متن کامل بیانیه صلاح الدین ربانی در نشست قلب آسیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۶/۹/۱۱ کد خبر: 142474 منبع: پرینت

متن بیانیه‌ افتتاحیه صلاح‌الدین ربانی در هفتمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول.

جلالتمآب الهام علی اُوف،‌ رییس جمهوری آذربایجان، جلالتمآب داکتر محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، جلالتمآبان وزرای امور خارجه، روسای محترم هیات ها، خانم ها و آقايان

در ابتدا می خواهم با اغتنام از فرصت، وزرای خارجه، هیات عالی رتبه کشور های اشتراک کننده، حامی و نماینده های عالی رتبه سازمان های منطقه ای و بین المللی را به هفتمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول تحت عنوان " امنیت و اتصال اقتصادی در منطقه قلب آسیا" در شهر زیبای باکو خوش آمدید بگویم. ما از مهمان نوازی گرم و ترتیبات عالی برای کنفرانس توسط دولت جمهوری آذربایجان، تشکری می نماییم. تشکر از محترم المار محمدیاروف، وزیر امور خارجه برای ریاست مشترک کنفرانس امروزی.

همچنین می خواهم از حضور جلالتمآب رییس جمهور الهام علی اُوف و جلالتمآب رییس جمهور محمد اشرف غنی اظهار امتنان نمایم. همچنین می خواهیم از جمهوری ترکیه برای پذیرش ریاست مشترک نشست بعدی قلب آسیا، پروسه استانبول تشکری نماییم. ما از روسای مشترک قبلی، هند، پاکستان، چین،‌ قزاقستان و ترکیه و همچنان حمایت متداوم آنها از طریق تدابیر اعتمادسازی تشکری می نماییم.

قلب آسیا به مثابه یک روند منطقه اي، راه طولانی ای را از آغاز آن در نوامبر 2011 در استانبول تا حال طی نموده است. از آغاز این روند تا حال، هفت کنفرانس به شمول کنفرانس امروزی در باکو را موفقانه برگزار نموده ایم. این امر بالای تعهد مشترک ما به این روند به مثابه هدف کلی ترویج صلح و رفاه در افغانستان و منطقه قلب آسیا مجددا تاکید می نماید. در این روشنایی، می خواهم از نقش کشورهای رهبری کننده تدابیر اعتمادسازی در تطبیق برنامه ها و پروژه ها تحت تدابیر اعتمادسازی معین آنها، قدردانی نمایم. ایزاد تدابیر اعتمادسازی بالای زراعت یک امر بجا بوده چون افغانستان و منطقه قلب آسیا از سکتور مثمر زراعت بطور سنتی مستفید گردیده اند.

جلالتمآبان!
همکاری منطقه ای دیگر یک مفهوم انتزاعی نبوده بلکه یک امر لازمی جهت رسیدگی به چالش های مشترک، تقویت امنیت و پیشرفت توسعه اجتماعی_اقتصادی منطقه ما می باشد. قلب آسیا انعکاس دهنده تعهد و آرزوی مستحکم افغانستان است تا مرکز همکاری ها باشد، نه مقابله. ما از حمایت شما از تلاش های افغانستان برای استفاده از موقعیت مرکزی ما در قلب آسیا برای افزایش همکاری های اقتصادی وسیعتر منطقه یی، قدردانی می نماییم. این امر در عنوان كنفرانس امسال (امنیت و اتصال منطقه ای به سوی یک منطقه قدرتمند قلب آسیا) منعکس گردیده است.

در حقیقت اتصال از طریق افغانستان، افزایش تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری را تسهیل بخشیده و بدین ترتیب رشد اقتصادی در سراسر منطقه را تامین می نماید. در مقابل، این امر افغانستان و منطقه قلب آسیا را کمک می نماید تا در مقابل تهدیدهای بزرگ مشترک امنیتی مانند تروریزم، افراط گرایی و جرم و جنایت که مانع رفاه مشترک ما به سوی همگرای اقتصادی منطقه ای می گردد، به ثبات دست یابیم. از این رو ما از گام های نتیجه محور همه ما جهت تطبیق تاپی، کاسا یکهزار، انتقال برق 500 تاپی و خط آهن پنج کشور استقبال می نماییم.

خرسندم از اینکه کارگوی هوایی ای که میان افغانستان و هند در حاشیه کنفرانس وزرای خارجه در امرتسر آغاز گردیده بود، حالا نتایج ملموسی دارد. این امر صادرات محصولات افغانستان به بازار های هند را افزایش بخشیده است. به همین ترتیب فعالیت دهلیز تجارت و ترانزیت چابهار افزایش یافته و ما محموله های مساعدت گندم را از این مسیر امیدوارکننده دریافت می نماییم. اخیرا ما شاهد توسعه بزرگ دیگری برای تقویت اتصال منطقه ای بودیم که پنج کشور، موافقتنامه تجارت و ترانزیت راه لاجورد را در حاشیه نشست موفقانه وزرای خارجه رکا در عشق آباد، امضا نمودند.

خانم ها و آقایان!
قلب آسیا، پروسه استانبول از آغاز تا حال، رویکرد مشترکی را برای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، ‌جهت تصویب توسط کشورهای عضو ترویج نموده است. در حقیقت،‌ ما نباید در مغلوب نمودن و ازبین بردن گروه های تروریستی، ميان آنها تفكيك نماییم. این امر باید در محور تدابیر اعتماد سازی مبارزه با تروریزم باشد. در این زمینه،‌ ما از اولین نشست متخصصین در مورد مسوده استراتژی منطقه ای مبارزه با تروریزم در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی ملل متحد استقبال می نماییم. ما از همه اعضا خواهانیم تا بحث روی مسوده متن تدابیر اعتمادسازی مبارزه با تروريزم را که توسط افغانستان ارایه گردیده است، آغاز نمایند.

جلالتمآبان!
می خواهم یک بار دیگر از دولت آذربایجان به خاطر میزباني نشست امروز تشکری نمایم. همچنان از حضور سهمگیری همه شما در جریان کنفرانس، تشکری مي نمایم.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قلب آسیا
پروسه استانبول
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است