کابل، پیشکش صلح ارگ به طالبان
ربانی اولین پیشکش و حکمتیار گام بعدی حقانیت صلح ارگ به طالبان بود و حال به بهانه بازگشایی دفتری برای طالبان، کابل دگرباره صحنه بازگشت حاکمان افراط گر طالب می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۶/۹/۱۷ کد خبر: 142808 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شورای صلح به تازگی اعلام کرده که بدون هیچ پیش شرطی حاضر به گفتگو با طالبان است و از این گروه می خواهد که با گشایش دفتر یا هر راهکار دیگری برای فراهم سازی زمینه گفتگو و مذاکره در کابل اقدام کنند.

اینکه شورای صلح در زمان ریاست جمهوری کرزی در جهت کنترل رهبر با نفوذ و رییس جمهور سابق افغانستان، برهان الدین ربانی شکل گرفت و پس از ترور وی بیش از یک نهاد نمایشی و صرف با حضور طالب دوستان و مقام های وابسته نبود، برای کرزی و غنی کاربردهایی دیگری نیز دارد و آن مشغول کردن برخی مقام ها در ریاست آن است.

کریم خلیلی که در اوج اعتراض های مخالفان و جامعه نسبت به ضعف های امنیتی توسط اشرف غنی به ریاست شورای عالی صلح رسید، از رهبرانی جهاد با تجربه در نبرد با طالبان است و از قومیتی که به دلایل تباری و مذهبی از بزرگترین اهداف قتل عام و کشتار این گروه تروریستی می باشد، اینکه چرا دلخوش به چنین پست و خواهان صلح با طالبان است را باید در منفعت های شخصی جستجو کرد.

اما آیا طالبان که هیچ گاه اعتنایی به چنین ریخت و پاش های حکومت افغانستان نداشته اند و سیاست تروریستی خود را دنبال می کنند حاضر به گفتگو در قالب صلح خواهند شد یا به مانند روزگار گذشته همچنان در رویای بازگرداندن حاکمیت خود می باشند؟

طالبان، دشمنانی مقاوم و با تسلط در میدان نبرد هستند که کنترل نیمی از کشور را در اختیار دارند و مهم ترین عامل در قدرت یابی این گروه، هماهنگی های درون حکومتی است که بقای خود را در ایجاد ناامنی های تروریستان می دانند.

این در حالی است که شورای عالی صلح مملو از طالب دوستانی می باشد که در فساد و زد و بندهای سیاسی تنها نام نهاد صلح را یدک می کشند و در حقیقت، هیچ اختیار و اعتباری نه در نزد طالبان بلکه در حکومت نیز ندارند و هر از چندگاهی با ابراز برخی گفته ها اعلام وجود می کند.

دوران جدید افغانستان که همراه با به قدرت رسیدن دگرباره قومیت پشتون در قدرت و حکومت بود با رویکرد دسیسه و معامله به منزوی کردن رهبران جهادی مخالف طالبان پرداختند و گاه ترور! به مانند نحوه قتل برهان الدین ربانی، رییس جمهوری از قومیت تاجیک که یکه تازی قدرت این قومیت را به چالش می کشید.

در این میان، سیاست کرزی و غنی یا هر مقام قوم پشتون که به راس قدرت می رسد در مواجه با طالبان، نرم و ریشه در ذخیره های قومیتی دارد و برهمین اساس، رهبران جهادی و قدرتمندان دیگر اقوام یکی پس از دیگری از دایره قدرت حکومت حذف و در مقابل، گروه های تروریستی بر دامنه نفوذ خود ادامه دادند تا آنجا که جغرافیای جنگ از جنوب به شمال و شرق کشیده شد.

اما با تمامی قدرت و گستردگی نفود طالبان در نقاط مختلف، توانایی فتح کامل افغانستان را ندارد زیرا همچنان که نسبت به نیروهای امنیتی در اقلیت به سر می برند آگاه به این واقعیت هستند که دوران حاکمیت زور و افراط گری در این سرزمین به پایان رسیده است و راهکارهای دیگری را برای رسیدن به مشروعیت اجتماعی و قدرت جستجو می کنند.

پیام عید قربان طالبان در برگرفته توجیه های قرانی مذاکرات صلح و خواهان مشارکت در بازسای و توسعه کشور بوده است که نشان از تغییر چشمگیر رویکرد سیاسی این گروه در افغانستانی دارد که در گذشته نه چندان دور با اعمال خشن ترین قوانین و ایجاد هراس بر آن حکومت می کردند.

از سوی دیگر، پاکستان به مانند گذشته آشکارا حامی همه جانبه طالبان نمی باشد و به تعبیری در پی کاهش فشارهای جامعه بین المللی به دلیل حمایت های تروریستی است و از سوی دیگر به دنبال ادغام طالبان در قدرت به عنوان گروه ای از دل جامعه افغانستان برای پیشبرد اهداف اسلام آباد.

حال، دفتر طالبان چه در کابل و یا هر شهر دیگر در خاک افغانستان باز شود به طور مستقیم پای امریکا نیز به مانند دفتر قطر این گروه در میان است و در گسترش اختلاف های درون حکومتی و قومتی در کشور و اینکه رهبران پشتون بدون کوچکترین عقب نشینی در پی افغانستان پشتونیزم هستند، منابع جمعی امریکا، پاکستان و حکومت در صلح و به عبارتی جذب طالبان نمود پیدا می کند.

و از حکومت گرفته تا شورای صلح یا هر نهاد آلوده به فسادِ قدرت تنها صدای طالب دوستی به گوش می رسد و اینکه، ثبات و امنیت در دروترین نقطه از افغانستان قرار دارد و نسل کشی و نبرد قومی و مذهبی در یک قدمی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر دفتر طالبان در کابل تشکیل گردد وموضوع حقیقی صلع وصفا باشد که در نتیجه آن وطن آرام گردد کار نیک است ،خودتان اظهار میدارید که نیمی از افغانستان در دست طالبان اند پس برای چه وتا به کی جنگ دوام کند باید با آنه از در مفاهمه ومذاکره که آرزوی مردم است صورت گیرد نه مذاکرات پشت پرده که دزدان ورهزنان وسارقان از آن نفع ببرند وبه کنجینه آن بیافزایند ، همین قاچقبران ودزدان دولتی اند. که منافع ملی را زیر پا میگرارند. وبه فکر زر جمع کردن برای خود وفامیل خویش ووطنداران خود اند.
عبدالله ریحان

>>>   پروان آزادگان
حال شما متوجه شورای قندهار شدید که به همه افراد مرتجیع خوب و بد پشنهادی رژیم سرخمانه رای دادند
خصوصا دو وزیر داخله و دفاع
این خود ثابت موضوع است که شورای قندهار و سایر شورای ها فقط و فقط برای فریب مردم به مصارف و دستور ارگ سیاه سازماندهی میگردد

>>>   شورای صلح یک ضرورت ملی وجهانیست، کریم خلیلی بهترین گزینه برای رهبری این شوراست، چونکه ایشان بعنوان یک رهبرهزاره خواهان صلح وثبات است، واین نشانه تمدن است.

>>>   مقالات و نوشته های پرفسور میمنگی راجع به وحشیانگی و جنایات فرا تصور گل محمد مهمند( جلاد خون آشام نازیسم اوغانی در شمال ) را خوانده بودم، که خواندن و فهمیدنش مو بر اندام هر وجدانی راست میکند.
پرفسور اینجا اما حکایتی از زندان مخوف کمونیست های اوغانی دارد که تصورش دشوار است. "به زندان کشیدن بچه های کوچک و خورد سال بدخشانی و پیرمردان بی سواد و دهقان پیشه های روستایی کنری...، و سلاخی کردن آنها بر سر هیچ "!
با شنیدن این خاطرات و دیدن رویدادهای امروزی، چگونه میتوان باور کرد که" ولقد کرمنا بنی آدم" برای همین آدم امروزی گفته شده باشد؟!
این ویدئو حرف های به گفتن دارد

>>>   Faiq
مردم شهيد پرور اوغانستان #قدس_شريف پايتخت فلسطين در جايش است، چون آن يك بحث تاريخي جدلي لاينحل است و لا ينحل باقي خواهد ماند. لطفا #طالبان، #افغان_ملت و قبيله گم شده اي يهودي كه #اشرف_غني در راس آن است را دريابيد و در مقابل آن برخيزيد.

>>>   انيس آريايي نژاد
شعور مردم اوغانستان با گوسفندان امرخيل چندان متفاوت نيست

اين همه مردمي كه امروز به دفاع از بيت المقدس به سرك ها ريختند، چرا بخاطر تامين امنيت و زنده ماندن خودشان يك روز عليه حكومت فاشيستي و تك قومي اشترغني احمقزي و ستون پنجم ارگ رياست جمهوري كه زيرنام برادران طالبش مردم را پيهم بخاك و خون ميكشانند، دست به اعتراض نميزنند. آيا وضيعت مردم ما زير حملات انتحاري طالب جنايتكار و همكاران حكومتي شان، بدتر از بيت المقدس و فلسطين نيست؟

>>>   یک تعداد رهبران کشور های اسلامی متحد ستراتیژیک اسراییل و امریکا نظیر عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده، پاکستان و یک تعداد کشور های دیگر اسلامی بخاطر فریب افکار عامه مردم مسلمان خود محالفت می کنند.
دولت افغانستان و رهبران آن که جیره خوار آمریکا هستند نیز بخاطر افکار عامه مردم با اقدامات ترامپ ظاهرا پیام های مخالفت می فرستند. این در حالیست که اشرف غنی و بی بی گل که دست پرورده آمریکا و اسرائیل هستند ، نه باور به دین اسلام دارند و سالهاست که آنها با فرزندانشان در پشت دیوار ندبه در اورشلیم عبادت کرده اند. روی تصادفی هم نبود که نظر به گزارش اسرائیل تایمز دولت اسرائیل و صهیونیست های واشنگتن برای پیروزی غنی در انتخابات ۲۰۱۴بحیث رئیس جمهور و خانم بی بی گل بحیث بانوی اول افغانستان در محافل سیاسی جهان لابی گری می کردند.
شاید عاقلانه باشد مردم متدین افغانستان در بازی پیچیده ای" جنگ و نفرت مذهبی" که قرنهاست در خاورمیانه بویژه در سر زمین فلسطین و اسراییل جریان دارد و هزاران انسان غافل و متدین کشته شده اند خود را درگیر نکنند.
بدون شک بیت المقدس برای مسلمانان افغانستان مقدس است ولی هیچ چیز مقدس تر از میهن مقدس خود ما نیست که اکنون در جهنم توسط شیاطین طالبی، داعشی، گلبدینی و رژیم مافیای قومی مزدور و جیره خوار یهود و نصارا می سوزد. ازینرو بزرگترین رسالت مسلمانان افغانستان قبل از همه نجات بیت المقدس خود مان از جهنم تروریزم و حامیان سیاسی آنان است.
اگر مردم همین همبستگی که در اعتراض به شناخت بیت المقدس بحیث پایتخت اسرائیل نشان دادند برای نجات میهن مقدس خود انجام بدهند، سر زمین مقدس تان از جهنم تروریزم یهود و نصارا نجات خواهد یافت و آنگاه با دست باز می توانید به کمک فلسطینان مظلوم برسید.

>>>   خلیلی خوب میداند که بازی چه است. مگر خودش را به حماقت میزند تا مگر دالر بیشتر نصیبش شود.
کجا خواهی برد
در گور جا برای خودت تنگ است

>>>   هروز جلال آبادی
حق پشتون ، اکثریت پشتون ، بیچاره پشتون ، مظلوم پشتون وغیره وغیره پشتون !
فقط این دولت در دست هزاره هاست و طالبان و رهبرانش تاجیک اند و داعش بلوچها اند ! غنی نورستانی ! ستانکزی ترکمن ! و اتمر لنگ پشه ای !!!! و تمام مردم مظلوم پشتون اند و تمام خاینان و آدم کشان و اجیران پاکستان و ایران و روسیه اقوام غیر پشتون اند !!!

>>>   طالبان ازین حکومت دست نشانده کرده استقلال بیشتری دارند و بهتر فکر میکنند .

>>>   Amirzada
تحفه عیدی ترامپ به بی بی گل در ارگ کابل

بی بی گل یهودی تبار و اشرف غنی مردم متدین افغانستان را پشت نخود سیاه در بیت المقدس فرستادند و خود برای جشن کرسمس ، تحفه عیدی ترامپ به یهودیان و عیسویان جهان آمادگی می گیرند.
شاید عاقلانه باشد مردم متدین افعانستان بجای ریختن به خیابانهای افعانستان به دنبال ترامپ در کاخ سفید و اسرائیل در بیت المقدس، باید بر سر ارگ کابل ، جاییکه ملکه یهودی تبار و شوهرش بر سر میلیونها انسان مسلمان افغانستان حکومت می کنند، بریزند و سر نوشت خویش را در دست خود بگیرند.

>>>   دولت با همکاری بادارش آمریکا، تلاش دارند که طالبان را به میز صلح بکشانند تا زنجیر این ها از دست روسیه و برخی از کشورهای مخالف آمریکاه رها شود.
زلمی از بدخشان

>>>   Frogh
بهترین جهاد همین است برای مردم ما که اول خودشان از نوکری یهود برآیند بعد به سرک ها چیغ بزنند برای فلسطین ، امروز زیادترین کشتار در افغانستان میشود ما ندیدیم یکنفر را که برای ما به سرک ها برآمده باشد ؟ همین حالا نماینده ترمپ بالای شان حکومت میکند زن اسراییلی مادر ملت است مگر این مردم کر و کور هستند که متوجه خودشان نیستند ؟ چرا برای حقوق خودشان به جاده ها نمیبرآیند ؟ چرا خودشان تابع یک یهودی هستند اما برای دیگران گلو پاره میکنند ، این مردم را خدا زده هرکس ازاینها استفاده میکند ، این مردم لایق همین حکومت است ، ملت گوسفندی

>>>   چرا مستقیم با آی اس آی تماس نمیگیرید اگر طالبان بدون اجازه آی اس ای نان بخورند فردایش درگوانتانامو هستند یا مثله شده در بین بوجی کنار سرک انداخته میشوند

>>>   ما که والله کار شورای صلح را نفهمیدیم. آیا ما نا فه هستیم یا این شورای صلح به کارهایی که انجام می دهد نمی داند چه کار می کند؟ گلبدین حکمتیار که سالها جنایت آفرید و سالها از سوی سیاه و دیگر قدرتهای غربی تعقیب بود. این شخص حالا شده دردانه دولت افغانستان و شورای صلح و او را در شهر کابل مانند یک رهبر واقعی و همه کاره افغانستان مورد استقبال قرار داده و نه تنها افرادش خلع صلاح نشدند بلکه مسلح تر هم گردیدند. او به بهانه صلح سنگر جنایت آفرینی اشت را به کابل منتقل کرد و در شرایطی بسیار مساعد برای انجام اهدافش قرار گرفت. حالا نوبت طالبان است که پیوسته مشغول کشتن مردم ما است و از جنگ و خونریزی و تخریب تأسیسات ملی و مردمی دست بردار نیستند، دولت می خواهد برای این گروه نیز در شهر کابل دفتری بدهد تا هیبت الله خان و دیگر سران طالبان وارد کابل شده و با خیال راحت به عملیات خود ادامه بدهند. دولت دارد گور خود را با دست خود حفر می کند.یا اینکه نه این دولت دولت مردم نیست بلکه با طالبان دست به یکی کرده تا کشور را آرام آرام به دست آنان بسپارد.

>>>   با فرا رسیدن فصل زمستان که آهسته آهسته نزدیک میشویم مثل گذشته حامیان طالبان وعده های چرب و دروغین به دولت افغانستان میدهند که گفتگوهای سه جانبه، گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان در یک کشور دیگه و یا هم به بهانه اینکه دولت افغانستان برای طالبان در داخل کشور دفتر سیاسی میدهند، فصل زمستان را سپری مینمایند. چون در ولایات هوا سرد است جنگجویان طالبان و غیره مخالفین دولت نمیتوانند شب و روز در دشت باشند و بجنگند، بناء موضوعات گفتگو ها را پیش کش میکنند اما به مجرد رسیدن فصل بهار باز همان خرک است و همان درک، باز نه گتفگوی ضرورت است ونه هم پاکستان میگوید که بر طالبان مسلح نفوذ دارد، و امثال این موضوعات بین دولت ، مخالفین و حامیان مخالفین تبادله میشود. و دیگر هیچ موضوع نخواهد بود.
بر دولت لازم است تا بیشتر از این فریب دشمنان را نخورده در زمستان پیشروی مخالفین که در خاک افغانستان هستند از بین ببرد و با حمایت و قناعت قوای ناتو محلات شان را در آنطرف خط مورد حمله قرار داده تا سران و طراحان شان از بین برود. در غیر این همین آش و همین کاسه. وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است