تحقق صلح تصوری رویایی است
انتظار نداریم کسانیکه به یمن حضور خارجی ها واقعیت قدرت را در جامعه بدست گرفته اند، حاضر شوند که رقبایشان در قدرت سهیم شوند و انحصار قدرت را به قیمت صلح با یک قشر وسیع از ملت از دست بدهند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۸    ۱۳۹۶/۹/۱۱ کد خبر: 142475 منبع: پرینت

نشست بررسی دلایل بن بست صلح در کشور و راه برون رفت از آن صبح امروز شنبه 11 قوس 96 در هتل کانتینتال در کابل با اشتراک شخصیت های فعال در عرصه صلح برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمدامین کریم، سخنگوی حزب اسلامی در نشستی با عنوان "بن بست صلح در کشور و راه های برون رفت" گفت: صلح وقتی بوجود می آید که طرفین از شعارهای کلیشه ای به پذیرش واقعیت های عینی جامعه و منطقه رجوع کند و امر واقعیت پذیری برای هر دو جانب است.

سخنگوی حزب اسلامی، درخصوص دلایل به بن بست رسیدن پروسه صلح از سوی حکومت تصریح کرد: واقعیت امر این است که تصور گفتمان جنگی از جانب مقابل که عمدا تحریک طالبان است تصویری را ارایه می دهد که به هیچ صورت ذهنیت انسان عادی پذیرش صلح با آن را ندارد. گروه طالبان در مطبوعات و گفتمان حاضر نیروهای سیاسی در کشور، یک گروه مزدور، وحشی، تروریست و غیرافغانی معرفی می شود؛ تازمانیکه این صحبت، یک گپ جنگی باشد می تواند قابل درک و مولفه هایی از حقیقت را با خود به همراه داشته باشد اما به هیچ صورت امکان باز کردن دریچه های صلح را در کشور میسر نمی کند.

کریم افزود: باید به این واقعیت تن بدهیم که طالبان از نگاه عقیدتی، اجتماعی و طبقاتی جزو لاینفک جامعه افغانستان و واقعیتی انکار ناپذیر هستند و پارچه ای از مملکت هستند نه یک جمع خارجی مزدور بیگانه! طالبان یک واقعیت فکری، عقیدتی و تاریخی منحیث یک جناح با برداشت محافظه کارانه از اسلام از جامعه ما هستند و نمی توان این واقعیت را انکار کرد و عمده ترین مطلبی که در رابطه با صلح با طالبان مطرح است پذیرفتن این واقعیت تابحال انکار شده است.

عضو حزب اسلامی، با بیان اینکه طالبان در سال 2001 واقعیت قدرت را در افغانستان بدست داشتند اظهار کرد: بدنبال واقعه 11 سپتامبر، نیروهای خارجی آمدند و تحریک طالبان را از قدرت بیرون کردند و جناح هایی را بر قدرت آوردند که آنها با طالبان در جنگ بودند و تا امروز نیز قدرت در دست کسانی است که با آنها در جنگ هستند.

وی افزود:براین اساس انتظار نداریم که کسانیکه به یمن حضور خارجی ها واقعیت قدرت را در جامعه دارند، حاضر شوند که رقبایشان در قدرت سهیم شوند و انحصار قدرت را به قیمت صلح با یک قشر وسیع از ملت رها کنند. انحصار گرایی در بدست گرفتن قدرت، یکی از موانع اصلی صلح در کشور است و این واقعیتی انکارناپذیر است.

کریم، درخصوص موانع صلح از سوی طالبان نیز اظهار کرد:ادعای داشتن امارت اسلامی در کشور، بحیث مولفه ای ابدی به هیچ صورت راه صلح در کشور را باز نمی کند و تحریک طالبان نه از نگاه اجتماعی و نه از منظر واقعیات ملی و منطقوی نمی توانند مدعی باشند از روزیکه رهبرشان تعیین شده صاحب قدرت بلامنازع هستند و هر کس را که آنها تعیین کنند، رهبر بلامنازع افغانستان است؛ این ادعا غیرواقعی و رویا گونه است.

سخنگوی حزب اسلامی تصریح کرد: تلقی کردن جناح مخالف از سوی طالبان بحیث کسانیکه چون با خارجی ها همکار هستند، مباح الدم هستند، مخالف مقوله های دینی و خلاف واقعیت های جامعه است. هر کس که در این کشور و دستگاه کار می کند نه کافر است و نه مباح الدم و تازمانیکه این تصور تکفیری درست نشود، مشکل جنگ باقی می ماند.

این مقام ارشد حزب اسلامی به امر تقلب در اعتقادات طالبان اشاره کرده و افزود: طالبان باید بپذیرند که از امر تقلب بگذرند؛ تقلب از منظر آنها به این معنی است که اگر جناح مسلمان به زور قدرت را گرفت، قدرت آنها از نگاه دینی شرعی است و تداوم جنگ در این مسیر را شرعی و منطقی می دانند درحالی که تفکر تقلب، تفکری عارضی در اسلام است و از نگاه دینی قابل توجیه نیست.

وی افزود: تا زماینکه این واقعیت ها را دو جناح مقابل هم نپذیرند و به آنها تن ندهند با تجاربی که دارم ، تحقق صلح امری رویایی است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امین
بن بست صلح
نظرات بینندگان:

>>>   Bagramian
تا هنوز هم دیر نشده است !
خوبترین راه بیرون رفت از بن بست سیاسی، نظامی، امنیتی و دولتی که حاجی غنی احمدزی کشور را با آن رو به رو ساخته است، تطبیق و پیاده سازی بند به بند توافق نامه تشکیل حکومت وحدت ملی منعقده در سفارت امریکا در کابل است. از نگاه من، بی این، بدیل قانونی و همه پذیر دیگری وجود ندارد!

>>>   Kohistani
درکشوریکه هشتادوپنج درصد از مقامات بالایی آن جاسوس امریکایی، اسرائیلی، انگلیسی ، پاکستانی ، سعودی ، چینی ، آلمانی ، فرانسوی ، ترکی وروسی باشد حتمن پانزده در صد آن جاسوس ایرانی میباشد ، ازینرو به آنهای که نگران گپ های محقق هستند تذکر میدهم ، تا بر اصلیت بانو اول کشور که عیسوی یهودی الااصل میباشد و ریس جمهوری که نفر خاص سیا ، آی ، ا و حافظ منافع امریکا است و ریس شورای امنیتی که نماینده انتلجنت سرویس انگلیس ، وزیر دفاع که نماینده پاکستان و ریس امنیتی که عضو تربیت شده آی ، اس ،آی ، ریس سنا وزیر دولت در امور پارلمانی که از شاگردان با وفای مولانا فضل ا لرحمن ریس مدرسه دیوبندی پرورش طالبان ترورست در پاکستان به عنوان مشت
نمونه خروار در نظام باشد ، به همین ترتیب پولهای استخباراتی سپاه ایران را کرزی و داودزی دریافت کرده باشد گپ های محقق چه کارایی میداشته باشد ، که نگران آن هستند ؟
برداشته شده از صفحه دوست گرامی ام جناب حفیظ روند

>>>   Mohamadi
باور میکنید یا نه میکنید نشست قندهار و این کشیده گی ها همه بازی سیاسی است !!
با نشست قندهار قبیله میخواهد صف بندی های مقابل خود را بشکناند و به قسمت دیگر خود وصل کند !!

>>>   اگر طالب مزدور نیست پس چی است؟

>>>   آقای کریم مرد مُعلم و مُعقل است و واقیعت را تصریح کرده است.
ای کاش همۀ مردم افغانستان به این سطح میبودند و هر موضوع را درست تحلیل و بیان کرده میتوانستند.
خداوند ج از هرنوع آفات و بلاها حفظت کند، ای برادر مسلمان محمد امین "کریم"
عبدالله

>>>   آقای انجینر کریم بسیار سخن نیک اظهار داشته اید در صلح باید. طالب ومطلوب از اخوت وبرادری وسلامت عقل کار گیرند ،نه مانند. کسانیکه هر روز دولت را به نابودی تعدید میکنند. در حالیکه خود شان هزارا جنایت را متقبل شده اند به مانند کسانیکه در شهر قندهار جمع شده ودر حقیقت چپاولگر وزور کویی اند وترس دارند. که لقمه چرب از دست شان نرود .
عبدالله ریحان

>>>   کریم اگر عقل داری از سرنوشت استاد فرید پند بگیر.
گلبدین استاد فرید را چرا کشت؟ چون استاد نمیخواست بیشتر از این آله دست شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است