ترامپ در تمامی جبهه‌ها دچار شکست شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۹    ۱۳۹۶/۹/۱۵ کد خبر: 142704 منبع: پرینت

دونالد ترامپ در چند جبهه مهم بین المللی با شکست جدی روبرو شده: نقشه‌هایش در سوریه نقش بر آب شده، تهدیداتش علیه کوریای شمالی کارساز نبوده و در رویارویی با ایران نیز موفقیتی بدست نیاورده است.

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: امروزه دیگر کاملا مشخص شده است که "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در عرصه جهانی، یکی پس از دیگری دچار شکست جدی می شود: گروه‌های مسلح مخالف سوری که آمریکا از آنها حمایت می‌کرد، در سوریه به‌طور کامل تار و مار شده‌اند، تهدیدات ترامپ برای نابودی کامل کره شمالی، در این کشور مورد تمسخر قرار گرفته و پیونگ یانگ با وجود هشدارهای وی، همچنان به آزمایش موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهد و بالاخره ایران هم که دونالد ترامپ آن را «دولتی تروریستی» نامیده، نه تنها توجهی به تهدیدات واشنگتن ندارد، به‌زودی عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد شد. همه اینها به منزله شکست آشکار آمریکا هستند.

تمام هفته گذشته، شایعات مختلف در مورد جدی شدن اختلافات بین رییس کاخ سفید و "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا شنیده می‌شد که گفته می‌شود احتمالا در ماه فوریه سال آینده از این سمت برکنار شود. طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی آمریکایی، «تندروهای» تیم رهبری ترامپ، تیلرسون را به اجرای سیاستی ملایم در برخورد با روسیه متهم کرده‌اند. به گفته آنها، تیلرسون در سال 2012 از دست رییس جمهوری ولادیمیر پوتین «مدال دوستی روسیه» را دریافت کرده و همین مساله به اعتبار وی در واشنگتن لطمه زده است.

شایعاتی نیز در این مورد شنیده می‌شود که احتمالا دارد "مایک پومپئو" رییس کنونی سازمان سیا به سمت وزیر امور خارجه جدید آمریکا منصوب خواهد شد. به عقیده کارشناسان، در این صورت جناح «تندروها» در واشنگتن تقویت شده و خطر تشدید سیاست‌های اعمال فشار آمریکا بر کوریای شمالی و ایران، افزایش پیدا خواهد کرد.

"جولیان آسانژ" موسس سایت «ویکیلیکس» چند روز قبل در صفحه تویئتر خود نوشت که شایعات در مورد انتصاب پومپئو به سمت وزیر خارجه دولت ترامپ، گویای فراهم‌سازی مقدمات حمله آمریکا به ایران است.

آمریکا دست به حماقت حمله نظامی به ایران نخواهد زد
البته اکثر کارشناسان (چه آمریکایی و چه روسی) برخلاف آسانژ معتقدند که احتمال دست زدن آمریکا به حمله به ایران، بسیار ضعیف است.

به نوشته این نشریه روسی، با عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای دیگر هر نوع حمله نظامی آمریکا به ایران از لحاظ نظامی مفهومی نخواهد داشت، برای اینکه در سازمان شانگهای نیز مانند ناتو، اصل امنیت جمعی کشورهای عضو حاکم بوده و حمله به هر یک از اعضا آن، به منزله حمله به همگی تلقی می‌شود. لازم به یادآوری است که همین چند روز پیش (اول دسامبر) "دمیتری مدویدیف" نخست وزیر روسیه در نشست روسای دولت سازمان همکاری شانگهای بار دیگر بر حمایت قاطع مسکو از عضویت کامل ایران در این سازمان تاکید کرد.

ضمن اینکه حتی از لحاظ تئوری هم تکرار «سناریوی عراق» در قبال ایران و هر نوع اقدامی از سوی دولت دونالد ترامپ که خط مشی رویارویی با تهران را در پیش گرفته، برای سرنگونی نظام سیاسی در این کشور، غیرممکن است. تهدیدات توخالی ترامپ نتوانسته مقامات تهران را دچار تزلزل و یا تغییر سیاست تقویت مواضع خویش در منطقه خاورمیانه کند، هرچند ترامپ نمی خواهد بپذیرد که در «بازی با ایران» شکست خورده و تهدیداتش علیه تهران «طبل توخالی» و غیرموثر است.

تهدیدات ترامپ باعث وحشت کوریای شمالی یا جلب حمایت جهانی نشده
راهکار رییس جموری آمریکا در قبال کوریای شمالی نیز با شکست مواجه شده است. تهدید ترامپ در مورد «با خاک یکسان کردن» پیونگ یانگ تنها مورد تمسخر "کیم جونگ اون" رهبر جوان کوریای شمالی قرار گرفته و نتوانسته وی را از ادامه پرتاب موشکهای بالستیکی جدید بترساند. دونالد ترامپ هم چاره‌ای جز این برایش باقی نمانده که به غیر از تهدید پیونگ یانگ، از جامعه جهانی هم بخواهد تا هر نوع ارتباط خود با کوریای شمالی را قطع کند، حتی از چین انتظار دارد تا ارسال نفت به کوریای شمالی را متوقف کند. به بیان دیگر، واشنگتن تلاش می‌کند تا پیونگ یانگ را در محاصره و تنگنا قرار دهد.

این در حالی است که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه چند روز قبل به آمریکا هشدار داد که مسکو از چنین اقداماتی حمایت نمی‌کند. لاوروف گفت: «اگر آمریکا به دنبال بهانه برای نابودی کوریای شمالی می‌گردد، باید این مسئله را مستقیما اعلام کند. در آن صورت ما تصمیم خواهیم گرفت که چطور به آن واکنش نشان دهیم. به عقیده ما، رژیم اعمال تحریم‌ها علیه کوریای شمالی ناکارآمدی خود را نشان داده است.»

سوریه، بزرگترین عرصه شکست سیاست ترامپ بشمار می‌رود
و بالاخره، بزرگترین شکست دونالد ترامپ در جبهه سوریه رخ داده است. "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا هشدار داده است که پنتاگون قصد ندارد از سوریه خارج شود و نظامیان آمریکایی تا زمانی که لازم باشد برای مبارزه با داعش در این کشور باقی خواهند ماند. ولی واقعیت این است که گروه‌های مسلح مخالف سوری سازش ناپذیر که از سوی واشنگتن تامین مالی و تسلیحاتی میشدند، توسط نیروهای هوایی-فضایی روسیه و ارتش بشار اسد، دیگر تار و مار و نابود شده‌اند.

علاوه بر این، نشست سه‌جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی هم که بدون حضور آمریکا، در خصوص آینده سوریه تصمیم‌گیری کردند، نیز برای دونالد ترامپ بسیار توهین‌آمیز و خجالت‌آور بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
شکست
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است