می خواهیم از مهندسی انتخابات پیشگیری کنیم
حکومت قصد مهندسی انتخابات با تقلب را دارد و ما در نشست قندهار قصد داشتیم این موضوع را مردم هم بفهمند، جامعه بین المللی هم بفهمند و می خواهیم که جلوی این کار را بگیریم 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۳    ۱۳۹۶/۹/۱۳ کد خبر: 142633 منبع: پرینت

نشست قندهار هنوز هم محور فکری مردم افغانستان، جریان های سیاسی و حکومت افغانستان است. نتیجه یا برآیند نشست قندهار و تاثیرگزاری اش بر محدود سازی دامنه مانور حکومت افغانستان یا تمکین به پیشنهادات قانونی اپوزیسیون سیاسی افغانستان تا چه میزانی اثرگزار بوده است؟ نوع گفته های رییس جمهور در قبال برخی از چهره هایی که نسبت به حکومت ادعا دارند که حکومت با داعش همدست هستند و حکومت گفته است اگر این ادعاها ثابت نشود این افراد باید چادر بپوشند نشان می دهد که حکومت نوعی تقابل را در مقابل این نشست گرفته است و در برابر پذیرش برخی ها خواست ها نیز جبهه گرفته شده است. نتیجه این نشست منتج به کدام مسیر خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر انور الحق احدی رییس جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «تحول» در خصوص مواردی از انتقادات از حکومت در نشست قندهار گفت: حکومت فعلی ما بسیار ناکام است ما می خواهیم به مردم بگوییم که این حکومت بسیار ضعیف است و دیگر این حکومت بسیار ناکام است. ما قرار است که از لحاظ قانونی حکومتی مبتنی بر دموکراسی باشیم و باید زعیم های خود را از طریق انتخابات انتخاب کنیم. متاسفانه در حال حاضر طوری که دیده می شود ممکن است ما نتوانیم انتخابات شفاف را داشته باشیم و این در دست حکومت است. حکومت قصد دایر کردن یک انتخابات شفاف را ندارد و توافق در قندهار بر سر همین نقطه بود که باید یک انتخابات شفاف برگزار شود و کمیسیونی که از طرف رییس جمهور تعیین می شود مورد اطمینان ما نمی تواند باشد وبعضی قصه هایی که از خود کمیسیون بر آمده به ما این گواهی را می دهد که حکومت قصد مهندسی انتخابات را داشته است. قصد تقلب را داشته و ما می خواهیم که این موضوع مردم هم بفهمند جامعه بین المللی هم بفهمند و می خواهیم که جلو این کار را بگیریم.

وی در مورد شواهد مهندسی انتخابات توسط حکومت بیان داشت: حکومت از امکانات دولتی سوء استفاده می کند. حکومت از حالا برای اینکه به اهداف سیاسی خود برسد تعیینات را بر اساس اهداف سیاسی می کند. مثلا والی ها را بر این اساس تعیین می کند که در انتخابات به همراه شان کمک کنند. مشاورین را بر این اساس تعیین می کند که بتوانند در انتخابات به وی کمک کنند. در همین اواخر هم والی هایی بوده اند که تغییر و تبدیل شده اند که بر اساس اهداف سیاسی بوده است. به زودی دو سه والی دیگر هم به همین منوال تبدیل می شوند. در وزارت ها هم به همین منوال تعیینات می آید. فرضیه طوری است که رییس جمهور در انتخابات بی طرف می ماند این فرضیه کاملا ناقص است. قوانین ما باید اصلاح شود. رییس جمهور قدرت های بسیار زیادی دارد اما رییس جمهور از این قدرت ها به نفع حکومت مرکزی استفاده نمی کند بلکه به نفع شخص خود استفاده می کند.

احدی ادامه داد: هدف از نشست قندهار هم آگاهی مردم بود. هدف این بود که به مردم گفته شود که این حکومت ناکام است و این موضوع را رساندن به مردم است که از لحاظ قانون و از لحاظ نظام ما باید انتخابات شفاف داشته باشیم. حکومت این قصد را ندارد. ما می خواهیم بر حکومت از راه جامعه بین الملل و از راه مردم فشار وارد کنیم. چرا که اگر انتخابات شفاف برگزار نشود ممکن است مردم به اقدامات دیگری دست بزنند که این شرایط نه به نفع اپوزیسیون، نه به نفع کشور و نه به نفع هیچ کسی دیگر نخواهد بود. این حکومت به مردم فکر نمی کند و حتی متاسفانه از نفاق قومی می خواهد به نفع خود استفاده کند.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان، در ارتباط با خواسته های ایتلاف های نشست قندهار اظهار داشت: اکثر خواسته های ایتلاف نجات افغانستان هم از حکومت موجود بود و انتقاد از آن بوده است. آنها از حکومت موجود بعضی مقام ها را طلب می کنند. تلاش ما به همراه ایتلاف نجات این بود که باید برای آینده فکر کنیم، راجع به انتخابات آینده فکر کنیم. آنها در اعلامیه خود هم گفته اند که ما وعده هایی که حکومت داده است را می خواهیم و بازگشت معاون اول را می خواهیم.

وی در خصوص واکنش رییس جمهور در مقابل این نشست بیان داشت: یادم نمی آید که تابحال رییس جمهور در مقابل چنین نشست هایی واکنش مثبت نشان داده باشد. رییس جمهور بنیادش همینگونه است. یعنی بی مورد فریاد می زند و واکنش های بیخود انجام می دهد و جواب اصلی را نمی دهد. من این گفته رییس جمهور را تقبیح می کنم که گفته است اگر کسانی که ادعاهایی در این نشست در مورد حکومت کرده اند ثابت نتوانند باید چادر بپوشند. این نشان می دهد که رییس جمهور ارزش کمی برای زنان قایل است. پیشنهاد می کنم که حکومت بر احساسات و کلمات مورد استفاده خود کنترل داشته باشد و اینگونه نشود که هر روز رییس جمهور با اظهارات بی مورد و بیجا بحران را تولید کند. گفته های رییس جمهور پر از تشدد بیجا است. متاسفانه اظهارات وی مایه مسخره کردن مردم شد و از طنز هم گذشت.

احدی گفت: ما می خواهیم به عنوان یک اپوزیسیون فعال واقعیت ها را بگوییم. اگر حکومت در قسمت انتخابات شفاف پیشنهادات ما را نپذیرد برخورد خواهیم کرد. آن وقت نشان خواهیم داد که حکومت لیاقت رهبری این ملت را ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهندسی انتخابات
احدی
نظرات بینندگان:

>>>   دولت متقلب را نابود کنید.

>>>   سلام به همه اظهارات آقای احدی بسیار طفلانه است قرار معلومات در اقتصاد ماستری دارد آقای احدی بفرمایند در آن زمان وزیر مالیه وزیر تجارت بود چه دستاورد داشت من هم در بسیار مسائل بالای دولت انتقاد دارم مثلا کسیکه انتقاد میکند باید انتقاد پذیر هم باشد اینهای که در قندهار جلسه داشتند بالای حکومت انتقاد میکنند به مردم امتحان شانرا داده اند و مردم انتظار محکمه ایشان هستند و امروز رسیدنی است بفکر بنده انشا اله به سزای اعمال خویش می رسند
برادرتان بیدار با احترام

>>>   همین داکتر نا داکتر لیاقت یک مدیریت عادی را هم ندارد

>>>   این گروپ غاصبان قاچاقبر ان واختلاس گران برای خدمت به مردم اینقدر ته وبالا میدوند !!!

>>>   داکتر صاحب انوری یک مثال داریم میگویند که با خدایت چی کردی که به خلق ان کنی
در دوران که به قدرت بودی در همین حکومت چی کردی جز از اینکه خود را صاحب پول وبرادر هایت را جز دزدی دیگر کاری نداشتی حال که از صحنه قدرت بیرون رفتی حال این حرف ها را میزنی تنها خودت نی بلکه همگی شما کسانیکه خاین به این دولت وملت استین وبودین تا وقت که به قدرت استین هیچ خبری نیست وقت که از قدرت بیرون شدین باز همین حالت ها را به بار میاورید یکی تان خدمت به این ملت نکردین جز خیانت جز دزدی خو همگی تان این بلند منزل ها را از کجا کردین کدام تان ۱۴ سال پیش بلند منزل داشت ویا از پرتان به شما میرث مانده باشد همگی میدانند جز دزدی دیگر کاری نداشتین با چند حرفی مردم را باز ندهید از خداوند بترسید

>>>   بلی اگراحدی وکرزی درجکومت باشد باز اگر کل دنیا را اب برد هم خیر است بیشرمی هم اندازه دارد فکرکو بغیرازشما هیچ کسی دیگری پیدا نمیشود چرا شما اینفدربیشرمی را براه انداخته اید وبدانید که هیچ کس شما رانمیخواهد چرا دزدی دروقت شما اوج گرفت وکرزی برای دزدان اجازه داد که دزدی کنین خولیکن خارج نبرین این گپ کرزی بیاد ما است واگربیاد احدی باشد
هرمهره برای یکدوره کاراست نه دائیمی

>>>   پدرام:
من از هر چه تاجیک خاین، مزدور و مزدورمنش است بیزارم. چه سیاست مدار، چه تاجر، چه نظامی، چه شاعر، چه نویسنده و…
من از همه ی مزدورمنشان و نوکرصفتان جهان بیزارم. در هر قاره ی که هستند از هر کشوری که هستند از هر دین و مذهبی که هستند از هر هویت و تباری که هستند.
تاجیک هایی که در به در دنبال غنی و کرزی و اتمر و بقیه می گردند تا لقمه نانی به دست بیاورند، به کرسی ای بنشینند، یا مشروعیت خود را از شوونیست های پشتون بگیرند، کوچکترین اهمیت، اعتبار و عزتی نزد من ندارند. من راهم را ادامه میدهم حتا اگر تنها بمانم.همیشه سخن دکتر شریعتی به یادم می آید، که در باره ی ابوذر غفاری(رح) گفته بود: ابوذر تنها زندگی می کند تنها میمیرد و تنها حشر میشود، البته این را هم بگویم که حضرت ابوذر کجا و ما آدم های معمولی کجا!
سخن دکتر شریعتی را در مقام مثال آوردم نه در مقام مقایسه.

>>>   حالا پدر فساد و تقلب که کرزی بود در قدرت نیست که همراه دزد و صاحب خانه دهن جوال بگیرد اگر مردم ازاد گذاشته شود که رای بدهند و دغلی صورت نگیرد به اشرف غنی و کرزی حتی خانم شان هم رای نمی دهد ممکن کمال ناصر اصولی و یکتعداد دیگر چند بز و گوسفند قربانی چاق کنند اما به مقصد نمی رسد خمیر مایه تقلب وتعین ریس جمهور در اوغانستان امریا انگلیس و در اخر پاکستان است انها از ریگ روغن و از دیوانه مغز متفکر جور میکنند کسی که از موش میترسید حالا شیرش میسازند.

>>>   Mutaref
خودی‌ها و غیرخودی‌ها:
در تعیین و ابقای مقامات بلندرتبه در حکومت وحدت ملی، معیار [«خودی‌» و «غیرخودی»بودن]، معیار اساسی است. خودی‌ها معمولن در جاهای استراتژیک و پول‌آفرین گماشته می‌شوند. اما «غیرخودی‌ها» در پست‌های تشریفاتی و «من‌درآوردی». «خودی‌ها» از قدرت و صلاحیت تصمیم‎‌گیری بالایی برخوردار هستند، اما غیرخودی‌ها فاقد صلاحیت، مامور و مغذور. خودی‌ها باید مدیران لایق، قاطع و توانا باشند، اما غیرخودی‌ها باید از میان آدم‌های ضعیف، دهن‌پرآب و جیره‌خور انتخاب شوند. خودی‌ها باید آدم‌های «باتلخه» باشند، اما غیرخودی‌ها خسی‌شده. خودی‌ها اگر هزاران فساد هم کنند، پرونده‌ای علیه‌شان ترتیب نمی‌شود؛ اما زیرکانه پرونده‌های فساد خودی‌ها را به‌پای «غیرخودی‌ها» می‌بندند. خودی‌ها زندان نمی‌روند، اما غیرخودی‌ها ممکن به‌خاطر فسادهای ناکرده، سال‌ها پشت میله‌های زندان آب خنک بخورند. کسانی ممکن وزیر یا والی باشند، اما «خودی» نباشند. حکومت وحدت ملی در تمام سطوج پر از آدم‌های خودی و غیرخودی است. در یک وزارت یک «غیرخودی» وزیر است، اما تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی معین «خودی» است. این یعنی ذلت

>>>   سلام
احدی جان خودت هم یک وقت عضو بلند پایه همین دولت بودی بغیر از چور وغارت گری چه کار خوب انجام داده بودی،اگر حال برایت چوکی دهند نه چرک است نه پرک.توصیف دولت را مینمائی
کابلی

>>>   احدی جان میدهد تا بهر طریقی شده چوکی را بدست آورد ، اگر این مرتبه چوکی را گرفت باز ببینید که چی اختلاسی براه اندازد چون می بیند از پاروک وردک و زاخیل وال کسی پرسان نکرد

>>>   آیا مهندسی انتخابات ازین بهتر میشود که در زمان کرزی که خودت وزیر بودی،کرزی چهل نفر را از داخل و خارج از نابغه گرفته تا بشر دوست و دیگران شامل کاندید های ریاست جمهوری میکند و در آخر اعلان میکند که انتخابات را از پیش کل شان بردم.
کدام انتخابات در افغانستان تا بحال مهندسی شده نبوده است؟
همی خود کرزی نبود که افرار کرد،بخاطری که از اختلافات گروپ های مجاهدین و جنگ شان در امان باشد،رهبران اًنها را در انتخابات شامل پارلمان ساخت.
آیا ازبن کرده اقرار واضح تر تا بحال دیده یی؟
حالا تو می آیی و از انتخابات مهندسی شده گپ مبزنی.

>>>   کار نیم کاره اشرف غنی بدون شک توسط احدی تکمیل خواهد شد. احدی یعنی ادامه سیاست غنی . بعد از غنی ، احدی مهارت بیشتر در فریب مردم دارند . از ورود ایشان به پست ریاست جمهوری از همان حالا باید جلو گیری صورت گیرد .

>>>   خوب زنده گی جورکردید دیگه ازما چی میخواهید؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است