قطعنامه نشست قندهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۶/۹/۱۲ کد خبر: 142520 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
قطعنامه گردهمایی بزرگ مردم افغانستان در قندهار
نزدیک به چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد. این حکومت در حالی بالای مردم افغانستان تحمیل شد که تقلبهای انتخاباتی کشور را تا پرتگاه سقوط کشانده بود. همان بود که از روی مجبوریت و بنا بر وعده های حکومت وحدت ملی مبنی بر آوردن اصلاحات انتخاباتی، این حکومت پذیرفته شد.
از سوی دیگر تقلب های گسترده انتخاباتی، دامن زدن به مسایل قومی و قومی سازی انتخابات، بحرانی شدن انتخابات گذشته و آمادگی گرفتن به اعلام حکومت جداگانه و بی ثبات سازی افغانستان از مسایلی بود که مردم افغانستان در دو راهه: میان بحرانهای احتمالی و خطرناک یا حکومت وحدت ملی، باید یکی را انتخاب می کردند.
توقع این بود که حکومت وحدت ملی که تعهداتی را که برای مردم کرده بودند به آن متعهد باشند و در راستای عملی ساختن تعهدات پایبند و صادق بماند. اما با دریغ باید گفت: که حکومت وحدت ملی ازهمان آغاز؛ به دامن زدن به مسایل قومی، سیاسی کردن مبارزه علیه فساداداری، سرکوب جنبش های عدالت خواهانه مدنی وگردهم آیی سیاسی، سیاسی سازی نهادهای امنیتی و دفاعی کشور، عدم اراده سیاسی جهت تکمیل کابینه حکومت، ادامه سرپرستی ها، عدم توجه به مصوبات و تصامیم شورای ملی، صدور فرامین سلیقه یی در مغایرت به قانون اساسی، اقدام کرد. اینها از مواردی اند که حکومت مسیر استبداد، برهم زدن تفکیک قوا و نهادینه کردن خودکامگی را تا به اکنون راه رفته است.

از طرفی دیگر بنا بر دلایل زیرین حکومت نتوانست خواستها و مطالبات مردم افغانستان را برآورده سازد:
1- حکومت در امر تأمین امنیت و حفظ جان شهروندان افغانستان ناکام بوده؛ چنانچه ناامنیها در سراسر کشور گسترش یافته است.
2- حکومت اراده سیاسی راستین برای تأمین صلح عادلانه و پایدار ندارد و با پروسه صلح خواهی برخورد پروژه یی میکند.
3- مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، فرار سرمایه، فرار جوانان و گسترش مهاجرتها، روند فرار و مهاجر از کشور به صورت بی پشینه، نشان میدهد که حکومت در زمینه تأمین رفاه اجتماعی مردم نیز ناکام است.
4- حکومت اصل تفکیک قوا را زیر پا کرده، شدیدا درگیر اختلافات سیاسی در سطح رهبری حکومت و انحصار قدرت در یک حلقه کوچک شده است.
5- حکومت اراده راستین سیاسی جهت راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه پارلمانی و ریاست جمهوری ندارد و در تلاش مهندسی کردن این پروسه برای نهادینه کردن تقلبهای انتخاباتی و تکرار تجربه ناکام انتخابات 2014 است.

با توجه به موارد فوق: امروز در این گردهمآیی بزرگ جمعی از جریانهای سیاسی، احزاب سیاسی، نمایندگان مردم در ولسی جرگه، به دنبال جلسات پیهم قبلی، به خاطر مشورت ودریافت راه حل در ولایت کندهار گردهم آمدند و پس از تحلیل و ارزیابی اوضاع جاری کشور در سطوح گوناگون به این نتیجه رسیده اند:
1- نهادینه کردن دموکراسی بدون به وجود آوردن شفافیت در پروسه های انتخاباتی، ممکن نیست. ما به این باور هستیم که کمیسیون های موجود توانایی برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه را دارا نیستند. زیرا رییس حکومت وحدت ملی، خودش عملا در پروسه انتخابات مداخله کرده و افراد معیین و مشخص را از طریق کمیته گزینش به عنوان کمیشنر تعیین و مقرر می کند. درحالیکه ما خواهان تعیین کمیشنران بی طرف و غیر وابسته در مشورت با جریانهای سیاسی و اپوزسیون کشور هستیم. در صورتیکه حکومت به این خواست ما، تا دوماه آینده پاسخ مثبت ندهد و یا دروازه های گفت وگو و مشورت را باز نکند در آن صورت، اشتراک کنندگان این نشست بزرگ مردمی کندهار، حرکتهای بزرگ مدنی را در سراسر کشور علیه حکومت سازماندهی خواهند کرد.
2- حکومت سه سال است که برگزاری انتخابات پارلمانی را به تاخیر انداخته است و دراین رابطه ضیاع وقت میکند. اشتراک کنندگان نشست امروز خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی در تابستان سال 1397 و انتخابات ریاست جمهوری در بهار 1398 هستند.
3- حکومت به اصطلاح وحدت ملی، در بسا موارد احکام قانون اساسی و دیگر قوانین نافذه کشور را نقض کرده است. اشتراک کنندگان این گردهمآیی در مورد نقض قوانین از نشانی مسوولان حکومت شدیدا اعتراض دارند و به این حکومت هشدار میدهند تا به این نوع قانون شکنیها و تخلفات پایان بدهند در غیر آن با واکنشهای شدید و سراسر مردم کشور رو به رو خواهند شد.
4- اشتراک کنندگان این گردهمآیی به وحدت، اتحاد، همبستگی میان شهروندان و اقوام افغانستان تأکید می ورزند و به حکومت افغانستان هشدار می دهند که تا هرچه زود تر از تفرقه افگنی، دامن زدن به تعصبات قومی و پارچه کردن مردم افغانستان جلوگیری کند. در صورتیکه حکومت وحدت ملی به مسایل قومی و تعصبات تباری ادامه دهد، بدون شک مردم افغانستان دست به کار شده و این عمل حکومت را بی پاسخ نخواهند گذاشت.
5- مردم افغانستان از انگیزه، فداکاریها و شهامت قوای دفاعی و امنیتی کشور تمجید و تقدیر میکند. همچنان مردم افغانستان خواهان تجهیز و تکمیل نمودن این نیروها با وسایل و تجهیزات مدرن هستند. زیرا مردم خواهان امنیت و صلح هستند. درحالیکه صلح و امنیت از خواستهای دیرینه و اولویت مردم ما می باشد. با تاسف حکومت،طالبان و جامعه جهانی هیچ برنامه یی مشخصی را برای نهادینه کردن صلح عادلانه در افغانستان ندارند. مردم افغانستان از حکومت و جامعه جهانی میخواهند که تا برنامه و استراتژی مشخص و روشن را برای آوردن صلح عادلانه و مذاکره برای آن روی دست گیرند.

در فرجام ما به مثابه شهروندان این سرزمین در حالیکه از "سکوت استراتژیک " حکومت آگاه هستیم و در عین حال از عدم تمکین و پاسخگویی حکومت در رابطه به اعتراضات و خواسته های مدنی و قانونی خود سخت معترض هستیم با آنهم از حکومت می خواهیم که تا در رابطه به مسایل طرح شده، هرچه زودتر پاسخ مثبت ارایه کرده و برای تحقق این خواستها، دست به کار شوند.

و من الله توفیق
زنده باد مردم سرافراز کشور
پاینده و جاوید باد همبستگی و اتحاد پایدار مردم افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   اینها همه میراث کرزی است

>>>   6 - ماهم مانند شهزاده های دزد سعودی که حالا داوطلبانه حاضر شده اند هفتاد فیصد پول های دزدی واختلاس خودرا واپس بدهند ما هم برای تقویه وحدت ملی حاضر هستیم بیست فیصد پول های نامشروع خویش را دوباره به حکومت تحویل دهیم

>>>   و جواب حکومت چند تا لاف و چند پتاق است.
غنی با امریکا توافق کرده و از کس هراس ندارد.
مگر سرطان معده امریکا را نمیشناسد.

>>>   این چرندیات را نخواندم چون از همان ګردهمایی معلوم است که چند دزد و لندغر بخاطر بقایی جان خود و چوروچپاول جمع شده بودند و همین مصیبتهای که امروز در حکومت است از کسی بجا مانده که رهبری این نشست طفلانه را به عده داشت چند وحشی از طویله خانه حکومت و چند دزد رانده شده از حکومت باهم نشسته بودند که انها نماینده مردم نیست بلکه برای مردم بخاطر چور وغارت کشور باید جواب ګو باشد.
وحکومت حالا همه اینها را به محاکمه بکشاند چون در حکومت شامل هستند و به ضد حکومت ګرد همایی به اشاره دشمن میکند کرزی بی حیثیت باید مانند جنرال بوزنیا به محکمه هاګ کشانده شود.

>>>   به نظر بتنده باید این نظام هر چه زودتر تغیر کند در غیران همه مردم در بدبختی خواهد امد

>>>   ما از این قطعه نا مه دفاع می کنیم

>>>   یک عده مردمان تاریخ تیر شده میخواهند جهت مفاد های شخصی و چور و چپاول دوباره به قدرت برسند و نظام را سقوط بدهند اینها کیها هستند
اول . کرزی طالب پرست بود و است و همیشه طالبان قاتلین ملت ما را برادر خطاب میکرد و 7000 طالب را از حبس رها کرد که تا امروز مردمان بیگناه ما را میکشند و بصورت غیر مستقیم باعث قتل هزاران مردم بیچاره و داغدیده ماشد کرزی از ایران و دیگر ممالک رشوت گرفت و فامیل خود را با دوستان اش ملیونر ساخت از پول مردم بیچاره ما لوی جرگه را اورد و خود فیصله اننرا قبول نکرد و غیره و غیره
دوم . اقای نور که در زمان جهاد کابل را بمبارد کرد و وقتی به قدرت رسید چور و چپاول کرد و خود وفامیل خود را ملیاردر ساخت و اطفال خود را طوری تربیه کرد که مانند سک گوش انسان های بیگناه را چک میزند
سوم . شورای ملی و شورای ولایتی که در بین شان قاتلین و غاصبین زمین و رشوت خوران ماهر و ستون پنجم هستند در فکر بربادی نظام هستند این شورا های فساد باید منحل شوند
چارم . اقای قدیر که 267 ملیون دارای خود را در پارلمان خود اعلان کرد و همیشه انتقاد میکند زیرا از غصب جایداد و پول های دزدی کرده خود تر س دارد
پنجم . کسانی که در حکومت گذشته کار میکردند و اصلاحات را نیاوردند و خواب بودند و دزدی کردند حالا بیدار شدند و ا صلاحات می خواهند ویک حکومت فاسد و پوسیده و تکه تکه را به غنی به میراث دادند
شما کوتا نظرن که اعمال گذشته تان را به زودی فراموش کردید و بدانید که حکومت امریکا به شما اجازه نمی دهد که اینقدر کنگگ کنید قاضی لقظاد در هاگ می خواهد که محکمه کسانی که با عث جنگ و کشتار و چور وچپاول در افغانستان شدند به جزای شان برسانند ان روز به زودی خواهد رسید وملت منتظر همان روز است
بصیر نظری

>>>   به هموطنان اوغان و نه تنها اوغان خود سه پیشنهاد دارم ،
اگر پیشنهاد هایم معقول و منطقی نبود ، می توانید هر نامی مانند متعصب ، قومگرا ، شور انداز ، مغرض ، جنگره یا همان پرخاشگر را بالایم بگذارید ، می پذیرم . در غیر صورت می توانید آنرا نقد کرده منطقی و برابر با اصول وظایف یک شخص خردمند رد نمایید .

۱ -- برای زدودن بزرگترین چالش بین الاوغانی که همانا اکثریت و اقلیت است ، یک سرشماری شفاف و دموکراتیک با حضور داشت همه اقوام در گروپ های شمارش کننده ، راه اندازی می کنیم . اگر اکثریت خود را به اثبات رساندید ، کور شویم که حق مسلم شما را نادیده گرفته ادعای ناحق کنیم . در غیر صورت شما مانند مایی و فخر و غیرت بر ما نفروشید . بد است !
۲ -- برای اینکه چالش های موجود پیرامون زبان در کشور ما حل و فصل شود ، شما زبان ما را پارسی بگویید و از مصطلحات ملی خود ساخته و خود بافته تان بگذرید . ما زبان شما را پشتو می گویم و از دغه می گذریم و شما از ترافیک شدن زبان دیگران بگذرید . اینکه ما خود زبان مادری خود را پارسی می گوییم یا دری ، یا پارسی دری مشکل ماست نه از شما . ما پوهنتون می گوییم ، شما دانشگاه بگویید ، کار بسیار مشکل و غیر ممکن است ؟ اگر منافع ملی و سرنوشت آینده خود را با ما یکجا می دانید ، از ملی سازی ها ، بابا سازی ها و قهرمان سازی ها هم شما بگذرید و هم ما می گذریم . می ،داریم قرمان ها و بابا ها را مردم انتخاب کنند نه سیاستمداران مغرض .
۳ -- یک مشکل اساسی دیگر که باید در نخستین شماره می نوشتم ، خط منحوس دیورند است . این خط یا سرحد قانونی دولت افغانی را بابای افاغنه امیر عبدالرحمن خان با دولت هند بریتانوی در بدل پول و اسلحه فروخت و دستخط نمود . پادشاهان سدوزایی و غلجایی هر کدام که به قدرت رسیدند آنرا به رسمیت شناختند ، چرا امروز دوباره بالای این سرحد قانونی جنجال های سیاسی و ارضی را راه انداخته ایم ؟
-- آیا امکان دارد و ما توانایی داریم تا دوباره این سرزمین های فروخته شده بابای خود را برگردانیم و به خاک خود زیاده کنیم ؟ هرگز ،
-- آیا پاکستان اتومی اجازه خواهد داد سرحدش را با افغانستان در پل اتک بسازد ؟ هرگز ،
-- آیا افاغنه آن ور سرحد ، صوبه سرحدی ها و قبایل آزاد تمایل و خواهش پیوستن دوباره سرزمین شان را به خاک افغانستان دارند ؟ هرگز !
افاغنه محترم این ور سرحد ، بیآیید ازین آرزو و خواهشی که برآورده شدنش خواب است و خیال است و محال است و جنون ، بگذرید . با این دعوای ناق ( ناحق ) و بی مورد در خاک مردم بیگانه هم خود را خراب و تراب کرده اید و هم ما را ، هم خود به جایی نرسید و هم مانع دیگران شدید . به یاد داشته باشید که انگریز و امریکا هیچگاه همسایه در به دیوار شما نشده در غم و خوشی تان شریک تان نمی شوند . ابزار سیاست جیوپلیتک دیگران نشوید .
پس به گفته مزاری ها خاک خشک ما نه تنها که به دیوار پاکستان نمی چسپد بلکه خاکباتکش چشم خود ما را کور می کند .
البته این دیدگاه منست ،
بیآیید منطقی ، اصولی و انسانی اندیشه نموده اگر آرزوی یکجا بودن با سایر اقوام را دارید ، راه خود را انتخاب کنید تا ما هم بدانیم راه خود را و شما هم ، دو پا در دو کشتی گذاشتن پیامد بسیار ناگوار دارد .
دوستانم مرا همیشه سرزنش می کنند که افراطی اندیشه دارم ، اگر همین پیشنهاد هایم را چند فسیبوک چلونکی هموطنان افغان من پذیرفتند و با من همنوا شدند ، خط مش مبارزه آینده خود را در پیام دیگری خواهم نوشت . و گرنه همان دهل خواهد بود و همان ولوله .
منصور بدری

>>>   کسانیکه که درقندهار گردهم آمدن اینها خودش شان هم برای مردم افغانستان قابل قبول نیستند تماماً مشکلات فعلی کشور عملکرد های نادرست آنان بود وچنین دولت را توقع داشتند که ناکارا باشد ومردم فکر کنند که کرزی خوب بود و اکثریت کابینه فعلی هم افراد اعتمادی کرزی است که روزگذرانی میکنند ،مانند عبداالله ،اتمر ،رازق ،نور ، غنی ،برمک ،ستانکزی، بهرامی وغیره .

>>>   شما از نشانی کدام مردم صحبت میکنید در حالیکه مردم از شما هیچ پیشتبیانی نمیکند شما را کی ها نماینه مردم تعین کرده است شما از ما مردم سو، استفاده میکنید اصلآ ما شما به هیچ وجه نماینده خود قبول نداریم ، حالاکه سرمایه های شماو دست شما از دزدی گرفته میشود میگوید نماینده مردم هستیم هر کدام شما کدام خدمت به مردم کردین این سوال را خود بپرسین
احمد از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است