حکومت بحرانی و اپوزیسیون بی برنامه
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۹    ۱۳۹۶/۹/۴ کد خبر: 142066 منبع: پرینت

همه باورمند به کنش دیکتاتور منش رییس جمهور اما همه فاقد آلترنیتو.

همین شب گذشته مدار را در آرزو دیده ام که شورای حراست و ثبات به رهبری استاد سیاف نیز به اضافه دیگرنخبگان اپوزیسیون،باورمند به کنش های اقتدارگرایانه و در فرمانروایی با رویکرد مطلق گرایانه برخورد می کند. تقریبا همه اپوزیسیون دولت باورمند به رفتارهای در مغایرت با هنجار های ملی و فراملی از سوی حکومت است.

هر چند شخصن باورمندم که حکومت با حمایت آمریکاییان با عمر 5 ساله اش پایان خواهد یافت اما باید چند نکته را اعتراف کرد:

نخست، کلیه نخبگان که باورمند به رفتارهای اقتدگرایانه رییس جمهور اند، آلترنیتیو مشخصی ندارند.

دوم اینکه همه بر بحران مشروعیت معترف اند اما غیر از مجلس بزرگان(لوی جرگه) نه تعدیل قانون اساسی بل مجلس بزرگان سنتی (لوی جرگه) از سوی کرزی مطرح شده است که با موج انتقادها نیز به همراه است.

سوم انیکه استاد سیاف در کنار انتقاد، برنامه دقیق عملی ندارد و غیر از میتینگ با مقام های ارشد خارجی و داخلی که آن هم استاد را متقاعد به سکوت می کنند، چیزی بیش ندارد.

چهارم ایکه با همه بحران و معایبی که در حکومت وجود دارد؛ اپوزیسیونی که پتانسیل به چالش کشاندن حکومت داشته باشند، ما نداریم.

معروف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاف
مجلس بزرگان
نظرات بینندگان:

>>>   چراغ ظلم ظالم تا دمی محشر نمیسوزد
اگر سوزد شبی سوزد شب دیگر نمیسوزد

ظلم ، تبعيض، خودكامگى مدرن امروزى زير نقاب دموكراسى بد تر و خطرناك از تبعيض و ظلم دوره جاهليت است. امروز ظالمان، تبعيض گران، يغماگران راى وأراده مردم، مفسدان اقتصادى ، سياسى و فرهنگى، با سوء استفاده از سيستم هاى مدرن حكومتى نيات شوم خويش را دارند بر ملت هاتحميل مى كنند و بيشرمانه دروغ مى گويند، مرز هاى اخلاقى را عبور مى كنند و حتى فرزندان صديق و با إيمان را كه با الهام از اخلاق بلند اسلامى و انسانى جانب مردم را مى گيرند ، به زنجير و زندان مى اندازند و نام ان را اجراى قانون مِى گذارند. به جاى به زنجير كشيدن فرزندان صديق وطن ، ظلم و نيات شوم خود را به زنجير بكشيد .
امروز ظلم و تعدى در كشور بيداد ميكند، مردم را أسير يك لقمه نان كرده اند، خود حرم سرا ها و باند هاى تبهكارانه سياسى و اقتصادى راه انداخته اند و كشور و ازادى واقعى ملت را در واقع در چنگ خود دراورده اند.
تجربه گذشته كشور و جهان بيانگر ان است كه تنها با اراده متين، همت و بصيرت ميتوان در برابر اين توطيه هاى مدرن ايستاگى كرد و ان را محكوم به شكست نمود. ملت هاى ازاده و با اراده، زندگى را در ازادى و عدالت مى بينند و هيچگاه با ظالمان و تبهكاران كوتاه نيامده و از مبارزه خسته نخواهند شد.
سردمداران حكومت تبعيض، تقلب و تعصب بدانند كه همانگونه تاريخ اين خاك رهبران زيادى را كه به حق و ازادى مردم تجاوز كرده اند را روانه گور كرده، اين تاج و تخت و خزانه هاى پر از زر شما نيز از حق شهيد و يتيم اين خاك و بنا شده از أشك يتيم است و روزى اه ان يتيمان به سراغ تصفيه حساب تان خواهد امد!
اشك يتيم‏
روزى گُذشت پادشهى از گُذرگهى
فرياد شوق بَر سَر هر كوى و بام خاست‏
پُرسيد زان ميانه يكى كودك يتيم
كاين تابناك چيست كه بر تاج پادشاست‏
آن يك جواب داد چه دانيم ما كه چيست
پيداست آنقدَر كه مَتاعى گرانبهاست‏
نزديك رفت پيرزنى كوژ پشت و گفت
اين اشك ديده من و خون دل شماست‏
شعر : پروين اعتصامى

>>>   Ahmad Parwani
از مردم نپرسید به کی رای میدهند!
با این سوال مردم را بسوی گمراهی و حفط وضعیت نابسامان کنونی هدایت میکنید. آن هم زمانی که چند شخص را بعنوان انتخاب جبری بر آنها تحمیل می‌کنید.
اگر دنبال روشنگری و تغییر هستید نه امتیاز گیری از کاندیدا های خاص، از مردم بپرسید:
۱. از حکومت بعدی چه میخواهند.
۲. از انتخابات های قبلی چه درسی اموخته اند.
۳. چگونه میخواهند کاندید مورد نظر خودرا شناسایی کنند.
۴. با کدام راهکار ها می خواهند کاندیدا های لفاظ، لافوک، دو پاسپورته، دین فروش، مردم فروش و جاسوس را کاندیدا های متعهد و توانا تفکیک کنند. ووو...

من بیشترین مسئولیت نا بسامانی کشور را متوجه نخبگان فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی می بینم. همین هایند که بجای روشنگری با گرفتن چند امتیاز ناچیز و ذهنیت سازی های کذایی در نقش روشنفکر، زمینه را برای فرد محوری و تداوم وضعیت اشفته ی موجود فراهم می کنند.

من در انتخابات بعدی به شخص رای نمیدهم:
۱. به برنامه رای میدهم. به برنامه ای رای میدهم که پاسخ دهنده ی پرسش ها و نگرانی های من و مردمم باشد.
۲. به تیمی رای میدهم که تعهد و ظرفیت تطبیق برنامه های ارائه شده ی خودرا داشته باشند. به تیمی رای نمی‌دهم که ترکیب آن تصادفی و متشکل از مجموع گرگانی نباشد که بر سر تقسیم کفن ما جور آمد کرده باشند.
۳.‌ به تیمی رای میدهم که متعهد به تحقق آرزو های مردم و رفع مشکلات کنونی باشد. به تیمی رای نمیدهم که رای از من بگیرند و مزدور وفادار به فلان سفارت باشند. وو..

نکته: لطفا بجای ردیف کردن عکس کاندیدا های احتمالی انتخابات بعدی و امتیاز گیری از کاندیدا های خاص، مجموع پرسش هایی را مطرح بسازید تا هر شهروند افغانستان بتواند با یافتن پاسخ های خود در بهترین برنامه ها انتخاب دقیق نماید.

>>>   سیاف خود باج گیری میکند و بس سایر اعضای حراست و ثبات را به دور خود جمع نگهه میدارد تا باج ها برایش برسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است