محقق به جنگ ایران در سوریه و عراق مشروعیت داد
هرچند حضور مهاجرین در جنگ های سوریه بعنوان یک جنگ سرد میان کشورها به میان آمده بود اما آقای محقق به وضاحت با ستایش از کارکردهای نظامی سردار سلیمانی به جنگ های ایران و روسیه در بحران عراق و سوریه مشروعیت داد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۸    ۱۳۹۶/۹/۵ کد خبر: 142140 منبع: پرینت

آقای محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان در حالی پشت میز خطابه و در مقابل پرچم سه رنگ ایران ظاهر شد که بسیاری از مردم تصور نمی کردند که یک مقام بلندپایۀ حکومت افغانستان در موضع استراتژی نظامی جنگ های فرسایشی ایران در منطقه و مخصوصا سوریه و عراق قرار گرفته و سخنان آتشینی به نفع دستگاه دیپلوماسی کشور همسایه ایراد نماید.

هرچند حضور مهاجرین افغانستان در ایران و اشتراک آنان در جنگ های سوریه بعنوان یک جنگ سرد میان کشورهای ذیدخل در امور افغانستان به میان آمده بود اما آقای محقق به وضاحت نشان داد که نه تنها به حضور اتباع افغانستان در سوریه از سوی ایران مخالفتی ندارد بلکه با ستایش از کارکردهای نظامی سردار سلیمانی به جنگ های برتری جویانۀ ایران و روسیه در بحران عراق و سوریه مشروعیت داده است.

ادبیات سیاسی آقای محقق هرچند از سوی بسیاری از آگاهان سیاسی کشور شوکه آمیز بوده است اما عبارت "استکبار جهانی" که معمولا حکومت ایران در چند دهه برای امریکا اطلاق می کرد آنهم از زبان آقای محقق نشان از این موضوع تلخ می دهد که رابطۀ سیاسی آقای محقق با ایرانی ها عمیق و غیر قابل گسیختن بوده است.

آقای محقق آنچه را که در سخنرانی خود می گفت به اطمینان کامل عواقب آن را نیز از سوی همکاران غربی حکومت افغانستان پیشبینی می نمود، او نه با عِرق مذهبی - شیعی و اعتقاد او بر محبان اهل بیت احساساتی شده بود و نه بصورت آنی در موضع سیاستِ چند بُعدی منطقه ای از مجرای ایران زیر تاییر رفته بود؛ او در یک چالش بزرگ همکاری های دیرین با ایران قرار داشت؛ واژۀ استکبار جهانی عبارتی بود که باید می گفت، این از نقطه نظر تقابل ایرانی ها در سطح جهان با هزینه های میلیارد یورویی قابل اهمیت بود؛ آقای محقق باید از رزمندگان سخن می زد، رزمندگانی که از افغانستان بودند و در صف اول جبهات ایران علیه داعش در سوریه و عراق کشته می شدند، موضوعی که می توانست اهرم فشار تبلیغاتی مناسبی از سوی ایرانی ها بر رسانه های غربی و امریکایی باشد که بارها ایران را به سوء استفاده از مهاجرین افغانستان در جنگ سوریه متهم می کردند.

هرچند بی تردید می توان گفت که لشکر فاطمیون یا فدایی های افغانستانی برای پیروزی جنگ ایران در منطقه از سوی سپاه پاسداران و به طراحی پروژۀ چند سالۀ سردار سلیمانی وارد میدان شده است اما این بهانۀ خوبی برای تسریع پروژۀ داعش سازی در افغانستان است، با تاسف می توان گفت که سخنان آقای محقق نه تنها در درون حکومت شکاف ها را بازتر و بی پرده تر خواهد نمود بلکه از سوی دیگر جنگ فاطمیون و داعش را در افغانستان در حالت گزنده تری توسعه خواهد بخشید.

بدون شک ایجاد بحران در شمال یعنی، قندوز، تخار، بدخشان، فاریاب، بغلان و حتی بخش هایی از ولایت بلخ و همچنان در غرب کشور یعنی هرات، بادغیس و فراه جزئی از برنامه های توسعه ای جنگ های جدید در مرزهای سیاسی روسیه و ایران است که بدون شک روس ها نیز با به کار گرفتن طالبان در مقابل داعش و ایرانی ها با استفادۀ اعظمی لشکر فاطمیون و انتقال آنان به شمال و غرب افغانستان در مقابل داعش آتش و بلوای بزرگی را برای تقریبا نزدیک به یک دهۀ دیگر ایجاد می کنند و افغانستان را بعنوان کانون بحران، جنگ و معادله های استراتیژی های قدرت میان کشورهای جهان مبدل می سازند.

مهدی ثاقب




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
سردار سلیمانی
نظرات بینندگان:

>>>   تنها راه مبارزه با داعش در افغانستان آمدن لشکر فاطمیون است و بس....
مدافع حرم و حریم

>>>   باعرض ادب
استاد محقق در طول تاریخ سرباز وفرمادی ورهبر جامعه بوده واست.
درمقابل هراستکبار جهانی،هرستم گر متجاوز،وکسانی که درمقابل عدالت اجتماعی فاشستانه ايستاد شود. استاد محقق مردانه وار ازمظلوم ولو که از کجا افغانستان باشد دفاع میکند.
امّا صحبت وسخنرانش در ایران در باره شکشت استکبار جهانی وانسان کشان چه درعراق وسوریه .......باید ازهر مدافع اسلام اصیل ناب محمّدی تشکری کرد.
واین انتقاد وفی گرفتن شما دفاع ازداعش وانسانکشان وفاشستان عُمق تعصب ونادانی شمارا نشان میدهد.
ق.ناصری ازافغانستان

>>>   شما اصلا میدانید چه می گویید؟ مزاح می کنید یا دارید جدی صحبت می کنید؟!!!!طوری می گویید ایران افغان ها را در صف مبارزه با داعش در عراق و سوریه قرار داده است که هر که نداند می گویید هر که در افغانستان علیه داعش می جنگد افغان است .شپا شاید 5%از کل رزمنده ها نباشید

>>>   خامنه ای کسی است حتا به راحتی باکسی دست نمیدهد اما محمدمحقق رادر بغل میگرد وپیشانی اش را
میبوسد معنی این کارچیست آیاافغانستان هم درجنگ سوریه ودر شکست داعش شریک است که به این شکل
اظهارخوشحالی میکنند آیامحقق احداف ایران را در افغانستان پیش میبرد وچرا دولت افغانستان به شعیه ها
اختیار وفدرت زیاد داده است و...

>>>   هفته پیش محقق صاحب برعبدالله انتقاد داشت که حرفهایش دیپلماتیک نیوده درامریکا حالا خودش راببینید چی غوغائی بپا کرده
سوریه داغش مسلمان کافر فاطمیون تشکری
حالا تاوان حرف های بیمورد محقق صاحب را کسانی میدهند که نه سوریه را می شناسند ونه داغش را
ر

>>>   پس با این نتیجه شما داعش را به رسمیت میشناسید .
داعش دشمن نه هزاره وشیعه بلکه دشمن بشریت است .

>>>   به نظر شما اگر آقای محقق یا کسی دیگر از فاطمیون حمایت یا تحسین نکند داعش دست از ترور وکشتار برمیدارد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

>>>   نظرات ابلهانه:
اگر ما روابط مان را با هند قطع یا کم کنیم پاکستان دست از دشمنی باما بر میدارد !!!!
اگر ما داعش را محکوم نکنیم انها در کشور ما ترور وانتحار نمیکنند! !!!!

>>>   سوال بزرگ ؟
طالبان ادم کش، جنایت کار، قاتل وطن فروش برادرن وباید با اهها پای مذاکره نشست! !!!!!!
ان وقت فاطمیون مدافع اعتقاد بر مبنای اصول ومنطق انسانی وجهانی ودشمن ترویست محکوم میشود!!!!!!!
همه کارهای ما قومی ومذهبی است حتی انتقاد ما!!!!!!؟؟؟؟

>>>   ان وقت که کرزی طالبان قاتل هزاران سرباز وطن وجنایت کار را که نوکری آمریکا را می کنند را آزاد کرد کسی اعتراض نکرد ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

>>>   این عمل محقق واقعاًستودنی است

>>>   فراموش نکنید تعدادافغانهای عضو داعش کمتر از فاطمیون نیست
البته باید محقق بادولتش هماهنگ باشد وازحقوق پناهندگان در ایران دفاع کند
امانویسنده باتعصب مذهبی با نتیجه گیری ....علت وجود داعش را فاطمیون سوریه دانسته است .آیا پدر داعش یعنی طالبان چگونه بوجود آمد؟!!
شیوای بلخی

>>>   متاسفانه بعضی هموطنان چیز هایی را که از دهان این و آن میشنوند تکرار میکنند و آغای محقق را ملامت میکنند اما اگر عمیق فکر کنند و تاریخ هزاره ها یا هر قوم دیگر را به جز طبقات خاص قوم پشتون ها را مطالعه کرده باشد نه تنها اقای محقق را ملامت نمیکند بلکه او را حق به جانب هم میدانند. از کشتار و قتل عام های امیر عبدالرحمن ، توزیع زمینها وجایداد های اقوام مختلف در شمال ، غرب و مرکز کشور به اقوام پشتون ، آواره سازی اقوام دیگر در داخل و خارج افغانستان و نابود سازی فرهنگ و پیشینه اقوام مختلف در کشور و غیره ظلم و ستم های حاکمان پشتون که بگذریم آیا از بی عدالتیها و سلطه طلبی ها و انحصار گرایی پشتون ها در همین 16 سال گذشته کسی میتواند چشم پوشی کند ؟ مگر اینکه پشتون باشد یا کاسه لیس و یا هم احمق. مگر انفجار دهمزنگ ، انفجار در مساجد ، حمله به کادر رهبری جمعیت اسلامی در بادام باغ ، کشتار اعتراض کنندگان حادثه چهار راهی زنبق، انفجار و حمله هتل لب جر خیرخانه را کدام انسان آینده نگر فراموش کرده و خطر به اسارت کشیده شدن دو باره قوم خود را حس نمیکند ؟ خلع قدرت سران تاجک ، ازبک و هزاره را ازقدرت کی میتواند نا دیده بگیرد؟ البته که داعش یک پروژه غربی است شیعه و سنی نمیشناسد و شاهد آن هم کشتار مردم سنی موصل و انبار در عراق و حلب و رقه در سوریه و سایر جا ها میباشد اما قدرت گیری آنها در افغانستان بیشتر شیعیان را تهدید خواهد کرد چون در سوریه و عراق علنا شیعیان را واجب القتل اعلان کرده بودند در کشور ما یگ گروه خاص پشتون از وجود داعش منفعت سیاسی میبرد و خواهد برد لذا در قدم اول باید هزاره ها و در قدم دوم سایر اقوام غیر پشتون متوجه این تهدید باشند چی شیعیان افغانستان در جنگ سوریه شرکت کردند و یا هم شرکت نمیکردند سیاست امریکا در مقابل روس و ایران ایجاب میکند تا داعش در کشور ما قدرت بگیرد بنا بر این این نیروی خونخوار و مزدور داعش را فاطمیون یا هر گروه دیگری که بتواند از بین ببرد به نفع همه اقوام به شمول پشتونها است به استثنای گروه انحصار طلب که موفق به تثبیت سلطه خود شده نمیتوانند.
عثمان

>>>   بدون در نظر داشت زمان و مکان داعش را باید کشت.
و ماشین فکری داعش یعنی حزب تحریر را نیز باید متلاشی ساخت.

>>>   Mutaref
داعش بيش از چند هزار شيعه و غير شيعه را تا حالا در قلمرو حكومت كابل با حملات خونين به كام مرگ فرو برده، كسي خم به ابرو نياورد. نه رسانه هاي مطرح به گونه تحليلي به آن پرداختند و نه فيگورهاي به اصطلاح حقوق بشري؛ اما زماني كه محمد محقق از مبارزه عليه داعش در سوريه سخن گفته، سنگ و چوپ اورا نكوهش مي كنند و خائينش مي خوانند. آيا مبارزه در برابر گروه هاي دهشت افگن وظيفه ملل جهان نيست؟ چه فرق مي كند در مبارزه عليه داعش از چه كشوري باشد؟ مهم از پاي در آوردن داعش است.

>>>   زنده باد لشگر سرفراز فاطمیون ، محقق راست گفته ، ای کاش ما در افغانستان هم بجای عساکر آمریکای حقه باز که دشمن اصلی هزاره و تاجیک هستند لشگری مانند فاطمیون برای مبارزه با طالبان خونخوار و داعش آدمخوار داشتیم تا اینطور جوانان مظلوم هزاره و تاجیک را در خون ننشانند و خانواده ها را داغدار نکنند
حسین هزاره از بامیان

>>>   انشالله روزي بيايد كه لشكر فاطميون در افغانستان داعش را نيست و نابود نمايد

>>>   جنگ ایران بر علیه داعش و حضور برادران افغانستانی و پاکستانی و لبنانی و عراقی در نهایت به نفع افغانستان و نابودی تروریست های خونریز و نوکر سعودی ها در افغانستان عزیز تمام می گردد. باید ممنون ایران باشیم و در دهان نوکران سعودی در افغانستان بزنیم .
عایشه از تهران

>>>   عبارت عجیب "جنگ های فرسایشی ایران در منطقه" را نوشته کردید. گویا ایران خونریز است. حال آنکه ایران صرف از مسلمین و از خود دفاع می کند. آنکه درپی جنگ و ریختن خون انسان هاست رژیم سفاک و ظالم امریکاست که :
_بالای 2 شهر هیروشیما و ناکازاکی بم اتمی انداخت و اطفال و زن و مرد این 2 شهر را قتل عام کرد.
_پس از ختم جنگ دوم جهانی به سراغ کوریا رفت و 1 میلیون و دوصد هزار کوریایی را در جنگ کوریا کشت (سال 1953)
_بعد از ختم جنگ کوریا تا ختم سال 1975 در جنگ ویتنام 3 میلیون ویتنامی را قتل عام کرد.
_خدا میداند این رژیم خونخوار امریکا چند نفر را از 2001 تا اکنون_مستقیم و غیرمستقیم_ در افغانستان کشته.
_امریکا در سال 2003 به عراق حمله کرد و 2 میلیون عراقی را کشت.

-امریکا در سوریه از طریق تروریست های خود (داعشی و النصره و متباقی وحوش درنده وهابی) متجاوز از 600 هزار مسلمان و مسیحی و ایزدی بیگناه را سلاخی کرده.
آدم تعجب می کند. شما که با چشم های خود واقعیات دنیا را می بینید.این وقایع دوصد سال پیش که رخ نداده که در آنها شک کنیم. مگر ترامپ باربار نگفت که داعش را خانم کلینتون و اوبامای خبیث ایجاد کردند؟ مگر نگفت که Obama is the founder of ISIS ؟
اما شما کمترین اشاره ای به رژیم سلاخ و آدمکش و درنده امریکا نکرده اید و پرسان نکرده اید که عساکر امریکایی _از فاصله 10 هزار کیلومتری_ در افغانستان چه غلطی می کند؟
قسمی نوشته کردید که گویا ایران هیولاست و مقصر جنایت ها در عراق و افغانستان و سوریه. ایران همسایه نجیب افغانستان است و یاور مظلومین. اگر ایران نبود تروریست های امریکایی (داعش و متباقی وحوش کافر وهابی) مردم عراق و سوریه را سربریده و جگرشان را خورده بودند.
پیشنهاد می کنم کتاب نوشته Tim Anderson را بخوانید. در آن کتاب می گوید امریکا + انگلیس + اسرائیل + ترکیه + عربستان خائن + قطر + فرانسه داعش را ایجاد و تمویل کردند و اگر ایران و ژنرال سلیمانی مومن مسلمان نبود چه میشد؟
آدم از بعضی نوشته ها تعجب می کند. از ای کینه شما نسبت به ایران در عجبم.

>>>   کاروائیهای دیروز خودش وکاروائیهای امروز داعش بمردم چی تفاوتی دارد
که دربین این دوپدیده شوم قضاوت کنیم

>>>   حیف که اوغان نیستی وگرنه با این گپایت قهرمان می شدی
اندخویی

>>>   چون عربها و مزدورانشان ما را در وطن ما میکشند آنهم بمدت 40 سال و ملت ما را بدبخت و آواره کرده اند و هر روز خون جوانان این وطن مظلوم را میریزند و خانواده ها را داغدار میکنند با حمایت از طالبان وحشی و داعشیان خونخوار امروز و القاعده و حقانی و ... پس ما هم حق داریم این وحشی ها را در وطنشان قتل و عام کنیم ، تاکنون بنابر اعلام سپاه ایران بیش از 50000 نفر اتباع عربستان در سوریه و عراق در جبهه النصره و داعش و .... کشته شده باید به فاطمیون هزاره دست مریزاد گفت واقعا افتخار ما هزاره هاست
مهاجر خسته از تهران

>>>   زنده باد مدافعان حریم ولایت و زنده باد لشکر سر افراز فاطمیون مرگ بر داعش و داعشیان و ....

>>>   سعدی
سعدی » گلستان » باب هشتم در آداب صحبت
دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد
علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
چارپاپیی برو کتابی چند
آن تهی مغز را چه علم و خبر
که بر او هیزم است یا دفتر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است