کرزی بازهم به فکر قومیت گرایی است
مجلس بزرگان (لوی جرگه) هیچ وقت برگزار نمی شود. این یک خواب است که افرادی مانند کرزی آن را می بینند. مردم و سیاسیونی که به فکر افغانستان هستند بهتر است که از کرزی دور شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۹/۸ کد خبر: 142346 منبع: پرینت

آیا برگزاری مجلس بزرگان «لوی جرگه» عنعنوی، راه عبور از بحران کنونی خواهد بود؟ در حالیکه حکومت وحدت ملی بر مبنای توافقنامه سیاسی اش متعهد به برگزاری انتخابات و تدویر مجلس بزرگان تعدیل قانون اساسی تا دوسال از عمرش بود حالا که بیش از سه سال هم می گذرد به آن تعهدش نتوانسته است عمل کند برخی از منتقدان این حکومت اما دم از نیاز به برگزاری مجلس بزرگان عنعنوی یا شورای بزرگ سنتی می زنند. به دنبال مطرح شدن طرح ایجاد برگزاری مجلس بزرگان عنعنوی از سوی حامد کرزی چندی پیش شماری از جریان های سیاسی که از این طرح حمایت کردند و برگزاری مجلس بزرگان را تنها راه نجات کشور و ملت قلمداد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داوود اساس عضو پیشین مجلس سنا در برنامه «آخر خط» در خصوص طرح مجلس بزرگان از سوی حامد کرزی گفت: ما داریم خاک به چشم مردم می زنیم و وقت را ضایع می کنیم. از لحاظ قانونی باید مجلس بزرگان «لوی جرگه» از طرف حکومت خواسته شود. مردم افغانستان باید هشیار شوند. متاسفانه در افغانستان هر کسی یا هر گروه و حزبی کار خود را می کند و هر کسی از گوشه ای از افغانستان می کشد. در افغانستان حالتی آمده است که بالاتر از وحشت است. بیرون آمدن از این بحران مطمینا تشکیل مجلس بزرگان «لوی جرگه» نیست. در طول تاریخ افغانستان هر وقت موضوع و مساله گنگی وجود داشت، راه حل برای حل آن مجلس بزرگان بود.اما همین کرزی که حالا داد از مجلس بزرگان و لوی جرگه می زند بود کسی بود که مجلس بزرگان را شرماند. رییس مجلس بزرگان را هم بی آبرو کرد، مردم را هم پراکنده کرد. این مجلس بزرگان ما بود.

وی، در خصوص هدف کرزی برای تشکیل مجلس بزرگان بیان داشت: در حال حاضر حتی سیاسیون ما برای تشکیل جرگه هم وحدت نظر ندارند. آنها باید یک بارهم شده جمع شوند و به وحدت نظر برسند. آنها تصمیم بگیرند. سیاسیون ما باید امروز یک جا شوند و بر سر پارلمان فشار بیاورند. هدف کرزی حتما از ایجاد مجلس بزرگان این است که بتواند در قدرت باشد و یا اینکه بتواند حرف های خود را به اشرف غنی از این طریق بقبولاند. رحیم ایوبی هم مهره کرزی است دارد کارهای کرزی را پیش می برد. آن روزها که کرزی از اشرف غنی حمایت می کرد از اشرف غنی حمایت کرد و حالا که که کرزی علیه حکومت شده است با حکومت مخالفت می کند.

اساس، خطاب به حامد کرزی در مورد انتقاداتی که از حکومت می کند می گوید: حامد کرزی اگر امروز انتقاد می کند و می گوید که آمریکایی ها اشغالگر است، باید به وی گفت، آرمیکایی ها را خود تو بر سر ما آورده ای. همین مجلس بزرگان را تو خودت بدنام کرده ای، حالا چطور شده است که دوباره مجلس بزرگان را می خواهی، وحشت و دهشت را تو بر سر ما آورده ای، از قانون تو تخطی کرده ای و این رسوم بد را بنیاد گذاشته ای حالا این سر و صداهایی که برپا کرده ای چیست؟ کرزی و ایوبی و دیگرانی که کنار اینها هستند دارند به چشم مردم با این کارها خاک می زنند. کرزی و ایوبی از قوم پوپل زی هستند و در مجلس بزرگانی که می خواهند تشکیل دهند اهداف قومی را دنبال می کنند. اگر سیستم کشور ما درست نمی شود و تا حالا خراب است به خاطر همین قوم گرایی ها است.

کرزی، حکومت غیر قانونی اشرف غنی را خودش آورده است، آمریکا را خودش به افغانستان آورده است، بنیان خرابی انتخابات را خودش ایجاد کرده است. حالا از این اوضاع خودش انتقاد می کند؟ تمام این اوضاع به خاطر وجود خودش است. با این وجود فکر می کنم که مجلس بزرگان هیچ وقت برگزار نشود. این یک خواب است که افرادی مانند کرزی آن را می بینند. مردم و سیاسیونی که به فکر افغانستان هستند بهتر است که از کرزی دور شوند و دیگر سیاسیون را ببینند و یک تصمیم صحیح خوب بگیرند و فقط هر کس به فایده خود تنها فکر نکند و بیشتر از این افغانستان را به چالش نکشند و به قهقرا نبرند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا همینطوراست وبی فائیده است چیزی بدست آورده نمیتواند

>>>   .
شخصیت های سیاسی ما نباید به عنوان مواد خام تنور حامدکرزی مورد سؤ استفاده سیاسی قرار بگیرند.

>>>   Salam
اين دو قبيله عامل بدبختى يك سر زمين بزرگ است و نبايد به هيچ قبيله و قبيله گرايى مجال داد تا رهبرى را بدوش گيرند يك خشت هم در دوام قدرت اينها گذاشتن جفاى بزرگ است .

>>>   سخنان امروز لطیف پدرام در مجلس نمایندگان:

- چرا قندهار با احترامی که به مردم قندهار دارم چرا باید قندهار تصمیم بگیرد،این استمرار یک استبداد است، استمرار یک شوونیزم قومی است.

- شکی نیست وضعیت بحرانی است،ما بار ها تاکید کردیم رژیم غنی مشروع نیست غیرقانونی و قابل قبول نیست. پارلمان می باید در چنین شرایط ابتکار عمل را به دست می گرفت که متاسفانه به دلیل فساد گسترده در سطوح مختلف اعتبار خود را پیش مردم از دست داده.

-حالا میگویند گردهمایی قندهار، اما اونجا شاید بگویند همین لویه جرگه بود.

- این لویه جرگه میخواهد مشورتی باشد،عنعنوی باشد بحث من در مورد لویه جرگه ها معلوم است که لویه جرگه ها غیردموکراتیک،عقب مانده، و غیر قابل قبول برای ما، مردم ما، حزب من و طرفداران من است.

-آقای کرزی از کدام پایگاه حقوقی میخواهد لویه جرگه دایرکند، ریس جمهور بوده اما حالا یک شهروند عادی است. اگر قرار باشد به روش،کرزی کسی لویه جرگه دعوت کند، من شخصا و شما هر کدام تان میتوانید 5 تا 10 هزار نفر از ولایات مختلف، از اقوام مختلف دعوت کنید و بگویید لویه جرگه است و اگر این لویه جرگه فقط مربوط برادران پشتون ماست، بحث اش علیحده است.اما اگر لویه جرگه گویا ملی و سراسری است،هرکس میتواند ،احزاب میتواند لویه جرگه دعوت کند.

-دیروز بحث دیورند را گفتم حل شود بعضی ها خشمگین شدند، اما امروز پاکستان دیوار کرده و شما تدابیر گرفته نتوانستید، امروز می گویم اگر افغانستان فدرالی نشود با توجه به مداخله ی کشور های مختلف این کشور به طرف تجزیه می رود.

>>>   Mahdi
پیشنهادی به حامد کرزی:
بخت به شما یاری کرد؛ شما در یکی از بهترین مقاطع تاریخ افغانستان، زمامدار این کشور بودید. مقطعی که در آن برای بار اول (و شاید برای بار آخر) بود که روی قضیه‌ای «اجماع جهانی» حاصل گردید.
از فیض این اجماع، قوای گران، مبالغ بی کران و حمایه‌یِ سیاسی بی پایان به سوی افغانستان سرازیر گردید. اما همان طوری که خود نیز به آن اذعان دارید، وضعیت کنونی برایند شایسته‌ای در ازای آن همه اهتمام و مصرف نیست؛ و نباید فکر کنید که این همه نابسامانی، به دلیل کنار رفتن شما از اریکه‌ی قدرت بوده؛ بلکه، بر عکس- و به طور یقین- سنگ تهداب این بنای محکوم به فروپاشی را شما گذاشته اید؛ اینها حاصل همان تخمی است که شما کشته بودید. ولی شگفت اینست که بجای انتباه از کارنامه‌یِ گذشته، در پی بازگردانیدن عقربه‌ی زمان هستید؛ و ر‌ؤیای لویه جرگه‌یِ اضطراری، شما را بی قرار ساخته، راه حل مشکل افغانستان را در برگزاری «لویه جرگه‌یِ عنعنوی» می بینید.
به شما پیشنهاد می کنم به جای دعوت به عقب گرد، داعیه‌یِ برگزاری لویه جرگه‌ی قانون اساسی را در پیش گیرید؛ تا از این طریق، هم اشتباهات گذشته‌ی خود را جبران کرده باشید، و هم کشور از بحران بیرون آید. می خواهم این نکته‌یِ اساسی را به شما گوشزد کنم: مشکل افغانستان، غلطی در چگونگی توزیع قدرت است. بنابرین، پیشاپیش باید به فکر طرحی برای توزیع عادلانه‌یِ قدرت باشید؛ بهترین گزینه نظام صدارتی است؛ همانی که در لویه جرگه‌ی‌ تصویب قانون اساسی، از طرح آن در جلسه‌یِ عمومی، با تمام نیرو جلوگیری کردید.

>>>   Badry
این نوشته وزین و ابراز دیدگاه رفیق ارجمندم عسکر نجم پیرامون ( لویه جرگه ) قابل خوانش و اندیشه است .
"بدری گرامی! دقیقآ لویه جرگه ها، یک عنعنه غیر دموکراتیک و وسیله یی است جهت بدست آوردن اهداف یک قوم و تحمیل آن اهداف بالای مردم کشور ماست . زیرا آنانیکه داد از دموکراسی و عدالت اجتماعی میزنند توضیح دهند که ،
- آیا واقعآ لویه جرگه خواست همه ملیت های برابر و برادر در کشور ما است؟؟
- آیا واقعآ لویه جرگه و فیصله های آن دموکراتیک و مورد تآئید همه مردم کشور ما است؟؟
- اگر در لویه جرگه کسی اعتراض نماید او را از تالار لویه جرگه خارج نمی کنند؟؟
- آیا نماینده های لویه جرگه از جانب مردم انتخاب میشوند؟؟
- آیا نمونه یی از لویه جرگه در گذشته و حال در سایر کشور های جهان موجود بوده و است؟؟
- چرا اشتراک کننده های لویه جرگه اکثریت آن انتصابی استند؟؟
- هرچند اعضای شورا های محلی،پارلمان و سنا اعضای لویه جرگه اند ولی کدام پارلمان وسنا ؟ حدود سه سال است که این ارگان ها مشروعیت قانونی ندارند و همه آنها بر اساس حکم یک شخص یعنی رئیس جمهور ی که خودش بر اساس تقلب و تصمیم جان کری تعین شده است پارلمان و سنا و شوراهای ولایتی فعلی، بر حسب هدایت همین شخص تعین و انتصاب شده اند. بنآ حرف شما کاملآ دقیق است و جوابها هم منفی است.
از نظر من لویه جرگه ها فقط بمنظور سرکوب دموکراسی ، خواست ها و آرمانهای وطنپرستانه یی همه مردم در کشور ما میباشد.
آنانیکه لویه جرگه را در قانون اساسی کشور درج نموده اند و آنرا عالیترین مرجع تصمیم گیری ذکر داشته اند نه تنها دموکراسی را که رهبران و باداران شان ادعا میکنند که در افغانستان دموکراسی را آوده اند، خود آنرا را زیر پا نموده اند بل کشور را برای همیشه بسوی بحران سوق داده اند.
به امید روز ی که نسل های بعد ما از این لویه جرگه های قلابی و زورگویان در امان بوده فقط همین طور بدانند و آگاه شوند که چگونه سرنوشت یک کشور بدست افراد فروخته شده، غرق در فساد، تفنگ سالارو بالاخره قاتلین مردم شان تعین میگردید و مردم چی رنج ها از این لویه جرگه کشیده اند.
موفق باشید "

>>>   Farida Frogh
در قرن بیست و این لویه جرگه توهین بزرگیست به شعور و دانش مردمی که یک عمر تحصیل کردند ولی بشینند کچالو پوست کنند تا که چهار تا جاهل و قوم پرست فاشیست بنام جرگه به نفع قبیله ای خودشان بیایند و بالای گرده های زخمی مردم سوار باشند ، جایی که محکمه ، قضا و قانون باشد به این جرگه های قومی چه نیاز است ؟ فکر کردند که هنوز هم مردم همان مردم ۳ قرن پیش است ؟ سیصد سال مارا بنام جرگه اسیر کردید و خودتان پادشاهی کردید دیگر آن زمان گزشته این جرگه های پشتونوالی قابل قبول نیست حالا مردم خودشان تصمیم میکیرند در سر نوشت خویش اگر هزار سال هم غنی و کرزی تلاش کنند دیگر در بین مردم جای ندارند

>>>   Arianfar
بزرگترین جفای امریکا در حق مردم ما تحمیل یک آدم دارای تاریک ترین اندیشه های قرون وسطایی قبیله یی تبارگرایانه با غیر دموکراتیک ترین شیوه ها، ترفندها و روش ها برای یک دهه ونیم آزگاربود. هم در کنفرانس بن، هم در لویه جرگه ها وهم در انتخابات ها با زیرپای گذاشتن همه ارزش های دموکراتیک، امریکا با نادیده گرفتن اراده مردم ما کرزی را بر شانه های ما بالا کرد. در هیچ برهه یی از تاریخ ما (منهای دوره سیاه طالبان) تا این اندازه بر اراده مردم ما اهانت نشده بود. مردم ما هرگز این جفای امریکا را فراموش نخواهند کرد. اما بدتر از آن تحمیل بیمار روانی یی به نام اشرف غنی بر کشور و مردم ما بود.

>>>   نامش که .....است خائن است،
امروز یکی اش اقرار میکند (مثل نبیل امنیت) در حالیکه دیگرش هنوز هم بهانه منافع ملی را برای پوشش خیانت هایشان پیشکش میکند و آن خیانت ها را هنوز هم برحق میداند۰
غیر پشتونها باید متحد شوید، تفاوت های گذشته را کنار بگذارید، به گذشته که همه در آن کوتاهی دارید نچسپید، و در مقابل این تمامیت خواهان خیانتکار و تقلبکار مصمم و متحدانه برزمید۰ ورنه یکی یکی نابود، زبون، بی هویت و مسخره و رسوا میشوید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است