بیایید بافرهنگ باشیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۶/۹/۵ کد خبر: 142130 منبع: پرینت

فردی نوشته بود که دختر و دختر خواهرش هيچ چيز در مورد روز جهانی منع خشونت علیه زنان نمی دانند در حاليكه هر دو دختر هستند و در مراكز تعليمی خصوصی درس می خوانند و در مورد روز مادر و روز معلم معلومات خوبی دارند اما مديريت مكتب شان در مورد اين روز با آنها صحبت نكرده است.

این نوشته یک واقعیت دردناک را بیان می کند:​ خشونت علیه زنان امر پذیرفته شده در جامعه ما است. هم از نگاه دینی هم از نگاه فرهنگی. برای محو این خشونت باید کارهای بنیادی_فرهنگی صورت بگیرد و قوانین مدنی بر احکام شریعت ارجحیت داشته باشد. در جامعه عقب مانده که فرهنگ خشونت حاکم است و این فرهنگ، تبعیض علیه زنان "این ضعیفه ها" و قدرت مرد را روی زن و روی سرنوشت و زندگی زن حاکم می سازد را دو چندان می کند. در این جامعه عقب مانده، ناگزیر احکام دینی و توسط آن، ملاها آزادانه در تعیین سرنوشت زنان نقش عمده دارند.

عامل دیگری که خشونت علیه زنان را پایدار می سازد و مردها بدون ترس و واهمه زن را فقط موجودی برای ارضا خواست های جنسی و یا تولید (بچه داری) و یا کارگر منزل می پندارند استعفای دولت و قانونگذار است. رییس جمهور فرانسه در این مورد با زنان صحبت کرد وی وعده داد پروژه قانونی ای را به پارلمان ارایه دهد که در آن متلک گفتن به زنان جرم پنداشته خواهد شد. در افغانستان چند سال قبل پارلمان مملکت می خواست که "قانون احوال شخصیه" که ملاهای ارتجاعی و قرون وسطایی شیعه پیشنهاد نموده بود را تصویب کند که در آن خشونت و تبعیض را قانونی سازد. مبارزه علیه این پروژه قانونی تا حد پس گرفتن آن یکی از دستاوردهای مهم جامعه مدنی است ولی اگر چنین پروژه های قانونی پیشنهاد می شود نشانه آن است که در دین و مذهب زن را یک موجود برابر با مرد و برابری حقوق میان آنها را به رسمیت نمی شناسد.

در کشورهای عقب مانده فرهنگی مانند افغانستان ده ها سال طول خواهد کشید تا از نگاه فرهنگی خشونت علیه زنان تقلیل یابد. تا آنوقت باید از نگاه قانونی و اجرای آن دولت ها باید تصامیم جرعت آمیز بگیرند. یک مثال: اگر زنان حق طلاق و نگهداری اولادها و نفقه آن توسط شوهر سابق را داشته باشند مرد قبل از اینکه دست روی همسرش بلند کند کمی ترس خواهد داشت

پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خشونت
زنان
نظرات بینندگان:

>>>   از نقطه نظر قوانین بین المللی و حقوق بشر،ازدواج به اساس موافقت جانبین یعنی طرفین صورت میگیرد.
اما طلاق میتواند بنا بر خواهش یک طرف با ابراز دلایل و یا عدم موجودیت دلایل صورت گیرد.

>>>   جناب پاكزاد
شما براي دريافت پروژه از نفراي آمريكايي كنسول گري هرات نياز، به بد و بيراه گفتن به ملاهاي شيعه نداري، نياز به اون كاري داري كه قبلا انجام ميدادي. بعدش دركجايي مناطق شيعه اون خشونت كه در مناطق ديگر است ديده مي شود؟
كارشما تا حال چه دردي از زن افغان را كاسته است جز اينكه، بنيان خانواده ها لرزان كرد. برو كارته كن پروژه بگير حرف مفت نزن، شما را ما مي شناسيم.
همون آزادي مال شما باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است