سپنتا خیانت ملی اش را موجه می داند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۱    ۱۳۹۶/۹/۴ کد خبر: 142057 منبع: پرینت

روايتى از درون يعنى اينكه اسپنتا صاحب شاهد است.

اسپنتا با نوشتن خاطرات اش تحت عنوان روايتى از درون، بر اين جمله طنز آميز و تحقير گونه حامد كرزى صحه گذاشت كه پيوسته در صحبت اش مى گفت: اسپنتا صاحب شاهد است.

اسپنتا سياست آماتور را از عضويت در سازمان دمكراتيك نوين با گرايش چپگراى ماوويستى آغاز نمود. زندگى و تحصيل در غرب، وابستگى ايديالوژيك قبلى اش را گسسته، او را متمايل به دمكراسى غربى ساخت. او با پيروى از مكتب فرانكفورت به يك روشنفكرى كه افغانستان و جهان را از لابلاى كتاب مى ديد مبدل شد. حضور جامعه جهان، فرصت طلايى را براى وى مساعد نمود كه در بازى هاى داخل اشتراك ورزد و بعنوان يك دولتمرد در ساختار قدرت نقش ايفا نمايد.

او در مغايرت با ايده هاى قبلى اش، شديدا تحت تاثير جو سياسى داخل كشور قرار گرفته نه تنها شيفته حامد كرزى شد كه آماتور مبتذلى بيش در سياست نيست بلكه دست صبغت الله مجددى را بوسيد و در آرامگاه شهيد مسعود حضور يافت و دعا نمود. حالا پا را فراتر نهاده به توجيه سيه كارى هاى دوره مملو از خيانت، معامله گرى، وابستگى و لجام گسيختگى كرزى پرداخته.

او با لفاظى و حرافى عملكرد كرزى را معقول، همكارى خودش را موجه و ديگران را به باد انتقاد و اتهام گرفته است. هر چند در برخى موارد، وقايع نگارى او، روشن اندازى است در زواياى تاريك اتفاقاتى كه پنهان از چشم افكار عمومى بوقوع پيوسته اما به مشكل مي توان به صحت اين روايات اعتماد نمود زيرا اسپنتا هنوز وابسته به يكى از جناح هاى سياسى اي است كه در صحنه كشور فعال مى باشد كه نمي توان بيطرفى و امانتدارى او را در بازگو نمودن رويدادها صحه گذاشت و تایيد نمود.

سپنتا با چنين اقدامى بطور غير قابل باورى به وقار خود و اعتبار روشنفكرى لطمه وارد نموده است كه تفكر، وجدان، زبان و قلم خود را در خدمت ارباب مبتذل و هرزه سياست بكار گرفته است.

منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
خیانت ملی
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
از همه يى مردم عدالتخواه تمنا دارم تا براى رهايى افسران كه برگه و سند تبعيض تبارى غنى را افشا كرده اند تلاش كنند و كمپاين قوى را به راه اندازند ، اينها مردان صادق و بى گناه اند و فاشيزم براى سرپوش گذاشتن به اپارتايد قومى خود مى كوشد تا از رسواى بيشتر خود جلوگيرى كند. كسانى به موقع و از روى صداقت خيانت هاى حاكمان را افشا مى كنند درخور تحسين اند نه زندان . اينها راز و محرميت را افشا نكرده اند تا مجازات شوند ، بل يك خيانت آشكار را آفتابى كرده اند . از دوستان و عدالت خواهان مى خواهيم تا اين افسران را تنها نگذارند و هويت هاى شان را در مطبوعات و رسانه ها نشر كنند و كمپاين رهاى براى شان به راه اندازند .

>>>   Salam
در افغانستان تنها اقوام وجود دارد، چيزى بنام ملت وجود ندارد و اقوام هم با موجوديت قدرت و وزن سياسى مطرح مى شوند. توصيه يى من به تاجيكان اين است كه در كوتاه مدت براى اقتدار سياسى و رهبرى كشور با پشتون ها علنأ رقابت كنند ، ساير اقوام دنبال قوم حاكم اند نه گزينه ديگر . همين اكنون همنوايى هزاره ها و ازبيك با حاكمان پشتون رابطه يى آمر و زير دست است و در راستاى اهداف آنها حركت مى كنند. هزاره ها و ازبيك در هيچ امرى ملى و عدالتخواهى با تاجيكان هم سوى نكرده اند ، نخبگان هزاره و ازبيك حاضر اند تا شناسنانه اوغان بگيرند و سرور دانش طراح اين مساله شد ، در بحث زبان پارسى هم خيلى پسيف عمل كردنند و همين اكنون هم اپارتايد قومى پشتون ها عليه تاجيكان را توجيه مى كنند. براى همين تاجيكان بايد براى اقتدار و قدرت مبارزه كنند نه معاون شدن . قبيله گرايان نه هزاره را حريف مى شمارد و نه هم ازبيك ها ، قبيله گرايان مى دانند كه اين قوم توان رقابت در صحته يى سياسى را ندارند.

>>>   به نظر بنده شاید بهترین دوره افتخار ٱقای اسپنتا زمانی بوده است که در سازمان دموکراتیک نوین عضویت داشت زیرا در ٱن زمان به هیچگونه خیانت و جنایت سرو کاری نداشت

>>>   مقامات فعلی دولت درسه قوه افغانستان ازسه حالت خارج نیستند
اول چپی های دوران کمونیستی خلق وپرچم
دوم تکنوکراتهای غربزده
سوم اعضای تنظیمات خانه جنگی که انقلاب مردم را مصادره کردند.
شیوای بلخی

>>>   مثل پوقانه توسط کرزی قبیله گرا استفاده شد و تمام دانش و فهم علمی اش را بر پای معامله و خیانت انداخت. ل..

>>>   خوب های این مردم را چند تایی نام بگیرید محترمین

>>>   شیوا
ما در کشور خود انقلاب مردمی ئی نداشتیم، صرف دو کودتای ناکام، غیر قانونی، و خائنانه کی سبب آغاز همه بدبختی ها شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است