمریکا در سطح جهانی و تامین نظم بین المللی نقش ایفا می کند ضربه منفی وارد می کند و دیگر اینکه در سطح کشورهای اسلامی هم مشکلاتی را بوجود می آورد. آن مشکل این است که دولت های اسلامی عموما تعداد زیادی از کشورهای اسلامی با آمریکا رابطه دوستانه و نزدیکی دارند و از طرف دیگر درون دولت های اسلامی جریان های افراطی را داریم که علیه دولت ها مبارزه می کنند و یکی از محورهای قوت این جریان ها رابطه مستحکم دولت های اسلامی با آمریکا است که این جریان ها آن را منفی تلقی می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیت المقدس
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل فلسطین را بجز افغانستان کی دیگر حل ساختهد نمیتواند

>>>   هر دو از صيونيزم جهانى و منافع حیاتی دولتى يهودى "Staatsräson ":( منافعی که با موجودیت یک دولت در ارتباط است و قابل مذاکره نیستند.)
Staat: در آلمانى دولت
Räson: در آلمانى با واژه هاى بازتاب، بینش، آرم ها، نسبت، دلیل، ذهن عقل و منطق برگردان شده
Staatsräson = دلیل ذهن عقل و منطق دولت
عقل و منطق دولت را در نظام نوين "منافع ملى" که گمراه کننده تفسير مى شود مى نامند. اما منظور منافع دولت است.
دولت آلمان و دولت انگلستان ازجانب منتقدين متهم مى شوند که باخاطر "دلیل ذهن عقل و منطق دولت " در قتل چندين نفر دست داشته بوده باشندکه قتل شان با اخطار و افشاء همراه بود.
ملکه اليزابت دوم وقتيکه عروس اش شاهدخت ديانا با پسر بچه عربى دوست شده بود دوروز پيش در بى بى سى ورسانه ها به پرنسيسين اوف ويلس آخرين اخطار داد که عزت دولت متحده سلطنتى با کارهايش زخمى نکند. دو روز بعد هردو در رويداد ترافيکى کشته شدند.
موضوع گزارش قتل ياخود کشى بارشل (Uwe Barschel برشل) صدرآعظم کشور فدرال شلويزيک هول اشتين است. بود. او عضو حزب دموکرات مسیحی آلمان بود. براثر دست داشتنش در پاپوش کثیف درست کردن برضد رقیبش، ناگزیر کناره گیری شد. در 11اکتبر 1987، او را در حمام اطاق شماره 317 در هتل بو- ریواﮊ Beau-Rivage ﮊنو، مرده یافتند. مرگ ناگهانی او، یک ماه بعد از ناچار شدنش از استعفاء، خود کشی خوانده شد. مقامات سوئیس، بر اساس یافته شدن سم در تن او، مرگ را خودکشی تشخیص دادند. اما دکتر هانس براندربرگر Brandenberger متخصص مسمومیت ها که جسد را معاینه کرد به این نتیجه رسید که او به قتل رسیده است.
دایره المعارف سیاست مفهوم "raison d'etat" (منافع ملی از لحاظ درجه اهمیت به سه دسته تقسیم می‌شوند: منافع حیاتی+ منافع مهم ( حفظ دولت يا دولت‌ها براى دولت ديگر مذاکرات و جنگ براى حفظ يک دولت ويا دولتها) + منافع حاشیه‌ای: منافعی که تنها برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی یک دولت در مذاکرات ایجاد شده و قابل چشم پوشی اند.) را به عنوان یک اصل اساسی جهت گیری و اقدام برای اولین بار در ایتالیا بیشتر از همه ماکیاولى پيريزى کرد. قاطعيت حفاظت اقتدار دولت ارتقاء اقتدار دولت هدف سیاسی است. بدين معنى که حفاظت دولت و حفاظت قاطع ازدولت ديگر حتى نابودى فردى گروهى و دولتى دولتان کشورى را متقبل مى شود.
به همین ترتیب، فرهنگ لغت سیاست سه تعریف متفاوت از دلیل دولت ارائه می دهد:
اول از همه، منطق حکومت به عنوان "اولویت منافع عمومی در برابر سایر منافع" تفسیر می شود.
تعریف دوم، دیدگاه را به عنوان "ضرورت دولت، به عنوان مخالفت با دلائل و ضرورت فردی" می بیند.
تمایز سوم در آن "اصل را مطرح می کند که بر اساس آن بالاترین سطح عمل دولت، حفظ و تقویت سودمندی دولت است، حتی در هزینه نقض قوانین اخلاقی و قانونی".
Räsonدر آلمانى با واژه هاى بازتاب، بینش، آرم ها، نسبت، دلیل، ذهن عقل و منطق برگردان شده عقل و منطق دولت را در نظام نوين "منافع ملى" که گمراه کننده تفسير مى شود مى نامند. اما منظور منافع دولت است
حفاظت صيونيسم و دولت ويادولتهاى يهودى ويا که ازتف شان د ن ا يهوديت شان را معلوم مى کنند حفظ شان به سر قدرت ويا دوباره آوردن شان درقدرت دولتى براى کشور امريکا و بويژه آلمان به دليل ومنطق دولت آلمان شده در آلمان هيچ انتقادى قبول نمى شود که عليه اسراييل ويهوديت شود. حفظ اسراييل منطق دولت آلمان است انکار هلوکست در امريکا مجازات نمى شود ولى در آلمان حتى با زندان هيچ روزى نيست که از يهودى ويهوديت دررسانه هاى آلمان گزارش و طرفدارى نشود. نابودى کليه جزيره عرب واسلام (1,5 ميليارد در يک پله و 14 ميليون يهودى درجهان که هفت ميليون اش دراسراييل است امريکا و غرب نابودى اسلام را متقبل مى شود و شده است. عراق و ليبى ومصر وسوريه ايجاد طالب و داعش.

معادله اول هرکسيکه ضد منافع اسراييل که منافع امريکا وغرب استاده شود ومنابع خود را ملى کند نابود سياسى وفزيکى مى شود:
امريکا وغرب اولين لقب براى شان اعطا مى کنند: "هيتلر" ! متوجه شديد يا هنوز نى
امريکا وغرب اين اشخاص با لقب ناميده اند
1- مصدق در ايران
2- جمال عبدالناصر
3- اليندى چيلى
4- احمدى نژاد
5- صدام حسين
6- معمر القذافي
7- بشيرالاسد
8- اردوغان
و گفتن براى مجاهدين جنگسالار
براى بوت پاکان خود مغز متفکران
چطور که عين و غين امريکا را قاطع محکوم نکرد باوجود که تمام کشور درفش فلسطين بلند بود ولى غنى يهودى دولت امريکا را نمى تواند انتقاد کند دولت عين و غن نابودباد!

>>>   بنام خدا
انديشه پشتونيزم وجامعه پارسي زبان ما؟
====================
درميان عوام مردم پارسي زبان
وقتي از پشتونيزم،فاشيسم حرف زده ميشود
عده بيشمار از جايگاه اسلام در دفاع از پشتونست‌ها برمي خيزند
اين برداشت اشتباه باعث عدم تفكيك ميان نژادپرستي ومبارزه گران ضدنژاد پرستي شده.
نزديك سه قرن است يك أقليت كوچك بي ريشه تازه متولد شده كه پابه خراسان زمين نهاده يك ملت كهن بزرگ بافرهنگ را كه هزاران سال دراين جغرافيا زيست كرده، باكمك خارجي ها باترفند هاي گوناگون دراسارت خود گرفته كشور را درتنگناي تاريك فروبرده اند درد آورتٓر از اين هم زبانان مامفهوم فاشيسم راندانند برعكس مارا به نژاد پرستي متهم كنند!

به آن عده عزيزان پارسي زبان مسلمان نما بايد گفت ازآنهاي كه در زيرنام مقدس اسلام دفاع ميكنيد
آنهاخواستار نظام تك قومي اوغاني هستند برنامه واهداف شان مخلوطي از ضد انساني ترين نظام هاي نژادپرستانه قرن بيستم است كه باهيچ يك از أصول وارزشهاي اسلامي سازگاري ندارد

اگربه عملكرد پشتونهادقت كنيد متوجه خواهي شد كه آپارتايدآفريقاي جنوبي،آلمان نازي،ايتالياي فاشيستي، نسل كشي هاي رواندا،بوسني و...
برعليه اقوام غيرپشتون درافغانستان صورت گرفته.

حالا شما تاريخ را ورق بزنيد عبدالرحمن،امان الله، ظاهرشاه،ملاعمر،كرزي غني حكمتيارچه تفاوت ها وشباهت هابهم داشته اند؟
كه شما از آنها دفاع ميكنيد!
مگرعده حماقت نكردند حكومت را با آن عظمت شان تقديم يك پشتونست قبيله گرا بنام كرزي كردند شاهد بوديد ديديد وشنيديد.
پشتونست‌ها(نه قوم پشتون) براي أهداف پليدشان كه تك قومي كردن اين سرزمين است متحد هستند رهبران اين پشتونها يهودي، مسيحي، ملاء، تكنوكرات، جاسوس،لباس هر موجودي برتن ميكنند دست برهر عمل غيرانساني ميزنند تاحفظ اقتدار واستمرار حكومت پشتونی را در دست داشته باشند.
پشتونها نه اكثريت هستند ونه حاكميت سيصد ساله اشان دربرابر هزاران سال تاريخ وفرهنگ مردم آريانازمين قدعلم ميكند.
ماسالها دست اسلامي برابري، برادري هم پذيري دراز كرديم اما آنها دست ها وپاهاي قطع شده ياجنازه هايمان را فرستاند.

پس بيائيد عزيزان تفكيك قائل شويم ميان اسلام، پشون و پشتونيزم.

نوشته شده از
Gol Amir

>>>   اگر واقعن مشتاق مبارزه عليه ترامپ ايد ، او در بيخ گوش و شاهرگ تان است، ارگ رياست جمهورى ، پايگاه هاى نظامى اش در بگرام ، قندهار ، سبزوار ، بالون هاى جاسوسى اش در فضاى كابل و غرش هواپيما هايش هر روز شما را قبل از صداى ملا بيدار مى كند ، زمين و هواى كشور تان در اختيارش است ، نه هواپيماى و نه هم مور و ملخى بدون اجازه اش پر مى زند ، نزديك تر از اين نمى شود تا ترامپ را به مبارزه طلبيد . بيت المقدس پنجاه سال قبل از دست رفته بود و فضايش ديگراسلامى نيست ، اينكه حال ترامپ بيت المقدس راپايتخت اسرائيل مى خواند چيزى تازه نيست . ما مى توانيم بيت مقد س خود را از وجود امريكا و نماينده گان اسرائيل پاك كنيم ، اگر واقعن راست مى گويد.
تشويش نكنيد اسرائيل دير يا زود سفارت خود در كشورخويشاوندان خود خواهد كشود و شما هم در ضيافتش اشتراك خواهيد كرد.
محترم داکتر نجیب سلام

>>>   قدس ....
عزیز برادر ، گرامی خواهر ، قبله من مادران و پدران پاک !
قدس بالاتر از درد مادر یتیم دار و فرزند پدر مرده و مادری بی زبان ، خاموش همچو جیهون ولی خروشان در دل ز درد نخواهد بود ......! قدس را گرامی بدار این حق توست ! ولی کدام قدس ؟ قدسی که از شمال تا جنوب و از شرق تا به غرب سرزمینت ، بلی همان قدس و همان خاکی که پنج بار در روز عبادت به در گاه حق میکنی و شصت بار سر سجده به درگاه خالق ات می گذاری ، که قدس هم از حیطه قدرتش خارج نیست و سرزمین تو هم !
امروز کشورت مستعمره همان کشور است که از جورج پدر و جورج ژنیور ( جوان ) تا مالیخولیای امروز ( ترامپ ) سردم دارش که نکتایی آبی و یخن قاق سفید بیرقدار اسراییل را به تن کرده اند ، است ! از این وجیبه داعی شو یعنی قدس نزدیک نه قدس دور و قدس دور را به همان خالقم بسپار که ( ابابیلک ) ها را به یک سنگچل در منقار برای تصفیه حساب با فیلان و صاحبانش فرستاده بود ( الهم ترکیف فعل ربکه به اصحاب الفیل ........) احساساتت را کنار کن عزیز دل ، ( logique ) یا بهتر گویم واقعیت روزگارت را تماشا کن ، سنگسار زن بی سرپرست که هیچ نامردی آماده کمکش نیست و هیچ مردی دست یتیمش را نمیگیرد ، شاید بگوئید که خدا روزی رسان است ؟ بلی است ولی از یک طریقی ........ قدس را بگذار به ننگرهار و تخار ببین که چه سومنات است ، در زندان زنانه در پایتخت کشورت سر بزن که چه خجالتیست ، در شفاخانه های مبارزه بر ضد مواد مخدر در آه و تماشا کن ، از خانم های بیوه یی مدافعان خاکت ( عساکر و افسران ) بپرس که اگر حق خون شوهر خود را می‌طلبند با آنها چه میگذرد ....... و بعدش خون برای قدس گریه کن ....!
خواهرم ، برادرم ، هموطنم امروز کشورت ( کربلا ) شده امروز کشورت ( صبرا و شتیلا ) شده ، امروز خواهر برادرت در مقابل چشمت همچو ( شمامه و سلسال ) پارچه پارچه و خاک و خاکستر میشوند ، به خود آه هموطن بلی بخود آه ! و قدس را بگذار به او ( خدا ) که برای تو و من اولین قبله ساخته بودش ....

از برگه
امین حسن

>>>   سازمان ملل حقوق بشر شورای امنیت دست ساخت اسرائیل انگلیس و امریکا میباشد هیچوقت فریب اینها را نخورید
من چند سال میشود که تکرار تکرار در این باره متن نوشتم ولی مردم ما هنوز هم در این باره خوش باور هستند و میگویند شورای امنیت به تصمیم ترامپ مخالفت این کردن و آن کردند
ولی مردم ما هنوز هم سخن از شورای امنیت و سازمان ملل متحد میزنند
اگر حقوق بشر و سازمان ملل متحد وجود داشت فکری برای مردم فلسطین سومالیا سوریه عراق میانمار و دیگر کشور های فقیر آفریقای میکردند !
بااحترام یعقوبی

>>>   Salam
امريكا در افغانستان در كنار قبيله گرايان قرار گرفته است و قدرت شان را تضمين كرده است ، مبارزه عليه سياست هاى استكبارى امريكا در افغانستان و در سطح جهان در حقيقت كوتاه كردن عمر حاكميت قبيله هم است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است