پاکستان، ازبکستان، دو همسایه دو دهلیز
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۴    ۱۳۹۶/۹/۱۶ کد خبر: 142781 منبع: پرینت

گسترش تجارت با ازبکستان نیازمندی افغانستان از پاکستان را مرفوع می‌کند.

شام روز دوشنبه استقبال از رییس‌جمهورغنی در میدان هوایی اسلام‌کریموف در تاشکند پایتخت ازبکستان کم‌سابقه بود. مقامات بلندپایه ازبکستان به شمول صدراعظم و وزیر خارجه آن کشور در استقبال از رییس‌جمهورغنی صف کشیده و از میهمان شان با بهترین تشریفات پذیرایی کردند.

رییس‌جمهور غنی در این سفر 20 توافقنامه و قرارداد مهمی را با همتای ازبکستانی‌اش امضا می‌کند که دوتای آن در بخش تجارت و ترانزیت است. روابط میان دولت‌های افغانستان و ازبکستان در دوره حکومت وحدت ملی و خصوصا پس از به قدرت رسیدن شوکت میرضایف در ازبکستان به بهترین مرحله خود رسیده است.

سیاست اقتصادمحور ازبکستان و دیپلماسی فعال منطقه‌ای افغانستان به همراه تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور عاملان این نزدیکی است. افغانستان و ازبکستان دو همسایه‌ای است که تا کنون از ظرفیت‌های اقتصادی همدیگر در بخش‌های مختلف از جمله تجارت و ترانزیت بی‌بهره بوده اند.

حامد کرزی در طول 13 سال حاکمیت خود هیچ تمایلی به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ازبکستان نداشت و همچنان متکی به پاکستان ماند. طی 13 سال حاکمیت کرزی، نتیجه‌ عدم روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، تصرف بازار افغانستان توسط پاکستان و محتاج ماندن به بنادر آن کشور با تحمل هرگونه خواست و تحمیل تحقیرآمیز آن‌کشور بالای افغانستان بود.

افغانستان و ازبکستان دو دهلیز ترانزیت برای دو منطقه‌ مهم برای همدیگر است. افغانستان می‌تواند دهلیز ازبکستان برای جنوب آسیا و ازبکستان می‌تواند دهلیز افغانستان برای آسیای مرکزی باشد ضمن اینکه گسترش تجارت با ازبکستان نیازمندی افغانستان از پاکستان را مرفوع می‌کند، منجر به رشد ظرفیت‌های ترانزیتی افغانستان با مناطق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی می‌شود.

بهار سال جاری مسدود شدن بنادر پاکستان بروی افغانستان و گسترش تجارت با آسیای میانه نشان داد که بنادر پاکستان تنها گزینه در عرصه‌ تجارت برای افغانستان نیست و باید از ظرفیت‌های منطقوی در این عرصه استفاده صورت گرفته و از انزوای ترانزیت و تجارت بیرون شد.

با امیدواری به روابط نیک میان دولت‌های افغانستان و ازبکستان منتظر عملی شدن توافقنامه‌ها و قراردادهای امضا شده میان دو کشور بخصوص در بخش ترانزیت و تجارت می‌مانیم تا بر زندگی مردم و اوضاع حکومتداری تاثیرات آن آن شاهد باشیم.

وفایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
ازبکستان
نظرات بینندگان:

>>>   بعد از درگذشت اسلام کریموف که با افغانستان وتاجکستان رابطه خوبی نداشت رهبری جدید از بکستان تغیر رویه داده اند
ر

>>>   اردوغان یک سیاستمدار پوپولیست و عوام فریب بزرگ است و پیوسته می کوشد بدون پرداخت هزینه سوار موج شود و هنگامه سازی کند و با سر دادن شعارهای دیوانه وار از خود رهبر جهان اسلام بتراشد. به مصداق دوصد گفته چون نیم کردار نیست، اگر به راستی می خواهد کاری بکند، درست هنگام آن فرا رسیده است تا روابط را با اسراییل قطع نموده، سفیر ان کشور را اخراج و سفارت را ببندد.
تصور نمی رود جز از چند پان ترکیست نادان و چند اخوانی متعصب وطنی کسی فریب مکاری های او را بخورد.
خوش بود تا محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است