حرف های نیکلسون تکراری است
حرف های نیکلسون را ما از زمانیکه بوش نظامیان را به افغانستان فرستاد می شنیدیم. در هفده سال ما شاهد هستیم به جای اینکه تروریزم نابود شود، گروه های دیگر ترور را نیز متولد کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۳    ۱۳۹۶/۹/۱۰ کد خبر: 142420 منبع: پرینت

جنرال جان نیکلسون در سفرش به قندوز گفته است که ماموریت حمایت قاطع برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان هر آنچه در توان دارد انجام خواهد داد. آیا این بار این گفته ها می تواند ثمر بخش باشد؟ آیا می تواند با حمایت از نیروهای امنتیی ما مثمر ثمر واقع شود و فعالیت های دشمن را خنثی یا کمتر کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، زلمی وردک آگاه مسایل نظامی در برنامه «چشم انداز» در خصوص حرف های جنرال نیکسون می گوید: این حرف ها را ما از زمانی که بوش نظامیان آمریکا را به افغانستان فرستاده بود و گفته بودند که ما تروریزم و طالبان را ریشه کن می سازیم و در کل تروریزم را محو می سازیم، می شنیدیم. در هفده سال ما شاهد هستیم که به جای اینکه تروریزم نیست و نابود شود اولادهای دیگر را متولد کردند بطوریکه امروز بیست گروه مخالف در داخل افغانستان داریم. بنابراین حرف های نیکلسون تازه نیست و تکراری است. این واقعیت است که مخالفان از راه جنگ پیروز نمی شوند چرا که تجهیزاتی که خارجی ها در اختیار ما می گذارند در اختیار مخالفان ما نیست. آنها تجهیزات آنچنانی ندارند، آنها طیاره ندارند. اما مساله اساسی این است که تجهیزات ما هم فقط سرو صدای فروانی دارد و گفته می شود که فلان تجهیزات در اختیار ما قرار داده می شود. در واقع تجهیزاتی که در اختیار ما قرار داده می شود طیاره ها و تانک هایی است که از جنگ ویتنام و جنگ جهانی دوم باقی مانده است. با این وجود اگر نیروهای خارجی در کنار ما نباشند باز هم ما می توانیم در این حد حالا از خود دفاع کنیم. چرا که در واقع آنها کار بخصوصی نکرده اند و نمی کنند. گهی به میخ می زنند و گهی به نعل می کوبند.

وی، در خصوص علت حضور آمریکایی ها در افغانستان می گوید: برداشت ها از حضور آمریکا و ناتو در کشور ما این است که آنها برای این اینجا هستند که می خواهند به کشورهای آسیای میانه و کشورهایی که در حال رشد سریع اقتصادی هستند بروند و از رشد آنها جلوگیری کنند. حرف های ترامپ را هم شنیدیم که گفت هرجایی که منافع ما باشد ما در آنجا هستیم. افغانستان هم کشوری است پر از ذخایر طبیعی. از هر چیزی که در جهان وجود نداشته باشد و نیاز باشد در افغانستان پیدا می شود.

وردک، معتقد است آمریکا مبارزه واقعی با تروریزم نمی کند و فقط سعی می کند افراد آنها را از بین ببرد نه ریشه های آن را و گفت: پس مبارزه با تروریزم برای آمریکا فقط یک بهانه است. اگر واقعا مبارزه با تروریزم هدف باشد، پاکستان که لانه تروریزم است و کارخانه های تروریزم در آنجا وجود دارد، چرا از آنجا شروع نمی کنند و منابع تمویل و تولید آن را از بین نمی برند که می گذارند همچنان فعالیت کنند و تروریزم تولید شود. مبارزه با شاخه های آنها به هیچ دردی نمی خورد چرا که هرچه شاخه ها را قطع کنیم از کنار آن شاخه های دیگری می روید. حرف و عمل این به اصطلاح مبارزه کنندگان با تروریزم یکی نیست. به همین دلیل است که امروز مردم افغانستان اعتماد خود را به آنها از دست داده اند. در حال حاضر هر حرفی را که آمریکایی ها بزنند دیگر مردم افغانستان باور نمی کنند.

این آگاه نظامی، حکومت را ناتوان در حل مسایل و مشکلاتش می داند و افزود: حکومت وحدت ملی هم اگر به پیروزی بر مخالفان خود دست پیدا نکرده است باید حداقل می توانست مسایل داخلی خود را حل کند. اما می بینیم که چنان هرج ومرج و چند دستگی در افغانستان است. هیچ فردی در حکومت به فردی دیگر در حکومت اعتباری ندارد و اهمیتی نمی دهد. هیچ پایه اقتصادی ندارد و حکومتی هم که اقتصاد قوی ندارد نمی تواند هر برنامه ای که بخواهد آن را جایگزین کند. دیدیم که اخیرا در لوگر انتحاری از سوی داعش شد. چرا داعش این قدرت را دارد که در یک شهر ما انتحاری کند، دلیل این است که خدمتگزاری و صداقت در بین ما وجود ندارد. مسوولان محلی به مسوولان مرکزی دروغ می گویند و این مسوولان مرکزی عملکرد خود را بر اساس گزارش های آنها پیش می برند. اینگونه است که جنگ ها تشدید می شود.

وردک در ارتباط با راه حل مشکلات کشور می گوید:تا حکومت وحدت ملی یک جامعه شناسی واقعی در افغانستان به راه نندازد و برنامه هایی را که در زمان کمپاین انتخاباتی پیشکش کرده بود عمل نکند و آن تعهدی را که در بوجود آمدن حکومت وحدت ملی تعهد کرده بود عملی نکند. هیچ کاری دیگر نمی توانند انجام دهند. نه مردم را با خود خواهد داشت و نه می تواند با تروریزم و مخالفان مبارزه کند. زمانی که وعده های خود را عملی کرد می تواند هر برنامه ای را که برای امنیت و اقتصاد باشد اجرا کند. در حال حاضر در کشور ما عکس همه اینها اجرا می شود. لباس سرباز، غذای سرباز، سلاح سرباز، مرمی سرباز از وزارتخانه های ما و از حلقات داخلی به مخالفان ما فروخته می شود. به همین دلیل است که تا امروز ما نتوانستیم چند گروه کوچک را که تعدادشان صدها برابر کمتر از ما است را از بین بریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیکلسون
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است