با کاندید وزرای جدید آشنا شوید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۶/۹/۶ کد خبر: 142178 منبع: پرینت

1. دگر جنرال طارق شاه بهرامی در سال 1346 در قریه چهار باغ ولسوالی قرغۀ ولایت لغمان تولد گردیده تعلیمات ابتداییه را در مکتب ابتدایی چهارباغ ولایت لغمان و تعلیمات بکلوریا را در لیسه سید نورمحمد شاه ولایت کابل درسال 1362 به پایان رسانیده بعد از فراغت از صنف دوازده شامل حربی دانشگاه و درسال 1365 به درجه لیسانس بحیث دوهم بریدمن فارغ گردیده است. درسال 1367 کورس عالی افسران را سپری نموده و درسال 1393 از کالج مساعی قرارگاه و قوماندانیت کشور شاهی انگلستان درجه ارکان حرب را بدست آورده است. موصوف آموزش های نظامی در امریکا و انگلیستان نیز داشته است.
بهرامی وظیفه ابتدایی را از معاونیت تولی آغاز کرده آهسته آهسته تا به این مقام رسیده. بهرامی در پست های مختلف در چوکات وزارت دفاع ملی ایفای وظیفه کرده زمانی آمر دفتر قوماندانی قول اردوی (201) سیلاب بوده همچنان از سال 1388 تا سال 1391 بحیث قوماندان قطعه (444) کوماندو در ولایت هلمند ایفای خدمت نموده است.
جنرال بهرامی بحیث قوماندان قطعه (444) کوماندو در ولایت هلمند کارنامه های بارز جنگی را از خود به جا گذاشته برعلاوه وظایف محاربوی به منظور دفع و طرد حملات طالبان در چندین عملیات سنگین و پیچیده آنولا از جمله عملیات تصرف مجدد ولسوالی های مارجه، نادعلی و واشیر در زمان های مختلف سهم بارز و تعیین کننده را ایفا نموده است.
بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی وی درسمت رییس عمومی اخذ و هماهنگی اطلاعات دفتر شورای امنیت که یک ساختار نو؛ به منظور ایجاد هماهنگی اطلاعات در سطح ملی بوده ایفای وظیفه کرده است در حوت سال 1395 در بست ستر پاسوال بحیث معین ارشد امنیتی وزارت داخله مقرر گردید. در ماه ثور 1396 بر اساس فرمان ریاست جمهوری بحیث سرپرست وزرات دفاع ملی افغانستان منصوب گردیده است. موصوف متاهل بوده سه پسر و دو دختر دارد.

2. اما در مورد انجنیر ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله. جناب برمک 1351 در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر متولد گردیده تعلیمات ابتدایی و ثانوی خویش را در مکتب سیدالناصری خیرخانه و دوره لیسه را در لیسه خواجه عبدالله انصاری کابل به اتمام رسانیده اند. وی بعد از اتمام دوره لیسانس رشته مهندسی در دانشکده مهندسی دانشگاه کابل، دوره ماستری خویش را در رشته مطالعات توسعه ای، قانون و حکومتداری خوب، اقتصاد سیاسی جنگ، منازعات، خشونت، مدیریت و رهبری بحران، روش های بازسازی و روند دولت سازی در کشور های بعد از جنگ، از طریق برنامه چیونینگ (Chevening) انگلستان در بخش مطالعات شرقی و افریقایی دانشگاه لندن به پایه اکمال رسانیده است.
برمک در سال های 1374 تا 1381 در نهادهای مختلف بین المللی بشمول برنامه انکشافی ملل متحد UNDP، دفتر ملل متحد کار کرده است. وی در سال های 1390 تا 1392 در زمان حکومت کرزی وزیر انکشاف دهات بوده بوده است.
بعد از ختم دوره ماستری و برگشت به وطن، ویس احمد برمک از اوایل سال 1381 تا اواخر این سال بحیث مشاور ارشد پالیسی، برنامه ریزی و نهادسازی وزارت احیا و انکشاف دهات، بعدا بحیث رییس اجرایی برنامه ملی سرک سازی دهات، سپس برای مدت دو سال بحیث رییس اجرایی برنامه همبستگی ملی و متعاقبا از سال 1386 تا 1390، بحیث معیین برنامه های وزارت احیا و انکشاف دهات، با نقش کلیدی در طرح و دیزان برنامه های بزرگ ملی مانند برنامه توسعه منطقوی وزارت احیا و انکشاف دهات، برنامه صنایع روستایی، برنامه سرک سازی دهات، برنامه توسعه همه جانبه زراعت و انکشاف دهات و برنامه حمایت از انرژی قابل تجدید ایفای وظیفه نمودند. سپس از سال 1390 تا 1392 بحیث وزیر احیا و انکشاف دهات کار نموده اند.
همچنن برمک دراوایل حکومت وحدت ملی، برای مدت سه ماه بحیث نماینده خاص رییس جمهور در امور حکومتداری و امنیت و نیز سپس منحیث نماینده خاص رییس جمهور در امور رسیدگی به حوادث ایفای وظیفه نموده است. سپس به تاریخ 22 اسد 1396، طی فرمان رییس جمهور، برمک بحیث سرپرست وزارت داخله موظف شده است. برمک متاهل است.

3. محترمه نرگس نهان بنت محمد رفیق در ولایت کابل در یک خانواده روشنفکر دیده به جهان گشوده است. خانم نهان به اساس فرمان 95 مورخ 22/07/1394 مقام ریاست جمهوری با ایجاد واحد انسجام پالیسی ریاست جمهوری به حیث رییس این واحد در بست خارج رتبه، مقرر گردیده بود. خانم نهان در دوران حکومت کرزی در پست های مهم دولتی ایفای وظیفه نموده است. چنانچه وی زمانی بحیث رییس عمومی خزاین وزارت مالیه، معاون دانشگاه کابل در امور اداری و مالی، مشاور ارشد مالی و اداری وزیر معارف و مشاور ارشد پلانگذاری و هماهنگی در وزارت تحصیلات عالی کار نموده است و از مدت تقریبا یک سال بدینسو نظر به فرمان رییس جمهور بحیث وزیر معدن و نفت ایفای وظیفه می کند. خانم نهان تا کنون ازدواج نکرده است.

4. محمد حمید طهماسی متولد سال 1358 ولایت غزنی است. وی تعلیمات ابتدای و ثانوی خویش را در زادگاه اش به اتمام رسانیده بعد شامل دانشکده حقوق و علوم سیاسی کابل گردیده است. وی زمانیکه در سال 1384 از دانشگاه فارغ گردید به حیث دادستان در مربوطات اداره دادستانی کل کشور مقرر گردید. کار در دادستانی طهماسی را با نکات قوت و ضعف سیستم عدلی افغانستان آشنا ساخته و اساس مراحل نهایی ترقی را برایش پایه گذاری کرد. طهماسی یک حقوقدان است در دانشگاه های خصوصی مانند دانشگاه باختر، مشعل و یومف سویس مضامین حقوقی را تدریس نموده است.
دانش حقوقی و بلدیت با حکومتداری مردمی محلی هر دو نیازهای اساسی یک مقام تصمیم گیرنده است. ایفای وظیفه به عنوان مشاور حقوقی اداره ارگان های محلی دقیقا به این دو نیاز پاسخ مثبت ارایه کرد زیرا طهماسی با شرکت در جلسات متعدد پالیسی سازی محلی و مرور قوانین مربوط به ادارات محلی قدرت لابی گری برای طرح پالیسی های جوابده در وجودش را بیش از پیش نیرومندتر ساخت. وی دوره ماستری خود را نیز در سال 1392 روی سیاست جنایی تقنینی افغانستان و ایران در مورد تخلفات اطفال به پایه اکمال رسانده است. طهماسی رشد سریع داشته با سال های محدود از معلمی به وزارت رسیده چنانچه در ماه عقرب سال 1395 طی حکم شماره (2768) به عنوان معین تامیناتی وزارت داخله مقرر شد. وی متاهل بوده دارای یک فرزند است.

5. مجیب‌الرحمان کریمی سرپرست و نامزدوزیر وزارت احیا و انکشاف دهات. کریمی فرزند دین کریم، در سال 1356 در ولایت خوست متولد شده. مکتب را در لیسه‌ عالی غرغشت ولایت خوست و تحصیلات لیسانس خویش را در رشته‌ زراعت در دانشگاه کابل در سال 2001 به پایان رسانده است.
مجیب‌الرحمان، تحصیلات ماستری‌اش را در عرصه‌ پلان‌گذاری ساحه‌ای و انکشاف دهات در دانشگاه بین‌المللی ATI تایلند در سال 2014 به پایان رسانده است. وی تقریبا شانزده سال در ادارات مختلف ایفای وظیفه کرده است.
کریمی از 2003 تا 2007 در برنامه‌ همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف دهات به حیث ترینر آموزشی، مدیر عمومی آموزش و ارتقای ظرفیت کار کرده است. از سوی دیگر وی
از 2007 تا 2012 در دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) به عنوان کارمند ساحه‌ای و مسوول هماهنگی ایفای وظیفه کرده است.
کریمی در سال 2015 به حیث رییس دانشگاه شیخ زاهد خوست تعیین شد و بعد به تاریخ 30 سنبله 1396 طی حکمی از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست و نامزدوزیر وزارت احیا و انکشاف دهات تعیین شد. وی متاهل بوده دارای سه فرزند است.

6. گل آغا شیرزی ولد حاجی عبدالطیف که نام اصلی آن محمد شفیق است به قوم بارکزی بوده در دوران جهاد عضویت معاذ ملی را داشته با پیروزی مجاهدین شیرزی به عنوان والی قندهار منصوب شد و قدرت زیادی در تمامی مناطق جنوبی افغانستان داشت. گفته می شود در جنگ داخلی افغانستان پدرش توسط نیروهای حزب اسلامی حکمتیار کشته شد و او لقب شیرزی (پسر شیر) را برای خود انتخاب کرد. در سال 1380 گل آغا شیرزی در سرنگونی حکومت طالبان نقش مهمی داشت بعد از سقوط حکومت طالبان والی قندهار شد وی در آن زمان از جمله شخصیت های مهم و همکار کرزی بود.
شیرزی مدت کوتاهی را در سمت وزارت فواید عامه و وزارت شهرسازی و مسکن کار کرد و در سال 2004 به عنوان والی ننگرهار در شرق افغانستان تعیین شد. او در این سمت فعالیت زیادی در عرصه بازسازی ولایت ننگرهار از خود نشان داد. این فعالیت‌ها در حدی بود که شیرزی به "بولدوزر" معروف شد. گل‌آغا شیرزی در سال 2013 برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 1393 افغانستان از پست خود استعفا داد و همراه با سید حسین عالمی بلخی به عنوان معاون اول و محمدهاشم زارع به عنوان معاون دوم در این انتخابات حضور یافت اما کامیاب نشد.

7. محترم یما یاری فرزند راز محمد یاری در سال 1360 خورشیدی در یک خانواده روشنفکر در ولایت هرات چشم به جهان گشوده است. وی تعلیمات ابتدایی و متوسطه را در کابل به اکمال رساند اما تحصیلات عالی خویش را در مقاطع مختلف در نهادهای معتبر علمی خارج از کشور به پایان رسانیده است. مدارک تحصیلات عالی موصوف از قرار ذیل است:
دیپلم لیسانس درجه اول در حوزه علوم مهندسی ساختمانی از دانشگاه معتبر بین المللی برایتون کشور انگلستان. جایزه ویژه محصل ممتاز از انستیتوت مهندسی ساختمان ( ICE) آن کشور به موجب تلاش های فوق العاده و ارایه پژوهش های علمی و تخصصی در حوزه مطالعات انجنیری ساختمانی کسب نمود. موصوف برای ادامه تحصیلات عالی در مقطع کارشناسی ارشد (ماستری) وارد دانشگاه بین المللی، معتبر و مشهور کشور انگلستان امپریال کالج لندن گردید که در سال 2010 میلادی گواهینامه کارشناسی ارشد (ماستری) خویش را در رشته علوم مهندسی و اداره تجارت به دست آورد.
یاری در حکومت وحدت ملی به صفت رییس عمومی اداره تدارکات ملی کار نموده بر علاوه این وظیفه موصوف عضویت شورای عالی اقتصادی را نیز داشت. سرانجام بتاریخ 15 اسد سال 1396 ذریعه فرمان ریاست جمهوری وی به عنوان سرپرست وزارت فواید عامه توظیف گردید.

8. شهزاد گل آریوبی فرزند وزیر گل در سال 1359 در ولایت پکتیا متولد گریده و تحصیلات عالی خود را در رشته اداره و تجارت تکمیل نموده است، برعلاوه آن تحصیلات کوتاه مدت دیگر همچون دیپلم در علوم کامپیوتر، دیپلم در تکنالوژی معلوماتی، PRINCE II، تخصص در مدیریت پروژه ها، تخصص در بخش پلان و پالیسی، برنامه ريزی برای مدیریت موثر را نیز فراگرفته، برعلاوه آن آریوبی سند فصاحت زبان انگلیسی را از سازمان ملل بدست آورده که یکی از باپرستیژ ترین سند در این عرصه می باشد.
شهزاد گل آریوبی در بخش حکومتداری الکترونیکی، زیربنای تکنالوژی معلوماتی، امنیت سایبری و شبکه سازی یا نیتورکنگ و سیستم GIS نیز تخصص دارد و به زبان های پشتو، دری، انگلیسی، عربی و اردو بلدیت دارند. آریوبی در سال 1395 به حیث رییس عمومی اداره آسان خدمت وزارت مالیه تعیین گردیده بود. اخیرا موصوف طی حکم شماره 1572 مورخ 16/5/1396 رییس جمهوری بحیث سرپرست و نامزد وزیر وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تعیین گردید.

9. اما در مورد سرپرست وزارت اقتصاد داکتر محمد مصطفی مستور فرزند محمدهاشم درسال 1347 در شهر کابل تولد یافته است. بعد از فراغت از لیسه حربی ، تحصیلات عالی خویش را در دانشکده طب دانشگاه کابل به انجام رسانیده، تحصیلات بعــدی خویش را به سطح ماسـتری اداره و منجمنت در موسسه تحصیلی پریستون شهر پشاور پاکستان به پایه اکمال رسانیده است.
وی از سال 1372 تا 1383 در اکادمی علوم طبی، موسسات غیر حکومتی(در زمان زمامداری طالبان) و بعد بحیث رییس بخش کمک های خارجی وزارت صحت عامه ایفای وظیفه نموده است. در ماه قوس 1385 به حیث رییس بودجه وزارت مالیه انتخاب گردید و بعد از سپری شدن سه ونیم سال در پست ریاست بودجه، بر اساس حکم مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معین مالی وزارت مالیه مقرر گردید. وی به زبان های، دری، پشتو، اردو و انگلیسی تسلط کامل دارد.
مستور خواهرزاده داکتور عبدالله رییس اجرایی است. گفته می شود که مصطفی مستور عضویت چندین سازمان منطقوی و بین المللی، همکاری های اقتصادی و انکشافی را دارا است.

10. اما در مورد نجیب الله خواجه عمری نامزد وزارت تحصیلات عالی. قبلا عبدالطیف روشان بحیث سرپرست وزارت تحصیلات عالی معرفی شده بود بعد گفته شد که روشان دارای تحصیلات عالی نبوده اسناد تحصیلی آن قناعت پارلمان را فراهم کرده نتوانسته بود. در مورد نجیب الله خواجه عمری اطلاعات زیادی تاکنون نشر نگردیده آنچه که من می دانم وی دارای تحصیلات عالی و قبلا استاد دانشکده مهندسی بوده و از چندی بدینسو بحیث یکی از معاونین شورای امنیت ملی ایفای وظیفه می کرده است.

11. اما در مورد سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی فیض الله ذکی. وی در سال 1340 متولد گردیده در حدود 56 سال عمر دارد به قوم ازبک است. ذکی لیسانس خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه کابل گرفته است و بعد وارد سیاست شده و از اعضای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم است. فیض الله ذکی در سال 2005 به عنوان نماینده مردم جوزجان به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.
ذکی مدتی به عنوان سخنگوی جبهه متحد ملی که مرکب از حدود 20 حزب سیاسی مخالف دولت حامدکرزی بود، کار کرد. در روزهای نخست رییس دفتر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور بود بعد بحیث معاون شورای امنیت ایفای وظیفه کرده و در حال حاضر سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی است.

12. نصیر احمد درانی زمانی معین وزارت معدن و در حدود سه سال وزیر انکشاف دهات بود. در مورد بیوگرافی و زندگینامه شان هموطنان ما قبلا آگاهی دارند.

نخواستم در مورد پیوندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قومی و قبیلوی این وزرا تبصره ای داشته باشم تا خدا ناخواسته به ضرر یا مفادشان تمام نشود. آنچه را که می توانم به یقین بگویم این دوازده کاندید وزیر از همین پارلمان رای اعتماد بدست می اورند دلایل چیست.

1. بدون نجیب الله خواجه عمری کاندید وزیر وزارت تحصیلات عالی دیگر وزرا فرصت زیادی برای کمپاین خویش داشته اند هر عضو مجلس نمایندگان را دیده اند و به آن ملاقات و تعهدهایی داشته اند.
2. اعضای مجلس نمایندگان می دانند که اگر به این وزرا رای اعتماد ندهیم رییس جمهور یکبار دیگر آنها را به صفت سرپرست در وزارت مربوط توظیف می نمایند و ما هر قدر صدا بلند کنیم نه ارزشی دارد و شنونده ای پس از همین لحظه برای این دوازده نامزد وزیر اینکه مسلکی اند یا غیر مسلکی اینکه چیزی می دانند یا نمی دانند در زدوبندهای سیاسی چه جایگاهی داشته و دارند.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نامزدوزیران
پارلمان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بسیاری از این نامزد وزیران تقلبی تحصیلات عالی ندارند مانند کلا اغا شیرزوی که هیچ تحصیل ندارد از این بیسوداد ها چی توقوع این ملت داشته باشد

>>>   ریاست جمهوری درنگاند حالی پارلمان هم بدرنگاند که آینده چه میشود

>>>   در مورد استاد نجیب باید بگویم که من افتخار شاگردی ایشان را در فاکولته انجنیزی کابل داشته ام.
انسان با دیانت مهذب و تحصیلکرده است.
امیدوارم که نمایندگان مجلس فرصت خدمت گذاری را برایش بدهند.

>>>   تا جاییکه دیده میشود بیشتر این کاندید ها از زیر سایه اتمر بر خواسته اند.

>>>   مطلب بسیار خوب بود و تمامی نویسندگان آرزومند تا قضاوت را به مردم بسپارند و صرف در تحریر واقعیت ها را مدنظر بگیرند.
شریف

>>>   بسیار چاپلوس استی ٱقای سعیدی. به همین چاپلوسی هایت قبلٱ هم پسرت را به وزارت خارجه مقرر نمودی نمی دانم اکنون چه می خواهی.

>>>   آقای احمد سعیدی شما خود می نویسید که :
نخواستم در مورد پیوندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قومی و قبیلوی این وزرا تبصره ای داشته باشم تا خدا ناخواسته به ضرر یا مفادشان تمام نشود. پس چرا تنها از قومیت فیض الله ذکی نام بردید این نمونه از تعصب شماست. دیگر اینکه ادعا نموده اید که بدون نجیب الله خواجه عمری کاندید وزیر وزارت تحصیلات عالی دیگر وزرا فرصت زیادی برای کمپاین خویش داشته اند، از این معلوم میشود که آقای عمری یکی از نزدیکان ویا دوستان شما بوده برایش کمپاین می نمایید.
خاوری

>>>   همه شان دزد، شريك قافله، خائن، خايه مال بيش نيستند، و هيچ كاري از اينها ساخته نيست.

>>>   بطور نمونه از چند مورد از رشته و سویه ای تحصیلی خواهر نهان هیچ ذکری نه شده و هم از تجربه
یا آموخته های محیطی او در باره معادن و نفت اشاره ء نه شده . وزارت معادن
و پطرولیم یک ارگان مسلکی ، تخنیکی و سکتوری است .

موضوع اصلی به نظر من اینست که نشر بیوگرافی و پوزیشن کاندید وزرا
وظیفه ای دفتر نخست وزیر ( که ما نداریم ) است یا کم ازکم وزارت پارلمانی
خواهد بود نه وظیفه اقای محترم احمد سعیدی .وی یک ژورنالیست افتخاری و انفرادی و منتقد آزاد میباشد که این اقدام به وظیفه ای او همخوانی ندارد
نمیدانم انگیزه ای آن چیست ؟ و هم معلوماتیه ای او در بسیار موارد بدون منبع قوی بوده و چنین تلقی میشود که به مبنای تماس و صحبت های او با کاندید
وزرا است . ما زمانی به چنین سوانح نگاری ها با فیصدی بالا اعتنا و اعتماد
خواهیم داشت که از فلتر صادقانه و بدون جانبداری کمیسیون مسوول پارلمان
گزشته باشد .
م . ش . فروغ

>>>   اکثریت شان تحصیلات سنتی وقشلاقی دارند مانند شیرزی که الف را هم نمیداند بیجاره جطور دیدگاه ،چشم انداز وپلان استراتیزیک وزارت را تعین کند ( بازهم خوب است که درپهلوی خود مشاورین سبق خوانده وکمی کارفهم را استخدام مینمایند)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است